Renault wydłużył rozstaw osi modelu Scenic, tworząc w ten sposób Grand Scenic, udany minivan, który mógł pomieścić siedem osób i jednocześnie oferować przyzwoitą efektywność paliwową.
Co ciekawe, francuski producent motoryzacyjny rozważał wprowadzenie dłuższej wersji kilka miesięcy przed premierą wersji o standardowym rozstawie osi, co dało jej przewagę. W ten sposób wielu klientów miało czas, aby docenić zalety większej kabiny, mimo że wiązało się to z niekorzyścią w postaci dłuższego pojazdu, który był trudny do zaparkowania w zatłoczonych miastach.
Design samochodu przypominał wygląd pociągu dużych prędkości, z pochyloną przednią częścią i szeroką, nachyloną szybą. Kształt reflektorów inspirowany tymi z modelu Megane Coupe miał na celu przekonanie klientów, że to bardziej sportowy minivan. Dodatkowo, linia dachu była nachylona w dół, co miało sprawić, że pojazd wyglądał bardziej dynamicznie. Z tyłu, Renault umieścił lampy tylne bardzo wysoko na słupkach D, chroniąc je przed drobnymi uszkodzeniami na parkingu.
Podczas gdy inni europejscy producenci samochodów z trudem radzili sobie na rynku MPV, Renault zdominowało tę kategorię. Jedną z jego zalet było wnętrze, które było zaprojektowane z myślą o komforcie i przestronności. Deska rozdzielcza pokryta była miękkim materiałem, a zespół wskaźników zajął centralne miejsce. Dzięki temu nawet pasażerowie z tyłu mogli odczytać prędkość pojazdu na cyfrowym prędkościomierzu. Renault zamontował w samochodzie trzy rzędy siedzeń w układzie 2-3-2. Najtylniejszy rząd mógł być całkowicie usunięty, co pozwalało na uzyskanie większej przestrzeni bagażowej.
Pod maską Renault zainstalował szeroki wybór silników, zarówno benzynowych, jak i diesla, z większością z nich z turbodoładowaniem. Większość była wyposażona w sześciobiegową skrzynię manualną, podczas gdy niektóre wersje były dostępne z sześciobiegową automatyczną lub skrzynią CVT.
Po wprowadzeniu na rynek nowego modelu Renault Mégane Hatchback oraz nowego Renault Mégane Coupé, wiosną Renault poszerzy ofertę Mégane o nowego Renault Grand Scénic, a następnie o nowego Renault Scénic.
Korzystając z sukcesów Scénic I i Scénic II oraz czerpiąc z niezrównanej ekspertyzy w zakresie przyjaznych użytkownikowi wnętrz, przestrzeni kabinowej i komfortu podróżowania, Renault jest gotowe na odnowienie modelu wyznaczającego standardy w segmencie kompaktowych MPV, wprowadzając nowego Grand Scénic (pięcio- i siedmioosobowego) oraz nowego Scénic (pięcioosobowego).
Nowe modele Renault Scénic i Renault Grand Scénic charakteryzują się dynamiczną, wyróżniającą się stylistyką, a ich przestronne wnętrza, komfortowe wykończenia, rozwiązania do przechowywania oraz zaawansowane wyposażenie mają na celu wyznaczenie nowych standardów w swojej kategorii.
DWA NOWE WYRÓŻNIAJĄCE SIĘ PROFILE Z PŁYNNYMI LINIIAMI
Klienci Renault mają do wyboru dwa MPV, każde z własną, wyrazistą osobowością. Nowy Scénic i Nowy Grand Scénic cechują się wyraźnymi, płynnymi liniami, które przebiegają przez przestronne panele nadwozia, emanując dynamizmem i solidnością. Mimo że oba modele dzielą z innymi modelami z linii Nowego Mégane wyraźne cechy rodzinne, ich profile różnią się znacznie.
Podobnie jak Mégane Coupé, Nowy Scénic ma centralny grill flankowany chromowanymi wlotami powietrza w satynowym wykończeniu. Ten sportowy charakter podkreślają reflektory, które wyrażają asertywną osobowość modelu. Połączenie niskiej sylwetki i długości 4,34 metra wskazuje na dynamikę i zwrotność Nowego Scénic.
