Renault podjął ryzyko, wprowadzając na rynek pierwszy model Renault Espace w latach 80-tych, ale zyskał jeszcze więcej, rozszerzając swoją ofertę o MPV, takie jak Renault Scenic i Grand Scenic.
W 2016 roku Renault zaprezentował nową generację Scenica oraz dłuższą wersję tej serii, nazwaną Grand Scenic. Było to MPV, które oferowało do siedmiu miejsc oraz dodatkową przestrzeń bagażową. Przy pięciu miejscach trunk przestrzeń wynosiła 718 litrów. Dodatkowe 24 cm rozstawu osi było potrzebne, aby zapewnić więcej miejsca wewnątrz oraz większy komfort dla pasażerów z tyłu, mimo że najczęściej znajdują się tam bezpiecznie umiejscowione foteliki dziecięce. Grand Scenic mógł być wyposażony w duży panoramiczny szklany dach bez poprzeczki, co zapewniało lepsze doświetlenie wnętrza. Renault zdecydował się na odważny krok w tym segmencie, oferując 20-calowe lekkie felgi jako standard. Na środku deski rozdzielczej, w dół na konsoli środkowej, Renault umieścił 8,7-calowy tablet dla systemu multimedialnego R-Link.
Wygląd zewnętrzny był dynamiczny, z grillem w kształcie litery V i skośnymi reflektorami. Przypominał bardziej gamę Captur niż Megane. Model ten oparty był na nowej platformie CMF-CD, wykorzystywanej przez sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi w różnych pojazdach, w tym Nissan Rogue i Nissan Qashqai. Renault Grand Scenic był dostępny z 6 silnikami Diesla oraz dwoma jednostkami benzynowymi. Oferowano go z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub 7-biegową automatyczną (dwusprzęgłową).
Na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku Renault zaprezentowało całkowicie nowego Scénica, imponującego, kompaktowego MPV o pionierskich proporcjach, które w nowatorski sposób wyposażono w standardowe 20-calowe koła w całej gamie modeli. Teraz nadszedł czas na nowego Grand Scénic, który rozszerza ofertę Scénica.
Całkowicie nowy Grand Scénic, doskonały pojazd rodzinny, dostępny jest w wersji pięcio- lub siedmioosobowej i wprowadza świeże podejście na poziomie designu, w tym:
Akcesoria w kolorze chromu lub metalowej szarości, rzeźbione formy i boki nadwozia, a także charakterystyczna linia okiennego, która łączy się, tworząc płynną, elegancką sylwetkę.
Po raz pierwszy w segmencie, standardowe koła mają 20 cali, a dwukolorowe malowanie oraz harmonijne wykończenie wnętrza podkreślają nowoczesny charakter modelu.
Modułowość kabiny i komfort podróżowania – dwa atuty, które przyczyniły się do wyrobienia reputacji Scénica – zostały przemyślane w taki sposób, aby jeszcze lepiej zaspokajać potrzeby rodzin. Funkcja One Touch Folding Seat umożliwia automatyczne składanie tylnych siedzeń, co pozwala uzyskać płaską podłogę i ułatwia załadunek. Nowy Grand Scénic jest o 24 cm dłuższy od nowego Scénica, a tym samym oferuje dodatkową przestrzeń bagażową i ładowność w porównaniu z jego bliźniakiem: 718 dm3 VDA (wersja pięcioosobowa) z dodatkowym 222 dm3 VDA w porównaniu z nowym Scénicem.
Nowy Grand Scénic oferuje również bogaty zestaw asystentów kierowcy, w tym Aktywny Układ Hamowania Awaryjnego (AEBS) z Wykrywaniem Pieszych, który po raz pierwszy w segmencie jest standardowym wyposażeniem. Lista technologii obejmuje również rozwiązania z wyższego segmentu, takie jak doświadczenie Multisense, multimedialny tablet R-Link 2 z dużym wyświetlaczem 8.7 cala oraz wyświetlacz head-up w pełnym kolorze. Co ważne, czwarta generacja modelu może być wyposażona w silnik Diesla z hybrydowym wspomaganiem Renault.
Całkowicie nowy Scénic i całkowicie nowy Grand Scénic (w wersji pięcio- lub siedmioosobowej) będą dostępne do sprzedaży przed końcem roku 2016.
Płynna i elegancka sylwetka
Linia dłuższej wersji nowego Scénica została starannie dopracowana, aby oferować rodzinom pojazd o płynnej, eleganckiej sylwetce:
- Dłuższy rozstaw osi i krótsze zderzaki tylnie w porównaniu do wersji poprzedniej generacji.
- Elegancko rzeźbione boki oraz charakterystyczna linia okienna w kierunku tyłu.
- Pionowa forma tylnych świateł 3D nowego Grand Scénica wyróżnia się na tle 'poziomej’ grupy świateł nowego Scénica.
- Stały, panoramiczny szklany dach bez poprzecznych elementów, co zapewnia jeszcze jaśniejszą kabinę.
- Standardowe od drugiego poziomu wyposażenia nowe Grand Scénic ma praktyczne aluminiowe belki dachowe o matowym wykończeniu.
- Metalowo-szary dyfuzor wbudowany w zderzak tylny.
- Nowy Grand Scénic – bardziej nowoczesny niż kiedykolwiek:
- W segmencie po raz pierwszy standardowe koła mają 20 cali (patrz poniżej)
- Dwukolorowe malowanie dostępne od drugiego poziomu wyposażenia, jako opcja lub standardowa funkcja w wersjach wyższej klasy (w zależności od rynku). Kolor obudów lusterka i słupków przednich jest skoordynowany z kolorem dachu (czarny lub szary).
- Kolor startowy – Vision Brown – jest specyficzny dla nowego Grand Scénica.
Bezprecedensowe: 20-calowe koła we wszystkich wersjach
Najprawdopodobniej najbardziej rewolucyjną cechą nowego Scénica jest standardowe wyposażenie w 20-calowe koła we wszystkich wersjach. Te węższe koła (195 mm) są zarówno innowacją technologiczną, jak i stylistyczną. Z wysokością boku o 107 mm – równą wysokości opon 17-calowych w Scénicu 3 – opony nowego Scénica zapewniają komfort jazdy na najwyższym poziomie.
Ten śmiały wybór projektowy był kluczową zasadą przewodnią projektu od samego początku. Rzeczywiście, te duże koła aktywnie przyczyniają się do zrównoważonych proporcji samochodu i są personalizowane na żądanie dzięki szerokiemu wyborowi felg i wkładek, zwanych 'dodatkami’. Te felgi i dodatki zostały również zaprojektowane z myślą o oszczędności wagi i aerodynamiczności pojazdu, co prowadzi do niższego zużycia paliwa. Unikalny rozmiar tych kół (195/55 R20) oraz zastosowanie specjalnie opracowanych opon o niższym zużyciu energii i zwiększonej wydajności aerodynamicznej gwarantują także najniższy opór toczenia w swojej klasie.
Przesuwany środkowy panel Easy Life między przednimi siedzeniami umożliwia kierowcom dostosowanie układu wnętrza według ich uznania:
Gdy centralny panel znajduje się w pozycji przedniej, chowa się pod dużym wyświetlaczem w formacie pionowym, tworząc jedną jednostkę, co daje kierowcy poczucie wnętrza samochodu osobowego, który jednocześnie cieszy się wysokim miejscem siedzącym typowym dla MPV.
Gdy konsola znajduje się w najdalszej pozycji tylniej, nowy Grand Scénic ma bardziej 'otwarty’ układ, który można dzielić z innymi pasażerami.
W wyższych wersjach znajduje się wykończenie wnętrza Club Brown (górna część deski rozdzielczej, wykończenie przednich drzwi) dla ciepłego, wyrafinowanego klimatu.
Komfortowa, starannie zaprojektowana modułowa kabina
Nowy Grand Scénic może być wyposażony w pięć lub siedem miejsc, a wszyscy pasażerowie korzystają z tej samej starannej uwagi na komfort podróży, która przez lata wytworzyła reputację Scénica. Przyjazna dla pasażerów modułowa kabina ma długą listę pomysłowych rozwiązań i wyposażenia, dostosowanych do potrzeb nowoczesnych rodzin.
Struktura przednich siedzeń jest podobna do tych w nowym Espace. Ośmiokierunkowa regulacja elektryczna, w tym regulacja lędźwiowa oraz podgrzewane fotele są dostępne w wyższych wersjach.
Niezależnie przesuwane fotele w drugim rzędzie z podziałem 60/40 we wszystkich wersjach.
W przypadku wersji siedmioosobowej projekt składanych tylnych siedzeń jest podobny do tych w nowym Espace.
Funkcja One Touch Folding Seats dostępna w niektórych poziomach wyposażenia umożliwia automatyczne składanie tylnych siedzeń, aby uzyskać płaską podłogę i zoptymalizowaną ładowność za pomocą jednego dotyku na wyświetlaczu R-LINK 2 lub za pomocą przycisku zamontowanego w bagażniku.
Przesuwany środkowy panel Easy Life – znak rozpoznawczy Scénica – ewoluował, aby pokryć nowe wymagania zarówno pasażerów przednich, jak i tylnych, oferując do 13 litrów pojemności magazynowej. Przednia część konsoli oferuje podświetlaną przestrzeń do przechowywania chronioną przesuwaną pokrywą, a także wbudowany podłokietnik, pod którym znajdują się dwa porty USB, gniazdo karty SD, gniazdo audio oraz zasilanie 12V (w zależności od poziomu wyposażenia). Pasażerowie z tyłu mają dostęp do dwóch portów USB, gniazda audio, gniazda 12V i własnej dedykowanej przestrzeni do przechowywania.
Dodatkowa ładowność i większy bagażnik w porównaniu do nowego Scénica
Nowy Grand Scénic, który jest o 24 cm dłuższy od nowego Scénica, zapewnia dodatkową ładowność i większy bagażnik w porównaniu do swojego bliźniaka. Przy tylnych siedzeniach w najdalszej pozycji, ładowność wersji pięcioosobowej wynosi 718 dm3 VDA (co odpowiada 765 litrom). Całkowita ładowność może być zwiększona do 866 dm3 VDA po całkowitym przesunięciu tylnych siedzeń do przodu. Nowy Grand Scénic ma również przesuwaną osłonę bagażnika.
Z całkowitą dodatkową pojemnością stowarzyszenia 63 litrów, nowy Grand Scénic wyróżnia się jako lider w klasie kompaktowych MPV. Oprócz przesuwanego centralnego panelu Easy Life, nowy Scénic ma inne pomysłowe rozwiązania do przechowywania, co daje dodatkową pojemność 38,5 litra. Osiąga się to w szczególności dzięki zachowaniu czterech przedziałów podłogowych, które zawsze były szczególnie cenione przez rodziny.
Z tyłu nowy Grand Scénic wyposażony jest w składane stoliki Easy Life (standardowe lub opcjonalne, w zależności od rynku), które są idealne do użytku rodzinnego podczas dłuższych podróży. W pozycji wyłożonej można przymocować elektroniczne tablety różnej wielkości. Po złożeniu znajduje się mała przestrzeń do przechowywania na telefon komórkowy, konsolę do gier lub być może kredki. Dwa porty USB z tyłu przesuwanego centralnego panelu umożliwiają korzystanie z urządzeń elektronicznych bez ograniczeń czasowych.
Niezwykłe wyposażenie skoncentrowane na rodzinie w nowym Grand Scénic obejmuje również zasłony przeciwsłoneczne dla pasażerów tylnych, dostępne jako standardowe wyposażenie lub opcjonalnie, w zależności od wersji.
Zaawansowana technologia dla uspokajającego doświadczenia jazdy
Po raz pierwszy w segmencie kompaktowych MPV nowy Grand Scénic – jak nowy Scénic – posiada Aktywny Układ Hamowania Awaryjnego (AEBS) z Wykrywaniem Pieszych jako standardowe wyposażenie. Ten asystent kierowcy działa w zakresie prędkości od 5 mph do 37 mph (7 km/h do 60 km/h) i jest uzupełniający dla konwencjonalnego Aktywnego Układu Hamowania Awaryjnego (AEBS w miastach i interurbanach).
Nowy Grand Scénic, podobnie jak nowy Scénic, ma również:
- Asystent Utrzymania Pasa (LKA): ta funkcja działa przy prędkościach od 44 do 100 mph (70 do 160 km/h) i dostosowuje kierownicę, aby utrzymać Grand Scénica w odpowiednim pasie, jeśli wykryje, że pojazd zbacza. System również ostrzega kierowcę, jeśli opuści pas (Ostrzeżenie o Opuście Pasa, LDW) poprzez wibracje kierownicy.
- Ostrzeżenie o zmęczeniu: przy prędkościach powyżej 37 mph (60 km/h) trajektoria pojazdu jest permanentnie analizowana. W przypadku wykrycia nieprawidłowości uruchamiane są wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia.
Nowy Grand Scénic pod względem asystentów kierowcy zaspokaja wszystkie główne potrzeby rynku, które można znaleźć również w nowym Espace, Talismanie i całkowicie nowym Mégane. Te systemy zaawansowanej pomocy kierowcy (ADAS) można aktywować za pomocą tabletu R-LINK 2 i łączą się, oferując następujące funkcje:
Uspokój: Adaptacyjny Tempomat (ACC) i Aktywny Układ Hamowania Awaryjnego (AEBS),
Alarmuj: Ostrzeżenie o Opuście Pasa (LDW), Ostrzeżenie o Bezpiecznej Odległości (SDW); Rozpoznawanie Znaków Drogowych z Prewencją Prędkości (TSR z OSP); Ostrzeżenie o Martwym Polu (BSW),
Pomoc: Kamera do Parkowania; automatyczne światła mijania i drogowe (AHL); czujniki parkingowe z przodu, z tyłu i po bokach; Easy Park Assist (parkowanie bez użycia rąk).
Te systemy asystentów kierowcy są fundamentem dla autonomicznego prowadzenia.
Hybrydowe wspomaganie dostępne dla całkowicie nowego Grand Scénica
Nowy Grand Scénic jest dostępny z pięcioma silnikami wysokoprężnymi – w tym hybrydowym silnikiem wspomagającym – oraz dwoma silnikami benzynowymi (w zależności od rynku). Hybrydowe wspomaganie, które składa się z generatora elektrycznego i akumulatora 48V, odzyskuje energię z hamowania, co pozwala silnikowi elektrycznemu wspierać silnik spalinowy. Korzyścią jest lepsza reakcja i niższe zużycie paliwa.
Technologia z wyższego segmentu
Nowy Scénic i Grand Scénic korzystają z modułowej architektury CMF C/D (Common Module Family) i oferują szeroki zakres funkcji, które są zazwyczaj związane z wyższym segmentem, jak w nowym Espace i modelach D-segmentu Talisman. To wersja platformy CMF, która została również wykorzystana w całkowicie nowym Mégane i całkowicie nowym Kadjar.
Pojazd podłączony dzięki multimedialnemu tabletowi R-LINK 2 o przekątnej 8.7 cala
Wyższe wersje nowego Grand Scénica są wyposażone w R-LINK 2 z wyświetlaczem o przekątnej 8.7 cala (22 cm) w formacie pionowym. Unikalny w segmencie kompaktowych MPV, system korzysta z łatwego w użyciu pojemnościowego wyświetlacza dotykowego 'pinch & zoom’, podobnego do smartfona lub tabletu.
R-LINK 2 obejmuje rozpoznawanie głosu dla systemu nawigacji, użycia telefonu, aplikacji i radia, zapewniając łatwy dostęp i bezpieczną obsługę różnych funkcji.
R-LINK 2 ma:
- Wyraziste, intuicyjne grafiki, podobne do tych stosowanych w tabletach i smartfonach, z klikaniem i przeciąganiem ikon, przewijaniem stron, powiększaniem dwoma palcami itp.
- Łatwa personalizacja dzięki trzem konfigurowalnym stronom głównym z widgetami (ikonami) i do sześciu różnych profili, które umożliwiają szybki dostęp do ustawień jazdy i preferencji wnętrza samochodu,
- Centrum sterowania, które zarządza aktywacją i dezaktywacją większości funkcji, w tym asystentów kierowcy i zarządzania klimatyzacją,
- Łączność: pakiet, który obejmuje darmową 12-miesięczną subskrypcję usługi TomTom Traffic, dostęp do katalogu aplikacji związanych z motoryzacją w R-LINK Store oraz aktualne mapy Europy (w zależności od rynku).
Multisense: spersonalizowane doświadczenie jazdy
Technologia Multisense pozwala użytkownikom dostosować swoje doświadczenie jazdy, modyfikując reakcję pedału przyspieszenia i silnika, dostosowując prędkość zmian biegów realizowanych przez automatyczną skrzynię biegów EDC (Efficient Dual Clutch) oraz kontrolując sztywność kierownicy i oświetlenie wnętrza.
Przycisk Multisense na centralnej konsoli deski rozdzielczej daje bezpośredni dostęp do pięciu różnych ustawień jazdy, które są wyświetlane na ekranie R-LINK 2: Neutral, Sport, Comfort, Perso i Eco.
Do tego dochodzi możliwość wyboru pomiędzy pięcioma ambiancjami oświetleniowymi wewnątrz: sepia, czerwona, niebieska, fioletowa i zielona. Wybrana ambiancja pokrywa konsolę centralną – a także wysokiej klasy przednie i tylne panele drzwi – i odpowiada kolorowi wyświetlacza TFT deski rozdzielczej oraz wyświetlaczowi R-LINK 2 w formacie pionowym.
Wielokolorowy wyświetlacz head-up
Wysuwany, pełnokolorowy wyświetlacz head-up zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy, czyniąc asystentów jazdy (ADAS) bardziej czytelnymi i łatwiejszymi w użyciu. Bez odrywania wzroku od drogi, ekran wyświetla wszystkie istotne informacje (aktualna prędkość, instrukcje nawigacyjne, asystenty jazdy), aby zapewnić relaksującą jazdę.
BOSE® Surround Sound