Kiedy Renault postanowiło zmienić nazwy modeli z cyfr na nazwy, 21 zostało zastąpione przez Laguna, co oznaczało nowy początek dla średniej wielkości pojazdu francuskiej marki.
W przeciwieństwie do swojego poprzednika, który był oferowany w trzech wersjach nadwozia, Laguna była dostępna tylko jako hatchback oraz kombi o nazwie Estate. Model 21 został zaprojektowany na początku lat 80-tych, a jego trapezoidalny kształt już się zestarzał. Technologia również była przestarzała, dlatego producent samochodów postanowił zacząć od nowa z nowym modelem.
Głównym projektantem Renault był Patrick LeQuement, który stworzył Laguna w nurcie bio-design, co spotkało się z uznaniem klientów. Zrobił Laguna Estate dla rodzin z dziećmi, które potrzebowały dużego bagażnika z tyłu na rowery i bagaż na długie podróże. Pochylona do przodu kolumna C była elementem designu, który kontrastował z niemieckim stylem, preferującym pionowe słupki (jak w Opel Vectra i Ford Mondeo). Duża klapa bagażnika była otoczona z boków pionowymi światłami tylnymi, zamontowanymi kilka cali nad zderzakiem tylnym, aby chronić je przed drobnymi stłuczeniami na parkingach.
Wnętrze pojazdu wyglądało nowocześnie jak na tamte czasy. Tablica rozdzielcza była zaokrąglona i miała centralnie umieszczony prędkościomierz, z obrotomierzem po lewej i wskaźnikami paliwa oraz temperatury po prawej. Podobnie jak Toyota, Renault zdecydowało się umieścić pokrętła sterowania klimatyzacją nad odtwarzaczem kasetowym. Przednie fotele kubełkowe miały niewielkie wsparcie boczne, natomiast z tyłu producent samochodów postawił na dzieloną tylną kanapę. To zwiększyło pojemność bagażnika z 520 litrów do 1,782 litrów.