Trzecia generacja Renault Megane została zaprezentowana w 2008 roku jako hatchback w wersji trzy- lub pięciodrzwiowej. Dwa lata później francuski producent zaprezentował linię GT.
Renault wiedziało, że aby zdobyć dużą część rynku, muszą zaoferować samochód w niższej cenie niż niemieckie marki. Musieli również sprawić, by włoski kompakt wydawał się przy nim nijaki. Może wersja pięciodrzwiowa nie była najładniejszym kompaktowym samochodem na rynku, ale wersja trzydrzwiowa prezentowała się lepiej niż jej włoski konkurent, Fiat Bravo, ponieważ Fiat nie produkował wersji 3-drzwiowej. Po dwóch latach produkcji, Renault postanowiło utrudnić życie swoim konkurentom i wprowadziło linię GT.
Z przodu znajdował się charakterystyczny zderzak z czarnym, przekształconym dolnym grillem. Na zewnętrznych krawędziach zderzaka Coupe GT/GT Line znajdowały się osobno zamontowane światła przeciwmgielne. Aby podkreślić agresywny wygląd, projektanci Renault zamontowali czarne tło reflektorów.
W wnętrzu znalazło się więcej elementów inspirowanych najsportowszym hot-hatchem tamtego czasu, Megane RS. Posiadało kubełkowe fotele z wysokim wsparciem po bokach. Renault zamontowało analogowy obrotomierz w panelu instrumentów, w przeciwieństwie do reszty gamy Megane, która miała cyfrowe, LCD. Jeśli chodzi o silniki, Renault zainstalowało silnik benzynowy o pojemności 2.0 litra z turbo doładowaniem. Moc przekazywana była na przednie koła. W kwestii napędu francuski producent poprosił dział Renault Sport o wzmocnienie pojazdu. W rezultacie zawieszenie stało się sztywniejsze, a prześwit mniejszy niż w standardowym Megane Coupe.
Nowy Renault Mégane GT i GT Line wyróżniają się sportowym designem zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Ich sportowy charakter jest dodatkowo podkreślony przez kolor nadwozia Malta Blue (wyłącznie dostępny w tych wersjach) oraz wykończenie Dark Metal (grafitowy szary) lub polerowanego węgla w niektórych detalach.
Z przodu: charakterystyczny zderzak GT/GT Line ma przekształcony centralny wlot powietrza z błyszczącym czarnym elementem, na którym umieszczona jest tablica rejestracyjna. Lampy przeciwmgielne są umieszczone w wyprofilowanych wgłębieniach w kolorze Dark Metal po obu stronach zderzaka. Czarne tło reflektorów dopełnia wyjątkowy charakter nowego Renault Mégane GT i GT Line.
Z tyłu: dolna część tylnego zderzaka w kolorze nadwozia ma wbudowany aerodynamiczny dyfuzor.
Ramka przedniej szyby i otoczenie kabiny nowego Renault Mégane Coupé-Cabriolet GT i GT Line są wykończone w kolorze Dark Metal (zamiast matowego chromu).
Nowe wersje Renault Mégane Hatchback i Estate GT Line oraz GT dziedziczą te same zawieszenie 'Sport’, co Mégane Coupé. Podobnie jak w Mégane Coupé, wysokość zawieszenia została obniżona o 12 mm. Wersje GT Line i GT nowego Renault Mégane Coupé-Cabriolet kładą większy nacisk na komfort i mają tę samą wysokość zawieszenia, co model standardowy.
Wnętrze wersji GT Line i GT dzieli wiele sportowych detali z Renault Mégane RS:
- przednie fotele z dodatkowymi bocznymi podparciami na oparciu i siedzisku,
- zestaw pedałów z aluminiowymi wykończeniami,
- deska rozdzielcza z analogowym obrotomierzem
Dodatkowe ekskluzywne akcenty to polerowane węglowe uchwyty drzwiowe, zewnętrzne kratki wentylacyjne i wykończenie deski rozdzielczej.
Specyficzne cechy pakietu GT Line
Wersje Renault Mégane GT Line mają oznaczenie 'GT Line’ na kratce i klapie bagażnika oraz stoją na 17-calowych kołach Celsium w kolorze Dark Metal. Obudowy lusterek również mają wykończenie w kolorze Dark Metal. Wewnątrz oznaczenie 'GT Line’ widać na listwie wykończeniowej deski rozdzielczej, zagłówkach i progach drzwi przednich.
Specyficzne cechy wersji GT
Jeszcze bardziej ekskluzywne są nowa wersja Renault Mégane GT, które mają oznaczenie 'GT’ na kratce i 'GT Renault Sport’ na klapie bagażnika. Stoją na 18-calowych aluminiowych kołach Jetow w kolorze Dark Metal. Wewnątrz oznaczenie 'GT’ pojawia się na listwie wykończeniowej deski rozdzielczej i przednich zagłówkach, a także logo 'Renault Sport’ na progach drzwi. Kierowcy docenią również gruby, skórzany, wykończony koło kierownicy z miejscami na kciuki, które opracowano dla Renault Mégane RS.
SPECYFICZNE ZESTAWY SILNIKÓW
Silniki dostępne w nowym Renault Mégane GT i GT Line zostały wybrane, aby zaspokoić potrzeby klientów i dopasować się do charakterystyki wydajności każdej wersji. Nowe Renault Mégane GT Line są dostępne z tymi samymi silnikami, co główna gama Renault Mégane, oferując połączenie komfortu jazdy i imponującego zużycia paliwa. Wersje GT są napędzane mocniejszymi, bardziej ekskluzywnymi silnikami z gamy Renault Mégane, co zapewnia jeszcze lepsze osiągi.
Silniki Renault Mégane GT Line
Gama Renault Mégane GT Line przyciągnie klientów, którzy szukają przystępnych, oszczędnych silników, dzięki wyborowi podstawowych silników benzynowych i diesla, z których większość jest zgodna z normą Euro 5 i kwalifikuje się do kryteriów Renault eco².
Silniki benzynowe:
- 1.6 16V 110, z sześciobiegową manualną skrzynią biegów,
- 1.6 16V 110 E85 Renault eco², z sześciobiegową manualną skrzynią biegów,
- TCe 130 Euro5, z sześciobiegową manualną skrzynią biegów,
- 2.0 16V 140 Euro5, z automatyczną skrzynią CVT
Silniki diesla:
- dCi 85 Renault eco², z pięciobiegową manualną skrzynią biegów,
- dCi 90 FAP Euro 5 Renault eco², z pięciobiegową manualną skrzynią biegów,
- dCi 105 Renault eco², z sześciobiegową manualną skrzynią biegów,
- dCi 110 DPF Euro5 Renault eco², z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub nową automatyczną skrzynią EDC (Efficient Dual Clutch),
- dCi 130 Renault eco², z sześciobiegową manualną skrzynią biegów,
- dCi 130 DPF Euro5 Renault eco², z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Renault Mégane GT
Bardziej ekskluzywna wersja Renault Mégane GT jest dostępna z jednym z dwóch najsilniejszych silników turbo z gamy Mégane: benzynowym TCe 180 lub dieslem dCi 160.
TCe 180 Euro5 (132 kW) to nowa ewolucja turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 2.0 litra, która zapewnia wyjątkową przyjemność z jazdy. Z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 300 Nm przy 2,250 obr./min, jest niezwykle responsywna i zapewnia wyjątkowy przyspieszenie z niskich obrotów dzięki podwójnemu turbo i zmiennemu kątowi wałka rozrządu w dolocie, co optymalizuje przepływ powietrza do komór spalania i pozwala turbinie na szybsze osiągnięcie prędkości. Turbo reaguje na najmniejszy ruch pedału gazu już od 1,200 obr./min. Ten silnik napędza sześciobiegowa manualna skrzynia biegów.
Silnik dCi 160 Euro5 (118 kW) pochodzi z 2.0-litrowego silnika turbo diesla Alliance i jest uznawany za jeden z najbardziej efektywnych w swojej klasie. Z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 380 Nm dostępnym już przy 2,000 obr./min, ten silnik wznosi się płynnie i szybko do 5,000 obr./min. Jego szyna wtryskowa o ciśnieniu 1,600 bar, piezoelektryczne wtryskiwacze, zaawansowany kształt tłoków i turbina o zmiennej geometrii przyczyniają się do tego, że ten czterocylindrowy silnik diesla jest jednym z najefektywniejszych w swojej klasie. Dwa wałki wyrównawcze skutecznie eliminują wibracje, co przyczynia się do wyjątkowej ciszy jazdy, zapewniając jeszcze większą przyjemność i komfort jazdy. Silnik dCi 160 Euro5 jest połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
PRZYJEMNOŚĆ Z JAZDY
Nowy Renault Mégane GT i GT Line zostały zaprojektowane, aby dostarczać codziennej przyjemności z jazdy dla pakietu GT Line oraz sportowych wrażeń inspirowanych nowym Mégane RS w przypadku wersji GT.
Zawieszenie Renault Mégane GT Line i Mégane GT dzieli swoją DNA z resztą rodziny Mégane:
przednie zawieszenie ma układ typu MacPherson połączony z nową „rogatą” podramą, co zostało zaprojektowane, aby zapewnić doskonałą precyzję kierowania poprzez ograniczenie bocznego ruchu podramy silnika w stosunku do struktury nadwozia (trzy razy sztywniejsze niż Mégane II).
tylne zawieszenie opiera się na elastycznym belce o zaprogramowanej deformacji, z zamkniętą belką, która jest lżejsza i bardziej kompaktowa niż rozwiązanie z wieloma ramionami o równoważnej sztywności.
Renault Mégane GT Line: codzienna przyjemność z jazdy
Aby obniżyć środek ciężkości i wyprodukować bardziej dynamiczny zestaw w porównaniu do podstawowego Mégane, wersje GT Line nowego Mégane Hatchback i nowego Mégane Estate mają zawieszenie 'Sport’, które zostało opracowane dla nowego Renault Mégane Coupé.
Wersje GT Line Renault Mégane Hatchback, Mégane Coupé i Mégane Estate są również wyposażone w te same fotele co Mégane RS. Te fotele zapewniają dodatkowe wsparcie boczne kierowcom, szczególnie w zakrętach.
Koncepcja wersji GT Line nowego Renault Mégane Coupé-Cabriolet jest nieco inna, ponieważ ma to samo zawieszenie i fotele co wersja standardowa, oferując bardziej komfortową jazdę w odniesieniu do pionowej wydajności zawieszenia.
Renault Mégane GT: zawieszenie dostrojone przez Renault Sport Technologies
Inżynierowie Renault Sport Technologies dostosowali zawieszenie wersji GT nowego Mégane, aby zapewnić rzeczywiście sportową jazdę, która jest idealnie dopasowana do codziennego użytkowania. Wybrane rozwiązania techniczne zostały dobrane tak, aby zapewnić doskonałą równowagę między przyjemnością z jazdy a komfortem.
Wersje GT mają to samo zawieszenie 'Sport’, co wykorzystuje Renault Mégane Coupé, jednak dostosowane do specyficznych cech różnych typów nadwozia, aby zapewnić wysoką jakość jazdy i informacje zwrotne z drogi na najwyższym poziomie.
Pakiet obejmuje:
- przednie i tylne sprężyny dostosowane do każdego typu nadwozia,
- specyficzne amortyzatory: chociaż rozmiar obudów i tłoków pozostaje niezmieniony, kalibracja i zaworowanie są oparte na tych stosowanych w Renault Mégane RS,
- te same tylne ograniczniki skoku co Mégane RS dla bardziej zrównoważonej jazdy z większymi 18-calowymi kołami.
Aby zapewnić optymalną przyczepność i efektywne przekazywanie mocy i momentu obrotowego na drogę, wersje GT Renault Mégane są wyposażone w te same opony Dunlop Sport Maxx TT 225/40 ZR18 najwyższej wydajności, które można zobaczyć w Mégane RS.
Renault Mégane GT jest wyposażone w nowy elektryczny układ kierowniczy taki sam jak w pozostałych modelach Mégane, a co za tym idzie, korzysta z tych samych ulepszeń w odczuciu kierownicy. Kalibracja różni się jednak od standardowych Mégane, aby uwzględnić specyfikę opon i ustawienia zawieszenia wersji GT, zapewniając bardziej responsywne, twardsze i sportowe wrażenia.
Hamulce wersji GT nowego Mégane również zostały dostosowane do wyższej wydajności z: