Kiedy Renault wprowadziło pierwszą generację Megane Renault Sport, stała się ona absolutnym liderem w kategorii hot hatch na rynku i utrzymała tę pozycję aż do pojawienia się jej następcy w 2009 roku.
Dział Renault Sport udowodnił, że jego produkty są z zupełnie innej planety, nie tylko pod względem kodu pocztowego, w porównaniu do pozostałych modeli produkowanych przez francuskiego producenta samochodów. Co więcej, Megane RS nie było zwyczajne; było dynamiczne i pokonywało wiele samochodów sportowych na słynnym torze wyścigowym Nürburgring. Było najszybszym samochodem z napędem na przednie koła na świecie, wyprzedzając przy tym Lamborghini Diablo SV, Porsche Boxster S i Dodge Viper GTS.
W przeciwieństwie do swojego poprzednika, model z 2009 roku miał zaokrąglone kształty na całej karoserii, z opadającymi reflektorami i czarną, połyskującą osłoną chłodnicy z przodu, flankowaną przez obowiązkowe światła do jazdy dziennej. Renault Sport oferowało także pakiet Trophy, który obniżał samochód jeszcze bardziej. Z tyłu znajdowały się drzwi bagażnika z spoilera dachowym na górze. W przeciwieństwie do reszty gamy Megane Coupe, wersja RS miała pojedynczą końcówkę wydechu umieszczoną na środku, pod tylnym zderzakiem, flankowaną przez dyfuzor.
Wewnątrz, producent zamontował fotele kubełkowe, z opcją sportowej wersji z wbudowanymi zagłówkami i wysokim podparciem po bokach. Zestaw wskaźników miał białą tarczę obrotomierza i czarną tarczę prędkościomierza na środku, a po lewej stronie zamontowano wyświetlacz LCD dla komputera pokładowego.
Jednak najważniejsza część samochodu znajdowała się pod jego nadwoziem. Renault Sport opracowało silnik turbo o pojemności dwóch litrów, który zapewniał 250 KM dla wersji standardowej i 265 KM dla wersji Trophy. Oferowana była także hardcore’owa wersja o nazwie Cup, która standardowo była wyposażona w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Jako najnowszy model w długiej linii sportowych pojazdów Renault, Renault Mégane RS wyróżnia się ekscytującą wydajnością i prowadzeniem. Połączenie silnika o mocy 250 KM, niepodważalnych sportowych cech coupé oraz wyboru dwóch podwozi (’Sport’ i 'Cup’ z ograniczonym poślizgiem) świadczy o tym, że Renault Mégane RS zostało dopracowane, aby zapewnić ekstremalne wrażenia z jazdy.
Po modelach Mégane F1 Team R26 i Mégane R26.R, Renault Mégane RS w pełni korzysta z obszernego doświadczenia Renault Sport Technologies w zakresie produkcji sportowych modeli samochodów.
Mocny
Nowe Mégane Renault Sport napędza silnik benzynowy nowej generacji o pojemności 2 litrów i 16 zaworach, który osiąga maksymalną moc 250 KM (184 kW) przy 5 500 obr./min oraz moment obrotowy 340 Nm od 3 000 obr./min. Różnorodne ulepszenia wprowadzone do tego silnika przyniosły wzrost o 20 KM i 40 Nm w porównaniu do Mégane R26.R, który sam w sobie stał się wyznacznikiem w świecie sportowych hatchbacków. Turbosprężarka twin-scroll silnika Renault Sport 2.0 T jest wyjątkowo responsywna i szczególnie elastyczna przy niskich obrotach, z 80% maksymalnego momentu dostępnego już od 1 900 obr./min. Szeroki zakres użytecznych obrotów sprawia, że prowadzenie go na co dzień to prawdziwa przyjemność, a radość z jazdy utrzymuje się aż do granicy ogranicznika obrotów, gdy tylko jest nieco bardziej dociskany. Silnik Nowego Mégane RS współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Prace dotyczące silnika Renault Sport 2.0 T uwzględniły również akustykę, aby uzyskać charakterystyczny sportowy dźwięk słyszalny wewnątrz kabiny podczas przyspieszania.
Efektywny
Renault Mégane RS dziedziczy ten sam układ zawieszenia, co obecne Mégane RS. Dzięki niezależnemu układowi osi kierowniczej z przodu, funkcje zawieszenia i kierowania zostały oddzielone, co zapewnia wyjątkowo wysoki standard prowadzenia i trakcji.
Jak w sportowych wersjach Renault Clio i Renault Twingo, Nowe Mégane RS oferuje wybór dwóch podwozi: 'Sport’ lub 'Cup’, które wyposażone jest w ograniczony mechanizm poślizgu dla jeszcze lepszej trakcji.
Elektryczne wspomaganie kierownicy ma specjalną, sportową kalibrację i korzysta z najnowszych ulepszeń zaprezentowanych w nowym Renault Mégane, mających na celu osiągnięcie większej precyzji i lepszego feedbacku z drogi.
Renault Mégane RS jest wyposażone w ESC, które można całkowicie wyłączyć, aby właściciele mogli w pełni cieszyć się potencjałem swojego samochodu na torze.
Provokujący
Nowe Mégane RS przyciąga uwagę swoimi jednoznacznie sportowymi kształtami. Przedni zderzak zawiera diodowe światła do jazdy dziennej oraz splitter, który nawiązuje do niskiego przodu samochodu F1 R28. Sportowy charakter tego modelu z logo Renault Sport dodatkowo podkreślają 18-calowe aluminiowe obręcze, centralny tłumik wydechowy oraz tylny dyfuzor.
Wnętrze również emanuje sportowym duchem, począwszy od dodatkowego bocznego wsparcia foteli, przez analogowy obrotomierz z wizualnym i dźwiękowym wskaźnikiem zmiany biegów, po aluminiowe pokrywy pedałów i specyficzny kołek kierowniczy z miejscami na kciuki. Podpis Renault Sport jest również widoczny wewnątrz samochodu: na zagłówkach, tle obrotomierza i desce rozdzielczej.
Renault Mégane RS w pełni korzysta z obszernego doświadczenia Renault Sport Technologies w zakresie produkcji sportowych modeli.