Twingo zostało zaprezentowane przez Renault na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 1998 roku i stało się najmniejszym pojazdem w ofercie tego producenta.
Stworzony z myślą o zatłoczonych miastach i małych parkingach, Twingo oferowało przestronne wnętrze oraz oszczędne silniki, co czyniło je ulubieńcem miejskich kierowców, zwłaszcza tych, którzy musieli dowozić dzieci do szkoły. Dodatkowo starano się wzbogacić auto o różnorodne opcje, które przekształcały je w jeden z najlepszych pojazdów miejskich. Spisywało się także dobrze na autostradzie.
Jego jednolita konstrukcja sprawiła, że przednia część nadwozia była zaprojektowana w taki sposób, że maska płynnie przechodziła w szeroką szybę. Twingo wyróżniało się na rynku. Jego reflektory przypominały parę wędrujących oczu, a uśmiechnięty Grill zamontowany w dolnym zderzaku sugerował, że Renault nie chciało nikogo przestraszyć. Auto było dostępne wyłącznie z dwoma szerokimi drzwiami i klapą bagażnika. Mimo swojego rozmiaru, mini-MPV miał bardzo szerokie okna. Dodatkowo producent oferował dach z materiału jako opcję.
Wnętrze było bardzo przestronne jak na rozmiar samochodu. Dodatkowo tylna ławka mogła przesuwać się w przód i w tył, tworząc jeszcze więcej miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu. Z przodu, nisko zamontowane siedzenia oraz niemal płaska deska rozdzielcza miały mały zestaw wskaźników na wprost kierowcy. Prędkościomierz natomiast znajdował się na górze deski rozdzielczej, na środku. Chociaż podstawowa wersja wyposażenia miała korbki do otwierania okien i nie była wyposażona w klimatyzację, to wyższa wersja oferowała więcej funkcji, w tym panoramiczny zdejmowany dach.