Kiedy Rivian ogłosił, że ich pickup nie będzie przypominał niczego, co istnieje na Ziemi, pomyśleliśmy, że „już to słyszeliśmy.” Ale tym razem producent mógł mieć rację.
Podczas gdy Tesla zmagała się z Cybertruckiem i rozbiła boczne szyby, nowy producent pracował ciężko, aby w Michigan stworzyć lepszy pickup. Nie był pancerny, ale był bardziej praktyczny niż jakikolwiek inny samochód na rynku.
R1T zachował kształt pickup’a, ale to była jedyna cecha łącząca go z lekkimi pojazdami użytkowymi. Rivian umieścił główną przestrzeń bagażową pod maską (frunk), którą można było otworzyć elektrycznie za pomocą kluczyka w kieszeni. Po bokach, za drzwiami, znajdowała się kolejna przestrzeń do przechowywania, wystarczająco długa, aby można było w niej spać, ale niezbyt szeroka. Z tyłu, elektryczna klapa bagażnika mogła otworzyć się na 180 stopni, co ułatwiało dostęp do przestrzeni na zapasowe koło. Z przodu, światło LED, które przebiegało przez pojazd od lewej do prawej, pełniło także funkcję wskaźnika statusu ładowania, a reflektory oczywiście były wyposażone w diody LED.
Wewnątrz, dzięki całkowicie płaskiej podłodze, było miejsce dla pięciu dorosłych pasażerów z wystarczającą ilością miejsca na nogi i nad głowami dla wszystkich. Rivian zainstalował szeroki ekran dotykowy do obsługi różnych funkcji samochodu oraz systemu multimedialnego na środku deski rozdzielczej. Zamiast standardowego zestawu wskaźników, kierowca polegał na innym wyświetlaczu.
W przypadku układu napędowego, R1T był wyposażony w cztery silniki elektryczne w całym zakresie. Podstawowa wersja miała mniej ogniw akumulatorowych niż wersja najwyższa, ale i tak zapewniała zasięg ponad 200 mil (320 km). Średnia wersja była najszybsza, przyspieszając od 0 do 60 mph w trzy sekundy. Rivian stwierdził, że zasięg wynosi 400 mil (640 km) w wersji najwyższej.
Los Angeles, CA, 27 listopada 2018 – Rivian, producent pojazdów elektrycznych, zaprezentował swoje długo oczekiwane Elektryczne Pojazdy Przygody — R1T, w pełni elektryczną ciężarówkę oraz R1S, w pełni elektrycznego SUV-a — podczas wydarzeń związanych z Targami Motoryzacyjnymi w LA w tym tygodniu.
R1T, pięcioosobowa ciężarówka, zadebiutowała w Obserwatorium Griffith w Los Angeles 26 listopada, natomiast R1S, siedmioosobowy SUV, został ujawniony na konferencji prasowej producenta w Automobility 27 listopada. Zasięg elektryczny wynoszący ponad 400 mil, głębokość zanurzenia do 1 metra, zamykane skrzynie na sprzęt, które pomieszczą najcięższy ekwipunek, oraz wydajność i precyzyjna kontrola czterech silników napędowych, sprawiają, że pojazdy Rivian zostały zaprojektowane, aby umożliwić klientom odkrywanie świata. Oba modele będą produkowane w zakładzie Rivian w Normal IL.
„Wprowadzamy Rivian z dwoma pojazdami, które na nowo definiują segmenty ciężarówek i SUV-ów,” powiedział RJ Scaringe, założyciel i dyrektor generalny Rivian. „Zacząłem Rivian, aby dostarczać produkty, których świat jeszcze nie miał – aby redefiniować oczekiwania poprzez zastosowanie technologii i innowacji. Rozpoczynając od zera, spędziliśmy lata na opracowywaniu technologii, by stworzyć idealny pojazd dla aktywnych klientów. Oznacza to doskonałą dynamikę prowadzenia na każdej nawierzchni, zarówno na drodze, jak i poza nią, zapewniając rozwiązania do przechowywania każdego rodzaju sprzętu, niezależnie od tego, czy to deska surfingowa, czy wędka, i co najważniejsze, możliwość pokonywania długich dystansów na jednym ładowaniu. Od wewnątrz na zewnątrz, Rivian opracował swoje pojazdy z myślą o poszukiwaczach przygód w każdej decyzji projektowej i inżynieryjnej. R1T i R1S są rezultatem tej pracy i cieszymy się, że możemy wreszcie wprowadzić te produkty na rynek.”
Platforma Skateboard
Fundamentem R1T i R1S jest platforma skateboard, która efektywnie integruje akumulator, jednostki napędowe, zawieszenie, system hamulcowy oraz system chłodzenia, umieszczając je poniżej wysokości kół, pozostawiając przestrzeń dla pasażerów i ich sprzętu.
Poza korzyściami z pakowania, ta architektura zapewnia niski środek ciężkości, co wspiera zwinność i stabilność pojazdu. Dodatkowo, skomplikowana architektura zawieszenia z nierównymi ramionami wahacza z przodu oraz wielowahaczowym zawieszeniem z tyłu, wspiera te zalety. Zawieszenie charakteryzuje się dynamiczną kontrolą przechyłów i adaptacyjnymi amortyzatorami, a także regulowaną wysokością zawieszenia — co pozwala na dostosowanie do komfortu jazdy na autostradzie, wydajności na drodze lub możliwości terenowych.
Pojazdy Rivian mają również system czterech silników, który dostarcza 147 kW z precyzyjną kontrolą momentu obrotowego do każdego koła, co umożliwia aktywne wektoryzowanie momentu obrotowego i maksymalną wydajność w każdej sytuacji, od szybkiego pokonywania zakrętów po wolne poruszanie się po kamieniach. Przy momencie obrotowym wynoszącym 3,500 Nm na każde koło (14,000 Nm momentu obrotowego dla całego pojazdu), zarówno R1T, jak i R1S mogą osiągnąć prędkość 60 mph w 3 sekundy i 100 mph w mniej niż 7 sekund. Ten napęd i podwozie umożliwiają także przyczepność R1T wynoszącą 11,000 funtów.
„Piękno i elegancja naszego układu czterech silników nie sprowadzają się tylko do surowej mocy; ta architektura dostarcza natychmiastowy moment obrotowy z niezwykle precyzyjną kontrolą na każdym kole, co całkowicie zmienia zasady gry z perspektywy dynamiki, zarówno na drodze, jak i w terenie,” powiedział Mark Vinnels, dyrektor wykonawczy ds. inżynierii i programów.
Design
Zewnętrzny
Projekty R1T i R1S komunikują siłę i wyrafinowanie, jednocześnie zachęcając klientów do zabrudzenia pojazdów. Silne proporcje i czyste, ciągłe linie nadwozia pomagają osiągnąć nowoczesny, zachęcający wygląd, uznając jednocześnie osiągi i poziom technologii zintegrowanej w pojazdach.
Główna linia nadwozia R1T, która owija się wokół kabiny, nadaje pojazdowi charakterystyczny kształt, podkreślając wycięcie Gear Tunnel™ oraz akcentując tylnie błotniki. R1S w dużej mierze dzieli wygląd z R1T, ale z tyłu podkreśla funkcjonalny design, który wyraża zdolność i użyteczność, zapewniając dużo miejsca dla pasażerów i sprzętu. Oba pojazdy mają krótkie zwisy, wysoki prześwit oraz agresywne kąty podejścia i zejścia, co zapewnia pewny i wytrzymały wygląd, wszystko dzięki unikalnej platformie skateboard Rivian. Riviana można szybko rozpoznać po jego charakterystycznych, kultowych reflektorach w kształcie „stadionu” oraz światłach dziennych, które rozciągają się na całą szerokość pojazdu.
Wnętrze
W harmonii z zewnętrzem, wnętrze pojazdów Rivian wita pasażerów w premium środowisku, które przekazuje rzemiosło, a jednocześnie zachęca do codziennego, intensywnego użytkowania. Kolor i materiały odgrywają ważną rolę w odróżnianiu pojazdów Rivian. Ekologicznie pozyskiwane drewno jest stosowane w całym wnętrzu, a jego naturalne wykończenie przyczynia się do ciepłego i zachęcającego odczucia. Najbardziej wyraziste wykorzystanie drewna to element strukturalny, który integruje główny wyświetlacz centralny oraz zestaw wskaźników, łącząc formę i funkcję w piękny sposób. W obszarach wnętrza narażonych na intensywne użytkowanie, materiały czerpią inspirację z odzieży sportowej i aktywnego sprzętu, łącząc trwałe i innowacyjne materiały, które łatwo można czyścić.
„Chociaż to zewnętrze pojazdu przyciąga wzrok, wnętrze to miejsce, w którym spędzasz najwięcej czasu, dlatego naprawdę skupiliśmy się na stworzeniu przemieniającej przestrzeni wewnątrz naszych pojazdów,” powiedział Jeff Hammoud, wiceprezydent ds. projektowania pojazdów. „Największym wyzwaniem było stworzenie projektu wnętrza, który dostarczałby premium doświadczenie, przy jednoczesnym zachowaniu komfortu w intensywnie użytkowanej przestrzeni. Aby to osiągnąć, poszukiwaliśmy inspiracji poza przemysłem motoryzacyjnym, czerpiąc z współczesnych mebli oraz sprzętu turystycznego, aby napędzać projekt.
Użyteczność
R1S i R1T wykorzystują architekturę pojazdu, aby dostarczyć więcej zamykanych przestrzeni do przechowywania niż jakikolwiek inny pojazd w swoich segmentach. 330-litrowy przedni bagażnik w R1T i R1S jest łatwo dostępny do codziennego użytku, z maską w pełni zasilaną do otwierania i zamykania.
