Renault zaprezentował czwartą generację modelu Clio na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2012 roku, w dwóch wersjach: hatchback z pięcioma drzwiami oraz kombi.
Clio było jednym z największych sukcesów Renault w historii, a podczas gdy niektórzy pamiętają chwalebny model R5, inni znają tylko Clio. Zostało zaprojektowane jako przystępny samochód, z szeroką gamą silników i opcji, które mogły zaspokoić różne potrzeby kierowców.
Projektanci pracowali bez wytchnienia, aby stworzyć pojazd, który znacznie przewyższał swojego poprzednika. Podobnie jak w przypadku większości innych modeli Renault z ostatniej dekady, zespół musiał również zadbać o uzyskanie pięciu gwiazdek w europejskich testach zderzeniowych. Jego duże, opadające reflektory połączone były poziomą chromowaną listwą grilla oraz diodami LED. Gigantyczny, chromowany grill zajmował centralne miejsce, przecinając zderzak i maskę. Profil samochodu przypominał coupe, dlatego tylne klamki były ukryte.
Wnętrze Clio wyposażone było w kubełkowe fotele z przodu oraz kanapę z tyłu. Na centralnej konsoli znajdowała się standardowa jednostka infotainment, która obsługiwała Android Auto i Apple CarPlay, ale dostępna była także opcja lepszego systemu o nazwie R-Link, który pozwalał na wyświetlanie aktualnego ruchu drogowego. W zależności od konfiguracji, Clio mogło być wyposażone w materiałową lub sztuczną skórę oraz podgrzewane fotele z przodu.
Pod maską Renault oferowało Clio z szeroką gamą silników, od jednostki 0.9-litra do 1.6-litra. Wersje diesla korzystały z tej samej jednostki 1.5-litra w dwóch wariantach mocy.
Uwzględniając wszystkie pokolenia, Renault Clio wyróżnia się jako jeden z najlepiej sprzedających się modeli Renault oraz jako punkt odniesienia na rynku, z całkowitą sprzedażą prawie 12 milionów egzemplarzy od 1990 roku. Dziś Renault wykorzystuje charakterystyczne mocne strony i codzienną wszechstronność modelu, aby zaprezentować Nowe Clio, które stara się przekonać klientów dzięki atrakcyjnemu połączeniu emocji i solidnych atutów.
Nowe Renault Clio promuje również nową tożsamość projektową marki, kładąc nacisk na prostotę, ciepło i zmysłowość.
Dzięki dostępności dwóch systemów, w tym wprowadzeniu Renault R-Link, Nowe Renault Clio przełamuje nowe granice w świecie multimediów motoryzacyjnych. Oferuje również wysoki standard wyposażenia w zakresie komfortu i bezpieczeństwa w całej gamie, a także przystępny program personalizacji na niespotykaną dotąd skalę dla Renault.
Wszechstronność Nowego Clio opiera się na jeszcze bardziej efektywnym trzymaniu drogi i zwiększonym komforcie podróżowania, a moc zapewnia wybór silników, które wyznaczają nowe kierunki w zakresie niskiego zużycia paliwa i emisji CO2. W ofercie znajduje się silnik wysokoprężny, który osiąga niezrównane 3,2 litra/100 km oraz 83 g CO2/km.
Tymczasem Nowe Renault Clio ma przestronną kabinę i szczególnie duży bagażnik (300 dm3). Jest również starannie zaprojektowane, celuje w najwyższy możliwy poziom aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa (5 gwiazdek w nowym ocenie Euro NCAP) i jest zbudowane według rygorystycznych standardów jakości Renault.
Zainspirowane pasją zespołów odpowiedzialnych za jego projekt, Nowe Clio, podobnie jak jego poprzednik, nadal oferuje funkcje, które zazwyczaj przypisywane są większym samochodom, i odpowiada na potrzeby rynku w sposób racjonalny, ale i emocjonalny.
Wersja hatchback Nowego Clio trafi do sprzedaży w październiku 2012 roku, natomiast Clio Estate i Clio RS mają zostać wprowadzone w pierwszym kwartale 2013 roku.
Nowe Clio: uosobienie nowej tożsamości projektowej Renault
Nowe Renault Clio jest pierwszym modelem produkcyjnym, który w pełni realizuje renesans projektowy Renault, inspirowany Laurensem van den Ackerem. Celem było przeniesienie stylu i emocji koncepcyjnych samochodów marki do modeli produkcyjnych. Nowe Clio spełnia ten cel.
Nowe Clio jest natychmiast rozpoznawalne dzięki swojemu przód, który charakteryzuje się wyraźnym logo Renault, umieszczonym na błyszczącym czarnym tle, co jest cechą zaprezentowaną po raz pierwszy w koncepcji DeZir. Ta frontalna forma jest jeszcze bardziej wyróżniająca dzięki jednostkom świateł, które zawierają chromowane detale, oraz LED-owym światłom dziennym.
