Renault Megane RS zaskoczył wszystkich, gdy pojawił się na rynku, wprowadzając na segment hot-hatch samochód, który mógł oferować lepsze osiągi niż ikoniczny VW Golf GTI.
Trzecia generacja Renault Megane RS dostępna była w wersji pięciodrzwiowej, co okazało się korzystne. Choć nie miała sportowego wyglądu trójdrzwiowego hatchbacka, oferowała większą praktyczność. Bazowała na masowej wersji Renault Megane i dzieliła z nią tę samą zawieszenie. Opcjonalnie dostępne było podwozie Cup, które zapewniało sztywniejsze zawieszenie i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Na zewnątrz łatwo było rozpoznać Megane w wersji RS dzięki światłom przeciwmgielnym w kształcie flagi szachowej umieszczonym w przednim zderzaku. Przednie błotniki miały poszerzone nadkola oraz wloty powietrza, które umożliwiały odprowadzanie powietrza z nadkola. Tylny zderzak był charakterystyczny dla RS i miał trapezoidalny środkowy wydech oraz dyfuzor na dole. Na pokrywie bagażnika umieszczono spojler dachowy, który poprawiał aerodynamikę.
W środku RS był wykończony Alcantarą: na desce rozdzielczej, na fotelach kubełkowych oraz na panelach drzwiowych. Oczywiście, były to opcje dodatkowe. Inną opcją był duży, pionowy wyświetlacz dotykowy systemu multimedialnego. Standardowy system miał 7-calowy ekran w układzie poziomym.
W kwestii napędu dostępne były dwie wersje: 280 KM lub bardziej agresywna 300 KM. Obie wersje można było zamówić z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub 6-biegową automatyczną skrzynią z podwójnym sprzęgłem i łopatkami zmiany biegów za kierownicą. Dla lepszej przyczepności samochód standardowo wyposażony był w system czterech kół skrętnych.
Renault zaprezentował nowego Renault Megane RS, trzeciej generacji kultowego samochodu, który zyskał jeszcze większą moc dzięki nowemu silnikowi turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1.8 litra (1798cc) łączy maksymalną moc 280 KM (205 kW) przy 6000 obr/min z momentem obrotowym wynoszącym 390 Nm, co plasuje ją w czołówce swojej klasy. Nowy Megane RS jest wyposażony w system 4CONTROL, czyli czterokierunkowe kierowanie, co stanowi światową nowość w segmencie, zapewniając wersjom Sport i Cup doskonałą zwrotność w ciasnych zakrętach oraz imponującą stabilność w zakrętach przy wyższych prędkościach.
„Wydajność to główny powód, który klienci podają przy zakupie Megane RS, a nowy Megane RS posuwa styl i technologie jeszcze dalej, aby dostarczyć naprawdę wyjątkowych wrażeń podczas jazdy. Naszym celem jest, aby nowy Megane RS, ze swoim podwoziem i 4CONTROL, pozostał wzorem dla hot hatchy w segmencie C,” mówi Patrice Ratti, Dyrektor Generalny Renault Sport Cars.
Samochód, który korzysta z doświadczenia Renault w motorsporcie
Nowy Renault Megane RS odznacza się czterema hydraulicznymi ogranicznikami kompresji, inspirowanymi rajdami. Ta konfiguracja zapewnia wersji Cup optymalną efektywność prowadzenia na wszystkich rodzajach dróg, a także poziom komfortu, który jest bezprecedensowy w klasie samochodu w wersji Sport. W połączeniu z całkowicie przeprojektowanym, niezależnym zawieszeniem osi kierowniczej z przodu dla jeszcze większej precyzji, nowy mechanizm różnicowy Torsen w wersji Cup poprawia przyczepność i prędkości w zakrętach. Po raz pierwszy nowy Megane RS może być wyposażony w jeden z dwóch typów skrzyni biegów: sześciobiegową manualną lub sześciobiegową skrzynię EDC z podwójnym sprzęgłem z manetkami do zmiany biegów na kierownicy.
Klienci mogą również korzystać z technologii telemetrycznej R.S. Monitor, która, oprócz tego, że jest bardziej przyjazna dla użytkownika niż kiedykolwiek, została zaktualizowana o tryb 'Expert’, który pozwala użytkownikom podłączyć kamerę, nagrać swoją jazdę, odtworzyć i przeanalizować swoje dane oraz dzielić się swoimi zdjęciami w social media.
Design ukierunkowany na osiągi
Aby osiągnąć jeszcze lepszą przyczepność na drodze i wysoką jakość dynamiki, nowy Megane RS jest szerszy, ma szersze tory i osadzony jest na nowych 18- lub 19-calowych kołach. Szeroki wlot powietrza dostarcza powietrze do wymienników ciepła dla efektywnego chłodzenia silnika, a tylny spojler został zaprojektowany na nowo, aby generować dodatkowy docisk.
Styl nowego Renault Megane RS zawiera liczne elementy inspirowane światem motorsportu, w tym tylny dyfuzor, przedni spoiler w stylu F1 oraz siatkę grilla w wzór plastra miodu, która została odświeżona przez Renault Sport. Z kolei rzeźbione, zmysłowe boki, które są znakiem rozpoznawczym Renault Megane, są podkreślone szerszymi nadkolami i torami wersji R.S. Ekskluzywna, opatentowana technologia oświetleniowa R.S. Vision przywołuje świat motorsportu i zapewnia bezprecedensowy poziom widoczności w segmencie samochodu.
Nowy Renault Megane RS jest pierwszym samochodem produkcyjnym z nowym oznaczeniem Renault Sport, które jest wspólne dla Renault Sport Racing i Renault Sport Cars, a do katalogu dodano nowy dynamiczny kolor nadwozia – Tonic Orange. Szczególną uwagę zwrócono na wnętrze, które wyposażone jest w sportowe przednie fotele z zintegrowanymi zagłówkami, wykończenie w kolorze szaro-węgla, czerwone przeszycia, tapicerkę z tkaniny lub Alcantara®, oznaczenia R.S. itp.
Sportowy Megane
Zgodnie z pozostałą gamą modelu Megane, nowy Renault Megane RS jest wyposażony w system MULTI-SENSE, który oferuje kierowcom wybór spośród pięciu trybów jazdy: Comfort, Normal, Sport, Race i Perso. Posiada również zestaw asystentów kierowcy (ADAS), które można aktywować lub dezaktywować za pomocą tabletu R-LINK 2.
Renault Sport wprowadzi wersję 'Trophy’ z mocą 300 KM nowego Megane RS pod koniec 2018 roku.