Renault wprowadził drugą generację modelu Megane w 2003 roku, mając już wyobrażenie o tym, czego oczekiwał rynek od samochodu budżetowego oraz jakie były oczekiwania klientów.
Francuski producent samochodów zbudował swojego kompaktowego rywala w czterech wersjach: hatchback z trzema i pięcioma drzwiami, sedan, kombi i kabriolet. Wersja sedan została zaprojektowana specjalnie z myślą o rodzinach i flotach.
Druga generacja Megane wykazała się wyraźnym zrozumieniem nowoczesnych trendów w designie. Z przodu, kątowe reflektory były połączone z czarnym grillem w szerokiej, V-kształtnej linii. W centralnej części, romboidalne logo Renault harmonizowało z liniami samochodu. Dzięki wyraźnym krawędziom na masce i nachylonej przedniej szybie, Megane Sedan udało się osiągnąć umiar – nie był ani zbyt odważny, ani zbyt prosty. Szeroki słupek C oraz zaokrąglona tylna szyba tworzyły płynną linię w kierunku płaskiej i prostej klapy bagażnika z tyłu. Tylne światła, umieszczone w rogach, były rozwiązaniem oszczędnym.
Wnętrze Megane oferowało wystarczającą przestrzeń dla czterech osób, ograniczając ruch siedzeń przednich do przodu i do tyłu. W rezultacie kierowcy o wzroście powyżej 1,90 m mieli problemy ze znalezieniem wygodnej pozycji do prowadzenia. Jednak średni wzrost Europejczyka wynosił około 1,75 m, więc producent nie postrzegał tego jako problemu. W przeciwieństwie do większości innych producentów na rynku, Renault zaoferował system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania z kartą RF, którą należało włożyć w slot na dole centralnej konsoli.
Pod maską Renault zamontował silniki o mocy od 82 do 135 koni mechanicznych, zarówno benzynowe, jak i turbo-diesel. W zależności od wersji, producent łączył je z pięcio- lub sześciobiegową skrzynią manualną, a czterobiegowa automatyczna była dostępna dla wybranych silników.
Renault Mégane to mały samochód rodzinny produkowany przez francuskiego producenta Renault od 1995 roku. Oferowany jest w wersjach nadwoziowych 3- i 5-drzwiowych hatchback, sedan, coupé, kabriolet oraz kombi. Renault Scénic to pierwszy nowoczesny kompaktowy MPV, oparty na modelu Mégane.
Mégane I zadebiutował jesienią 1995 roku jako następca Renault 19. Był praktycznie przebranym modelem swojego poprzednika, dziedzicząc podłogę, silniki, skrzynie biegów i konstrukcję nadwozia z 19-tki, chociaż z wieloma modyfikacjami. W 1997 roku wprowadzono model Mégane Scénic, kompaktowy MPV. Nazwa pochodzi od koncepcyjnego pojazdu Renault zaprezentowanego w 1988 roku, a Mégane rozwijał nowy motyw stylistyczny wprowadzony przez Patricka Le Quémenta w modelu Laguna, w szczególności charakterystyczny „dziobowy” grill – element stylistyczny pożyczony od legendarnego Renault 16 z lat 60. Jak w przypadku 19 i 11 wcześniej, Mégane był produkowany w fabryce Renault w Douai w północnej Francji oraz w hiszpańskiej fabryce w Palencji.
Napęd zapewniały silniki Renault E-type („Energia”) o pojemnościach 1.4 L, 1.6 L, 1.8 L oraz jednostka F-type w wersjach 1.9 L diesel i 2.0 L benzyna, choć tym razem dostępna była szersza gama wariantów 16-zaworowych. Oferowano również silnik diesla 1.9 L w wersji z doładowaniem i bez.
Łagodny lifting w 1999 roku nadał Mégane I zmodyfikowany grill, bardziej zaawansowane funkcje bezpieczeństwa oraz lepsze wyposażenie, a silniki 16-zaworowe zastosowano w całej gamie.
Mégane II zadebiutował w 2002 roku, oferując całkowicie nowy start. Oba modele przypominają się minimalnie, nowy pojazd inspirowany był nowym stylem producenta, po raz pierwszy zaprezentowanym w modelu Avantime. Ogromny sukces Mégane w całej Europie udowodnił, że nowa, odważna stylistyka Renault to zwycięska formuła, a późniejsza porażka Avantime w sprzedaży przypisywana jest nietypowemu położeniu rynkowemu, a nie stylistyce. Nowy Mégane został wybrany Europejskim Samochodem Roku w 2003 roku i uzyskał 5-gwiazdkową ocenę bezpieczeństwa w testach zderzeniowych EuroNCAP, jako pierwszy samochód w swojej klasie.
Mégane II i Laguna były przykładami wielu innowacyjnych technologii wprowadzonych przez Renault około 2001-2002 roku; system bezkluczykowego dostępu Renault Card, standardowy w Mégane II, był pierwszym w tej klasie i od tego czasu został szeroko przyjęty. Podobnie, opcja panoramicznego szklanego dachu to kolejny obszar, w którym Renault wyprzedził konkurencję.
Wprowadzono wersje RenaultSport (RS) 3-drzwiowe i 5-drzwiowe hatchbacki, wyposażone w silnik benzynowy 2.0 L 16v z turbosprężarką, generujący 225 KM. Obok silnika wprowadzono zmiany w geometrii zawieszenia przedniego i tylnego, aby poprawić prowadzenie, a model posiada głęboki, szerszy przedni zderzak. Mégane Renault Sport konkuruje w segmencie hot hatch.
Podobnie jak w przypadku wcześniejszego Mégane, gama modeli jest niezwykle szeroka; dostępne są hatchbacki w wersjach trzy- i pięciodrzwiowych, nazwane odpowiednio „Sport Hatch” i „Hatch”, sedan (Sport Saloon) z 4 drzwiami, pięciodrzwiowe kombi (Sport Tourer / Grandtour), a dla zastąpienia Mégane Coupe i Convertible, wprowadzono nowy składany hardtop Mégane Coupe-Kabriolet (pokazany powyżej). Na miejsce starego Mégane Scenic wchodzi nowy Scénic dostępny w modelach o krótkim i długim rozstawie osi, z tym ostatnim oferującym siedem miejsc dla dodatkowej wszechstronności.