Renault zaprezentował linię Megane jako następcę modelu 19 w 1995 roku w wersji hatchback, a sedan zadebiutował w 1996 roku.
Francuski producent samochodów nie był całkowicie gotowy, aby zrezygnować z poprzedniego modelu Renault 19 Chamade (sedan w wersji trzykomorowej) i kontynuował jego produkcję w Turcji, jednak jego sprzedaż była ograniczona do wybranych krajów. W międzyczasie zaczęła się kariera Megane Sedan. Podczas gdy wersja hatchback uznawana była za standardowy model w segmencie kompaktów, wielu klientów traktowało kształt sedana jako produkt premium i domagało się go.
Patrick le Quement kierował działem designu w Renault, gdy zatwierdził projekt Megane w 1991 roku. Nalegał na zachowanie „dzióbkowatej” przedniej części jako znaku rozpoznawczego marki. Nawet reflektory miały kształt przypominający ptasie oko. Samochód miał tę samą szybę przednią, ale inny kształt za słupkiem B. Płaska klapa bagażnika kontynuowała zaokrąglony kształt kabiny i nachyloną szybę przednią.
Wnętrze Renault zostało zaprojektowane z myślą o niskobudżetowym wykończeniu dla pojazdów produkowanych w Turcji oraz lepszych materiałach dla tych wytwarzanych we Francji. Zaokrąglona deska rozdzielcza miała owalne nawiewy, a szeroki zestaw wskaźników rozciągał się nad centralną konsolą. W podstawowej wersji wyposażenia znajdowały się korbki do otwierania okien, chociaż istniała opcja elektrycznie sterowanych okien.