Renault wprowadził model Kangoo na rynek w 1997 roku, łącząc cechy lekkiego pojazdu dostawczego z przestronnym autem rodzinnym.
Francuski producent samochodów był już znany ze swoich minivanów, które dominowały w europejskim segmencie. Mimo to, firma uznała, że może osiągnąć więcej. Producent wykorzystał wiele części ze swoich magazynów, aby obniżyć koszty produkcji. Efekt końcowy okazał się jednak znacznie lepszy, niż ktokolwiek mógł się spodziewać.
Przedni pas Kangoo przypominał drugą generację modelu Clio, a sam samochód charakteryzował się wysoką sylwetką i przestronnym wnętrzem. Przednia część była krótka, a szeroka szyba czołowa opadała w dół. Wersja pasażerska miała standardowe przesuwane drzwi dla pasażerów z tyłu. Z tyłu producent oferował opcję zarówno klapy bagażnika, jak i systemu z podwójnymi drzwiami. Aby obniżyć koszty, Renault nie zamontowało zderzaków ani lusterek w kolorze nadwozia. Dodatkowo, aby zaoszczędzić pieniądze nabywcy, zainstalowano tylne światła wysoko na tylnych słupkach, flankując klapę bagażnika, co chroniło je przed drobnymi uderzeniami podczas parkowania.
W środku przestrzeni wystarczyło dla pięciu wysokich dorosłych. Z przodu, wysoko zamontowane siedzenia pomagały kierowcy i pasażerowi z boku cieszyć się ładnym widokiem drogi. Co więcej, dzięki wysokiemu dachowi, producent mógł zamontować półkę między górną częścią szyby czołowej a sufitem. Ostatnie, ale nie mniej ważne, pasażerowie z tyłu mieli dużo miejsca na nogi, mogli również wsunąć stopy pod przednie siedzenia. Jednocześnie, dzielona ławka 60/40 mogła zwiększyć przestrzeń bagażową do rozmiaru zatwierdzonego dla LCV.
Pod maską Renault zainstalował szeroki wybór silników w tej klasie pojazdów. Najmniejsza jednostka miała pojemność 1,2 litra, zaś wersja o najwyższej wydajności była napędzana silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra. Klienci doceniali jednak wysoko efektywne jednostki turbodiesel.
Renault Kangoo i Kangoo Express to samochody dostawcze i pojazdy rekreacyjne produkowane przez Renault od 1997 roku. Kangoo jest produkowane w zakładzie MCA w Maubeuge we Francji oraz w Santa Isabel w Argentynie. Sprzedawane jest także przez Nissana w Ameryce Łacińskiej i Europie jako Kubistar.
Tylne okna i siedzenia mogą być usunięte, co umożliwia uzyskanie wersji panelowej Kangoo Express. Kangoo cieszy się dużą popularnością wśród osób z ograniczoną mobilnością i użytkowników wózków inwalidzkich ze względu na swoją wysokość i dostępność. Może być dostosowane do montażu punktów dla wózków inwalidzkich. Zarówno Kangoo, jak i Kangoo Express są dostępne w wersjach z napędem na cztery koła, charakteryzujących się podniesionym zawieszeniem i zmienionym wyglądem. Dostępna jest również przedłużona wersja, z większą przestrzenią ładunkową, a także wersja pickup na rynku szwedzkim.
Silniki