Renault wprowadził odświeżoną wersję swojego małego modelu Clio w 2009 roku, a w ramach oferty zaktualizowano również wersję trzydrzwiową.
Podczas gdy inni producenci samochodów starali się przyciągnąć klientów drogimi, wysoko wyposażonymi pojazdami, Renault poszło zupełnie w przeciwną stronę: oferując przystępne cenowo auta. W 2009 roku musiał poprawić całą gamę modeli ze względu na surowe normy emisji Euro 5, które wymagały dodatkowych funkcji bezpieczeństwa. Francuski producent był zresztą znany z produkcji bezpiecznych samochodów. Trzydrzwiowe Clio okazało się dobrym wyborem dla młodych ludzi, a co ciekawe, również dla firm dostawczych.
W wersji trzydrzwiowej Clio wciąż prezentowało się elegancko, z opływowymi reflektorami na górnej części przednich błotników. Nowo zaprojektowany przedni zderzak miał szerszą, czarną kratkę na dolnej części, co poprawiło chłodzenie silnika, ponieważ praktycznie nie było innej kratki powyżej. Długie drzwi ułatwiały wsiadanie i wysiadanie z samochodu, zwłaszcza pasażerom siedzącym z przodu. Dziwnym jednak było, że wystawne tylne okna nie były już dostępne. Na szczęście klimatyzacja była standardem w większości wersji.
Wnętrze samochodu Renault bardziej koncentrowało się na komforcie niż na dynamice jazdy. Zainstalowano wygodne fotele z przodu, które miały niewielkie boczne wsparcie. Z tyłu rozkładana kanapa była wystarczająco przestronna, aby pomieścić dwóch dorosłych pasażerów lub troje dzieci.
Pod maską, z wyjątkiem specjalnej wersji RS, producent oferował oszczędne silniki. Najtańsza wersja to jednostka benzynowa o pojemności 1,2 litra, natomiast najoszczędniejsza to turbodiesel 1,5 litra. Z powodu słabej sprzedaży, silnik 2.0 o mocy 140 KM z wersji przed faceliftingiem został wycofany z oferty.
Na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2009 roku, Renault zaprezentowało najnowsze wersje hatchback i kombi najlepiej sprzedającego się modelu Renault Clio. Stylizacja, komfort, wszechstronność, bezpieczeństwo i wyposażenie nowego Renault Clio stanowią pakiet, który z pewnością przyciągnie dużą, lojalną grupę klientów na całym świecie. Jednocześnie niezwykle rygorystyczna jakość wykonania sprawia, że jest to jeden z najbardziej niezawodnych samochodów w swojej klasie.
Kompaktowy hatchback z wyraźnymi powiązaniami rodzinnymi z nowym Renault Mégane
Od samego początku dział projektowy Renault ściśle współpracował z inżynierami, aby wprowadzić nową tożsamość stylistyczną marki. Nowy Renault Clio pewnie stoi na drodze i ma bardziej opływowe linie dzięki wydłużeniu (4,027 mm; o 41 mm dłuższy niż Clio III), a kontury reflektorów opadają w dół, aby spotkać się z zewnętrznymi częściami grilla. Dynamiczny design przedniego zderzaka zawiera szeroki wlot powietrza, który został wyróżniony matowymi czarnymi elementami ochronnymi. Stroma, „miękka” przednia część jest flankowana przez lampy przeciwmgielne i nadaje nowemu hatchbackowi zdecydowane spojrzenie, podczas gdy dwukolorowe obudowy lusterek zewnętrznych wyróżniają się swoimi smuklejszymi formami. Z tyłu linia boczna została przedłużona przez nowe zespoły świateł, a bardziej dynamiczny charakter nowego Renault Clio podkreśla również zmodyfikowany zderzak oraz światła do jazdy wstecznej i tylne światła przeciwmgielne, które znajdują się niżej i bliżej boków samochodu.
Nowe Renault Clio GT z bardziej wyrazistą osobowością
Stylizacja: Nowe Renault Clio GT można rozpoznać po ekskluzywnym kolorze nadwozia Malta Blue oraz wyrazistych, sportowych liniach. Komfortowo osadzone na 16-calowych felgach aluminiowych „Dark Anthracite”, z bardziej zdecydowanym przodem, który ma błyszczący czarny grill i charakterystyczne czarne maski reflektorów. Linia progów wskazuje na osiągi specjalnego zawieszenia wersji GT. Dodatkowo, podwójne końcówki wydechu i spoiler na tylnej części podkreślają niezaprzeczalny sportowy wygląd nowego Renault Clio GT. W środku, przyciągające wzrok sportowe detale obejmują perforowane aluminiowe osłony pedałów i dodatkowe wsparcie boczne dla foteli, jak w modelu Renault Sport, plus oznaczenia GT na przednich fotelach.
Zawieszenie: Inżynierowie Renault Sport Technologies zwrócili szczególną uwagę na to, aby zawieszenie nowego Renault Clio GT łączyło znakomite osiągi dynamiczne z komfortową jazdą. Sztywność przednich sprężyn i kalibracja przednich amortyzatorów zostały zwiększone o 15% w porównaniu do poprzedniej wersji. Tylne sprężyny o zmiennej twardości również są o 15% sztywniejsze, a nowe tytanowe amortyzatory mają większą średnicę tłoczysk. Te rozwiązania zapewniają lepszą kontrolę ruchu nadwozia oraz precyzyjniejsze pokonywanie zakrętów bez utraty komfortu. Aby przeciwdziałać przechyłom nadwozia, średnica przedniego stabilizatora została zwiększona z 20.5 do 21 mm, a tylnie zawieszenie jest wyposażone w te same sztywniejsze gumy, co nowe Clio Renault Sport. Stabilność kierunkowa tylnej części została poprawiona poprzez ograniczenie ruchów pasożytniczych. Układ kierowniczy nowego Renault Clio GT jest także bardziej bezpośredni, co zapewnia szybszą reakcję i większą przyjemność z jazdy.
Silniki: wersja GT jest dostępna z wyborem trzech silników (w zależności od rynku): 1.6 16V 128 (wyłączny dla nowego Renault Clio GT), 2.0 16V 140 oraz dCi 105. Wszystkie napędzają sześciobiegowa skrzynia biegów TL4.
Carminat TomTom®: pierwszy aktualizowany, zintegrowany system nawigacji GPS za mniej niż 500 €
Do dziś żaden system nawigacji sprzętu oryginalnego nie był dostępny dla segmentu samochodów kompaktowych za mniej niż 500 €. Producenci często oferują albo półzintegrowane, podstawowe monochromatyczne systemy, które wykorzystują mały ekran radia, albo produkty, które są droższe. Takie rozwiązania nie spełniają jednak oczekiwań klientów, którzy coraz częściej sięgają po bardziej przystępne produkty przenośne, co tłumaczy szybki rozwój tego rynku. Dziś, za mniej niż 500 €, Carminat TomTom® oferuje tym, którzy wahają się między zintegrowanymi i mobilnymi systemami nawigacyjnymi to co najlepsze z obu światów, dając właścicielom nowego Renault Clio zupełnie nową perspektywę na mobilność drogową.
Zalety zintegrowanego systemu: umieszczony wysoko na desce rozdzielczej nowego Renault Clio, duży kolorowy ekran o przekątnej 5.8 cala (14.73 cm) znajduje się blisko linii wzroku kierowcy, co oznacza, że jego uwaga może być całkowicie skoncentrowana na drodze przed sobą. Dedykowana antena zewnętrzna zapewnia optymalne odbieranie sygnału GPS, a korzystanie z głośników systemu audio samochodu gwarantuje czysty dźwięk. Zintegrowane systemy oferują również lepszą ochronę przed kradzieżą i są bezpieczniejsze w razie wypadku. Carminat TomTom® jest obsługiwany przez przyjazny w użytkowaniu pilot Bluetooth® i obejmuje około 40 krajów w zachodniej i wschodniej Europie oraz Skandynawii, a także Turcję i RPA. Ten nowy system nawigacji GPS jest zgodny z nową gamą systemów audio dostępnych dla nowego Renault Clio.
Stylizacja wnętrza nowego Renault Clio: postrzegana jakość i przyjazność dla użytkownika
Styl wnętrza nowego Renault Clio był ukierunkowany na zapewnienie poczucia komfortu i postrzeganej jakości. Deska rozdzielcza ma miękką powierzchnię i zawiera czytelne, łatwe do odczytania instrumenty, a w pełni zintegrowany ekran systemu nawigacji Carminat TomTom® znajduje się na górze konsoli centralnej. Nowe Renault Clio to samochód, w którym kierowcy od razu czują się jak w domu. Praktyczne elementy sterujące zostały jeszcze bardziej usprawnione, w tym krótkie manetki zamontowane przy kole kierownicy. Przycisk kontroli tempomatu i ogranicznika prędkości został przeniesiony na konsolę centralną, obok hamulca ręcznego, a wyświetlacz na desce rozdzielczej umożliwia kierowcom sprawdzenie, czy tempomat lub ogranicznik prędkości są aktywne. Ponadto, specjalną uwagę poświęcono wykończeniu wnętrza, oferując szereg eleganckich nowych ambientów w zależności od poziomu wyposażenia. Klienci mogą wybrać jasny, relaksujący odcień lub preferować ciemniejsze, sportowe odczucie takie jak to proponowane dla nowego Renault Clio GT.
Benchmarkowa przestrzeń kabinowa i komfort
Nowe Renault Clio może pochwalić się wiodącym w klasie wskaźnikiem całkowitej przestrzeni kabinowej, z tylną przestrzenią na ramiona wynoszącą 1,362 mm w przypadku wersji trzydrzwiowych oraz 1,343 mm dla wersji pięciodrzwiowych i kombi. Odczucie przestrzeni dodatkowo podkreśla przestronność, która wynosi 866 mm z tyłu, a pasażerowie tylni korzystają również z przestrzeni na kolana wynoszącej 162 mm. Z pewnością, nowe Renault Clio komfortowo pomieści pasażerów mających ponad 1,88 m wzrostu (95. percentyl populacji europejskiej).
Jakość akustyczna na miarę grand tourera
Nowe Renault Clio ma właściwości akustyczne porównywalne z wyższymi segmentami. Jego architektura została starannie zaprojektowana, aby filtrować hałas generowany przez silnik i skrzynię biegów oraz hałas drogowy. Zadbano także o tłumienie dźwięku między kabiną a silnikiem, a hałas wiatru został zredukowany dzięki zastosowaniu nadmuchiwanych wkładek w pustych sekcjach struktury.
Efektywność zawieszenia dla komfortowej i pewnej jazdy
Nowa rodzina Renault Clio oferuje starannie wyważoną równowagę między rygorystycznym, komfortowym i bezpiecznym prowadzeniem. Zawieszenie zostało opracowane, aby spełnić oczekiwania klientów różnych wersji (Hatchback, GT, Estate). Zawieszenie nowego Renault Clio Hatchback jest identyczne z tym w Clio III i zapewnia wysoki standard efektywnego, komfortowego trzymania drogi. W porównaniu do wersji hatchback, nowe Renault Clio Estate jest wyposażone w stabilizator tylny o większej średnicy (21 mm) dla lepszej kontroli nad przechyłem nadwozia. Jego amortyzatory i skok zawieszenia zostały również dostosowane do cięższej wagi wersji kombi oraz zwiększonej pojemności ładunkowej.
Reagujące, przyjazne dla środowiska silniki
Oferta silników i skrzyń biegów została starannie dobrana, aby wydobyć to, co najlepsze z dynamicznych osiągów nowego Renault Clio. Te jednostki napędowe są również przyjazne dla środowiska, między innymi dzięki:
wyborowi silników dCi, z których dwa emitują mniej niż 120 g CO2/km (np. dCi 85: 117 g CO2/km) oraz dostępności filtru cząstek dla niektórych z nich,
silnikowi TCe 100, który ma najniższe emisje CO2 spośród wszystkich silników benzynowych o mocy 100 KM,
silnikowi 1.2 16V, który może pracować na paliwach alternatywnych, w tym wersji kompatybilnej z bioetanolem E85 oraz wersji LPG (w zależności od rynku).
Wersje nowego Renault Clio z silnikami 1.2 16V 75, TCe i dCi 70/85/105 spełniają wszystkie trzy kryteria niezbędne do uzyskania podpisu Renault eco².
Oferta silników benzynowych obejmuje pięć jednostek (w zależności od rynku): 1.2 16V 75 KM (55 kW), TCe 100 (74 kW), 1.6 16V 110 KM (82 kW), 1.6 16V 128 KM (94 kW) oraz 2.0 16V 140 KM (102 kW). Dostępna jest także wersja 1.2 16V 75 KM kompatybilna z bioetanolem E85. Wprowadzone zmiany umożliwiają temu silnikowi, bazującemu na istniejącym bloku, automatyczne przystosowanie się do tego typu paliwa. Najważniejsze zmiany dotyczą zbiornika paliwa, systemu paliwowego, układu wtryskowego oraz komór spalania.
W zależności od rynku, dostępna jest wersja LPG silnika 1.2 16V. LPG (Liquefied Petroleum Gas) jest czysty i ekonomiczny, a silniki zasilane tym paliwem emitują mniej zanieczyszczeń niż silniki benzynowe o równoważnej mocy, a emisje CO2 są podobne do tych z silnika diesla. Cichy silnik 1.2 16V LPG może działać zarówno na benzynie, jak i LPG, a kierowca może przełączać się między tymi trybami w dowolnym momencie. Zasięg pojazdu jest w związku z tym dłuższy, a kontrolka na desce rozdzielczej wskazuje, jaki typ paliwa jest używany w danej chwili.
Dostępne są także trzy silniki wysokoprężne, które są szeroko cenione zarówno za przyjemność z jazdy, jak i za doskonałe właściwości akustyczne. Są to dCi 70 (50 kW), dCi 85 (63 kW) oraz dCi 105 (78 kW). Dwa ostatnie mogą być wyposażone w filtr cząstek. dCi 70 i dCi 85 są szczególnie oszczędne i emitują mniej niż 120 g CO2/km.
W katalogu dostępne są dwa ręczne skrzynie biegów: pięciobiegowa (Typ JH lub JR) oraz sześciobiegowa (Typ TL4) dla silników 1.6 16V 128, 2.0 16V 140, dCi 85 DPF i dCi 105. Można zamówić zrobotyzowaną pięciobiegową skrzynię Quickshift dla silników 1.2 16V 75 i dCi 85 (Typ JA3 i Typ JA5 odpowiednio), a także czterobiegową automatyczną skrzynię (Typ DP0) dostępną z silnikiem 1.6 16V 110.
Wszechstronne wyposażenie z wyższego segmentu
Oferta nowego Renault Clio obejmuje długą listę wyposażenia z wyższego segmentu, mającego na celu ułatwienie jazdy lub podniesienie komfortu podróżowania. Nowe Renault Clio to jedyny model segmentu B, który można zamówić z kartą bezkluczykową. Aby otworzyć samochód, kierowca musi tylko zbliżyć rękę do jednego z klamek, lub aktywować mechanizm otwierania bagażnika. Drzwi automatycznie blokują się po naciśnięciu przycisku umieszczonego na drzwiach kierowcy. Funkcja zdalnego oświetlenia umożliwia właścicielom zlokalizowanie swojego pojazdu z daleka dzięki specjalnemu przyciskowi na karcie, który aktywuje światła. Do uruchomienia silnika bez kluczyka nie ma potrzeby wkładania karty do slotu; wystarczy jej obecność w kabinie dzięki specjalnym antenom.
Nowe Renault Clio jest wyposażone w nowy system audio RadioSat Classic o mocy 80W, który zawiera sześć głośników, odtwarzacz CD kompatybilny z MP3, wyświetlanie nazw plików MP3 oraz gniazdo RCA umieszczone z przodu dźwigni zmiany biegów.
Właściciele, którzy szukają bardziej zaawansowanej łączności, docenią dwie nowe funkcje Plug & Music oraz Bluetooth®.
Funkcja Plug & Music umożliwia podłączenie iPodów® oraz innych typów odtwarzaczy MP3 kompatybilnych z USB, w tym kluczy USB, przez gniazdo USB. Po podłączeniu przenośny odtwarzacz MP3 pasażera staje się integralną częścią systemu rozrywki w samochodzie i można nim sterować za pomocą pilotów umieszczonych na kole kierownicy lub przycisków na desce rozdzielczej radia. Foldery i pliki playlist są wyświetlane na głównym ekranie pojazdu.
Funkcja Bluetooth® umożliwia korzystanie z telefonu bez przewodów, używając głośników samochodu dla zwiększonego bezpieczeństwa. System automatycznie wykrywa telefon, gdy kierowca uruchamia samochód, a ekskluzywna funkcja Renault 'hold’ wstrzymuje rozmówców, aż kierowca będzie w stanie bezpiecznie odpowiedzieć. Połączenia przychodzące i wychodzące automatycznie wyciszają radio, a funkcje telefonu są kontrolowane za pomocą przycisków na kole kierownicy w połączeniu z wyświetlaczem na desce rozdzielczej lub ekranem Carminat TomTom®.
Funkcja Bluetooth® obejmuje również strumieniowe przesyłanie dźwięku, a więc bezprzewodową transmisję przez głośniki samochodu osobistych playlist przechowywanych na przenośnych odtwarzaczach kompatybilnych z A2DP.
Inne wyposażenie
W celu zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa, nowe Renault Clio jest wyposażone w następujące elementy (standardowe w zależności od poziomu wyposażenia lub opcjonalne):
- tempomat z ogranicznikiem prędkości,
- dodatkowe światła do jazdy skrętnej,
- czujnik odległości przy parkowaniu z tyłu,
- zintegrowany czujnik deszczu/światła, który automatycznie włącza reflektory i/lub aktywuje wycieraczki przy idealnej prędkości.
Bezpieczeństwo: priorytet dla Renault i oczywistość dla nowego Renault Clio
Rodzina nowego Renault Clio korzysta z rozległego doświadczenia Renault w zakresie aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa.
Połączenie zawieszenia nowego Renault Clio z szeregiem asystentów kierowcy (ABS z elektroniczną dystrybucją siły hamowania, wspomaganie hamowania awaryjnego, ESC, kontrola trakcji, regulacja momentu obrotowego silnika) zapewnia znakomity poziom aktywnego bezpieczeństwa.