Zamykany Gear Tunnel w R1T za kabiną rozciąga się przez pojazd i zapewnia ponad 350 litrów przestrzeni do transportu dużego sprzętu, takiego jak deski snowboardowe, torby golfowe czy wózki dziecięce. Drzwi Gear Tunnel pełnią również funkcję stopni do załadunku przedmiotów do łóżka lub na dach, a także jako siedzenie do zakładania butów turystycznych. R1T ma wodoszczelną, zintegrowaną pokrywę, a pod dnem łóżka znajduje się 200-litrowy szczelny pojemnik, który można także wykorzystać do przechowywania pełnowymiarowego zapasowego koła. Łóżko ma trzy gniazdka 110-woltowe oraz zintegrowane sprężone powietrze.
W ramach funkcji Gear Guard, łóżko ma także dwa zintegrowane zamykane kable, aby bezpiecznie przymocować ramy rowerowe i inny sprzęt do łóżka. Każdy sprzęt przechowywany w łóżku jest monitorowany przez kamerę łóżka i informuje właścicieli, jeśli łóżko lub zawartość zostanie naruszona.
Tył R1S ma podnoszoną klapę i mała klapę, która zapewnia miejsce do siedzenia i przygotowania do takich aktywności jak zakładanie sprzętu do wspinaczki górskiej czy regulacja nart. Fotele w drugim i trzecim rzędzie składają się, co zapewnia miejsce na wszelkie potrzebne akcesoria.
Rivian opracował system wsporników, który wykorzystuje teleskopowe wsporniki z łatwymi w użyciu uchwytami, które szybko mocują się do dachu R1T lub R1S, a także do szyn łóżka i podłogi łóżka R1T. Wsporniki współpracują z różnorodnymi akcesoriami, w tym namiotami, pojemnikami podróżnymi oraz uchwytami na rowery/narty. Gdy nie są używane, wsporniki można łatwo przechować w przednim bagażniku.
System baterii
Moduł i pakiet energetyczny Rivian zostały opracowane z myślą o najtrudniejszych wyprawach – zawierają mocną ochronę podwozia oraz zaawansowany system chłodzenia, aby dać pasażerom pewność na dalsze podróże, niezależnie od terenu czy temperatury. Adaptacyjne algorytmy sterowania uczą się zachowań kierowcy, optymalizując zarządzanie baterią dostosowane do indywidualnych potrzeb, aby maksymalizować żywotność baterii, niezawodność i możliwość ponownego użycia. Planowane są trzy rozmiary baterii, z 180 kWh i 135 kWh dostępnymi przy premierze, a 105 kWh będzie dostępna w ciągu sześciu miesięcy.
Bateria została zaprojektowana z myślą o szybkim ładowaniu z szybkością do 160 kW. To pozwala na dodanie około 200 mil zasięgu w czasie 30 minut ładowania. Oprócz szybkiego ładowania DC, zainstalowana ładowarka 11 kW umożliwia szybkie ładowanie na stacji ładującej poziomu 2.
Łączność i doświadczenia cyfrowe
Rivian opracował swoją platformę samochodu połączonego od podstaw, aby umożliwić pełną kontrolę i elastyczność nad sprzętem, oprogramowaniem i doświadczeniem użytkownika. System działa na szybkiej sieci Ethernet, co zapewnia solidne bezpieczeństwo. Ta platforma wspiera szczegółowe aktualizacje oprogramowania pojazdu, aby poprawić funkcjonalność i wydajność. Wszystkie pojazdy Rivian łączą się z chmurą do wymiany danych i przetwarzania, co umożliwia uczenie maszynowe oraz usługi danych. Cyfrowe doświadczenie rozciąga się poza pojazd do ekosystemu chmurowego oraz aplikacji mobilnych/ internetowych, oferując spójny i bezproblemowy interfejs do zarządzania statusem i kontrolą pojazdu. Doświadczenie wewnątrz pojazdu składa się z niestandardowego 15,6-calowego ekranu dotykowego, 12,3-calowego zestawu wskaźników oraz 6,8-calowego tylnego ekranu dotykowego. Rozumiejąc pragnienie swoich klientów do podłączenia przygód, Rivian opracował mapy, muzykę, nawigację oraz inne funkcje skoncentrowane na przygodach, aby uzupełnić cyfrowe doświadczenie. Interfejs użytkownika cyfrowego w dużej mierze odzwierciedla przygody, aktywność na świeżym powietrzu i odkrywanie — doświadczenie jest wciągające i naturalne, niezależnie od tego, czy jest używane w miejskim, połączonym otoczeniu, czy daleko od utartych szlaków.
Autonomiczne prowadzenie
R1T i R1S zadebiutują z solidnym zestawem sprzętu, obejmującym wiele modality, w tym kamerę, lidar, radar, ultradźwięki oraz precyzyjny GPS w połączeniu z mapami o wysokiej rozdzielczości. Ten sprzęt umożliwia autonomię „poziomu 3” (ręce z kierownicy i oczy z drogi) w ruchu autostradowym. Poza autostradą poziom 3, pojazd będzie posiadał szereg funkcji autonomicznych, które koncentrują się na wspieraniu aktywnego stylu życia.