Podczas gdy w pierwszych dwóch generacjach Renault oferowało wersję sedan w gamie Megane, od 2009 roku francuski producent samochodów postanowił przyjąć inne podejście.
Megane już wtedy była udaną marką na rynku europejskim, a wersja sedan nadal sprzedawała się w dużych ilościach. Wówczas kierownictwo firmy postanowiło podjąć śmiałą decyzję i wprowadziło na rynek trzyboksowe Megane pod nową nazwą: Fluence. Efekt okazał się katastrofą.
Fluence została stworzona głównie z myślą o flotach samochodowych i firmach wynajmujących. Oferowała adekwatne funkcje w niskiej cenie. Jednak nie była dokładnie tym samym co Megane, mimo że dzieliła z nią platformę. Renault zaprojektowało ją z nowym przodem, który przypominał hatchbacka, ale to nie było to samo. Jej zaokrąglone linie wyglądały raczej nijako, podczas gdy sylwetka podążała za tym samym nudnym stylem. Ponieważ samochód był produkowany w fabryce Renault w Burzy – Turcja, starano się pozyskiwać części od lokalnych dostawców. W rezultacie wiele elementów różniło się od tych montowanych w Megane produkowanej we Francji.
W środku znajdowało się obicie z tkaniny, które miało wytrzymać wszelkie plamy. Wyglądało jak w samochodzie wynajmowanym. Zestaw wskaźników miał duże tarcze dla obrotomierza i prędkościomierza, ale nie był dostępny z wyświetlaczem cyfrowym oferowanym w gamie hatchback. Ponieważ dzieliła tę samą bazę rozstawu osi co wersja kombi, Fluence oferowało więcej miejsca z tyłu niż zwykłe Megane. I to było jej najlepsze argument sprzedażowe.
Pod maską dostępny był z jednostką benzynową 1.6 litra oraz 1.5-litrowym turbodieslem, oba połączone z manualną skrzynią biegów w wersjach europejskich. W określonych rynkach Renault oferowało również wersję 2.0 litra, zarówno wolnossącą, jak i z turbodoładowaniem.
Renault Fluence został zaprojektowany z myślą o wyróżnieniu się jako najbardziej atrakcyjny samochód w swojej klasie, a kilka cech odróżnia go od konkurencji: pod mocnym, sportowym nadwoziem, Renault Fluence oferuje komfortowe wnętrze oraz szereg użytecznych technologii.
Renault Fluence kieruje swoją ofertę do klientów poszukujących eleganckiego sedana, który podnosi status, i będzie produkowany na istniejącej linii montażowej w zakładzie Oyak-Renault w Burzie w Turcji, gdzie wcześniej produkowano Renult Mégane II.
Harmonijne, nowoczesne formy
Nowy, czterodrzwiowy sedan ma długość 4,62 metra, a jego rozmiar i hojna ilość standardowego wyposażenia umiejscawiają go pomiędzy segmentem C, przeznaczonym dla kompaktowych samochodów rodzinnych, a segmentem powyżej.
Smukłe reflektory zapowiadają elegancki zarys linii bocznej, która harmonijnie ciągnie się wzdłuż boków Renault Fluence do bagażnika. Obudowa i chromowana kratka górnego wlotu powietrza upiększają przód samochodu sportowym akcentem, podczas gdy statusowy urok Renault Fluence potęgują rzeźbione nadkola i długi przedni kapot. Z tyłu, poziome, dwuczęściowe światła umożliwiają szeroki otwór bagażnika, podkreślając nowoczesny design pojazdu.
Renault Fluence oferuje kilka luksusowych akcentów: dolne wykończenia okien i bagażnika, otoczki lamp przeciwmgielnych oraz klamki drzwiczek są wykończone w chromie, a słupki B mają połysk czarny, podobnie jak kolorowe osłony boczne.
Postrzeganie siły i jakości
Poczucie siły i bezpieczeństwa wzmacnia starannie przemyślany balans między oknami a dużą powierzchnią drzwi, których dolna część jest wyposażona w panele ochronne. Z boku, charakterystyczna linia biegnie od zaokrąglonych przednich błotników w stronę solidnych tylnych nadkoli.
Renault Fluence wywołuje wrażenie jakości, a szczególną uwagę poświęcono spasowaniu i wykończeniu paneli nadwozia (na przykład słupki przedniej szyby czy klapa wlewu paliwa). Tylny zderzak zawiera dyskretne czujniki parkowania. W spoczynku, wycieraczki są schowane za górną krawędzią maski, częściowo z powodów estetycznych, ale także w celu zmniejszenia hałasu wiatru i poprawy aerodynamiki.
Proste, ale elegancko zaprojektowane wnętrze
W kabinie, przestronny design deski rozdzielczej zawiera napięte, nieskomplikowane linie, które dopełniają łuki wzdłuż wykończenia deski rozdzielczej. Kluczowe funkcje dotyczące prowadzenia oraz użyteczne akcesoria są łatwo dostępne. Skoncentrowano je wokół kierownicy i konsoli centralnej, aby maksymalnie zwiększyć przestronność i uczynić samochód jeszcze bardziej przyjaznym dla użytkownika. Dużą wagę przyłożono do wyboru idealnych materiałów i ich wykończenia: górna część deski rozdzielczej ma miękką powierzchnię, ale jest również odporna na codzienne uderzenia i działanie promieni słonecznych.
Zwiększona jakość dostrzegalna jest także w detalach w kabinie, takich jak chromowane klamki, obramowania zegarów czy gałka dźwigni zmiany biegów, a także dostępność skórzanej tapicerki w jasnych lub ciemnych odcieniach.
Szczególną uwagę poświęcono dekoracyjnym elementom, aby stworzyć różnorodne, charakterystyczne atmosfery i odróżnić różne poziomy wyposażenia. Klienci mogą wybierać pomiędzy jasnym, eleganckim wnętrzem, które emanuje poczuciem dobrego samopoczucia, a ciemniejszym, z bardziej sportowym akcentem.
Ergonomiczna pozycja za kierownicą
Bardzo łatwo poczuć się jak w domu za kierownicą Renault Fluence, dzięki jego doskonałej ergonomii i prostym interfejsom. Na pokładzie, każdy kierowca będzie mógł znaleźć idealną pozycję siedzącą dzięki szerokim możliwościom regulacji, z wszystkimi kontrolkami w zasięgu ręki. W kilka sekund można:
- regulować kąt oparcia i zagłówka,
- zmieniać poziom podparcia lędźwiowego,
- dostosować kierownicę do wysokości i zasięgu,
- zmieniać pozycję siedzenia (można je przesunąć do przodu i do tyłu o 240 mm oraz w górę i w dół o +/- 35 mm).
Wszystkie niezbędne funkcje kokpitu są łatwo dostępne. Należą do nich kontrolki systemów nawigacji oraz klimatyzacji, zdalne sterowanie radiem i telefonem z kierownicy oraz regulacja tempomatu/ogranicznika prędkości.
Przestrzeń – i miejsce – na wszystko
Poczucie komfortu na pokładzie podkreśla dbałość o szczegóły w zakresie redukcji poziomu hałasu oraz wysokie standardy przestrzeni wewnętrznej, w tym klasyczna przestronność (1480 mm z przodu, 1475 mm z tyłu).
Kabina Renault Fluence zapewnia ponad 23 litry miejsca do przechowywania, w tym oświetloną, chłodzoną, dziewięciolitrową schowek, 2,2-litrową konsolę centralną oraz 2,6-litrową komorę w każdym drzwiach przednich. Pojemność bagażnika wynosząca 530 dm3 to jedna z największych w tej klasie. Dostęp ułatwia niski próg i duży (1020 mm) otwór, co zostało osiągnięte dzięki wkomponowaniu części tylnego klosza w pokrywę bagażnika.
Składane tylne siedzenie w proporcji 60/40 pozwala na zwiększenie pojemności ładunkowej w zależności od potrzeb. Brak stalowej przesłony między kabiną a bagażnikiem czyni tę funkcję szczególnie przydatną, gdy należy przewieźć długie lub bulwiaste przedmioty.
Idealna temperatura w kabinie przez cały czas
Nie oszczędzano również na komforcie termicznym. Aby zagwarantować maksymalną efektywność, szczególnie na rynkach międzynarodowych, które są narażone na intensywne ciepło i wilgoć, wszystkie wersje Renault Fluence mają klimatyzację w standardzie – nawet w wersji podstawowej. System uzupełniają nawiewy powietrza umieszczone:
u podstawy przedniej szyby, a także na środku i obu końcach deski rozdzielczej dla pasażerów siedzących z przodu,
pod przednimi siedzeniami oraz z tyłu konsoli centralnej dla pasażerów siedzących z tyłu.
W niektórych modelach dostępna jest również automatyczna klimatyzacja dwu-strefowa. Wypróbowany i przetestowany w gamie Mégane, ten system jest niezwykle wydajny, nie będąc przy tym drażniąco głośnym. Umożliwia kierowcy i pasażerowi z przodu wybór indywidualnych preferencji dotyczących temperatury i prędkości wentylatora za pomocą kontrolki 'Soft-Auto-Fast’:
- tryb 'Auto’ optymalizuje komfort termiczny i akustyczny, a szybko dostosowuje system do odpowiednich ustawień,
- cichy tryb 'Soft’ kładzie nacisk na skuteczną dystrybucję,
- tryb 'Fast’ zapewnia szybkie wentylowanie całej kabiny.
Nowy, zintegrowany system nawigacji Carminat TomTom®
Łatwy w obsłudze, system nawigacji Carminat TomTom® kosztuje mniej niż 500 € i oferuje:
- czytelne, precyzyjne mapy na dużym, 5,8-calowym ekranie,
- informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz alternatywne opcje trasy,
- powiadomienia o ograniczeniach prędkości,
- kompletny wybór punktów zainteresowania,
- powiadomienia o fotoradarach (w zależności od rynku),
- szereg funkcji, które można dostosować do indywidualnych potrzeb lub gustów.
Integracja systemu w desce rozdzielczej to gwarancja jakości i bezpieczeństwa. Łatwo jest również aktualizować i rozszerzać system, wystarczy połączyć jego kartę SD z internetem.
Nowa gama audio, w której słowa kluczowe to 'jakość dźwięku’ i 'łączność’
Renault Fluence korzysta z podstawowego systemu 60-watowego RadioSat Classic, który obejmuje odtwarzacz CD kompatybilny z MP3 oraz złącze RCA.
Dla klientów pragnących bardziej wyrafinowanej jakości dźwięku, Renault współpracowało z Arkamys®, aby opracować system 3D Sound by Arkamys®, który obejmuje:
- potężny system 140W z ośmioma głośnikami (cztery woofery i cztery głośniki wysokotonowe),
- łączność Bluetooth®,
- cyfrowe dostrojenie dźwięku Arkamys®, zapewniające dźwięk przestrzenny, gwarantujące precyzyjne odwzorowanie i dostosowujące dźwięk do form kabiny i materiałów użytych w jej wykończeniu,
- podwójna antena dla zapewnienia optymalnego odbioru radia.
Opcja Plug & Music pozwala kierowcom kontrolować zewnętrzne urządzenia (takie jak iPod® lub inne z połączeniem USB) za pomocą zdalnych przycisków na kierownicy. Menu i playlisty są wyświetlane na ekranie deski rozdzielczej.
Łączność Bluetooth® umożliwia również kierowcy obsługę telefonu za pomocą zdalnego sterowania zamontowanego na kierownicy.
Szereg innych praktycznych rozwiązań dopełnia ten zaawansowany pakiet (dostępny w standardzie w niektórych modelach lub jako opcja w innych). Należą do nich karta do zdalnego otwierania i uruchamiania (z automatycznym zamykaniem drzwi, gdy właściciel karty oddala się od samochodu) oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości.
Dynamiczne prowadzenie
Podwozie Renault Fluence zapewnia wydajne, komfortowe i przyjemne prowadzenie. Celem inżynierów Renault było połączenie precyzji kierowania i manewrowania z minimalnym poziomem hałasu i wibracji. Przednie zawieszenie Renault Fluence wyposażono w kolumny McPhersona z prostokątnymi dolnymi ramionami, a z tyłu zastosowano elastyczny belkę o programowanej odkształcalności.
Renault Fluence korzysta również z wyjątkowo skutecznego systemu hamulcowego, z dużymi tarczami, które zapewniają doskonałą moc hamowania oraz trwałość.
Elektryczne wspomaganie kierownicy łączy precyzyjny feedback kierowcy z szybką, precyzyjną odpowiedzią na polecenia z kierownicy. Jest łatwa w użyciu i sprawia wrażenie naturalnej.
Silniki, które łączą moc z oszczędnością paliwa
Od momentu premiery, w zależności od rynku, Renault Fluence będzie dostępny z szeroką gamą oszczędnych silników, które są przyjemne w prowadzeniu.
Dwa silniki benzynowe, każdy dostępny w dwóch wersjach:
- 1.6 16V 110 KM, z automatyczną skrzynią biegów lub manualną,
- 2.0 16V 140 KM, z bezstopniową skrzynią biegów (CVT) lub manualną.
Wybór pięciu wariantów silnika diesla 1.5 dCi:
- dCi 85,
- dCi 90 DPF,
- dCi 105,
- dCi 110 DPF,
- dCi 110 DPF z nową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (DCT).
Wszystkie wersje silników diesla emitują 119 g CO2/km i kwalifikują się do ekologicznego znaku rozpoznawczego Renault eco².
Wiarygodność i trwałość udowodniona ekstremalnymi testami wytrzymałościowymi – znak jakości Renault
Oprócz wszystkich standardowych testów, Renault dodało jeszcze 800 kontroli jakości, aby uwzględnić wymagające warunki drogowe występujące w większości krajów, w których będzie sprzedawany model Fluence.
Fluence korzysta z nieustannych starań Renault mających na celu obniżenie kosztów codziennego użytkowania samochodu o 20 do 30%. Na przykład interwały wymiany oleju zostały wydłużone do 30 000 kilometrów (lub co dwa lata) w przypadku wszystkich modeli diesla (z wyjątkiem dCi 85: 20 000 km/rok), a systemy klimatyzacji nie wymagają już uzupełniania.
Bezpieczeństwo w rzeczywistości, które spełnia potrzeby i oczekiwania klientów
Renault Fluence został zaprojektowany zgodnie z tą samą filozofią, która obowiązuje w całej ofercie Renault. Firma skorzystała ze studiów przeprowadzonych przez LAB oraz wykorzystała swoją rozległą wiedzę inżynierską, aby opracować efektywne systemy bezpieczeństwa dostosowane do rzeczywistych warunków drogowych w krajach, w których będzie sprzedawany model Renault Fluence.
Modele podstawowe Renault Fluence będą wyposażone w: