RENAULT Clio RS 2009-2013

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

RENAULT Clio RS 2009-2013

Przejdź do galerii zdjęćRENAULT Clio RS 2009-2013

Renault zaprezentowało odświeżoną wersję trzeciej generacji modelu Clio, a co za tym idzie, poprawiło również najsportowszą wersję.

Ten niewielki hot-hatch zyskał miano króla swojej klasy. Dla Europejczyków Clio Renault Sport, powszechnie znane jako Clio RS, było odpowiednikiem Hondy Civic Type R w małym segmencie. Mimo że dzieliło nazwę i platformę z pozostałymi wersjami Clio, różnice między tym hot-hatchem a jego „krewkimi” były znaczące.

Na pierwszy rzut oka Clio RS wyróżniało się szerszymi przednimi błotnikami i powiększonymi tylnymi nadkolami. Również przód auta był inny; miał szeroki, czarny fragment zderzaka i zmieniony zderzak dolny. Przedni splitter przypominał skrzydło bolidu F1, co przypominało, że Renault ma swoje osiągnięcia w Formule 1. Z tyłu podwójny wydech zdobił tylny dyfuzor w dolnej części zderzaka.

Wnętrze dzieliło kokpit z innymi wersjami Clio, mając podobny układ. Jednak panel wskaźników był inny. Ponadto, kierownica miała kontrastowe przeszycia w okolicach godziny 12 i była pokryta Alcantarą. Standardowo oferowane były przednie siedzenia z wysokim oparciem, a jako opcję można było zamówić zestaw sportowych foteli Recaro z zintegrowanymi zagłówkami oraz otworami na pasy sześciopunktowe. Tylna ławka była przystosowana dla dwóch osób i, poza tapicerką, wyglądała jak w każdym innym trzydrzwiowym Clio.

Jednak prawdziwa magia kryła się pod maską. Renault Sport uczyniło ten model bardziej sportowym, oferując sztywniejsze zawieszenie oraz obniżony prześwit. Pod maską znalazł się naturalnie aspirujący silnik o pojemności dwóch litrów, generujący 197 koni mechanicznych (200 PS), który napędzał przednie koła za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Dodatkowo oferowana była także ekstremalna wersja Cup, która była lżejsza, miała jeszcze sztywniejsze zawieszenie oraz grubsze stabilizatory.

Od 2000 roku kolejne wersje Renault Clio RS stały się najlepiej sprzedającym się sportowym hatchbackiem w swojej klasie, osiągając na całym świecie sprzedaż na poziomie ponad 70 000 egzemplarzy. Atuty podwozia, hamulców i układu kierowniczego Clio III Renault Sport, połączone z precyzją skrzyni biegów, sprawiły, że model ten jest powszechnie uznawany przez media oraz wymagających właścicieli za najefektywniejszy w swojej klasie. Aby jeszcze lepiej dostosować się do potrzeb i oczekiwań swoich klientów, Renault Clio RS dostępne jest obecnie w dwóch odrębnych wersjach, w tym Luxe (nazwa może różnić się w zależności od rynku) oraz Cup.

Wersja Luxe jest skierowana do kierowców poszukujących wygodnego, dobrze wyposażonego samochodu, który podkreśla status właściciela i kładzie nacisk na przyjemność z jazdy. Nowe Renault Clio RS Luxe wyposażone jest w podwozie 'Sport’, które, podobnie jak akustyka samochodu, zostało ulepszone w celu zapewnienia jeszcze wyższego standardu komfortu. Szeroki wachlarz wykończeń sprawia, że ten nowy model sportowy od Renault Sport jest naprawdę wyjątkowy, w tym bogaty wybór kolorów nadwozia, wykończeń wnętrza, tapicerek (w tym skórzanych) oraz aluminiowych felg. Długa lista wyposażenia, które zostało przeniesione z Nowego Renault Clio, jest również dostępna, w tym system nawigacji Carminat TomTom®, karta bezprzewodowa i tempomat z ogranicznikiem prędkości.

Wersja Cup wyróżnia się swoją wydajnością i osiągami, co szczególnie przypadnie do gustu pasjonatom jazdy. Wyposażona w podwozie 'Cup’, jest o 36 kg lżejsza od Nowego Renault Clio RS Luxe (’Sport’ chassis). Projekt niektórych komponentów (napęd, ramy siedzeń, koła) oraz eliminacja niektórych elementów wyposażenia sprawiają, że wersja Cup może poszczycić się najlepszym stosunkiem wagi do mocy w swojej klasie (6 kg/konną moc).

Stylistyka zewnętrzna: mocna postura

Oryginalne linie Nowego Renault Clio zostały zmodyfikowane, kładąc nacisk na bardziej sportowe, charakterystyczne krzywizny. Agresywniejszy przód zawiera aerodynamiczny splitter w stylu F1 oraz obszerny wlot powietrza, który ma na celu schłodzenie silnika wolnossącego 2.0 16V (147,5 kW/203 KM). Progi, wyciągi powietrza oraz szersze przednie i tylne nadkola podkreślają sportowy charakter Nowego Renault Clio RS, który posiada nowe elementy stylistyczne Renault Sport z dwukolorowym schematem barw Design Pack Renault Sport, opartym na wyborze połyskującej czerni lub zimnej szarości dla zderzaka przedniego, obudów lusterek zewnętrznych i dyfuzora. Z tyłu, podwójne końcówki wydechu zostały wkomponowane w dyfuzor. Nowe Renault Clio RS stoi mocno na drodze dzięki szerokim oponom (215/45) umieszczonym na 17-calowych aluminiowych obręczach, przez które widać zaciski hamulcowe Brembo i duże hamulce, zapewniające mocne i trwałe hamowanie. Logo Renault Sport jest widoczne na tylnej klapie, na wkładkach satynowych w obudowach osłon bocznych oraz na kolektorze dolotowym. Nowe Renault Clio RS wprowadza nowy, ekskluzywny metaliczny kolor Alien Green.

Aerodynamika inspirowana technologią Formuły 1

Aerodynamiczne cechy Nowego Renault Clio RS obejmują przedni splitter, wyciągi powietrza na przednich skrzydłach oraz tylny dyfuzor, co jest unikalną cechą w tym segmencie. W porównaniu do swojego poprzednika, CdA zostało zmniejszone z 0,02 do 0,75.

Wyciągi widoczne na przednich skrzydłach przyczyniają się do wydajności aerodynamicznej samochodu, neutralizując turbulencje generowane przez szersze skrzydła i poprawiając CdA modelu. Ułatwiają również wydobycie gorącego powietrza spod maski, podczas gdy otwory są ustawione, aby kierować strumień powietrza wzdłuż boków samochodu, co poprawia wydajność. Najważniejszą technologiczną innowacją jest dyfuzor powietrza. Ta aerodynamiczna cecha pochodzi z F1 i jest standardowym wyposażeniem tylko w sportowych wersjach najwyższej klasy. Rolą dyfuzora jest zapobieganie unoszeniu się tyłu samochodu oraz zapewnianie stabilności przy dużych prędkościach poprzez kierowanie przepływem powietrza w taki sposób, aby zwiększać efekt przyziemienia, tworząc strefę niskiego ciśnienia pod samochodem.

Sportowe wykończenie wnętrza

Sportowy rodowód modelu potwierdzają takie detale jak aluminiowe pokrywy pedałów oraz podnóżek, a także perforowana skórzana kierownica z widocznym szwem i żółtym wskaźnikiem środkowym. Żółty licznik obrotów zawiera dźwiękowy i wizualny wskaźnik zmiany biegów w stylu Formuły 1, aby pomóc w optymalizacji zmiany biegów.

Dzięki trzem wykończeniom (Argenté Grey, Yellow, Dark Charcoal), klienci mogą wybrać kolor pasów bezpieczeństwa, wykończenia deski rozdzielczej i/lub tapicerki. Specjalnie zaprojektowane siedzenia Renault Sport są wyjątkowo wygodne i zapewniają wysoki poziom bocznego wsparcia. Fotele kubełkowe, zaprojektowane i opracowane we współpracy z firmą Recaro, są również dostępne w Nowym Renault Clio RS. Wyposażone są w boczne poduszki powietrzne oraz sztywną skorupę z włókna szklanego i poliamidu, która zapewnia wszechobecne wrażenie typowe dla sportów motorowych. Sloty na pasy bezpieczeństwa oraz zintegrowany zagłówek dodatkowo podkreślają sportowy charakter, jednocześnie trzymając pasażerów w stabilnej pozycji.

Jak w przypadku wszystkich modeli opracowanych przez Renault Sport Technologies, logo Renault Sport jest widoczne we wnętrzu na tle licznika obrotów, progach i przednich siedzeniach.

Wysokowydajne zawieszenie

W porównaniu do Nowego Renault Clio, przyczepność i potencjał pokonywania zakrętów Nowego Clio RS zostały ulepszone, z poszerzeniem rozstawu kół z przodu i z tyłu odpowiednio o 48 mm i 50 mm. Długość rozstawu osi została zwiększona o 10 mm, osiągając 2585 mm dla większej stabilności, a niezależny układ kierowniczy przedniego zawieszenia jest unikalny dla segmentu B. Aby zminimalizować wagę, ta technologia wykorzystuje komponenty aluminiowe i gwarantuje precyzyjne prowadzenie oraz doskonałą przyczepność w każdych warunkach. Przyjemność z jazdy jest dodatkowo wzmacniana przez responsywny przód, który nie reaguje na moment obrotowy, zarówno na ciasnych zakrętach, jak i na prostych. Oparte na Nowym Renault Clio, tylne zawieszenie wykorzystuje wzmocnioną belkę skrętną o programowanej deflacji, która uzupełnia efektywność niezależnego systemu kierowniczego przodu, zapewniając precyzyjną i natychmiastową reakcję na skręt.

Podwozie 'Sport’: wydajność i komfort (standard w Renault Clio RS Luxe)

Rozwój podwozia Sport był kierowany dążeniem do osiągnięcia idealnej równowagi między wydajnością a komfortem. Wały końcowe zostały wydłużone, aby zwiększyć rozstaw kół z tyłu, a Nowe Renault Clio RS poprawiło komfort w porównaniu do swojego poprzednika dzięki przejściu na technologię amortyzatorów o podwójnym działaniu. Energia, która musi być rozproszona, jest częściowo pochłaniana przez dodatkowy poziom zaworowania. Wydajność tych nowych amortyzatorów jest szczególnie odczuwalna na dłuższych trasach i podczas jazdy autostradą. Ruch nadwozia jest kontrolowany dzięki większej średnicy przedniego stabilizatora, który został zwiększony z 20 mm do 21 mm. W porównaniu do Nowego Renault Clio, sztywność tylnego zawieszenia wzrosła o 25 procent dzięki zastosowaniu stabilizatora o średnicy 30 mm. Specjalnie opracowane opony Continental Sport Contact 3 (215/45 R17) zapewniają szybszą, bardziej precyzyjną reakcję na kierownicę, podczas gdy ich opór toczenia jest o pięć procent niższy w porównaniu do opon Clio III Renault Sport. Aluminiowe obręcze są lżejsze o 1 kg, a zysk w zakresie inercji dodatkowo przyczynia się do lepszej reakcji na kierownicę i szybszego przyspieszenia.

Podwozie 'Cup’: przyklejone do drogi (standard w Renault Clio RS Cup)

Nowe Renault Clio RS jest również dostępne z podwoziem Cup, które zostało zaprojektowane, aby zapewnić wymagającą jazdę i bezkompromisową przyjemność z jazdy. Wysokość zawieszenia jest o 7 mm niższa niż w podwoziu Sport, co zapewnia niższy środek ciężkości i poprawia osiągi w zakrętach z powodu zmniejszonego przełożenia wagi. Jego zdolność do pokonywania zakrętów na płasko jest dodatkowo wzmacniana przez poprawioną kalibrację amortyzatorów w porównaniu do podwozia Sport (o 27 procent z przodu, o 30 procent z tyłu). Sztywność skrętna również wzrosła o 10 procent, co pozwala niezależnemu układowi kierowniczemu przedniego zawieszenia ujawnić swój pełny potencjał. Ostatnią, ale nie mniej ważną cechą, podwozia Cup jest szybsze przełożenie kierownicy (o 7,5 procent szybsze w porównaniu do podwozia Sport), co, w połączeniu z określonym rozwojem, sprzyja lepszemu odczuciu kierowcy w warunkach zmiennej przyczepności.

Sportowy, wolnossący silnik o specyficznej mocy przekraczającej 100 KM/litr

Wersje Luxe i Cup Nowego Renault Clio RS napędzane są tym samym wolnossącym silnikiem 2.0 16V (F4R RS). Z specyficzną mocą przekraczającą 100 KM/litr, ten silnik oferuje niezwykle wysoką wydajność w segmencie sportowych hatchbacków. Oprócz zysków osiąganych przy niskich obrotach, szczytowa moc została zwiększona o 2,5 kW do 147,5 kW (203 KM) przy 7100 obr./min. W międzyczasie, moment obrotowy Nowego Renault Clio RS wzrósł o 20 procent dzięki nowej głowicy cylindrowej, ciągłemu zmiennemu czasowaniu zaworów dolotowych oraz precyzyjnemu dostosowaniu mapowania silnika. Przełożenia pierwszego, drugiego i trzeciego biegu zostały skrócone dla lepszego przyspieszenia i jazdy w terenie zabudowanym. Ten silnik współpracuje z ręczną sześciobiegową skrzynią biegów (TL4) i osiąga maksymalny moment obrotowy 215 Nm przy 5400 obr./min (w porównaniu do 5500 obr./min w Clio III Renault Sport). Nowe Renault Clio RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,9 sekundy i pokonuje 1 000 metrów ze startu stojącego w 27,3 sekundy. Maksymalna prędkość 225 km/h jest o 10 km/h wyższa w porównaniu do poprzedniej wersji.

Wykładniczym przykładem wysokiej jakości pracy, która została włożona w ten układ napędowy, jest fakt, że jego zużycie paliwa zostało zmniejszone o 0,7 litra/100 km (co odpowiada 14 g CO2/km) w porównaniu do Clio III Renault Sport, które zadebiutowało w czerwcu 2006 roku. Średnie zużycie paliwa wynosi 8,2 litra/100 km, co odpowiada 195 g CO2/km.

Geny wspólne z innymi członkami rodziny Nowego Renault Clio

Długa lista wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania została przeniesiona z Nowego Renault Clio do Nowego Renault Clio RS, w tym:

  • Carminat TomTom®, pierwszy zintegrowany system nawigacji satelitarnej za mniej niż 500 €,
  • karta bezprzewodowa,
  • system audio RadioSat Classic 80W z sześcioma głośnikami, plus dwie funkcje dla klientów poszukujących dodatkowej łączności: Plug & Music (do podłączenia odtwarzacza MP3 lub iPoda®) oraz telefony Bluetooth®.
  • szklany dach,
  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,
  • automatyczna klimatyzacja,
  • czujnik deszczu/światła.

W codziennym użytkowaniu pasażerowie szczególnie docenią przestronną kabinę i dużą przestrzeń bagażową, które są wizytówką Nowego Renault Clio.

2.0 6MT (200 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1998 Cm3
Moc147 Kw @ 7100 Rpm
200 Hp @ 7100 Rpm
197 Bhp @ 7100 Rpm
Moment obrotowy158 Lb-Ft @ 5400 Rpm
214 Nm @ 5400 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna138.5 Mph (223 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.9 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony215/45 R17
Długość158.1 In (4016 Mm)
Szerokość69.6 In (1768 Mm)
Wysokość58.4 In (1483 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.8/59.8 In (1
Rozstaw osi101.7 In (2583 Mm)
Prześwit4.7 In (119 Mm)
Pojemność bagażnika10.1 Cuft (286 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna2819 Lbs (1279 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3682 Lbs (1670 Kg)
Spalanie miasto20.8 Mpg Us (11.3 L/100Km)
Spalanie trasa36.7 Mpg Us (6.4 L/100Km)
Średnie spalanie28.3 Mpg Us (8.3 L/100Km)
Emisja CO2195 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.