Nowy Grand Scénic (długość: 4,56 metra) dostępny jest w wersjach pięcio- i siedmioosobowej. Jego proporcje i duża powierzchnia przeszklona sugerują przestronność kabiny oraz obietnicę dobrze wyposażonego wnętrza. Tylnie światła w kształcie bumeranga tworzą unikalny dla Grand Scénic sygnaturę świetlną, będącą pierwszym takim rozwiązaniem w produkcji. Linie tych zespołów sięgają w przód wzdłuż boków pojazdu przez linię biodra, aby przekazać wyraźne poczucie dynamizmu, gdy samochód jest widoczny z boku. Wrażenie to dodatkowo podkreśla opadająca linia dachu i nachylona tylna szyba.
Oprócz tego, że są znakiem rozpoznawczym różnych modeli w rodzinie Nowego Mégane, te solidne, dynamiczne linie są wymownym świadectwem znakomitych właściwości jezdnych tego zakresu.
PRZESTRZEŃ KABINY
Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic zostały starannie zaprojektowane, aby zapewnić jak najwyższy standard komfortu podróży dla wszystkich pasażerów. Kierowca i pasażer z przodu korzystają z szerokiego pola widzenia dzięki szerszemu rozstawieniu słupków przedniej szyby, co zapewnia lepszą widoczność na rondach i skrzyżowaniach. Lateralne pole widzenia zostało powiększone o ponad osiem procent, a pionowe pole widzenia poprawione o ponad 15 procent.
Dłuższy rozstaw osi przyczynił się do poprawy komfortu pasażerów drugiego rzędu, którzy docenią najlepsze w klasie miejsce na kolana wynoszące 235 mm i 275 mm zapewnione przez Scénic i Grand Scénic odpowiednio. Pasażerowie trzeciego rzędu mają do dyspozycji przestrzeń na głowę wynoszącą 842 mm i miejsce na nogi wynoszące 102 mm. Rzeczywiście, Grand Scénic wyróżnia się jako najprzestronniejsze kompaktowe MPV na siedem miejsc dostępne na rynku.
PRZYJAZNY DLA PASAŻERÓW
Fale na desce rozdzielczej, przypominające te z Nowego Mégane, są płynne i nieprzeładowane. Elementy sterujące są intuicyjne i łatwo dostępne, a środkowa konsola mieści główne przyciski (asystent hamulca postojowego, tempomat z ogranicznikiem prędkości), połączenia multimedialne (MP3, USB, iPod©) oraz zasilanie 12V.
Regulowane siedzenie kierowcy oferuje najlepszy w swojej klasie zakres regulacji wysokości siedziska wynoszący 70 mm, a regulacja odcinka lędźwiowego jest teraz dostępna także w wersjach podstawowych. Połączenie różnych opcji regulacji i bardziej pionowej pozycji kierownicy pozwala kierowcom znaleźć kombinację, która bardziej przypomina tę z samochodu osobowego, nie odbierając jednocześnie wysokiej pozycji siedzenia, która jest szczególnie doceniana przez właścicieli MPV.
PRZECHOWYWANIE
Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic oferują do 92 litrów przestrzeni do przechowywania (najlepsza oferta na rynku), z szeregiem sprytnych, praktycznych rozwiązań dla wszystkich pasażerów:
- cztery komory pod podłogą, dwie szuflady pod przednimi siedzeniami, a także dwie dodatkowe szuflady pod zewnętrznymi tylnymi siedzeniami (z wyjątkiem siedmioosobowego Grand Scénic),
- oświetlona, schładzana schowek na rękawiczki o pojemności 11 litrów,
- przechowywanie bez pokrywy w konsoli centralnej na drobne przedmioty, takie jak telefony komórkowe,
- przesuwna konsola centralna i przesuwany środkowy podłokietnik zapewniają dziewięć litrów przestrzeni do przechowywania podzielonej na dwie części: delikatne przedmioty można schować pod podłokietnikiem, podczas gdy główny pojemnik jest idealny do przechowywania większych obiektów, takich jak butelka o pojemności 1,5 litra,
- sześć kieszeni na mapy na oparciach przednich siedzeń (dwie małe kieszenie na przedmioty takie jak przenośne odtwarzacze wideo i miękkie zabawki oraz większe kieszenie na mapy umieszczone pod stołami w stylu lotniczym),
- trzy oddzielne zasilania 12V (jedno w konsoli centralnej z przodu, jedno dla pasażerów drugiego rzędu i jedno w bagażniku) do zasilania i ładowania przenośnych urządzeń elektronicznych, takich jak konsole do gier, odtwarzacze MP3 i wideo, lub do elektrycznej lodówki (dostępnej jako akcesorium),
- dwie zamykane przestrzenie do przechowywania pod podłokietnikami trzeciego rzędu.
Bagażnik Nowego Scénic jest szczególnie praktyczny, nie tylko dzięki znaczącej pojemności wynoszącej 522 dm3 (do linii roletki) ale także z powodu niskiej wysokości tylnego progu i szerokiego dostępu do tylnej klapy. Pojemność bagażnika pięcioosobowego Grand Scénic wynosi 752 dm3, podczas gdy bagażnik siedmioosobowego Grand Scénic wynosi 702 dm3 (w konfiguracji pięcioosobowej), co stanowi wzrost o 10 procent w porównaniu do Scénic II. Przy przewożeniu dużych ładunków, pokrywa bagażnika może być szybko schowana w specjalnie przygotowanej komorze pod matą bagażnika.
MODULARNY UKŁAD
Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic charakteryzują się bardzo modułowymi wnętrzami, dzięki składanym do przodu fotelom pasażera z przodu oraz oparciom siedzeń drugiego rzędu. Pojemność bagażnika siedmioosobowego Grand Scénic może być zwiększona dzięki konstrukcji siedzeń trzeciego rzędu, które składają się do podłogi. Po usunięciu siedzeń drugiego rzędu i całkowitym złożeniu siedzeń trzeciego rzędu, pojemność ładunkowa siedmioosobowego Grand Scénic przekracza dwie metry sześcienne.
Aby ułatwić dostęp dla pasażerów trzeciego rzędu, uchwyt umieszczony po bokach zewnętrznych siedzeń drugiego rzędu natychmiast składa oparcie siedzenia. Równocześnie mały dźwignia pomaga przechylić siedzenie do przodu, aby zapewnić dostęp do tylnych siedzeń jednym, szybkim, prostym ruchem.
KOMFORT
Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic dostępne są z automatyczną klimatyzacją dwustrefową o funkcjach Soft-Auto-Fast, jakie po raz pierwszy zaprezentowano w Nowym Renault Laguna i od tamtej pory przeniesiono do gamy Nowego Mégane.
Nowe, duże zagłówki są nowością w tym segmencie i zapewniają doskonałe wsparcie, komfort i bezpieczeństwo, dzięki ich otulającej formie oraz szerokiemu zakresowi pozycji regulacyjnych.
TECHNOLOGIE UŁATWIAJĄCE CODZIENNE PORUSZANIE SIĘ
Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic korzystają z licznych technologii zaprojektowanych w celu ułatwienia prowadzenia oraz zwiększenia komfortu podróży.
Nowe Renault Scénic i Nowe Renault Grand Scénic są pierwszymi pojazdami w tym segmencie, które korzystają z wyświetlacza TFT (Thin Film Transistor), który zapewnia dostosowywalny, wyraźny, wysokiej rozdzielczości wyświetlacz danych, takich jak prędkość pojazdu, ustawienia tempomatu/ogranicznika prędkości (włączanie/wyłączanie, wybrana prędkość), alarm otwartych drzwi i ciśnienia w oponach, a także obraz z kamery tylnej (oprócz sygnałów dźwiękowych).
Kierowcy szybko dostosowują ten interfejs do swoich indywidualnych preferencji dzięki menu konfiguracji, które można aktywować za pomocą przycisku umieszczonego między kierownicą a wyświetlaczem. To menu pochodzi z Nowej Laguny i pozwala kierowcy aktywować lub modyfikować parametry niektórych funkcji, takich jak głośność dźwiękowego sygnału czujnika odległości do parkingu, używany język oraz automatyczne włączanie świateł.
Tymczasem kontrast monochromatycznego wyświetlacza LCD podstawowego (biały na czarnym tle) jest 30 razy lepszy niż w poprzedniej technologii, a odbicia i przezroczystość ekranu są automatycznie korekty.
Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic są także pierwszymi MPV, które oferują dźwiękowy czujnik odległości do parkowania z tyłu oraz kamerę cofania. Aby ułatwić bezpieczne cofanie i parkowanie, kamera wyświetla obraz strefy znajdującej się za pojazdem na ekranie systemu nawigacji. Równocześnie centralny ekran TFT wyświetla pojazd i bliskość przeszkód za pomocą kodu kolorystycznego.
Podobnie jak Nowy Mégane Hatchback i Nowy Mégane Coupé, Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic dostępne są z nowym radiem-CD/MP3 z łącznością Bluetooth®, połączeniami multimedialnymi Plug & Music (gniazda USB i iPod) oraz wysokiej jakości systemem audio 3D Sound by Arkamys®.
REAGUJĄCE, EFEKTYWNE I DYNAMICZNE PROWADZENIE
Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic zapewniają precyzyjne, zwrotne osiągi podczas zakrętów. Ich podwozie korzysta z tych samych udoskonaleń, które zastosowano w Nowym Mégane Hatchback i Nowym Mégane Coupé, co przekłada się na surowe właściwości prowadzenia, bez uszczerbku dla wysokiego komfortu, który zapoczątkowały ich odpowiedniki:
Zawieszenie przednie typu MacPherson połączone z ramą subframe, która minimalizuje ruchy boczne subframe, zapewniając doskonałą precyzję kierownicy.
Zawieszenie tylne wykorzystuje belkę skrętową z zaprogramowaną deflekcją w zamkniętej sekcji, co zwiększa sztywność i redukuje wagę.
Ta konfiguracja zapewnia kąt przechyłu (tj. kąt nachylenia pojazdu podczas zakrętów) Nowego Scénic i Nowego Grand Scénic wynoszący 0,40 stopnia, co jest najlepszym wynikiem w swoim segmencie. Średnia dla tej klasy pojazdów wynosi 0,43 stopnia.
Nowy system wspomagania kierownicy elektrycznej
Elektryczne wspomaganie kierownicy Nowego Renault Scénic zostało całkowicie zrewidowane, co zaowocowało większą precyzją kierowania oraz poprawą komfortu jazdy. Optymalizacja wydajności i komponentów kierownicy oraz zmiany w jej kalibracji doprowadziły do lepszego dostosowania do poleceń kierowcy za pośrednictwem kierownicy. Informacje zwrotne z drogi są dokładniejsze, podczas gdy połączenie sztywniejszego zawieszenia przedniego i bardziej bezpośredniego przełożenia kierownicy przyczyniły się również do większej responsywności systemu.
Bardziej precyzyjne kierowanie i zmniejszone przechyły nadwozia w zakrętach zapewniają poziom przyjemności z jazdy i poczucie bezpieczeństwa, które sprawiają, że osiągi Nowego Renault Scénic i Nowego Renault Grand Scénic są porównywalne z osiągami samochodu osobowego.
Silniki dCi i TCe: ŻYWOTNOŚĆ I POSZANOWANIE ŚRODOWISKA
Nowe Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic dostępne są z istotnie odnowioną gamą silników benzynowych i diesla, które łączą osiągi z poszanowaniem środowiska.
Silniki benzynowe
Do wyboru sześć silników benzynowych (w zależności od rynku):
- silnik 1.6 dostępny w trzech wersjach: 16V 110 KM, wersja bioetanolowa (od lata 2009) oraz wersja LPG (dostępna od końca 2009, w zależności od rynku),
- nowy silnik TCe 130 (TCe = wydajność kontroli turbiny),
- silnik 2.0 16V 140 KM w połączeniu z CVT (automatyczną skrzynią biegów) lub sześciobiegową skrzynią manualną.
Nowy silnik TCe 130, który będzie dostępny dla Nowego Renault Scénic i Nowego Renault Grand Scénic tej wiosny, jest wymowną demonstracją wiedzy, jaką Renault zdobyło w technice downsizingu. Jest szczególnie oszczędny w zużyciu paliwa i przyjazny dla środowiska, dzięki zużyciu paliwa w cyklu mieszanym wynoszącym 7,1 litra/100 km, co odpowiada emisji CO2 poniżej 168 g/km (Nowy Scénic). Silnik ten należy do najlepszych w swojej klasie pod względem kosztów eksploatacji i serwisowania. Jego łańcuch rozrządu objęty jest dożywotnią gwarancją, a interwały wymiany oleju wynoszą co 30 000 km (lub co dwa lata).
Silniki diesla
Gama silników diesla podkreśla dążenie Renault do zaoferowania swoim klientom najlepszego kompromisu między osiągami a zużyciem paliwa.
Silnik 1.5 dCi, który cieszy się uznaniem za połączenie wydajności i przyjemności z jazdy, dostępny jest w trzech wersjach mocy: dCi 85 (tylko Scénic), dCi 105 oraz nowy dCi 110 z filtrem cząstek stałych (DPF). Wszystkie trzy mają emisję CO2 poniżej 140 g/km. Pozostałe silniki diesla dostępne dla Nowego Scénic i Nowego Grand Scénic to:
- nowy dCi 130 (z lub bez DPF), po raz pierwszy zaprezentowany w Nowym Mégane,
- dCi 150 DPF w połączeniu z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów,
- dCi 160 DPF połączony z sześciobiegową skrzynią manualną.
W kontekście kosztów eksploatacji i serwisowania te siedem silników diesla wyróżnia się wśród najlepszych w swojej klasie, z interwałami wymiany oleju wynoszącymi 30 000 km (lub co dwa lata) oraz dożywotnią gwarancją na filtr cząstek stałych.
Geny dzielone z resztą gamy Renault Mégane: solidność i postrzeganą jakość. Oprócz ich wrodzonej solidności, Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic wyróżniają się wysoką jakością użytych materiałów, a także formą oraz wykończeniem. Oba modele korzystają z postępów osiągniętych w całej gamie Renault w zakresie niezawodności i trwałości oraz, podobnie jak Nowy Mégane, korzystają z nowej techniki spawania laserowego dachu do boków nadwozia, co eliminuje potrzebę wykończenia dachu. Oprócz korzyści, jakie to przynosi w zakresie estetyki i ochrony przed korozją, nowy proces poprawia również sztywność nadwozia i redukuje hałas wiatru.
Bezpieczeństwo
Priorytet dla Renault, a także oczywisty wybór dla Nowego Scénic i Nowego Grand Scénic. Renault kładzie duży nacisk na rozwój najbardziej efektywnych technologii zapobiegających wypadkom, podejmowania działań korygujących oraz zabezpieczających pasażerów. Podejście to opiera się na wynikach badań dotyczących rzeczywistych wypadków i bezpieczeństwa w realnym świecie (LAB4), mając na celu promowanie rozwiązań odpowiadających rzeczywistym sytuacjom drogowym. Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic naturalnie skorzystały z tej bieżącej pracy.
Proponowana jest kompleksowa lista wyposażenia, aby zapobiec sytuacjom ryzykownym:
- automatyczne włączanie reflektorów i wycieraczek,
- tempomat z ogranicznikiem prędkości,
- system monitorowania ciśnienia w oponach,
- reflektory bi-Xenonowe z oświetleniem zakrętów,
- przypomnienie o zapięciu pasów dla przednich siedzeń, a także dźwiękowy sygnał, jeśli pas bezpieczeństwa tylnego siedzenia jest odpięty.
Oprócz wysokiego poziomu poczucia bezpieczeństwa i osiągów hamowania, które oba modele Nowego Renault Scénic i Nowego Renault Grand Scénic mogą zasłużenie przypisać sobie, są one również wyposażone w asystenty kierowcy, zaprojektowane, aby korygować ich tor w trudnych warunkach lub w sytuacjach awaryjnych:
- ABS z elektroniczną dystrybucją siły hamowania,
- standardowa pomoc przy awaryjnym hamowaniu,
- ESC (Elektroniczna Kontrola Stabilności) z kontrolą podsterowności CSV.
Aby chronić pasażerów w przypadku kolizji, Nowy Renault Scénic i Nowy Renault Grand Scénic są wyposażone w:
- trzecia generacja Renault System of Restraint and Protection, w tym ochrona przed zjawiskiem znanym jako submarining (podwójne napinacze, ograniczniki obciążenia, adaptacyjne poduszki powietrzne),
- nowej generacji zagłówki dla lepszej ochrony w niskich i średnich prędkościach uderzeń z tyłu,
- czujniki uderzenia bocznego z podwójną komorą, podwójnym ciśnieniem poduszek powietrznych na klatkę piersiową/krocze/brzuch, po raz pierwszy zaprezentowane w Lagunie III i teraz dostępne w całej gamie Mégane,
- trzypunktowy uchwyt Isofix dla wszystkich trzech siedzeń drugiego rzędu,
- ułatwione zapięcie pasów bezpieczeństwa przednich i tylnych dzięki wyższej pozycji bardziej elastycznych zaczepów pasów.
Poszanowanie środowiska
Gama Nowych Renault Scénic i Grand Scénic obejmuje siedem wersji, które spełniają kryteria niezbędne do uzyskania podpisu Renault eco². Pojazdy Renault eco² są ekologiczne i ekonomicznie dostępne: