ROLLS-ROYCE Dawn 2016-Present

ROLLS-ROYCE Dawn 2016-Present

Przejdź do galerii zdjęćROLLS-ROYCE Dawn 2016-Present

Rolls-Royce Dawn z 2016 roku został wprowadzony jako część rodziny Ghost/Wraith, oferując możliwość kabrioletu, jednocześnie zachowując elegancję i całkowity komfort dla maksymalnie czterech pasażerów. Pod względem designu, Dawn nie odbiega od neo-retro kształtów marki Rolls-Royce, ale udało mu się wyglądać bardziej subtelnie niż inne modele. Nowy Dawn był trzecim kabrioletem wydanym przez Rolls-Royce w ciągu ostatnich 50 lat i był oparty na modelu Silverdawn z 1952 roku.

Przód samochodu ma nieco większy grill i zderzak w porównaniu do modelu Wraith, podczas gdy profil wygląda bardzo schludnie dzięki harmonijnemu tekstylnemu dachowi, który nie ma wklęsłych powierzchni ani widocznych stelaży.

Wnętrze zachowuje tę samą luksusową jakość co w innych modelach i posiada wysokiej jakości drewniane wykończenia oraz skórzaną tapicerkę, matowe lub chromowane metalowe wstawki, specjalnie zaprojektowany zegar, system audio Bespoke oraz najwyższej klasy materiały wygłuszające, które zapobiegają przedostawaniu się hałasu z zewnątrz, gdy dach jest opuszczony. Dziennikarze motoryzacyjni stwierdzili, że Dawn to jeden z najcichszych kabrioletów.

Dawn był wyposażony w silnik V12 o pojemności 6,6 litra, który generował moc 563 KM oraz moment obrotowy wynoszący 575 funtów na stopę. Samochód osiągał prędkość 60 mph w 4,9 sekundy, co było dość imponujące, biorąc pod uwagę jego masywność. Dawn był elektronicznie ograniczony do prędkości 155 mph.

Rolls-Royce Dawn obiecuje niezwykłe, uwodzicielskie doznania, jakich do tej pory nie doświadczyliśmy w żadnym innym modelu Rolls-Royce, rozpoczynając nową erę motoryzacji super-luksusowej w wersji kabrioli. Dawn to piękny nowy samochód, który oferuje najbardziej niezrównane doświadczenie jazdy bez dachu na świecie. Będzie to najbardziej towarzyski z super-luksusowych kabrioletów dla tych, którzy pragną cieszyć się słońcem w najbardziej ekskluzywnych miejscach na świecie.

Kompromis to słowo, które nie istnieje w słowniku Rolls-Royce. Firma nadal kieruje się zawołaniem swojego współzałożyciela, Sir Henry’ego Royce’a: „Dąż do doskonałości we wszystkim, co robisz. Weź to, co najlepsze, co istnieje, i spraw, aby było lepsze. Gdy to nie istnieje, zaprojektuj je. Nie akceptuj niczego, co jest niemal poprawne lub wystarczające.”

Pierwsza część tego maksymy – „Dąż do doskonałości we wszystkim, co robisz” – kieruje każdą akcją firmy, szczególnie podczas tworzenia nowego samochodu. Druga – „Weź to, co najlepsze, co istnieje, i spraw, aby było lepsze” – była wyraźnie widoczna w sukcesie zarówno Phantom Series II, jak i Ghost Series II, które zostały starannie zaktualizowane w 2012 i 2014 roku. A kiedy Rolls-Royce uznał, że nadszedł czas na powrót prawdziwego gentlemen’s Gran Turismo na światową scenę, kierował się trzecią częścią maksymy Sir Henry’ego: „Gdy to nie istnieje, zaprojektuj je.” I tak narodził się Wraith.

Teraz ostatnia część tej maksymy kierowała zespołami projektowymi i inżynieryjnymi Rolls-Royce, gdy pracowały nad wprowadzeniem nowej ery dla otwartych, super-luksusowych samochodów. W sektorze, w którym dominują największe kompromisy motoryzacyjne – konfiguracja 2+2 – Rolls-Royce zdecydował się „nie akceptować niczego, co jest niemal poprawne lub wystarczające.”

I tak narodził się nowy Rolls-Royce Dawn, jedyny na świecie nowoczesny super-luksusowy kabriolet dla czterech osób.

„Zawsze jest najciemniej tuż przed świtem”

W najtrudniejszych czasach fraza „Zawsze jest najciemniej tuż przed świtem” – pierwotnie użyta przez angielskiego kaznodzieję Thomasa Fullera – brzmi jak latarnia nadziei. Ta wczesnoporanna ciemność, w której wyobrażano sobie zjawy, takie jak fantomy, duchy czy wraithy, i gdzie czają się obawy, zostaje odrzucona przez energetyczny zastrzyk wczesnoporannego słońca, gdy budzimy się do nowego świtu i nieskończonych możliwości nowego dnia.

Takie uczucie towarzyszyło w 1952 roku, gdy świat ostatecznie wychodził z okresu ekonomicznej austerii po przedłużającej się wojnie. W tym roku świat z nadzieją spoglądał w przyszłość, gdy pierwszy na świecie samolot pasażerski, brytyjski deHavilland Comet, odbył swój pierwszy lot komercyjny; teoria Wielkiego Wybuchu dotycząca powstania Wszechświata została po raz pierwszy przedstawiona, a królowa Elżbieta II wstąpiła na tron Wielkiej Brytanii.

W tym samym roku zakończono budowę Rolls-Royce Silver Dawn, który stał się muzą dla projektantów nowego Rolls-Royce Dawn, wykończony przez wytwórców karoserii Rolls-Royce Park Ward i dostarczony do swojego pierwszego klienta, pułkownika W.A. Phillipsa w Kanadzie.

Nowy początek dla Rolls-Royce w tamtym czasie, oryginalny Silver Dawn był pierwszym modelem Rolls-Royce oferowanym z fabrycznie budowaną karoserią. Jednak kabriolety Rolls-Royce noszące nazwę Silver Dawn nadal były budowane na zamówienie indywidualnych klientów, co zapewniało ich unikatowość i rzadkość, a także ucieleśniały optymizm epoki, gdy zaczęliśmy na nowo cieszyć się życiem i dążyć do La Dolce Vita.

Ta słynna i rzadko spotykana nazwa Rolls-Royce była stosowana tylko do 28 bardzo specjalnych karoserii kabrioletów w latach 1950-1954.

Rolls-Royce Dawn czerpie inspirację z Silver Dawn, jednocześnie dostarczając światową nowość w motoryzacji super-luksusowej – nowoczesną interpretację tego, czym powinien być super-luksusowy kabriolet dla czterech osób w 2015 roku – rzadki, wyrafinowany i najbardziej towarzyski super-luksusowy samochód na rynku.

Podobnie jak kabriolet Silver Dawn z 1952 roku, nowy Rolls-Royce Dawn wyróżnia się na tle swoich pobratymców, wyposażony w 80% unikalnych paneli nadwozia.

Rzeczywiście, tak dużą uwagę poświęcono zapewnieniu, że ta niesamowita nowa era motoryzacji super-luksusowej spełnia swoje obietnice, że nawet opony, które łączą nowego Rolls-Royce Dawn z drogami, po których będzie sunąć, zostały specjalnie opracowane, aby zapewnić szczytowe doznania „magicznego dywanu”, które oczekuje się od każdego Rolls-Royce opuszczającego Dom Rolls-Royce w Goodwood w Anglii.

A szczególna uwaga inżynieryjna i produkcyjna została poświęcona stworzeniu dachu Dawna. Nigdzie w nowoczesnej branży motoryzacyjnej nie było to dotąd słyszalne, dach Rolls-Royce Dawn zapewnia ciszę Wraith, gdy jest podniesiony, i działa prawie w całkowitej ciszy w nieco ponad 20 sekund przy prędkości do 50 km/h.

Można śmiało powiedzieć, że nowy Rolls-Royce Dawn jest najcichszym kabrioletem, jaki kiedykolwiek stworzono.

DESIGN

„W świecie Rolls-Royce, codzienne normy matematyczne nie zawsze mają zastosowanie. Dlatego mówię w przypadku nowego Rolls-Royce Dawn, że 2+2 nie równa się 4.”

Giles Taylor, Dyrektor Projektu, Rolls-Royce Motor Cars.

Analizując sektor samochodów kabrioletów, a szczególnie jego luksusową niszę, projektanci Rolls-Royce zauważyli, że klienci są oszukiwani. Monotematyczne skupienie na jednej konkretnej konfiguracji – ustawieniu 2+2 – były, w ich opinii, kompromisem zbyt daleko posuniętym.

