Po siedmiu latach obecności na rynku, Laguna została zastąpiona drugą generacją w grudniu 2000 roku. Stała się większym samochodem, oferującym więcej komfortu i nowoczesnych technologii.
Druga generacja Renault Laguna dzieliła platformę z Nissanem Primerą. Posiadała wydłużony rozstaw osi, co przełożyło się na bardziej przestronne wnętrze. Jedną z najważniejszych nowości był system bezkluczykowego dostępu, który pozwalał kierowcy na otwieranie pojazdu i uruchamianie go po włożeniu karty-klucza do specjalnego gniazda.
Z zewnątrz, wyrazistszy wygląd pojazdu stanowił dużą ewolucję w porównaniu do starszej, bardziej zaokrąglonej Laguny. Podobnie jak jej poprzednik, druga generacja Laguny była dostępna tylko w dwóch wersjach nadwozia: pięciodrzwiowym hatchbacku oraz kombi.
Wewnątrz, obszar nowoczesnych gadżetów zaczął ustępować miejsca prostocie. Poza systemem uruchamiania silnika przyciskiem oraz kartą dostępu do pojazdu, nie było zbyt wielu nietypowych rozwiązań. Przestronność wnętrza była akceptowalna w tej klasie, zwłaszcza wysokość nad głową pasażerów tylnych. Składany oparcie tylnej kanapy zwiększało przestronność, co mogło być przydatne dla osób wykorzystujących samochód w pracy handlowej.
Laguna z 2000 roku była wyposażona w silniki diesla oraz benzynowe, standardowo połączone z 5-biegową skrzynią biegów. Istniała opcja 5-biegowej automatycznej skrzyni biegów, lecz tylko w przypadku silnika V6. Laguna II była pierwszym samochodem, który otrzymał 5-gwiazdkową ocenę w testach zderzeniowych EuroNCAP.
Po prawie siedmiu latach produkcji, oryginalna Laguna została zastąpiona zupełnie nowym modelem w grudniu 2000 roku, który dzielił swoją platformę z Nissanem Primerą (która pojawiła się rok później). Silniki zostały zmodernizowane, a lista wyposażenia wydłużona. Był to pierwszy pojazd dostępny w Europie, który uzyskał 5 gwiazdek w wynikach testów zderzeniowych EuroNCAP, co szybko stało się standardem dla wszystkich innych modeli w ofercie Renault. Ta generacja była dostępna tylko w stylu liftback lub kombi.
Laguna charakteryzowała się systemem zapłonu 'bezkluczykowego’, który zamiast klucza używał urządzenia przypominającego kartę kredytową do odblokowania samochodu i uruchomienia silnika. Styl drugiej generacji Laguny był silnie inspirowany koncepcyjnym modelem Initiale. W 2002 roku zdobyła tytuł Irlandzkiego Samochodu Roku w plebiscycie Semperit.
Laguna w wersji kombi była dostępna tylko z pięcioma miejscami, w przeciwieństwie do poprzedniego modelu, który miał siedem miejsc w niektórych wersjach. Była oznaczana jako Sports Tourer lub Grandtour, w zależności od kraju. Była też promowana jako pojazd lifestyle’owy, a nie tylko transportowy.
Facelifting
Laguna II przeszła facelifting w marcu 2005 roku, według Renault z poprawionym bezpieczeństwem, osiągami i komfortem jazdy.
Zmieniono także projekt dolotu powietrza z przodu pojazdu, który teraz odpowiadał designowi Megane. Wprowadzono również elektroniczną hamulec ręczny, który wcześniej występował w modelach Scenic i Espace. Silniki pozostały w dużej mierze takie same jak wcześniej, oferując jednostki benzynowe 1.6 i 1.8 w niektórych rynkach, podczas gdy inne kraje otrzymały jednostkę benzynową 2.0 (turbo lub bez turbo) oraz dwa silniki diesla (1.9 lub 2.2 z bezpośrednim wtryskiem).