Młody amerykański producent samochodów elektrycznych Rivian zaprezentował jednocześnie SUV-a dla siedmiu pasażerów, znanego jako R1S, oraz pickupa R1T.
Choć nie był to pierwszy elektryczny SUV na rynku, R1S wyróżniał się innowacyjnymi rozwiązaniami, które uczyniły go doskonałym pojazdem terenowym oraz rodzinnym. Większość komponentów dzielił z modelem pickup, ale różnice sprawiły, że wyróżniał się na tle innych samochodów 4×4.
R1S miał nadwozie w stylu „dwa pudła” jak większość SUV-ów na rynku. Opierał się na skróconej wersji swojego „brata” pickupa, ale był tym samym pojazdem aż do słupka B. Producent zaprojektował krótszy tylny zwis oraz zamknięty bagażnik z oknami z każdej strony z tyłu.
Wewnątrz Rivian starał się oferować pojazd w trzech wersjach, a następnie dodał więcej opcji pakietów. Jednak bezpieczeństwo nie było opcjonalne, a samochód był przystosowany do poziomu 2 autonomicznego prowadzenia. Podobnie jak jego średniej wielkości pickup, SUV miał elektrochromatyczny panoramiczny dach, który mógł być przyciemniany lub rozjaśniany w zależności od nastroju kierowcy. Rivian zainstalował duży ekran dotykowy do obsługi różnych funkcji pojazdu oraz systemu multimedialnego na środku deski rozdzielczej. Zamiast tradycyjnych wskaźników, kierowca polegał na innym wyświetlaczu.
W układzie napędowym R1T był wyposażony w cztery silniki elektryczne w całym zakresie. Wersja podstawowa miała mniej ogniw akumulatorowych niż wersja pełna, ale wciąż oferowała zasięg ponad 200 mil (320 km). Wersja środkowa była najszybsza, osiągając prędkość od 0 do 60 mil na godzinę w trzy sekundy. Rivian stwierdził, że zasięg w wersji najwyższej wynosił 400 mil (640 km). Jego pneumatyczne zawieszenie pozwalało na prześwit wynoszący 14 cali (35 cm) oraz głębokość brodzenia do 3 stóp (1 m).
Los Angeles, Kalifornia, 27 listopada 2018 – Rivian, producent pojazdów elektrycznych, zaprezentował swoje długo oczekiwane Elektryczne Pojazdy Adventure — R1T, elektrycznego pickupa oraz R1S, elektrycznego SUV-a — podczas wydarzeń związanych z Targami Motoryzacyjnymi w Los Angeles w tym tygodniu.
R1T, pickup dla 5 pasażerów, zadebiutował w Obserwatorium Griffith w Los Angeles 26 listopada, a R1S, SUV dla 7 pasażerów, został zaprezentowany na konferencji prasowej producenta w Automobility 27 listopada. Dzięki zasięgowi elektrycznemu wynoszącemu ponad 400 mil, głębokości wody do 1 metra, zamykanym schowkom, które mogą pomieścić największy sprzęt, oraz wydajności i precyzyjnej kontroli napędu na cztery koła, pojazdy Rivian zostały zaprojektowane, aby pomóc klientom w eksploracji świata. Oba modele będą produkowane w zakładzie Rivian w Normal w stanie Illinois.
„Wprowadzamy Rivian na rynek z dwoma pojazdami, które na nowo definiują segmenty pickupów i SUV-ów,” powiedział założyciel i dyrektor generalny Rivian, RJ Scaringe. „Założyłem Rivian, aby dostarczać produkty, jakich świat jeszcze nie miał – aby redefiniować oczekiwania poprzez zastosowanie technologii i innowacji. Zaczynając od czystej kartki, spędziliśmy lata na opracowywaniu technologii, aby dostarczyć idealny pojazd dla aktywnych klientów. Oznacza to doskonałe właściwości jezdne na każdej nawierzchni, zarówno na drodze, jak i w terenie, oraz oferowanie rozwiązań transportowych, które umożliwiają łatwe przechowywanie wszelkiego rodzaju sprzętu, niezależnie czy to deska surfingowa czy wędka, i co bardzo ważne, zdolność do pokonywania długich odległości na jednym ładowaniu. Od wewnątrz na zewnątrz, Rivian rozwijał swoje pojazdy z myślą o poszukiwaczach przygód w każdym aspekcie projektowania i inżynierii. R1T i R1S są wynikiem tej pracy i cieszymy się, że w końcu możemy wprowadzić te produkty na rynek.”
Platforma Skateboard
Podstawą R1T i R1S jest platforma skateboard Riviana, która efektywnie łączy akumulator, jednostki napędowe, zawieszenie, system hamulcowy i chłodzenia, wszystko poniżej wysokości kół, pozostawiając przestrzeń nad nimi dla pasażerów i ich sprzętu.
Oprócz korzyści związanych z pakowaniem, ta architektura zapewnia niski środek ciężkości, co wspiera zwinność i stabilność pojazdu. Dodając do tych zalet inercyjnych, złożona architektura zawieszenia z różnej długości podwójnymi wahaczami z przodu i zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu. Zawieszenie charakteryzuje się dynamiczną kontrolą przechyłu i adaptacyjnymi amortyzatorami, a także regulowanym w zależności od wysokości powietrzu – co pozwala dostosować zawieszenie do komfortu na autostradzie, wydajności na drodze lub zdolności terenowych.
Pojazdy Rivian są również wyposażone w system czterech silników, który dostarcza 147 kW z precyzyjną kontrolą momentu obrotowego dla każdego koła, co umożliwia aktywne wektoryzowanie momentu obrotowego i maksymalną wydajność w każdej sytuacji, od szybkiego pokonywania zakrętów po wolne wjeżdżanie na kamienie. Przy momencie obrotowym wynoszącym 3500 Nm na każde koło (14 000 Nm dla całego pojazdu), zarówno R1T, jak i R1S mogą osiągnąć prędkość 60 mph w 3 sekundy i 100 mph w mniej niż 7 sekund. Ta jednostka napędowa i podwozie umożliwiają również R1T holowanie o wadze 11 000 funtów.
„Piękno i elegancja naszego układu czterech silników nie polega tylko na surowej mocy; ta architektura zapewnia natychmiastowy moment obrotowy z niezwykle precyzyjną kontrolą dla każdego koła, co diametralnie zmienia zasady gry z perspektywy dynamiki, zarówno na drodze, jak i w terenie,” powiedział Mark Vinnels, dyrektor wykonawczy ds. inżynierii i programów.
Design
Zewnętrze
Projekty R1T i R1S komunikują siłę i wyrafinowanie, jednocześnie zachęcając klientów do zabrudzenia pojazdów. Mocne proporcje i czyste, ciągłe linie nadwozia pomagają osiągnąć nowoczesny, zapraszający wygląd, a jednocześnie podkreślają wydajność i poziom technologii zintegrowanej w pojazdach.
Główna linia nadwozia R1T, która owija się wokół kabiny i nadaje pojazdowi wyróżniający się zarys, akcentuje linię cięcia Gear Tunnel™ i podkreśla tylną nadkolę. R1S dzieli wiele cech wyglądu z R1T, ale z tyłu podkreśla funkcjonalny design, wyrażający zdolności i użyteczność, z dużą przestrzenią dla pasażerów i sprzętu. Oba modele cechują się krótkimi zwisami, wysokim prześwitem oraz agresywnymi kątami podejścia i zejścia, co nadaje im pewny i solidny wygląd, wszystko to dzięki unikalnej platformie skateboard Rivian. Pojazd Rivian będzie szybko rozpoznawalny dzięki swoim charakterystycznym, „stadionowym” reflektorom oraz dziennym światłom, które rozciągają się na całą szerokość pojazdu.
Wnętrze
W harmonii z zewnętrzem, wnętrze pojazdów Rivian wita pasażerów w premium, które przekazuje rzemiosło, jednocześnie zapraszając do intensywnego użytkowania na co dzień. Kolor i materiały odgrywają ważną rolę w wyróżnianiu pojazdów Rivian. Zrównoważone drewno wykorzystywane jest w całym wnętrzu, a jego naturalne wykończenie przyczynia się do ciepłego i przyjemnego odczucia. Najbardziej uderzające wykorzystanie drewna stanowi element konstrukcyjny, który integruje główny wyświetlacz centralny i panel kierowcy, pięknie łącząc formę i funkcję. W obszarach intensywnie użytkowanych wnętrza, materiały inspirowane są odzieżą sportową i aktywnym sprzętem, łącząc wytrzymałe i innowacyjne materiały, które można łatwo czyścić.
„Choć zewnętrzna część pojazdu przyciąga uwagę w pierwszej kolejności, to wnętrze jest miejscem, w którym spędzasz najwięcej czasu, więc naprawdę skupiliśmy się na stworzeniu przestrzeni transformacyjnej w naszych pojazdach,” powiedział Jeff Hammoud, wiceprezydent ds. projektowania pojazdów. „Największym wyzwaniem było stworzenie projektu wnętrza, który zapewniałby premium doświadczenie, pozostając jednocześnie komfortowym miejscem do intensywnego użytkowania. W tym celu spojrzeliśmy poza branżę motoryzacyjną i czerpaliśmy inspirację z nowoczesnych mebli oraz sprzętu turystycznego, aby napędzać design.”
Użyteczność
R1S i R1T wykorzystują architekturę pojazdu do zaoferowania większej liczby zamykanych schowków niż jakikolwiek inny pojazd w ich segmentach. 330-litrowa przednia komora bagażowa w R1T i R1S jest łatwo dostępna do codziennego użytku, z pełni zasilaną pokrywą do otwierania i zamykania.
Zamykany Gear Tunnel w R1T, znajdujący się za kabiną, rozciąga się przez cały pojazd i zapewnia ponad 350 litrów przestrzeni na transport dużego sprzętu, takiego jak deski snowboardowe, torby golfowe czy wózki dziecięce. Drzwi Gear Tunnel służą również jako stopnie do załadunku przedmiotów do skrzyni ładunkowej lub na dach, a także jako siedzisko, na przykład podczas zakładania butów do wędrówki. R1T ma szczelną, zintegrowaną pokrywę do skrzyni ładunkowej, a pod dnem skrzyni znajduje się 200-litrowy szczelny pojemnik, który można również wykorzystać do przechowywania pełnowymiarowej opony zapasowej. Skrzynia posiada trzy gniazda 110-woltowe oraz zintegrowany sprężony powietrze.
W ramach funkcji Gear Guard, skrzynia ma także dwa zintegrowane zamki do bezpiecznego mocowania ram rowerowych i innego sprzętu. Każdy sprzęt przechowywany w skrzyni ładunkowej jest monitorowany przez kamerę skrzyni i właściciele są powiadamiani w przypadku jakiejkolwiek manipulacji.
Tył R1S ma klapę i małą klapę, która zapewnia miejsce do siedzenia i przygotowania się do aktywności, takich jak wspinaczka górska czy regulacja nart. Siedzenia w drugim i trzecim rzędzie składają się na płasko, aby zapewnić miejsce na wszelkie niezbędne rzeczy.
Rivian opracował system regałów, który wykorzystuje teleskopowe wsporniki z łatwymi w użyciu uchwytami, które szybko mocują się do dachu zarówno R1T, jak i R1S, a także do szyn i podłogi skrzyni ładunkowej R1T. Regały integrują się z szeroką gamą akcesoriów, w tym namiotami, pojemnikami podróżnymi oraz uchwytami na rowery/narty. Gdy nie są używane, regały można łatwo przechować w przedniej komorze bagażowej.
System baterii
Moduł i zestaw akumulatorów Rivian zostały opracowane z myślą o najbardziej wymagających podróżach — włączając wytrzymałą ochronę podwozia oraz zaawansowany system chłodzenia, aby dać pasażerom pewność, że mogą podążać dalej, niezależnie od terenu czy temperatury. Adaptacyjne algorytmy kontrolne uczą się zachowań kierowcy, optymalizując zarządzanie baterią w oparciu o indywidualne potrzeby, maksymalizując żywotność, niezawodność i możliwość ponownego wykorzystania baterii po zakończeniu jej użytkowania. Planowane są trzy rozmiary baterii, przy czym przy uruchomieniu dostępne będą 180 kWh i 135 kWh, a w ciągu sześciu miesięcy zostanie udostępniona bateria o pojemności 105 kWh.
Bateria jest zaprojektowana do szybkiego ładowania z szybkością do 160 kW. Umożliwia to dodanie około 200 mil zasięgu w ciągu 30 minut ładowania. Oprócz szybkiego ładowania DC, wewnętrzna ładowarka o mocy 11 kW ułatwia szybkie ładowanie w ładowarce poziomu 2.
Łączność i doświadczenia cyfrowe
Rivian opracował swoją platformę samochodu połączonego od podstaw, aby umożliwić pełną kontrolę i elastyczność nad sprzętem, oprogramowaniem i doświadczeniem użytkownika pojazdu. System działa na bazie szybkiej sieci Ethernet, co zapewnia solidne bezpieczeństwo. Ta platforma wspiera granularne aktualizacje oprogramowania pojazdu na zasadzie over-the-air, aby zwiększyć funkcjonalność i poprawić wydajność. Wszystkie pojazdy Rivian łączą się z ekosystemem chmurowym w celu wymiany i przetwarzania danych, co umożliwia uczenie maszynowe i usługi danych. Cyfrowe doświadczenie sięga poza pojazd do ekosystemu chmurowego oraz aplikacji mobilnych/ internetowych, zapewniając spójny i płynny interfejs dla statusu i kontroli pojazdu. Doświadczenie wewnątrz pojazdu składa się z niestandardowego dotykowego ekranu o przekątnej 15,6 cala, 12,3-calowego panelu wskaźników i 6,8-calowego tylnego ekranu dotykowego. Rozumiejąc potrzebę klientów na połączone przygody, Rivian opracował mapy, muzykę, nawigację i inne funkcje skoncentrowane na przygodach, aby uzupełnić cyfrowe doświadczenie. Cyfrowy interfejs użytkownika mocno odzwierciedla przygodę, świeżym powietrzu i eksplorację – doświadczenie jest wciągające i naturalne, niezależnie czy używane jest w miejskim otoczeniu, czy daleko od utartych ścieżek.
Samochód autonomiczny
R1T i R1S będą wprowadzone na rynek z solidnym zestawem sprzętowym z wieloma modalnościami, w tym kamerą, lidarem, radarem, ultradźwiękami oraz precyzyjnym GPS połączonym z mapami w wysokiej rozdzielczości. Ten sprzęt umożliwia autonomię „poziomu 3” (ręce z dala od kierownicy i oczy z drogi) do eksploatacji na autostradzie. Poza autostradą, poziom 3, pojazd będzie miał szereg funkcji autonomicznych skoncentrowanych na umożliwieniu aktywnego stylu życia.