Dostępne wyłącznie w pięciodrzwiowej wersji, Nowe Renault Clio ma sportową sylwetkę, podkreśloną przez zintegrowane tylne klamki drzwi, schowane blisko tylnych świateł bocznych.
Nowe Renault Clio będzie dostępne od momentu wprowadzenia na rynek w wyborze ośmiu kolorów nadwozia, z czego cztery są nowe. Jednym z nich jest charakterystyczny kolor launch, Flame Red, który inspirowany jest koncepcją DeZir.
Zbalansowane, dynamiczne proporcje zewnętrzne, które wyrażają sportowość i pewność siebie
Projektanci Renault szczególnie uważnie dbali o osiągnięcie zbalansowanych proporcji dla Nowego Clio. Mając 4,062 mm długości, 1,732 mm szerokości (bez lusterek) i 1,448 mm wysokości, siedzi 45 mm bliżej ziemi niż jego poprzednik. Tymczasem szerokość osi przedniej i tylnej została znacznie zwiększona (o 34 do 36 mm).
Niższa wysokość zawieszenia zapewnia pewną postawę, co jest korzystne dla aerodynamiki samochodu. Wyraźne linie barkowe sprawiają, że Nowe Renault Clio jest wizualnie charakterystyczne.
Sylwetka przypominająca coupé Nowego Clio jest podkreślona przez zintegrowane tylne klamki drzwi, schowane blisko tylnych świateł bocznych.
Stosunek średnicy kół do wysokości pojazdu został dostosowany w celu uzyskania bardziej dynamicznego wyglądu. Koła o dużym diametrze zostały przesunięte o 15 mm na zewnątrz w porównaniu do Clio III, aby wypełnić i zakończyć na równi z nadkolami. Strome nachylenie szyby czołowej dodaje do tego dynamicznego wrażenia, podobnie jak poprawiony stosunek szkło/nadwozie, gdy Nowe Clio jest widziane z boku (jedna trzecia i dwie trzecie odpowiednio).
Nowoczesne, przyjazne dla pasażerów wnętrze
Pragnienie połączenia piękna z funkcjonalnością wyraźnie manifestuje się w wielu aspektach projektu wnętrza, od deski rozdzielczej w kształcie skrzydła samolotu, przez staranne rozmieszczenie systemów multimedialnych w konsoli centralnej, dostępność miejsca do przechowywania w całej kabinie oraz staranne podejście do jakości. Szeroki wybór kolorów i użycie chromowanych oraz błyszczących czarnych akcentów dodają ciepła promieniującego z kabiny.
Oferta łatwo rozróżnialnych poziomów wyposażenia i wykończeń wnętrza zapewnia klientom możliwość wyboru inspirujących, ekscytujących i podnoszących prestiż atmosfer.
Wybór wykończeń, z których każde ma swoją osobowość
Każdy z poziomów wyposażenia i wykończeń Nowej gamy Clio ma swoją osobowość i atmosferę. Jakość projektu i materiałów (np. kolorowe wstawki w tapicerce) jest widoczna nawet w przypadku bogato wyposażonej wersji podstawowej (regulowana w wysokości i zasięgu kierownica, tylna kanapa składana w proporcji 60/40, elektrycznie otwierane przednie szyby i lusterka oraz bezkluczykowy dostęp i uruchomienie – wszystko to jest standardem w całej gamie).
Luksusowo wyposażona wersja najwyższa 'initiale paris’ zostanie dodana w 2013 roku.
Dokładna specyfikacja i nazwa różnych poziomów wyposażenia będą różnić się na niektórych rynkach Nowego Clio.
Program personalizacji obejmujący wersje podstawowe
Zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, Nowe Clio zostało zaprojektowane od samego początku, aby wprowadzić personalizację na nowy poziom, od kierownicy po nakładki ochronne na boki. Istnieje niezliczona ilość kombinacji, a nabywcy będą mogli wybrać konkretny charakter dla swojego Nowego Clio, opierając się na jednym z trzech motywów dekoracyjnych: 'modny’, 'sportowy’ lub 'elegancki’. Jest coś dla każdego budżetu, a funkcje personalizacji są montowane w fabryce i dostępne dla najlepiej sprzedających się wersji.
Oryginalny i „nie do pomylenia z innym”
Program personalizacji jest zorganizowany wokół trzech różnych motywów dekoracyjnych (’Elegancki’, 'Sportowy’ i 'Modny’), plus wybór konfiguracji oparty na starannym dopasowaniu koloru nadwozia do dominującego koloru grafiki i kół.
Program personalizacji obejmuje:
- Pięć zestawów dekoracyjnych na zewnątrz, aby wzbogacić różne obszary nadwozia o chromowane lub kolorowe wykończenia.