Zwykle przyjmuje się, że 2+2 to konfiguracja z miejscami dla kierowcy i jednego pasażera z przodu oraz dwoma mniejszymi miejscami dla okazjonalnych pasażerów lub dzieci z tyłu. Przestrzeń z tyłu jest najbardziej zauważalnie ograniczona w zakresie długości miejsca na nogi, co obniża komfort i praktyczność pojazdu. W przypadku kabrioletów, ten spadek przestrzeni często wynika z braku możliwości umieszczenia dachu kabrioletu w parze z przestrzenią bagażową i miejscem dla pasażerów z tyłu. W rezultacie mamy do czynienia z sektorem, w którym dominują kabriolety, które Rolls-Royce uznałby za kompromitujące i „antyspołeczne”.

„W Rolls-Royce szczycimy się tym, że tworzymy doskonałe samochody, które również służą jako przestrzenie społeczne,” komentuje Taylor. „Pomysł stworzenia samochodu takiego jak Dawn, który może być używany w komfortowych warunkach tylko przez dwóch dorosłych na co dzień, jest dla nas nie do pomyślenia. Przy tworzeniu Dawna nie zaakceptowaliśmy żadnego kompromisu w kwestii komfortu i luksusu czterech dorosłych, którzy pragną podróżować razem w szczytowym stylu.”

Uderzające, uwodzicielskie doświadczenie

„Dawn to Rolls-Royce, który czuje się zupełnie jak w domu na trasie Napoleon. To współczesny hołd dla życia na Côte d’Azur. Samochód jest współczesną interpretacją stylu życia ‘Casino’. Może być postrzegany jako lekkomyślny, ma przyciągać ludzi, którzy cenią zarówno wolność, jak i wyrafinowanie,” komentuje Giles Taylor, Dyrektor Projektu.

„W Rolls-Royce Motor Cars projektujemy bez kompromisów, a to bezkompromisowe podejście przynosi nowe wyzwania z każdym nowym samochodem,” kontynuuje Taylor. „W przypadku nowego Rolls-Royce Dawn zaprojektowaliśmy go od podstaw, aby zapewnić uderzające, uwodzicielskie doświadczenie.”

Nowy Rolls-Royce Dawn wita obserwatora uderzającym, eleganckim wzornictwem z klasycznym wyglądem i obecnością Rolls-Royce. To najbardziej żywotny Rolls-Royce, z urokliwymi i przyciągającymi cechami, które wprowadzają nowy poziom finezji, wyrafinowania i elegancji w kabriolecie – spokojne, a jednocześnie ekscytujące poczucie wolności bez kompromisów.

Oferuje nowy poziom bezwysiłkowości i relaksującego doświadczenia zmysłowego, z nieodłączną ekscytacją i dynamiką. Wszystko to bez jakichkolwiek kompromisów w zakresie komfortu i przestrzeni. Ten nowy Rolls-Royce ucieleśnia dynamiczne i społeczne cechy, które przyciągną szerszą, młodszą i bardziej świadomą społecznie publiczność na całym świecie.

Wbrew spekulacjom mediów, nowy Rolls-Royce Dawn to nie kabriolet Wraith. 80% paneli nadwozia nowego Dawna zostało zaprojektowane na nowo, aby dostosować się do ewolucji języka projektowania Rolls-Royce i zamknąć w sobie nowoczesną architekturę czteromiejscowego super-luksusowego kabrioletu.

Cel był jasny. Zrobić coś, co żadnemu innemu producentowi samochodów nie udało się dotąd osiągnąć – stworzyć samochód, który wygląda równie pięknie z dachem podniesionym, jak i opuszczonym. Można by niemal powiedzieć, że efektem pracy zespołu projektowego było stworzenie nowego Rolls-Royce Dawn jako dwóch samochodów w jednym.

Design zewnętrzny

Rolls-Royce Dawn zachowuje ponadczasowe zasady wzornictwa Rolls-Royce – wysokość kół do wysokości nadwozia w proporcji 2:1, długi przedni przód, krótki zwis z przodu, długi zwis z tyłu, elegancka stopniowana tylna grafika i wysoka linia ramion.

Cała ta tradycja została przedstawiona w pięknym i całkowicie nowoczesnym wzornictwie. Jak sportowiec, Rolls-Royce Dawn wydaje się być pełen energii, napięty i gotowy do startu. Ukryta przyspieszenie i napięcie w powierzchniach zwiększa zupełnie nowe panele, które wyrażają krzywiznę, tworząc ciaśniejszą powierzchnię i potężniejszy zarys, co wskazuje na to, co kryje się wewnątrz.

