Renault Kangoo 4×4 zaprojektowany z myślą o budowach oraz jako pojazd rekreacyjny został wprowadzony na rynek w 2002 roku i mógł być uznawany za crossover wśród pojazdów użytkowych.
Pod koniec lat 90-tych Renault wprowadziło Kangoo jako kompaktowy pojazd użytkowy. Był także dostępny w wersji osobowej, która cieszyła się dużym uznaniem dzięki przestronnemu bagażnikowi oraz łatwemu dostępowi do tylnych siedzeń dzięki przesuwanym drzwiom. Wysoki popyt na ten samochód był w pewnym sensie zaskoczeniem w obu wersjach. W 2001 roku Renault zdecydowało się oferować go w wersji 4×4, ale tylko jako pojazd osobowy.
Model z 2002 roku spóźnił się w stosunku do planów, ponieważ modernizacja Kangoo była już zaplanowana na 2003 rok, ale nie miało to większego znaczenia dla francuskiego producenta. Uznano, że jeśli samochód będzie sprzedawany, to będzie kontynuowany po faceliftingu. I został dobrze przyjęty przez rynek. Jego krótki przód, o zaokrąglonych kształtach i łagodnych powierzchniach, przypadł do gustu klientom. Pojazd oferował bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, dzięki wysokiej pozycji siedzenia i bardzo wysokim słupkom A. W odróżnieniu od reszty gamy, wersja 4×4 miała wyższy prześwit oraz specjalne plastikowe osłony wokół i pod pojazdem.
Wnętrze Kangoo 4×4 oferowało liczne miejsca do przechowywania, w tym nad przednią szybą oraz na górze tylnych drzwi. Po złożeniu (lub usunięciu) tylnych siedzeń, tylna część samochodu mogła zostać przekształcona w płaską platformę, idealną do biwakowania.