Renault w grudniu 2000 roku wprowadził nową generację Laguny, zastępując pierwszy model, który był obecny na rynku przez siedem lat. Nowy samochód był większy i bogatszy w technologie oraz udogodnienia.
Współdzielenie platformy z Nissanem Primerą okazało się świetnym pomysłem, ponieważ pozwoliło na obniżenie kosztów rozwoju, a także wydłużenie rozstawu osi, co przełożyło się na bardziej przestronną kabinę. Co więcej, producent stworzył lepiej zaprojektowane kombi, którego kształt nie przypominał pojazdu użytkowego, a bardziej sportowego hatchbacka.
Jego zewnętrzna forma charakteryzowała się ostrym wyglądem z wyraźnymi reflektorami oraz trapezowym grillem zdobionym na górze detalem na masce. To był nietypowy akcent dla samochodu, ale Renault zdecydował się na to, i wyglądało to całkiem dobrze. Profil Laguny Estate zdradzał zaokrągloną linię górnej szyby, która opadała w kierunku słupka D. Na tylnym panelu, opadający do przodu i zaokrąglony kształt klapy bagażnika był flankowany z dolnych stron przez lampy tylne umieszczone w narożnikach.
W środku, przestrzeń dla nowoczesnych gadżetów zaczynała znikać. Poza przyciskiem do uruchamiania silnika i kartą do dostępu do pojazdu, nie było zbyt wielu nietypowych funkcji. Przestronność wnętrza była w porządku, zwłaszcza jeśli chodzi o miejsce na głowę pasażerów z tyłu. Dodatkowo, składane oparcie tylnej ławki sprawiało, że samochód był bardziej przestronny, jeśli ktoś potrzebowałby go do pracy w terenie, na przykład dla sprzedawcy.
Laguna z 2000 roku była wyposażona w silniki diesla i benzynowe, standardowo zestawione z 5-biegową skrzynią biegów. Ponadto, dostępna była opcja 5-biegowej automatycznej skrzyni, ale tylko w wersji z silnikiem V6. Laguna II była pierwszym samochodem, który uzyskał 5-gwiazdkową ocenę w testach zderzeniowych EuroNCAP.
Po niemal siedmiu latach produkcji oryginalna Laguna została zastąpiona zupełnie nowym modelem w grudniu 2000 roku, który dzielił podwozie z Nissanem Primerą (ten pojazd pojawił się rok później). Silniki zostały zmodernizowane, a lista wyposażenia wydłużona. Był to pierwszy pojazd dostępny w Europie, który zdobył 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP, co szybko stało się standardem dla wszystkich innych modeli w ofercie Renault. Ta generacja była dostępna tylko w wersji liftback lub kombi.
Laguna wyposażona była w system zapłonu 'bezkluczykowego’, który zamiast kluczyka używał urządzenia w stylu karty kredytowej do odblokowania samochodu i uruchomienia silnika. Styl drugiej generacji Laguny był mocno inspirowany koncepcją Initiale. W 2002 roku zdobyła tytuł Irlandzkiego Samochodu Roku w plebiscycie Semperit.
Kombi Laguna było dostępne tylko z pięcioma miejscami, w przeciwieństwie do poprzedniego modelu, który miał opcję siedmiu miejsc w niektórych wersjach. Oznaczano go jako Sports Tourer lub Grandtour, w zależności od kraju. Był również reklamowany jako pojazd lifestyle’owy, a nie tylko do przewozu ładunków.
Facelifting
Laguna II przeszła facelifting w marcu 2005 roku, według Renault z poprawionym bezpieczeństwem, osiągami i komfortem jazdy.
Zmieniono również kształt wlotu powietrza z przodu samochodu, który został dostosowany do wyglądu Megane. Wprowadzono także elektroniczną hamulce ręczne, które wcześniej były stosowane w modelach Scenic i Espace. Silniki pozostały w dużej części takie same jak wcześniej, z jednostkami benzynowymi 1.6 i 1.8 oferowanymi na niektórych rynkach, podczas gdy w innych krajach dostępny był silnik 2.0 (turbo lub non-turbo) oraz dwa diesle (1.9 lub 2.2 z bezpośrednim wtryskiem).