Potężny i uderzający przód Rolls-Royce Dawn nadaje mu zmysłowy, a jednocześnie odważny, niemal męski wygląd, podczas gdy odważna, łagodna linia ramion staje się bardziej zmysłowa, gdy opływa nad kształt tylnych kół, akcentując szerszy rozstaw. Zmniejszona 'fala’ na masce, wychodząca z skrzydeł Spirit of Ecstasy, przypomina widok smugi kondensacyjnej z samolotu, podkreślając dynamikę samochodu. Dzięki wysokiej linii ramion, masywnemu słupkowi C oraz wąskiemu poziomo oknu bocznemu, gdy spojrzymy na samochód z boku z dachem, wygląda on jak nisko osadzony 'hot rod’.

Z przodu kratka jest osadzona o około 45 mm, podczas gdy dolny zderzak przedni został wydłużony o 53 mm w porównaniu do Wraith. Zrobiono to, aby skoncentrować wzrok na wlocie powietrza i sprawić, by samochód wydawał się zorientowany, nawet gdy stoi w miejscu. Projekt kratki przyspiesza napięcie samochodu w kierunku tylnych ramion, po raz kolejny podkreślając wyjątkową elegancję Dawna.

Kratka i zderzak koncentrują uwagę na poziomych liniach samochodu, a nie na tradycyjnych pionowych liniach innych modeli rodziny Rolls-Royce. Zderzak teraz zawiera obramowanie tablicy rejestracyjnej oraz nowy, skoncentrowany dolny spoiler powietrza. Siatka w dolnej części zderzaka jest osadzona i czarna, co tworzy poczucie głębokości, które uzupełnia głębokość kratki. Ponadto, chromowe „ostrza” pomagają „ugruntować” samochód, a także uzupełniają poziome linie i przyspieszają przepływ wzroku wokół samochodu, zwiększając wrażenie mocy i szerokości.

Patrząc na Rolls-Royce Dawn z profilu, wzrok przyciąga elegancki kształt samochodu. Kształt miękiego dachu jest całkowicie harmonijny i jednorodny, bez brzydkich wklęsłych obszarów lub ostrych podpór, jakie można zobaczyć w miękkich dachach innych producentów. Dodatkowo nowe 21-calowe polerowane i malowane koła 21″ i 20″ zapewniają, że Dawn pozostaje perfekcyjnym, nowoczesnym wyrazem luksusu Rolls-Royce.

Tył samochodu, który rozszerza się nad żeńskimi „biodrami” Dawna, zwęża się w stronę tyłu, nawiązując do eleganckiego wzornictwa wczesnych kabrioletów typu 'boat tail’ Rolls-Royce oraz pięknych motorówek z początku XX wieku, które je inspirowały.

Ciche opuszczenie miękkiego dachu przekształca Rolls-Royce Dawn, dostarczając prawdziwego momentu świtu. W wersji o specyfikacji Midnight Sapphire z zewnętrzną powłoką i wnętrzem wykończonym w skórze Mandarin, noc staje się dniem, gdy promienie słońca wypełniają wnętrze, łącząc tę społeczną przestrzeń z szerszym światem możliwości.

Z dachem opuszczonym, seksowność Rolls-Royce Dawn staje się jeszcze bardziej widoczna. Z boku stromy kąt szyby, linia na nadwoziu, która opływa tylną część oraz wysoka linia pasa, która rośnie wzdłuż profilu, nadają wrażenie bezwysiłkowej szybkości. Taka sama rosnąca linia pasa otacza tylną kabinę pasażerską, przypominając kołnierz kurtki podniesionej, aby chronić szyję.

Wykończenie z polerowanej stali nierdzewnej, które otacza kabinę, obejmuje pokrywę, która zakrywa miękki dach, gdy jest schowany, oraz integruje światełko hamulcowe. Ta piękna metalowa cecha współpracuje z uchwytami drzwi, polerowanymi kołami, widocznymi wydechami oraz ozdobami z przodu i z tyłu, aby stworzyć bezcenny wygląd i odczucie.

Pokrywa to niesamowita praca nowoczesnego rzemiosła. Ubrana w otwartą strukturę Canadel, która śledzi kształt podkowowaty tylnej kabiny, demonstruje wielkie postępy, jakie rzemieślnicy w warsztacie drewnianym w Domu Rolls-Royce w Goodwood poczynili w technologii i technikach obróbki drewna.

Drewno na pokrywie, wybrane przez klienta, aby odpowiadało jego indywidualnym gustom, spływa w dół 'Waterfall’ między tylnymi siedzeniami i otacza kabinę, ubierając panele drzwi wewnętrznych, zapraszając właściciela, by wsiadł do Dawna.

Design wnętrza

Ponownie unikalne drzwi typu coach Rolls-Royce ujawniają swoje zalety w formacie kabrioletu. Drzwi są imponujące i eleganckie. Uzupełniają długie przednie błotniki i zrelaksowaną linię nadwozia, tworząc długi profil nadwozia i przytulną kabinę.

Odwołując się do klasycznego profilu sportowego, znacznie ułatwiają wsiadanie i wysiadanie pasażerom z tylnych siedzeń z luksusowego uścisku Dawna. Pasażerowie nie tylko „wysiadają” z Rolls-Royce Dawn, lecz raczej wstają i wysiadają, jakby z motorówki Riva na glamourowej prywatnej przystani w Monako lub nad jeziorem Como.

Oczywiście, jak przystało na Rolls-Royce, drzwi coach mają także bardziej fundamentalne przeznaczenie niż tylko jako środek dostępu. Być może równie ważne, znacząco zwiększają ogólną sztywność i wytrzymałość nadwozia, pozwalając na skonstruowanie nieprzerwanego słupka A.

Pierwsze wrażenie po wejściu do Dawna to cztery oddzielne fotele osadzone wśród luksusowego i eleganckiego kształtu drewna i skóry. Koncepcja tego kształtu rozciąga się od słupka A kierowcy w stronę tylnej części samochodu, wokół tylnych siedzeń, a następnie wraca do słupka A pasażera.

Forma kształtu przypomina barchettę, wyciągniętą do tyłu, gotową do wystrzelenia pasażerów samochodu w kierunku horyzontu, nawet gdy jest w stanie spoczynku. Ten projekt komplementuje przyspieszone napięcie widoczne w zewnętrznej części samochodu. Wnętrze dopełnia wygląd zewnętrzny, jest miejscem przepychu, bezpieczeństwa i obecności.

Rolls-Royce Dawn oferuje cztery bardzo indywidualne, wygodne fotele. Pojazd jest pełnowymiarowym samochodem czteroosobowym, więc nie ma kompromisów w zakresie komfortu, niezależnie od miejsca, w którym się siedzi. Fotele zostały zaprojektowane, aby podkreślić energiczne, a jednocześnie eleganckie zamierzenie i celowość samochodu, uzupełnione poprzez przecinający całą długość środkowy konsolę. Górna część oparcia siedzenia zawiera pasy bezpieczeństwa, które w połączeniu z brakiem słupków nadwozia wzmacniają i podkreślają kształt drewna lub skóry, nie przerywając linii przepływu. Drewno na powierzchniach tacek jest również dopasowane wzorem w chevronie na środkowej konsoli, wskazującym do przodu, co nadaje przyspieszone odczucie.

Wskaźniki również przeszły subtelne zmiany, a pojedynczo nałożone polerowane metalowe obręcze wokół wskaźników przywodzą na myśl precyzyjny design ręcznie robionych luksusowych zegarków, podczas gdy matowe chromowe centra „unoszą” się w środku każdego wskaźnika. Dodatkowo wprowadzono nowy projekt zegara z nazwą nowego samochodu.

INŻYNIERIA I TECHNOLOGIE

Bez wątpienia, najważniejszym osiągnięciem inżynieryjnym nowego Rolls-Royce Dawn jest nowy dach. Aby być prawdziwym Rolls-Royce, Dawn musiał dostarczyć cichą jazdę, która jest charakterystyczna dla wszystkich Rolls-Royce. Jednocześnie jedynym wyborem dla Rolls-Royce był dach materiałowy, ze względów estetycznych, romantyzmu i odpowiedniości marki. Nie ma nic bardziej romantycznego niż jazda kabrioletem w deszczu nocą i słuchanie kropli uderzających o dach. W rozmowach z klientami, Rolls-Royce zdał sobie sprawę, że też tak myślą.

Pracując z konfiguracją dachu materiałowego, zespół inżynieryjny Rolls-Royce postawił sobie ambitny cel, na który nie chcieli iść na kompromis – stworzyć najcichszy kabriolet na świecie. Ta dążenie do ciszy dotyczyło wszystkich aspektów inżynierii nowego dachu, a tym samym nowego samochodu.

Po pierwsze, doświadczenie akustyczne pasażerów podczas jazdy z dachem w górze i w dół musiało być czystym Rolls-Royce. Wzornictwo dachu musiało być eleganckie, piękne i zmysłowe, a jednocześnie pozostawać jednym z największych daszków, jakie kiedykolwiek znajdowały się w kabriolecie.

Szczególnie interesujące jest to, jak daszek otula tylne siedzenia i opada nad górę szyb Dawna, optycznie obniżając linię dachu samochodu, co przyczynia się do jego niskiego wyglądu.

Kolejnym istotnym elementem jest mały rozmiar tylnej szyby – starannie dobrana proporcja, która potęguje poczucie prywatnej azylu podczas jazdy z dachem w górze.

Zastosowano dwie kluczowe techniki, aby zapewnić, że dach nie tylko wygląda pięknie i zmysłowo w swojej formie, ale także przyczynia się do ciszy samochodu w swoich funkcjach. Idealnie gładka powierzchnia, połączona z innowacyjnym specjalnie dopasowanym „francuskim szwem”, zapewnia, że przepływ powietrza nad samochodem z dachem podniesionym nie generuje zauważalnych hałasów wiatru. Wewnątrz Rolls-Royce Dawn jest tak cichy, jak Rolls-Royce Wraith – co stanowi nowość w motoryzacji kabrioletów.

Po drugie, mechanizm otwierania i zamykania dachu musiał być zarówno piękny, jak i dyskretny w tym samym czasie. Zespół inżynieryjny posunął się nawet do wymyślenia frazy, którą chcieli osiągnąć w mechanizmie dachu. Cichy Balet.

A Cichy Balet to to, co osiągnęli.

Działając w całkowitej ciszy w zaledwie 22 sekundy i przy prędkości do 50 km/h, ten 'Cichy Balet’ angażuje większość zmysłów, gdy cisza i odosobnienie zostają wymienione na dźwięki, światło i aromaty zewnętrznego świata. Jakby otwierając właz, Dawn odkrywa świat zewnętrzny, a jego kabina staje się szerszą częścią społecznej przestrzeni właściciela.

Personalizowane audio

Dla tych, którzy nie martwią się o ciszę, a bardziej interesują się dzieleniem się muzyką i rozrywką ze swoimi przyjaciółmi, system osobistego audio Rolls-Royce został specjalnie skalibrowany dla unikalnej konfiguracji Rolls-Royce Dawn. Starannie dostrojony przez ekspertów audio Rolls-Royce, system audio jest najbardziej dokładnie zaprojektowanym motoryzacyjnym systemem hi-fi, jaki kiedykolwiek stworzono, i został precyzyjnie skalibrowany, aby zrekompensować podwójną osobowość Dawna.

Niezależnie od tego, czy dach jest otwarty, czy zamknięty, system audio zapewnia doskonałą równowagę akustyczną i wydajność. Inżynierowie audio byli konsultowani przez cały proces projektowania samochodu na temat wpływu proponowanych zmian na wydajność systemu audio – praktyka bez precedensu w świecie motoryzacyjnym.

Szesnaście indywidualnie dostrojonych głośników, z ustawieniami zarówno teatralnymi, jak i studyjnymi, zapewniają czyste wrażenie „większe niż życie”. Dwa głośniki niskotonowe umieszczone w bagażniku uzupełniają siedem głośników wysokotonowych starannie rozmieszczonych w całej kabinie. System wykorzystuje wysoko wrażliwy mikrofon do stałego monitorowania hałasu otoczenia, subtelnie dostosowując ustawienia głośności i tonacji, aby zapewnić, że system dostarcza stałą perfekcję. Technologia uzupełnia to, z korekcją częstotliwości i fazy dla pojedynczych głośników, eliminując potencjalne głośne i martwe punkty spowodowane czynnikami zewnętrznymi.

Inżynieria nowego świtu dla otwartej jazdy

Oprócz niewątpliwych postępów, jakie dokonano w inżynierii samochodów z miękkim dachem przez zespół Rolls-Royce, nowy Rolls-Royce Dawn wprowadza również kilka innych innowacji inżynieryjnych na miarę.

Wyzwanie przy projektowaniu jakiegokolwiek kabrioletu polega na zachowaniu wysokiego stopnia sztywności skrętnej w całym nadwoziu, przy jednoczesnym zachowaniu niskiej wagi. Sztywność skrętna jest kluczowa, aby zminimalizować drgania związane z większością kabrioletów i pomóc utrzymać dynamikę samochodu.

Przeprowadzono szerokie testy i badania, zanim zespół inżynieryjny był całkowicie usatysfakcjonowany. Przejechano dziesiątki tysięcy kilometrów na nierównych nawierzchniach, aby pomóc zidentyfikować i wyeliminować potencjalne problemy. Rezultatem jest podwozie, które czyni Rolls-Royce Dawn najbardziej sztywnym czteroosobowym kabrioletem dostępnym dzisiaj.

Nowo zaprojektowana konfiguracja zawieszenia dba o specyfikę zachowania tego kabrioletu w obszarach sztywności nadwozia i rozkładu masy, gwarantując ostateczny komfort jazdy i oczekiwane „magiczne dywanowe” doznania Rolls-Royce.

Mniejsze aerodynamiczne unoszenie z przodu i z tyłu oraz niższy środek ciężkości, w połączeniu z nowymi sprężynami powietrznymi i aktywnymi stabilizatorami, zapewniają zaskakująco zwinne możliwości prowadzenia tego super-luksusowego samochodu.

Wygięte, zmysłowe tylne boki Dawna wskazują na szerszy rozstaw tylnych kół o 24 mm w porównaniu z Ghost, co nadaje Dawnowi niższy, smuklejszy profil. Dodatkowo, szerokie biodra nie tylko zwiększają atrakcyjność samochodu, jego szerokie ramiona podkreślają męskie muskuły i siłę pojazdu, wspomagane przez skróconą o 180 mm podstawę.

Serce doświadczenia jazdy Rolls-Royce Dawn

Bijące serce i dusza każdego samochodu Rolls-Royce to ukochany silnik V12 twin-turbo o pojemności 6,6 litra. Z mocą wynoszącą 563 bhp (420 kW) przy 5250 obr./min oraz momentem obrotowym 780 Nm (575 lb ft) przy 1500 obr./min, doświadczenie jazdy Dawna jest wyjątkowe.

To doświadczenie wzmacniają dynamiczne mapowanie pedału przyspieszenia, które zapewnia do 30% zwiększonej reakcji przy średnim wciśnięciu.

Dawn zachowuje charakterystyczną dla Rolls-Royce prowadzanie, zapewniając doskonałą informację zwrotną dla kierowcy, co sprawia, że samochód jest łatwy w prowadzeniu, ale precyzyjny, a także daje poczucie bezpieczeństwa, nawet przy wyższych prędkościach, niezależnie od tego, czy dach jest w górze, czy w dół.

W rezultacie nowy Dawn jest najpotężniejszym kabrioletem Rolls-Royce z pełnymi czterema miejscami do tej pory, a dzięki zaawansowanej inżynierii jest lżejszy i bardziej oszczędny paliwowo niż większość kompromisowych kabrioletów 2+2 dostępnych na rynku.

Przyczepność zapewniają opony runflat o średnicy 540 mm (20 cali). Te opony umożliwiają jazdę na opróżnionej oponie na co najmniej 100 mil (160 km) przy prędkości do 50 mph (80 km/h) przed wymianą. Niezwykły poziom kontroli wciąż istnieje, nawet przy całkowicie opróżnionej oponie. Opcjonalne koła 21-calowe są także dostępne, zamontowane na 10-ramiennych obręczach. Włączenie technologii opon runflat eliminuje potrzebę posiadania zapasowego koła i podnośnika, zwalniając miejsce w bagażniku.

Dyskretną technologię dla bezwysiłkowej jazdy

W zgodności z całą rodziną luksusowych samochodów Rolls-Royce, nowy Dawn jest na samym przedzie w dziedzinie projektowania i technologii motoryzacyjnej. Dawn oferuje kierowcom zestaw dyskretnych technologii, które sprawiają, że ich czas wypoczynku w samochodzie jest super-luksusowym doświadczeniem bez wysiłku. Kluczowe jest dyskretne umiejscowienie funkcji technologicznych samochodu. Dawn jest wyposażony w Rotacyjną Kontrolę Spirit of Ecstasy, intuicyjne, jedno-dotykowe rozwiązanie, które pozwala użytkownikowi na bezwysiłkowy dostęp do funkcji mediów i nawigacji.

Na przykład, znaki do wprowadzenia nawigacji lub wyszukiwania mediów można rysować palcem na jego powierzchni, co przypomina bezproblemową funkcjonalność smartfona. Przycisk szybkiego połączenia, umieszczony wygodnie na kole kierownicy, pozwala użytkownikom wezwanie funkcji samochodu za pomocą prostych poleceń głosowych. Obie funkcje eliminują potrzebę nadmiarowych przycisków i zapewniają absolutną łatwość użycia. Na przykład, wystarczy nacisnąć przycisk i powiedzieć polecenie: „Nawiguj do St. Tropez”, a system nawigacji satelitarnej samochodu wyznaczy najszybszą możliwą trasę.

Ta Rotacyjna Kontrola Spirit of Ecstasy oferuje pad dotykowy (zamiast ekranu dotykowego, który mógłby pozostawić nieestetyczne odciski palców na poziomie oczu kierowcy i pasażera), z możliwością pisania znaków palcem, a także możliwością przewijania menu funkcji poprzez obracanie chromowego pokrętła i naciskanie w celu wyboru funkcji.

System rozpoznaje litery łacińskie, arabskie oraz mandaryńskie.

Pad dotykowy Rotacyjnej Kontroli umożliwia również funkcje „przeciągnij i szczypnij”, naśladując intuicyjną funkcjonalność smartfona. Pomagają one użytkownikowi zlokalizować wybrane obszary na ekranie lub powiększyć je.

Informacje z znacznie zaktualizowanego systemu interfejsu multimedialnego i nawigacji są pięknie wyświetlane na nowym 10.25″ ekranie wysokiej rozdzielczości, podczas gdy zmiany sprzętowe i programowe poprawiły szybkość przetwarzania danych dla szybszych obliczeń tras.

System Automatycznego Tempomatu pomaga zminimalizować ciągłe, małe, precyzyjne korekty odległości i prędkości, redukując ciągłe przystawanie i ruszanie. Kierowca może teraz poruszać się w miejskim ruchu w pewny i zrelaksowany sposób, polegając na systemie, który monitoruje warunki i reaguje na zmiany w ruchu – na przykład przy wjeździe na nową drogę lub zjazd.

Nowe oprogramowanie dla radaru i kamery – umieszczonych odpowiednio w dolnej części zderzaka przedniego i centralnej górnej szybie – zapewnia szybszy czas reakcji systemu, w tym szybsze wstępne przygotowanie hamulców do oczekiwania na ciśnienie awaryjne.

W przypadku najgorszych okoliczności, Dawn uruchomi ukryty system ochrony przed przewróceniem z tyłu zagłówków w ułamku sekundy. System zapadkowy blokuje je na miejscu. Ten system ochrony przed przewróceniem obejmuje również cały obszar wokół szyby przedniej samochodu.

Przekładnia wspomagana przez satelitę

Bezwysiłkowa dynamika Rolls-Royce Dawn wzmacniana jest przez dodatkową technologię Przekładni wspomaganej przez satelitę, która miała swój globalny debiut w modelu Wraith w 2013 roku.

Przekładnia wspomagana przez satelitę wykorzystuje dane GPS, aby samochód miał widok wykraczający poza to, co dostrzega kierowca, przewidując jego następny ruch na podstawie lokalizacji i stylu jazdy.

Używa tych informacji do wyboru najbardziej odpowiedniego biegu z 8-biegowej skrzyni biegów Dawn, aby zapewnić kierowcy możliwość optymalnego wykorzystania mocy silnika Rolls-Royce V12 o pojemności 6,6 litra, co zapewnia płynne i bezproblemowe doświadczenie jazdy.

Na przykład, gdy zbliża się do zakrętu, samochód przewidzi, jak chcesz przez niego przejechać. Gdy kierowca zwolni pedał przyspieszenia, utrzyma niższy bieg, aby zapewnić maksymalną moc przy przyspieszaniu na wyjściu z zakrętu.

Przekładnia wspomagana przez satelitę jest standardem w modelu Dawn.

Od zmierzchu do świtu – Oświetleniowa technologia wskazuje drogę

Najnowsze osiągnięcia w technologii oświetlenia LED również znalazły zastosowanie w Rolls-Royce Dawn. Sposób, w jaki to światło jest zarządzane, jest znacznie wzmocniony przez technologię adaptacyjną. Elektronicznie kontrolowane reflektory poruszają się w kierunku jazdy w odpowiedzi na skręty kół, aby zapewnić większą głębokość widzenia podczas pokonywania zakrętów, a bielsze, jaśniejsze światło zapewnia łatwą i bezpieczną jazdę po ciemnych drogach oraz pomaga zmniejszyć zmęczenie kierowcy.

Dodatkowo, automatyczne ściemnianie świateł drogowych zostało zastąpione rewolucyjną nową technologią bezolśnieniową. Gdy zbliża się samochód, światło jest odchylane, aby zapewnić, że nadjeżdżający kierowca nie zostanie oślepiony. Kierowcy Dawna mogą więc cieszyć się korzyściami wynikającymi z ciągłej widoczności świateł drogowych. Pas świetlny do jazdy dziennej otacza nowoczesną grafikę świateł przednich Dawna, nadając samochodowi wyraźny charakter, a jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.