RENAULT Espace 1985-1991

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

RENAULT Espace 1985-1991

Przejdź do galerii zdjęćRENAULT Espace 1985-1991

Renault Espace z 1984 roku to samochód, który zapoczątkował rewolucję MPV w Europie. Został stworzony jako pojazd idealny dla rodzin, taksówek, transportu oraz rekreacji.

Seria wydarzeń sprawiła, że Espace trafił na rynek jako Renault, mimo że nie był pierwotnie zaprojektowany z myślą o tej marce. Został zaprojektowany przez brytyjskiego projektanta dla Chryslera i rozwinięty przez francuskiego producenta nadwozi Matra dla Simca. Simca była częścią grupy Chrysler razem z Talbotem. Problemy finansowe skłoniły Chryslera do sprzedaży Simca Peugeocie, który nie chciał produkować tego samochodu. Matra, po zainwestowaniu w projekt, sprzedała koncepcję Renault, które ostatecznie wprowadziło auto na rynek w lipcu 1984 roku, osiągając ogromny sukces.

Design był unikalny na rynku. Jego nadwozie w formie jednej bryły z pochyloną przednią częścią i dużymi oknami z każdej strony było niezwykłe. Samochód był wyższy od typowych modeli, co zapewniało pasażerom lepszy widok i poczucie bezpieczeństwa.

Największą zaletą pojazdu był jego wnętrze, które mogło pomieścić do siedmiu osób. Poza fotelem kierowcy, wszystkie pozostałe miejsca mogły być usunięte. Fotele przednie mogły być obrócone o 180 stopni, tworząc w ten sposób salę konferencyjną. A jeśli samochód był wyposażony w opcję stołu, mógł służyć jako jadalnia. Nie wspominając już o tym, że drugi i ostatni rząd siedzeń mógł być odchylony, tworząc łóżko king-size.

Platforma została zaprojektowana dla silników w układzie podłużnym. Renault na początku zainstalowało jednostki benzynowe o pojemności 2.0 i 2.2 litra. Później dodano silnik turbo diesela o pojemności 2.1 litra. Był on połączony z standardową 5-biegową skrzynią manualną.

 Renault Espace to duży van osobowy, który pierwotnie został zaprojektowany przez Chrysler UK w Coventry we współpracy z Matra z Francji. Był produkowany przez Matra we Francji, a sprzedawany przez Renault. Początkowo planowano sprzedaż modelu jako Talbot pod koniec lat siedemdziesiątych, a samochód ostatecznie wprowadzono na rynek w 1984 roku. Obecnie, w czwartej generacji, pomieści siedmiu pasażerów; dłuższa wersja Renault Grand Espace również pomieści ich bagaż. Obok Dodge Caravan, Espace był pierwotnym minivanem.

Espace I (1984-1991)

Projekt Espace został pierwotnie opracowany w latach 70. przez brytyjskiego projektanta, Fergus Pollocka, który pracował dla Chrysler UK (dawniej Rootes Group), brytyjskiej filii Chryslera, w ich centrum projektowym w Coventry [1]. Później, Matra, która była powiązana z Simca, ówczesną francuską filią Chryslera, zaangażowała się w projekt w partnerstwie.

Espace był pierwotnie przeznaczony do sprzedaży jako Talbot i miał być następcą kombi Matra Rancho. Wczesne prototypy używały części Simca, więc miały kratkę przypominającą Simca 1307 (Chrysler Alpine).

W 1978 roku, zanim Espace wszedł do produkcji, Chrysler UK i Simca zostały sprzedane francuskiej firmie PSA Peugeot Citroën (PSA), a projekt Espace przekazano Matra.

PSA uznało, że Espace jest zbyt drogi i zbyt ryzykowny, aby wprowadzić go do produkcji, więc Matra zrealizowała swój pomysł z Renault (PSA ostatecznie weszło na rynek minivanów 11 lat później z Citroën Evasion/Peugeot 806).

Koncept Matra stał się Renault Espace. Projekt charakteryzował się nadwoziem z włókna szklanego zamontowanym na gorąco ocynkowanej stalowej ramie, stosując tę samą technikę i linię montażową w fabryce, co Talbot Matra Murena. W rzeczywistości wprowadzenie Espace wymagało, aby stosunkowo mała fabryka wstrzymała produkcję Murena, aby zrobić miejsce na Espace.

Espace został wprowadzony przez Renault w 1984 roku (przy okazji, minivan, który Chrysler również rozwijał w USA, został wydany rok wcześniej, w 1983 roku).

Espace 1 – Faza 2

Budując na swoim sukcesie, Espace przeszedł aktualizację w 1988 roku, a większość części Talbot/Simca została zastąpiona odpowiednikami Renault (podwozie i mechaniczne komponenty samochodu pozostały w dużej mierze niezmienione). Najbardziej oczywistą różnicą kosmetyczną między pierwszymi modelami Espace a zaktualizowanymi po 1988 roku były zmienione reflektory: skierowane do przodu światła z pomarańczową obudową kierunkowskazów w oryginalnym Espace zostały zastąpione dwiema nachylonymi do tyłu lampami z przezroczystą obudową kierunkowskazów.

Espace II (1991-1997)

W 1991 roku wprowadzono mocno zrewerzowanego Espace, który przyjął wygląd rodziny Renault, aby zastąpić styl Talbota. To była zasadniczo zmiana nadwozia oryginalnego samochodu, z nową deską rozdzielczą i innymi ulepszeniami wnętrza. Podwozie pozostało zasadniczo niezmienione.

Espace III (1997-2003)

Trzecia generacja Espace pojawiła się w 1997 roku, a jej najbardziej charakterystyczną cechą było radykalne futurystyczne wnętrze (z cyfrowym prędkościomierzem umieszczonym na środku).

Espace IV (2003)

Czwarta generacja Espace zadebiutowała w 2003 roku i była pierwszym modelem Espace zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie przez Renault. Cała produkcja wcześniejszych modeli Espace była realizowana przez Matra w ich fabryce w Romarantin. Nowy pojazd był także pierwszym modelem Espace wykonanym w całości ze stali.

Jego styl nawiązywał do nowego kierunku projektowania w Renault, symbolizowanego przez radykalne modele Vel Satis i Avantime, co stanowiło znaczną zmianę w stosunku do poprzedniego modelu, który również widział przesunięcie gamy w kierunku rynku premium.

W 2002 roku celem Renault było dostarczenie 450 000 egzemplarzy czwartej generacji Espace przed 2009 rokiem, co miało stanowić 20% europejskiego rynku MPV/minivanów. Cel sprzedaży Espace na 2009 rok sugeruje, że piąta generacja Espace zostanie wydana w tym samym roku.

W zamian za rezygnację z projektowania i produkcji Espace, Matra mogła zaprojektować i wyprodukować ekskluzywny model Renault Avantime. Jednak z powodu opóźnień w uzyskaniu zatwierdzenia dla konstrukcji bez słupków Avantime, Renault zmuszone było do promocji modelu Renault Vel Satis – w wyniku czego Avantime w końcu sprzedawał się tak źle, że Matra ostatecznie zamknęła swoją produkcję motoryzacyjną.

Espace IV – Faza 2 (2006)

2.0i 5MT (120 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1995 Cm3
Moc88 Kw @ 5500 Rpm
120 Hp @ 5500 Rpm
118 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy121 Lb-Ft @ 4500 Rpm
164 Nm @ 4500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika16.6 Galony (62.8 L)
Prędkość maksymalna110.6 Mph (178 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h11.5 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/65 R14
Długość171.7 In (4361 Mm)
Szerokość70.1 In (1781 Mm)
Wysokość65.4 In (1661 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.9/58.7 In (1
Rozstaw osi101.6 In (2581 Mm)
Prześwit5.9 In (150 Mm)
Pojemność bagażnika30 Cuft (850 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna2733.7 Lbs (1240 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4144.7 Lbs (1880 Kg)
Średnie spalanie26.4 Mpg Us (8.9 L/100Km)
Emisja CO2211.8 G/Km

2.0L 5MT (101 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1995 Cm3
Moc74 Kw @ 5500 Rpm
101 Hp @ 5500 Rpm
99 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy117 Lb-Ft @ 3000 Rpm
158 Nm @ 3000 Rpm
Układ paliwowyCarburetor
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika16.6 Galony (62.8 L)
Prędkość maksymalna105.6 Mph (170 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h12.6 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/65 R14
Długość171.7 In (4361 Mm)
Szerokość70.1 In (1781 Mm)
Wysokość65.4 In (1661 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.9/58.7 In (1
Rozstaw osi101.6 In (2581 Mm)
Prześwit5.9 In (150 Mm)
Pojemność bagażnika30 Cuft (850 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna2645.5 Lbs (1200 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4012.4 Lbs (1820 Kg)
Średnie spalanie27.7 Mpg Us (8.5 L/100Km)
Emisja CO2202.3 G/Km

2.0L 5MT (110 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1995 Cm3
Moc81 Kw @ 5500 Rpm
110 Hp @ 5500 Rpm
109 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy118 Lb-Ft @ 3000 Rpm
160 Nm @ 3000 Rpm
Układ paliwowyCarburetor
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika16.6 Galony (62.8 L)
Prędkość maksymalna108.7 Mph (175 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h11.9 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/65 R14
Długość171.7 In (4361 Mm)
Szerokość70.1 In (1781 Mm)
Wysokość65.4 In (1661 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.9/58.7 In (1
Rozstaw osi101.6 In (2581 Mm)
Prześwit5.9 In (150 Mm)
Pojemność bagażnika30 Cuft (850 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna2733.7 Lbs (1240 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4144.7 Lbs (1880 Kg)
Średnie spalanie26.1 Mpg Us (9 L/100Km)
Emisja CO2214.2 G/Km

2.2i 5MT (110 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność2165 Cm3
Moc81 Kw @ 5000 Rpm
110 Hp @ 5000 Rpm
109 Bhp @ 5000 Rpm
Moment obrotowy125 Lb-Ft @ 3500 Rpm
170 Nm @ 3500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika16.6 Galony (62.8 L)
Prędkość maksymalna110.6 Mph (178 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h10 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/65 R14
Długość171.7 In (4361 Mm)
Szerokość70.1 In (1781 Mm)
Wysokość65.4 In (1661 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.9/58.7 In (1
Rozstaw osi101.6 In (2581 Mm)
Prześwit5.9 In (150 Mm)
Pojemność bagażnika30 Cuft (850 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna2971.8 Lbs (1348 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4277 Lbs (1940 Kg)
Średnie spalanie24.8 Mpg Us (9.5 L/100Km)
Emisja CO2226.1 G/Km

2.1d 5MT (88 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność2068 Cm3
Moc65 Kw @ 4250 Rpm
88 Hp @ 4250 Rpm
87 Bhp @ 4250 Rpm
Moment obrotowy134 Lb-Ft @ 2000 Rpm
181 Nm @ 2000 Rpm
Układ paliwowyInWtrysk bezpośredni
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika16.6 Galony (62.8 L)
Prędkość maksymalna102.5 Mph (165 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h13.3 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony185/65 R14
Długość171.7 In (4361 Mm)
Szerokość70.1 In (1781 Mm)
Wysokość65.4 In (1661 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)57.9/58.7 In (1
Rozstaw osi101.6 In (2581 Mm)
Prześwit5.9 In (150 Mm)
Pojemność bagażnika30 Cuft (850 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna3104.1 Lbs (1408 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4243.9 Lbs (1925 Kg)
Średnie spalanie34.6 Mpg Us (6.8 L/100Km)
Emisja CO2180.2 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.