Renault starał się poszerzyć swoją ofertę pojazdów, opracowując model Scenic RX4 jako unikalny minivan z napędem na cztery koła, dedykowany na rynek europejski, we współpracy ze specjalistyczną firmą zajmującą się pojazdami terenowymi.
Choć model Scenic odniósł sukces w segmencie pojazdów wielozadaniowych (MPV), francuski producent był nowicjuszem w segmencie terenowym i SUV-ów. Poza kilkoma pojazdami z napędem na cztery koła z przeszłości oraz specjalnymi ciężarówkami wojskowymi, nie miał w tym doświadczenia. Po dołączeniu do sojuszu Renault-Nissan, francuski producent zrezygnował z RX4 w swojej ofercie, co pomogło Nissanowi w zwiększeniu sprzedaży modeli X-Trail.
Był to unikalny pojazd na rynku. Mimo że ogólny wygląd przypominał standardowy lifting Megane Scenic, jego większe zderzaki i boczne listwy nadawały mu inny charakter. Z tyłu producent umieścił zapasowe koło na dolnej części klapy bagażnika, która otwierała się na bok, a tylne okno miało zawiasy u góry. W odróżnieniu od innych producentów SUV-ów z tamtych czasów, zamontował aluminiową osłonę pod komorą silnikową, a nie plastikową atrapę.
Wewnątrz, poza deska rozdzielcza, wszystko zostało zmienione. W środku znajdowało się wiele miejsc do przechowywania: pod siedzeniami, pod ławką, pod podłogą, w desce rozdzielczej i na panelach drzwiowych. W rzeczywistości miał więcej miejsca do przechowywania w wnętrzu niż bagażnik Mini z 1959 roku. Pięć indywidualnych miejsc siedzących pozwalało na imponujące rozmieszczenie w tej klasie.