- Trzy różne grafiki na dachu.
- Wybór dwóch kolorów dla 16-calowych kół o efekcie diamentowym oraz wybór 17-calowych kół o efekcie diamentowym.
- Siedem zestawów dekoracyjnych wnętrza, które podkreślają różne części kabiny kolorami lub motywami.
- Cztery zestawy atmosferyczne wnętrza, które koordynują kolor deski rozdzielczej z kolorem tapicerki i panelami drzwiowymi.
Na zewnątrz:
- Elementy dekoracyjne na zewnątrz są dostępne w pięciu różnych wykończeniach: chrom, czarny, czerwony, niebieski i kość słoniowa. Wykończenia te dotyczą kratki, tylnej klapy i nakładek ochronnych na boki. Ponadto, obudowy lusterka, zderzak tylny i nakładki ochronne na boki są wykończone błyszczącym czarnym lakierem.
- Grafiki na dachu są dostępne w wyborze trzech różnych tematów: 'Elegancki’, 'Sportowy’ lub 'Modny’.
- 16-calowe koła o efekcie diamentowym 'Pasja’ są dostępne w wyborze dwóch kolorów: czarnym lub kości słoniowej.
- 17-calowe koła o efekcie diamentowym 'Drenalic’ będą dostępne od listopada 2012 roku w wyborze naszych kolorów: czarnym, czerwonym, niebieskim lub kości słoniowej.
Wnętrze:
Wnętrze z błyszczącymi akcentami kolorystycznymi jest dostępne w wyborze czterech kolorów (czarnym, czerwonym, niebieskim lub kości słoniowej) i nawiązuje do tych samych trzech tematów, co grafiki zewnętrzne (’Elegancki’, 'Sportowy’ i 'Modny’). Te akcenty dotyczą kierownicy, paneli drzwiowych, otoczenia dźwigni zmiany biegów i otoczenia wentylacji, a także są wprowadzone bezpośrednio przy użyciu techniki zwanej formowaniem wtryskowym.
W przypadku poziomu wyposażenia Dynamique, klienci mogą wybierać spośród czterech kolorów wnętrza (czarny, czerwony, niebieski lub Havana). Kolory te dotyczą listwy wykończeniowej deski rozdzielczej i paneli drzwiowych, z dopasowanym kolorem dla materiału tapicerki. Ostateczny akcent dla każdej atmosfery stanowią dywaniki podłogowe w kolorze dopasowanym do wnętrza, dostępne jako akcesoria.
Zaprojektowane z myślą o celu
Program personalizacji podkreśla asertywny charakter Nowego Clio. Od samego początku projektu włączono obszary, które można podkreślić w konstrukcji modelu. Jednocześnie jakość jest zapewniona poprzez montaż funkcji w fabryce.
Przystępne i wszechstronne
Program personalizacji Nowego Clio oznacza, że spersonalizowane wyglądy są teraz dostępne dla wszechstronnego pięciodrzwiowego samochodu rodzinnego. Program obejmuje wszystkie różne warianty silnikowe i najlepiej sprzedające się wersje, co czyni to przystępną rzeczywistością dla większości klientów tego modelu.
Stwórz i podziel się swoim ulubionym Clio
Przykłady Clio spersonalizowanych zunifikowanymi konfiguracjami będą wyświetlane w salonach od daty wprowadzenia na rynek, aby pokazać klientom zakres możliwości, jakie stają się dostępne dzięki trzem różnym motywom personalizacji.
Dedykowana strona internetowa oferuje przedsmak zakresu możliwości personalizacji dostępnych dla Nowego Clio. Użytkownicy sieci mogą konfigurować i podziwiać swoje idealne Nowe Clio.
Pełne innowacji
Nowe Renault Clio ma potencjał, by zrewolucjonizować rynek, wprowadzając szereg innowacji technologicznych do znacznie szerszej grupy odbiorców. Pozostając wierne tradycji, ustala także nowy punkt odniesienia dla swojej klasy pod względem osiągów i pakietów wyposażenia. W dziedzinie multimediów Nowe Renault Clio zapewnia bezprecedensowy podwójny cios dla tego poziomu oferty, podczas gdy jakość dźwięku została poprawiona dzięki wprowadzeniu systemu refleksyjnego Renault Bass, nie wspominając o dostępności kamery cofania w długiej liście wyposażenia…
Zaawansowane radio Bluetooth® w wersji podstawowej
Nowe Renault Clio ma szereg radii Bluetooth® z audio streamingiem. Pasażerowie mogą cieszyć się muzyką przechowywaną na przenośnych odtwarzaczach oraz korzystać z bezprzewodowego dostępu do swojego telefonu. Radio ma dostęp do numerów przechowywanych w telefonie komórkowym kierowcy (w zależności od modelu telefonu), a samochód wyposażony jest w własny mikrofon. Jakość przetwarzania dźwięku została zoptymalizowana, a wszystkie radia są wyposażone w gniazdo jack i port USB do ładowania i przeglądania menu przenośnych odtwarzaczy muzycznych oraz telefonów komórkowych.
Media Nav: podstawowe funkcje multimedialne
Nowe Renault Clio proponuje wybór całkowicie nowych rozwiązań multimedialnych. Wbudowany w konsolę centralną system Media Nav oferuje wszystkie podstawowe funkcje multimedialne i jest standardowym wyposażeniem dla dwóch z trzech poziomów wyposażenia modelu. Dzięki wyświetlaczowi dotykowemu o przekątnej 7-calowej (18 cm) jest intuicyjny w obsłudze i oprócz radia zawiera łączność Bluetooth® do przesyłania audio i telefonii bezprzewodowej. Przenośne odtwarzacze muzyczne można podłączyć przez port USB montowany w desce rozdzielczej lub gniazdo jack. Media Nav zawiera także nawigację Nav N Go z wyświetlaniem 2D i 3D (widok z lotu ptaka). Port USB i dedykowany interfejs internetowy ułatwiają aktualizację map NAVTEQ.
Renault R-Link: zintegrowany tablet połączony z samochodem i Internetem
Będąc pierwszym na rynku w notable innowacjach, takich jak pilot zdalnego sterowania radia zamontowany na kierownicy (1982, R11 Electronic) i nawigacja w samochodzie (1994, Safrane); po wprowadzeniu bezkluczykowego dostępu do samochodów masowych (w 2001 roku) oraz nawigacji GPS z grafiką wysokiej rozdzielczości (Carminat TomTom®, w cenie poniżej 500 € za Clio w 2009 roku); oraz wprowadzeniu wewnętrznej, połączonej nawigacji w formie Carminat TomTom® LIVE dla Clio, Renault kontynuuje swoją serię innowacji z Renault R-Link.
Dostępne jako opcja dla Nowego Clio, Renault R-Link na pewno przypadnie do gustu technicznym kierowcom i zapewnia mostek między pojazdem a połączonym światem zewnętrznym dzięki:
- Dużemu wyświetlaczowi dotykowemu o przekątnej 7-calowej (18 cm), intuicyjnym poleceniom głosowym oraz, jako pierwszy na rynku, stronie głównej, która może być spersonalizowana przez użytkownika w celu bezpiecznego, prostego dostępu do kluczowych funkcji, bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
- Menu z sześcioma ikonami, które zapewniają dostęp do sześciu głównych funkcji: Nawigacja, Multimedia, Telefon, Pojazd, Usługi i Aplikacje oraz System.
- Nawigacji TomTom® z połączeniem LIVE: najlepsza na rynku usługa real-time informacji o ruchu drogowym, minimalizacja czasu podróży i zużycia paliwa, a także powiadomienia z serii Coyote.
- Połączenie z własnymi systemami elektronicznymi samochodu umożliwia dostęp do zaawansowanej funkcji eko-jazdy (Driving eco²), która analizuje zachowanie kierowcy i podaje porady, jak zmniejszyć zużycie paliwa.
- Sklep Renault R-Link, pierwszy w branży motoryzacyjnej ewoluujący Sklep Aplikacji. Użytkownicy mogą łatwo przeglądać lub pobierać kompleksowy wybór aplikacji z samochodu lub komputera (poprzez 'Moje Renault’).
Kluczowe funkcje i informacje dostępne w konsoli centralnej
Przyjazny dla użytkownika wyświetlacz dotykowy o przekątnej 7-calowej (18 cm) systemu Renault R-Link stanowi integralną część nowoczesnej konsoli centralnej i zapewnia pełen zakres funkcji multimedialnych (nawigacja, radio, telefonia bluetooth®, audio-streaming, łączność dla przenośnych odtwarzaczy muzycznych, usługi połączone, eko-jazda, itp.) w jednym miejscu dla maksymalnego komfortu i radości.
Renault R-Link zapewnia, że informacje są dostępne wtedy, gdy są potrzebne, unikając odrywania wzroku od drogi. Wyświetlacz dotykowy R-Link pozwala na sterowanie za pomocą dotyku, co uzupełnia pilot zamontowany na kierownicy do funkcji audio i telefonicznych. Renault R-Link można również kontrolować za pomocą intuicyjnych poleceń głosowych, aby na przykład podać adres celu nawigacji lub wywołać różne funkcje, używając instrukcji takich jak 'telefon’, 'aplikacje’, 'wyślij e-mail’ itp. Ta funkcjonalność czyni korzystanie z systemu jeszcze bardziej praktycznym i bezpiecznym. Funkcja Text To Speech (TTS) pozwala na odczytanie wiadomości lub kanałów RSS na głos.
Aplikacje R-Link obejmują szeroki zakres użytecznych funkcji:
- Komunikacja: e-maile, media społecznościowe, nawigacja w sieci itp.
- Optymalizacja podróży: usługi TomTom® LIVE (HD Traffic®, ostrzeżenia o ograniczeniach prędkości [gdzie zezwolone], TomTom Places, prognozy pogody, alerty z serii Coyote [gdzie dostępne], ceny paliw, lokalizacja miejsc parkingowych, itp.).
- Informacje praktyczne: osobiste numery telefonów, Żółte Strony, hotele, restauracje, itp.
- Mobilność: planowanie podróży w różnych trybach, transport publiczny.
- Przewodniki budżetowe: ubezpieczenie 'na kilometr’, porady Renault itp.
- Informacje o pojeździe: monitorowanie serwisowania pojazdu, instrukcja obsługi itp.
- Rozrywka i czas wolny: gry, informacje, informacje o podróżach, profil dźwięku silnika, personalizacja itp.
- Użycie profesjonalne: menedżerowie flot skorzystają z usług dostosowanych do ich potrzeb biznesowych dzięki połączeniom pojazdów.
Aplikacje opracowane dla Renault R-Link są przystosowane do użytku przez kierowców, zapewniając łatwość ich użycia lub ograniczając dostęp do niektórych funkcji w ruchu. Na przykład, funkcje, które są zbyt interaktywne lub długie w użyciu, mogą być wykorzystywane tylko wtedy, gdy pojazd stoi.
Katalog aplikacji obejmuje szeroki zakres zastosowań, od optymalizacji podróży (usługi TomTom LIVE, ceny paliw, lokalizacja miejsc parkingowych) i informacji o pojeździe (monitorowanie serwisowania itp.), po przewodniki budżetowe (’na kilometr’, porady Renault itp.), pomoc praktyczną (numery telefonów, Żółte Strony itp.), komunikację (e-maile, media społecznościowe, aplikacja R-Tweet) oraz rozrywkę/czas wolny (informacje o podróżach itp.) oraz połączenia alarmowe.
Intencją Renault jest uczynić sklep R-Link wzorem w branży aplikacji motoryzacyjnych. W tym celu przyjęto strategię otwartej innowacji opartą na wkładach od dużych partnerów i firm rozwojowych, a także od start-upów, które przepełnione są interesującymi pomysłami w dziedzinie połączonych usług i aplikacji motoryzacyjnych. Partnerzy we Francji to m.in. Pages Jaunes, La Poste, I-Dispo, Elle, balumpa, Michelin, Falk, Métro, Euronews, La Fourchette, Apila i NavX.
Dźwięk 3D od Arkamys®
Wszystkie wersje Nowego Renault Clio wyposażone w R-Link korzystają również z dźwięku 3D od Arkamys®. Dzięki specjalnemu oprogramowaniu do cyfrowego przetwarzania sygnałów, ten system dodaje głębi i tekstury do przyjemności słuchowej dzięki przestrzennemu umiejscowieniu dźwięku. Kierowcy mogą wybierać, gdzie dźwięk ma być kierowany w kabinie: tylko dla ich uszu, tylko dla pasażerów z przodu lub dla wszystkich pasażerów.
Podstawowe funkcje multimedialne
Aby sprostać szybko rosnącemu wykorzystaniu przenośnych odtwarzaczy muzycznych, R-Link wyposażono w bluetooth® audio i telekomunikację, a także port USB i wejście jack.
Wprowadzanie innowacji do jak najszerszej grupy odbiorców
Dla zwiększenia bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy, niemal wszystkie silniki dostępne w Nowym Renault Clio mają system wspomagania ruszania pod górę. Gdy kierowca zwalnia pedał hamulca na stoku, system – który jest połączony z ESC – utrzymuje pojazd w miejscu przez dwie sekundy, pozwalając kierowcy na ruszenie bez cofania się. Każda wersja Nowego Clio jest wyposażona w ESC, kontrolę trakcji ASR, ABs oraz wspomaganie hamowania awaryjnego, a także bardziej bezpośrednie wspomaganie elektryczne o zmiennym współczynniku, co zapewnia poziom zwinności, który jest szczególnie doceniany w obszarach zabudowanych.
Lista standardowego wyposażenia obejmuje także tempomat z ogranicznikiem prędkości, podczas gdy Nowe Clio posiada wskaźniki 'trybu autostradowego’, niezwykle praktyczną funkcję, która generuje trzy błyski wskaźnika, gdy kierowca przygotowuje się do wyprzedzania, delikatnie poruszając dźwignią wskaźnika.
Praktyczne
Nowe Renault Clio to w pełni bezkluczykowy samochód. Klucz zastępuje karta elektroniczna (w zależności od poziomu wyposażenia), która zamyka i otwiera drzwi oraz umożliwia uruchomienie silnika bez potrzeby wyciągania karty z kieszeni, torby, portfela itp.
Wszystkie wersje Nowego Clio mają kierownicę z regulacją wysokości i zasięgu.
Długa lista standardowego wyposażenia kończy się elektrycznymi, podgrzewanymi lusterkami oraz elektrycznymi szybami przednimi.
Pasażerowie Nowego Clio korzystają z dużej ilości praktycznych przestrzeni do przechowywania, umieszczonych w całej kabinie:
- Tacka przed dźwignią zmiany biegów, w której można przechowywać przedmioty takie jak przenośny odtwarzacz muzyczny, telefon komórkowy lub przenośny odtwarzacz CD.
- Duża siedmiolitrowa schowek, mogąca pomieścić butelkę wody o pojemności 1,5 litra.
- Tacka o pojemności 1,2 litra usytuowana nad schowkiem.
- Dwa łatwo dostępne uchwyty na napoje oraz dodatkowe miejsce do przechowywania małych przedmiotów między siedzeniami u podstawy konsoli centralnej.
- Przechowalnia w opcjonalnym centralnym podłokietniku (prawie litr).
- Schowki w każdym drzwiach, zaprojektowane do pomieszczenia butelki wody o pojemności 1,5 litra.
Pojedynczy przełącznik umożliwia jednoczesne odparowanie wszystkich szyb Nowego Renault Clio, podczas gdy system klimatyzacji został udoskonalony, aby działać jeszcze ciszej i efektywniej niż w Clio III.
Samochód, który dba o swoich pasażerów…
Niektóre wersje Nowego Clio są wyposażone w automatyczną klimatyzację z aktywnym filtrem węglowym/pylowym i czujnikiem toksyczności zapobiegającym przedostawaniu się drobnych cząsteczek (pyłków, kurzu, cząsteczek) i zanieczyszczeń (spalin, zapachów) do kabiny. Gdy wykryta zostanie zanieczyszczenie, system – w pełni kontrolowany przez automatyczną klimatyzację – reaguje, wyłączając wentylator.
Wprowadzenie systemu R-Link umożliwiło wyposażenie Nowego Clio w kamerę cofania, która znajduje się w środku tylnego logo Renault. Obraz jest wyświetlany na ekranie multimedialnym i pokazuje dynamiczny graficzny przewodnik, który zmienia się w zależności od pozycji kierownicy. Ta opcja jest połączona z czujnikami parkowania, które ostrzegają kierowcę, gdy samochód zbliża się do przeszkody, zmieniając częstotliwość dźwięków alarmowych. W przypadku Nowego Clio wyposażonego w Renault R-Link, wyświetlacz korzysta z kolorowych stref (zielona, żółta, czerwona), aby wskazać pozycję przeszkód. Kamera cofania będzie dostępna w późniejszym terminie dla Media-Nav (stały przewodnik graficzny).
…i środowisko
Inne innowacje techniczne obejmują zastosowanie aktywnych klap umieszczonych przed chłodnicą (tylko niektóre wersje). Nowe Renault Clio jest pierwszym samochodem segmentu B, który zastosował tę technologię, która pomaga zmniejszyć zużycie paliwa poprzez dostosowanie przepływu powietrza przez chłodnicę (co generuje opór) w zależności od potrzeb chłodzenia w danym momencie. W ten sposób opór powietrza samochodu jest na bieżąco optymalizowany, aby zminimalizować zużycie paliwa. W normalnych warunkach pracy, lub w szybkim ruchu (np. na autostradzie), zamknięcie klap pozwala zaoszczędzić około 0,1 litra/100 km przy stabilnej prędkości 130 km/h.
Pierwsza na świecie innowacja: system Renault Bass Reflex
Wszystkie wersje Nowego Renault Clio są wyposażone w inteligentny system dźwiękowy zintegrowany z głośnikami przednich drzwi. Nazywany Renault Bass Reflex, ten system dostarcza objętości i przyjemności słuchowej porównywalnej z 30-litrową obudową głośnika domowego. Pasażerowie na pewno docenią tę technologię, która dostarcza mocnych niskich tonów, jednocześnie przesuwając progi nasycenia i zniekształcenia. System oparty jest na użyciu otworów – lub portów – w obudowie i jego zastosowanie jest pierwszym na świecie w branży motoryzacyjnej.
Efekt R-Dźwięk: zmień dźwięk silnika jednym kliknięciem
Aplikacja R-Dźwięk dla Renault R-Link pozwala Renault wynaleźć sposób na personalizację dźwięku silnika. Ta nowa funkcja pozwala pasażerom Nowego Clio cieszyć się dźwiękiem silnika wybranym przez kierowcę. Ten niestandardowy dźwięk zmienia się w zależności od prędkości i przyspieszenia pojazdu i jest odtwarzany przez głośniki pojazdu. Możliwe jest wybór dźwięku samochodu wyścigowego Renault Sport, silnika V6 lub czterech innych realistycznych dźwięków silnika, wystarczy kliknąć na wyświetlaczu Renault R-Link. Algorytm kontrolujący tę funkcję uwzględnia prędkość silnika, prędkość pojazdu i położenie pedału gazu, aby wiernie odtworzyć dźwięk. Parametry, takie jak głośność, można łatwo dostosować przy użyciu wyświetlacza dotykowego.
Pokazujący drogę do niskiego zużycia paliwa, niskiej emisji CO2… i przyjemności z jazdy
Rekordowo niskie zużycie paliwa i przyjemność z jazdy to tylko dwa z mocnych punktów Nowej gamy Renault Clio po wprowadzeniu nowych benzynowych i wysokoprężnych silników, skrzyni biegów EDC (Efficient Dual Clutch) oraz 'eko’ pomocy w jeździe, które pokazują umiejętności specjalistów od silników Renault. Aby połączyć niskie zużycie paliwa z przyjemnością z jazdy, oferta Nowego Renault Clio zawiera znacznie odnowioną gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Nowe silniki benzynowe TCe 90 i TCe 120 EDC łączą szczególnie niskie zużycie paliwa i emisję CO2 z dynamiczną odpowiedzią. Silniki diesla nowej generacji Energy dCi również zostały znacznie zaktualizowane i pozwalają Nowemu Renault Clio konkurować o rekordy efektywności paliwowej, jednocześnie przyczyniając się do przyjemności z jazdy.
Nowy silnik benzynowy TCe 90
Turboładowany silnik Energy TCe 90. To pierwszy silnik trzycylindrowy produkowany przez Renault, łączący przyjemność z jazdy z doskonałą efektywnością paliwową.
Turboładowany silnik trzycylindrowy o pojemności 898 cm3, wyposażony w system Stop&Start, dostarczający osiągi silnika o pojemności 1,4 litra.
90 koni mechanicznych przy 5 250 obr./min.
Bardzo niska bezwładność turbo zapewniająca reakcję przy niskich obrotach silnika: 135 Nm przy 2 500 obr./min (90 procent tej wartości dostępne od 1 650 obr./min).
Optymalizowana wersja z wyższymi przełożeniami, osiągająca zużycie paliwa na poziomie 4,3 litra/100km i emisję CO2 na poziomie 99 g/km, co stanowi 21-procentową oszczędność w porównaniu do silnika TCe 100, który zastępuje.
Nowy silnik diesla dCi 90
Rodzina silników Energy została rozszerzona o nową wersję 90-konną 1,5 dCi, wyposażoną w system Stop&Start:
Silnik czterocylindrowy o pojemności 1,5 litra z maksymalnym momentem obrotowym 220 Nm dostępnym już przy 1 750 obr./min (wzrost o 20 Nm w porównaniu do aktualnego dCi 90).
90 koni mechanicznych przy 4 000 obr./min.
Optymalizowana wersja z wyższymi przełożeniami kwalifikuje się do sygnatury Renault eco² dzięki zużyciu paliwa wynoszącemu zaledwie 3,2 litra/100km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 83 g/km.
Nowy silnik TCe 120 połączony ze sześciobiegową skrzynią EDC
Po raz pierwszy dla Renault w segmencie B: Nowe Renault Clio będzie dostępne z nowym, szczególnie dynamicznym silnikiem TCe 120 połączonym z sześciobiegową skrzynią biegów EDC (Efficient Dual Clutch):
Silnik benzynowy czterocylindrowy o pojemności 1,2 litra, który dostarcza osiągi porównywalne z silnikiem o pojemności 1,6 litra.
Bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie dla maksymalnej mocy 120 KM i maksymalnego momentu obrotowego 190 Nm przy 2 000 obr./min.
Ten silnik będzie dostępny w pierwszej połowie 2013 roku i będzie jednym z najbardziej efektywnych i najbardziej wydajnych silników w swojej klasie.
Dostępność dynamicznej i efektywnej skrzyni biegów EDC dla silnika dCi 90 od pierwszej połowy 2013 roku sprawi, że gama Nowego Renault Clio przyniesie przyjemność i komfort jazdy związany z takim typem automatycznej skrzyni biegów szerszej grupie odbiorców.
Opony o ultra niskim oporze toczenia
W zależności od rynku i wersji, Nowe Clio będzie wyposażone w opony o ultra niskim oporze toczenia. Dzięki swojej specyficznej mieszance, te opony przyczyniają się do redukcji zużycia paliwa oraz emisji CO2.
Narzędzia zaprojektowane w celu promowania eko-jazdy
Nowe Renault Clio jest również wyposażone w szereg efektywnych rozwiązań mających na celu pomoc kierowcom w redukcji zużycia paliwa i emisji CO2:
'Eko’ tryb można aktywować przyciskiem, aby zmienić charakterystyki osiągów pojazdu i zredukować zużycie paliwa o nawet 10 procent.
Wskaźnik stylu jazdy na wyświetlaczu deski rozdzielczej (zielony, żółty, pomarańczowy) oraz Wskaźnik zmiany biegów (GSI) pomagają kierowcom dostosować swój styl jazdy w celu osiągnięcia oszczędności paliwa.
Funkcja Driving eco² wbudowana w Renault R-Link dostarcza różnych danych, mających na celu pomoc kierowcom w analizie ich stylu jazdy i podejmowaniu działań korygujących, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
Solidny, zwrotny i komfortowy
Przez swoją historię, Renault Clio dostarczało jakości zwykle kojarzonych tylko z większymi samochodami. Oparte na platformie B sojuszu Renault-Nissan, Nowe Clio oferuje poziomy komfortu, przestrzeni w kabinie i niskiego hałasu, które są niedoścignione w swoim segmencie. Nie tylko jest bardziej zwrotne niż wcześniej, ale także średnio 100 kg lżejsze od swojego poprzednika.
Sprawdzona jakość podwozia
Podobnie jak Clio III, Nowe Clio opiera się na platformie B, która stanowi podstawę dla prawie 20 innych modeli w portfolio sojuszu. Umiejętności tego podwozia zostały już szeroko docenione, ale zostały teraz udoskonalone dzięki wydłużeniu rozstawu osi i szerszym rozstawom, a także szczegółowemu programowi redukcji wagi.
Ulepszone zachowanie na drodze
Zawieszenie Nowego Renault Clio łączy precyzję w prowadzeniu z obniżonymi poziomami hałasu i wibracji. Stabilność i trzymanie drogi zostały poprawione dzięki wydłużonemu rozstawowi osi (+14 mm, do 2,589 mm) oraz szerszym rozstawom (+34-36 mm).
Zawieszenie przednie typu Macpherson jest połączone z dolnym wahaczem w kształcie trójkąta pod kątem prostym. Ta konfiguracja łączy ostre prowadzenie z doskonałym komfortem i minimalizuje wpływ obciążeń podłużnych i poprzecznych. Wysoki poziom sztywności skrętnej ma również korzystny wpływ na trzymanie drogi, nie wpływając na zdolność samochodu do tłumienia wstrząsów podłużnych, co jest kluczowe dla komfortu pasażerów. Sztywna podstawa zapewnia responsywne prowadzenie, a także poprawia precyzję układu kierowniczego.
Zawieszenie tylne składa się z belki skrętnej o programowanym ugięciu z sprężynami śrubowymi. Aby zoptymalizować stabilność w zakrętach, w zestawie znalazł się stabilizator, a skuteczne tłumienie wstrząsów wspierane jest przez ograniczniki, które są teraz wykonane z poliuretanu. Są one bardziej progresywne niż starsze rozwiązania i w dodatku zwiększają komfort zapewniany przez Nowe Renault Clio.
Optymalizowana kalibracja elektrycznego wspomagania kierownicy umożliwia kierowcom natychmiastowe poczucie jedności z Nowym Clio. Jest ono bardziej bezpośrednie niż wcześniej, dzięki szybszemu przekładni kierowniczej (teraz 2,71 obrotu od oporu do oporu) a samochód jest zarówno bardziej zwrotny, jak i przyjemniejszy w prowadzeniu – zwłaszcza w mieście. Promień skrętu wynosi 10,6 metra. Działanie dźwigni zmiany biegów również zostało poprawione, dzięki zastosowaniu wahadełek. oraz pierścieni synchronizacyjnych wykonanych z węgla, co zapewnia szybsze i płynniejsze zmiany biegów.
Hołd dla przestronności i komfortu kabiny
Nowe Clio ma długość 4,062 mm, szerokość 1,732 mm i rozstaw osi wynoszący 2,589 mm. Rozstaw osi przedni i tylni jest szerszy niż w Clio III o 34 i 36 mm, podczas gdy niższy środek ciężkości zapewnia dalsze udoskonalenia w prowadzeniu. Przestronność kabiny zawiera możliwość regulacji wysokości fotela kierowcy o maksymalnie 70 mm, co podkreśla uwagę poświęconą maksymalizacji komfortu. Kierownica może być również regulowana zarówno w pionie, jak i w poziomie. Bagaż można umieścić w przestronnym bagażniku, ocenianym na 300 dm3 (VDA), co stanowi 12 dm3 poprawy w porównaniu do Clio III.
Plan diety na 100 kg
Nowe Clio jest o około 100 kg lżejsze od modeli poprzedniej generacji, dzięki pracom optymalizacyjnym w kilku obszarach, w tym: