Renault Espace z 1984 roku to samochód, który zapoczątkował rewolucję MPV w Europie. Został stworzony jako pojazd idealny dla rodzin, taksówek, transportu oraz rekreacji.
Seria wydarzeń sprawiła, że Espace trafił na rynek jako Renault, mimo że nie był pierwotnie zaprojektowany z myślą o tej marce. Został zaprojektowany przez brytyjskiego projektanta dla Chryslera i rozwinięty przez francuskiego producenta nadwozi Matra dla Simca. Simca była częścią grupy Chrysler razem z Talbotem. Problemy finansowe skłoniły Chryslera do sprzedaży Simca Peugeocie, który nie chciał produkować tego samochodu. Matra, po zainwestowaniu w projekt, sprzedała koncepcję Renault, które ostatecznie wprowadziło auto na rynek w lipcu 1984 roku, osiągając ogromny sukces.
Design był unikalny na rynku. Jego nadwozie w formie jednej bryły z pochyloną przednią częścią i dużymi oknami z każdej strony było niezwykłe. Samochód był wyższy od typowych modeli, co zapewniało pasażerom lepszy widok i poczucie bezpieczeństwa.
Największą zaletą pojazdu był jego wnętrze, które mogło pomieścić do siedmiu osób. Poza fotelem kierowcy, wszystkie pozostałe miejsca mogły być usunięte. Fotele przednie mogły być obrócone o 180 stopni, tworząc w ten sposób salę konferencyjną. A jeśli samochód był wyposażony w opcję stołu, mógł służyć jako jadalnia. Nie wspominając już o tym, że drugi i ostatni rząd siedzeń mógł być odchylony, tworząc łóżko king-size.
Platforma została zaprojektowana dla silników w układzie podłużnym. Renault na początku zainstalowało jednostki benzynowe o pojemności 2.0 i 2.2 litra. Później dodano silnik turbo diesela o pojemności 2.1 litra. Był on połączony z standardową 5-biegową skrzynią manualną.
Renault Espace to duży van osobowy, który pierwotnie został zaprojektowany przez Chrysler UK w Coventry we współpracy z Matra z Francji. Był produkowany przez Matra we Francji, a sprzedawany przez Renault. Początkowo planowano sprzedaż modelu jako Talbot pod koniec lat siedemdziesiątych, a samochód ostatecznie wprowadzono na rynek w 1984 roku. Obecnie, w czwartej generacji, pomieści siedmiu pasażerów; dłuższa wersja Renault Grand Espace również pomieści ich bagaż. Obok Dodge Caravan, Espace był pierwotnym minivanem.
Espace I (1984-1991)
Projekt Espace został pierwotnie opracowany w latach 70. przez brytyjskiego projektanta, Fergus Pollocka, który pracował dla Chrysler UK (dawniej Rootes Group), brytyjskiej filii Chryslera, w ich centrum projektowym w Coventry [1]. Później, Matra, która była powiązana z Simca, ówczesną francuską filią Chryslera, zaangażowała się w projekt w partnerstwie.
Espace był pierwotnie przeznaczony do sprzedaży jako Talbot i miał być następcą kombi Matra Rancho. Wczesne prototypy używały części Simca, więc miały kratkę przypominającą Simca 1307 (Chrysler Alpine).
W 1978 roku, zanim Espace wszedł do produkcji, Chrysler UK i Simca zostały sprzedane francuskiej firmie PSA Peugeot Citroën (PSA), a projekt Espace przekazano Matra.
PSA uznało, że Espace jest zbyt drogi i zbyt ryzykowny, aby wprowadzić go do produkcji, więc Matra zrealizowała swój pomysł z Renault (PSA ostatecznie weszło na rynek minivanów 11 lat później z Citroën Evasion/Peugeot 806).
Koncept Matra stał się Renault Espace. Projekt charakteryzował się nadwoziem z włókna szklanego zamontowanym na gorąco ocynkowanej stalowej ramie, stosując tę samą technikę i linię montażową w fabryce, co Talbot Matra Murena. W rzeczywistości wprowadzenie Espace wymagało, aby stosunkowo mała fabryka wstrzymała produkcję Murena, aby zrobić miejsce na Espace.
Espace został wprowadzony przez Renault w 1984 roku (przy okazji, minivan, który Chrysler również rozwijał w USA, został wydany rok wcześniej, w 1983 roku).
Espace 1 – Faza 2
Budując na swoim sukcesie, Espace przeszedł aktualizację w 1988 roku, a większość części Talbot/Simca została zastąpiona odpowiednikami Renault (podwozie i mechaniczne komponenty samochodu pozostały w dużej mierze niezmienione). Najbardziej oczywistą różnicą kosmetyczną między pierwszymi modelami Espace a zaktualizowanymi po 1988 roku były zmienione reflektory: skierowane do przodu światła z pomarańczową obudową kierunkowskazów w oryginalnym Espace zostały zastąpione dwiema nachylonymi do tyłu lampami z przezroczystą obudową kierunkowskazów.
Espace II (1991-1997)
W 1991 roku wprowadzono mocno zrewerzowanego Espace, który przyjął wygląd rodziny Renault, aby zastąpić styl Talbota. To była zasadniczo zmiana nadwozia oryginalnego samochodu, z nową deską rozdzielczą i innymi ulepszeniami wnętrza. Podwozie pozostało zasadniczo niezmienione.
Espace III (1997-2003)
Trzecia generacja Espace pojawiła się w 1997 roku, a jej najbardziej charakterystyczną cechą było radykalne futurystyczne wnętrze (z cyfrowym prędkościomierzem umieszczonym na środku).
Espace IV (2003)
Czwarta generacja Espace zadebiutowała w 2003 roku i była pierwszym modelem Espace zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie przez Renault. Cała produkcja wcześniejszych modeli Espace była realizowana przez Matra w ich fabryce w Romarantin. Nowy pojazd był także pierwszym modelem Espace wykonanym w całości ze stali.
Jego styl nawiązywał do nowego kierunku projektowania w Renault, symbolizowanego przez radykalne modele Vel Satis i Avantime, co stanowiło znaczną zmianę w stosunku do poprzedniego modelu, który również widział przesunięcie gamy w kierunku rynku premium.
W 2002 roku celem Renault było dostarczenie 450 000 egzemplarzy czwartej generacji Espace przed 2009 rokiem, co miało stanowić 20% europejskiego rynku MPV/minivanów. Cel sprzedaży Espace na 2009 rok sugeruje, że piąta generacja Espace zostanie wydana w tym samym roku.
W zamian za rezygnację z projektowania i produkcji Espace, Matra mogła zaprojektować i wyprodukować ekskluzywny model Renault Avantime. Jednak z powodu opóźnień w uzyskaniu zatwierdzenia dla konstrukcji bez słupków Avantime, Renault zmuszone było do promocji modelu Renault Vel Satis – w wyniku czego Avantime w końcu sprzedawał się tak źle, że Matra ostatecznie zamknęła swoją produkcję motoryzacyjną.
Espace IV – Faza 2 (2006)