Marka Rolls-Royce zawsze cieszyła się szczególnym prestiżem w branży motoryzacyjnej i była uważana za punkt odniesienia dla luksusu i przepychu. W 2020 roku brytyjska firma wprowadziła na rynek nową wersję modelu Ghost.
Z ponad stuletnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej, Rolls-Royce był Koh-I-Noor brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego. Został wykupiony przez BMW pod koniec lat 90. i szybko przeszedł ewolucję z jednego modelu do szerszej gamy. Choć flagowym modelem był Phantom, Ghost można było uznać za bardziej przystępny. Na tym poziomie inni producenci musieli starać się, aby zaoferować to, co Ghost miał w standardzie.
Rolls-Royce nie przejmował się aerodynamiką, gdy chodziło o jego samochody. Duży, masywny przód z prostokątną i lekko V-kształtną kratką chłodnicy był dziedzictwem marki i łatwo go rozpoznać. Nie potrzebował nawet logo, ale wciąż miał na górze chłodnicy srebrną statuę Spirit of Ecstasy. Reflektory LED zachowały ten sam prostokątny kształt, co w koncepcyjnym modelu EX200 z 2009 roku. Minimalistyczny wygląd zewnętrzny, z niskoprofilowym przeszkleniem, sprawiał, że samochód robił imponujące wrażenie na drodze.
Kabina pasażerska była luksusowym miejscem z miejscami dla pięciu osób. Duże i grube przednie siedzenia oferowały komfort, jakiego można się spodziewać w samochodzie za sześciocyfrową cenę, który bez trudu pokonuje długie dystanse. Nowe technologie zastosowane w desce rozdzielczej i systemie multimedialnym były dobrze zintegrowane z klasycznym wyglądem wnętrza. Może sterowanie klimatyzacją w centralnej konsoli zbytnio przypominało to, które istnieje w serii BMW 7, ale poza tym wszystko było zgodne z duchem Rolls-Royce’a.
Układ napędowy został opracowany wokół silnika twin-turbo o pojemności 6.75 litra. Przekazywał swoją moc na system napędu na wszystkie koła oraz skrętu na wszystkie koła. Ghost korzystał z zmodyfikowanej wersji platformy używanej również w Rolls-Royce Cullinan.
W 2009 roku Rolls-Royce ogłosił nowy model, który oferował coś zupełnie innego w porównaniu do swojego flagowego Phantoma. Produkt ten zyskał uznanie nowej grupy mężczyzn i kobiet, którzy doceniali nieustanne dążenie marki do doskonałości w projektowaniu, inżynierii i rzemiośle, a jednocześnie szukali bardziej skromnego i minimalistycznego wyrazu Rolls-Royce. Realizacja pierwszego Goodwood Ghost, z wyraźnym skupieniem na spełnieniu oczekiwań klientów, okazała się niekwestionowanym sukcesem, a w ciągu swojej dziesięcioletniej obecności na rynku ten przełomowy samochód stał się najpopularniejszym produktem w 116-letniej historii firmy. Ogromny sukces Ghost był kluczowy dla umożliwienia marce zwiększenia produkcji, inwestycji w możliwości oraz ustanowienia Rolls-Royce jako prawdziwie globalnej marki, jaką jest dzisiaj.
Co więcej, dziesięcioletnia obecność Ghost na rynku umożliwiła specjalistom marki w zakresie luksusu zbieranie cennych informacji na temat zmieniających się zachowań klientów, jak korzystają z samochodu, jak go zamawiają i jak postrzegają Rolls-Royce. Ci wysoce udani i różnorodni przedsiębiorcy oraz założyciele, którzy wybrali ten model, aby uczcić swoje nieustanne osiągnięcia, byli obywatelami świata – kształcili się za granicą, intensywnie podróżowali i doświadczali Rolls-Royce w wielu kulturach.
Dzięki dynamicznej osobowości Ghost, klienci zrozumieli, że marka Rolls-Royce może oferować więcej niż tylko doświadczenie z kierowcą. W Stanach Zjednoczonych i niektórych częściach Europy klienci od samego początku korzystali z możliwości samodzielnej jazdy Ghostem. Tymczasem w Azji klienci intensywnie angażowali się w technologię łączności, zarówno w celach biznesowych, jak i dla przyjemności.
Na wszystkich rynkach, gdy klienci zamawiali swojego Ghosta, pytali przedstawicieli marki o wrażenia z jazdy, nawet jeśli wybrali wydłużoną wersję. W weekend ten narzędzie biznesowe przekształcało się w dyskretną celebrację – klienci przenosili się na miejsce kierowcy i cieszyli się podróżą do restauracji lub drugiego domu z przyjaciółmi i rodziną. Celebrując tę różnorodność charakteru, przekładało się to na mniej formalne zestawienia kolorystyczne i większą personalizację w linii widzenia kierowcy. To były niezwykle cenne obserwacje.
W międzyczasie w Goodwood poczyniono znaczące postępy w wykorzystaniu własnej aluminium architektury ramowej. Po raz pierwszy zastosowane w Phantomie, a następnie w Cullinanie, ta konstrukcja ramowa jest unikalna dla Rolls-Royce i pozwala projektantom i inżynierom marki opracować autentyczny super-luksusowy produkt, wolny od ograniczeń platform wykorzystywanych do wspierania samochodów o dużej skali produkcji. W miarę jak klienci Ghosta wymagali jeszcze więcej od swojego samochodu, Rolls-Royce wykorzystał swoją architekturę, by odpowiedzieć na ich potrzeby, wprowadzając technologię, taką jak napęd na wszystkie koła i kierowanie na wszystkie koła w Ghostie, odblokowując całkowicie nową, celową osobowość.
Jednocześnie zespół projektowy śledził pojawiający się ruch, który zdefiniował estetykę Ghosta. Nazwany wewnętrznie „Post Opulence”, charakteryzuje się redukcją i substancją. W tej służbie należy wybierać i celebrować wyjątkowe materiały. Projekt musi być ograniczony, inteligentny i dyskretny. Ta filozofia jest zaprzeczeniem „premium mediocracy”, terminu stworzonego przez znawców mody. Odnosi się do produktów, które stosują powierzchowne zabiegi, takie jak duże logo czy w kontekście samochodów, skomplikowane szwy i inne elementy, które tworzą iluzję luksusu, otulając produkty, które nie mają substancji, w premium skórę.
Zbiorowym rezultatem jest nowy Rolls-Royce Ghost. To samochód dokładnie dostosowany do oczekiwań swoich klientów, który wydaje się doskonały w swojej prostocie, oparty na niezwykłej substancji, mniej, ale lepiej.
INŻYNIERIA
Projektanci, inżynierowie i rzemieślnicy marki wymagali wolności, by stworzyć bardzo specyficzną osobowość dla nowego Ghosta. Ci mężczyźni i kobiety mogli stworzyć autentyczny super-luksusowy produkt tylko bez ograniczeń platform wykorzystywanych do samochodów o niższej, masowej produkcji. Stąd architektura aluminiowa Rolls-Royce.
Zarezerwowana wyłącznie dla Rolls-Royce, ta architektura już wspiera flagowy model, Phantom, oraz jego przełomowego SUV-a, Cullinana. Elastyczność i możliwość skalowania tej ramy uwolniły markę do spełnienia unikalnych wymagań estetycznych i mechanicznych nowego Ghosta, tworząc w ten sposób akustycznie doskonałą, niezwykle sztywną i dynamiczną propozycję dla Ghosta w portfolio produktów Rolls-Royce.
W swojej najbardziej zredukowanej formie, architektura Rolls-Royce oparta jest na czterech stałych punktach, po jednym w każdym rogu samochodu. Ruchomy aluminiowy przegroda, podłoga, belki poprzeczne i panele progowe zostały umiejscowione w taki sposób, aby nowy Rolls-Royce Ghost spełniał oczekiwania klientów jako samochód, który jest równie przyjemny do prowadzenia, jak i do podróżowania. Dwa z odlewanych zespołów mocowania zawieszenia zostały przesunięte na sam przód nowego Ghosta, umieszczając jego silnik V12 o pojemności 6,75 litra za osią przednią, aby osiągnąć optymalny rozkład masy 50/50.
Aby pomieścić to bez ingerencji w wnętrze nowego Ghosta, jego całkowita długość wzrosła o 89 mm w porównaniu do pierwszego Goodwood Ghosta, do 5546 mm, a jego całkowita szerokość zwiększyła się o 30 mm do 1978 mm. Znaczące zmiany wprowadzono również do struktury przegrody podwójnej i pakowania podłogi.
Wprowadzono je, aby uwzględnić napęd na wszystkie koła, kierowanie na wszystkie koła oraz całkowicie przeprojektowany system zawieszenia Planar, który dodatkowo poprawia charakterystyczną dla marki jazdę typu Magic Carpet Ride. Osiągnięto to bez kompromisów w związku z niskim środkiem ciężkości samochodu, co sprzyja dynamice pokonywania zakrętów.
Dalsze wykorzystanie wiedzy marki w zakresie aluminium sprawia, że metalowa konstrukcja nowego Rolls-Royce Ghosta jest w 100% wykonana z tego materiału. Zewnętrzna karoseria samochodu jest prezentowana jako jedna czysta, rozległa część, płynąca bezszwowo od słupka A, przez dach do tyłu samochodu, przypominając pozornie jednoczęściowe karoserie modelu Silver Dawn i Silver Cloud.
Całkowity brak linii zamknięcia pozwala klientom śledzić wzrok od przodu do tyłu samochodu bez przerwy na nieliczne szwy karoserii. Aby to osiągnąć, czterech rzemieślników ręcznie spawa karoserię jednocześnie, aby zapewnić doskonałe, ciągłe szwy. Dodatkowo zastosowano drzwi w 100% aluminiowe, spawane laserowo. To nie tylko oferuje korzyści w zakresie wagi i niezwykłą sztywność 40 000 Nm/stopień, ale materiał ma niższy opór akustyczny niż stal, co poprawia atmosferę w kabinie.
Silnik V12 o pojemności 6,75 litra z podwójnym turbodoładowaniem
Opinie klientów, którzy oczekiwali niemal natychmiastowego momentu obrotowego i prawie bezgłośnej pracy, skłoniły markę do dalszego opracowania silnika benzynowego V12 o pojemności 6,75 litra z podwójnym turbodoładowaniem. Stworzono dostosowaną mapę silnika Ghosta, aby zapewnić odpowiednią wydajność dla tego dynamicznego samochodu, dostarczając 563 KM/420 kW i 850 Nm/627 lb ft momentu obrotowego do napędu na wszystkie koła oraz układu kierowniczego. Zgodnie z oczekiwaniami klientów, maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 1600 obr/min – jedynie 600 obr/min powyżej biegu jałowego. Aby jeszcze bardziej poprawić już niezwykłe właściwości akustyczne, system dolotowy wprowadzono większe porty, aby zredukować obecność silnika w kabinie.
System zawieszenia Planar
Charakterystyczna jazda typu Magic Carpet Ride marki ewoluowała. Dla nowego Ghosta specjaliści inżynieryjni całkowicie przeprojektowali zawieszenie, aby dostarczyć to, co nazywa się systemem zawieszenia Planar. Nazwany na cześć płaszczyzny geometrycznej, która jest całkowicie płaska i pozioma, system ten jest wynikiem dziesięciu lat zbiorowych testów i rozwoju, mających na celu stworzenie wrażenia latania po ziemi, czego nigdy wcześniej nie osiągnięto w samochodzie.
Stworzony poprzez rozwój technologii inżynieryjnej oraz zaawansowaną skanowanie i technologie oprogramowania, wprowadza pierwszą na świecie jednostkę tłumika górnego wahacza nad zawieszeniem przednim, tworząc jeszcze bardziej stabilną i bezwysiłkową jazdę. Działa to w połączeniu z systemem Flagbearer, który wykorzystuje kamery do odczytywania drogi przed sobą i przygotowywania systemu zawieszenia na zmiany nawierzchni, a także z systemem przekładni wspomaganej satelitami marki. Te technologie zarządzane są jako całość za pośrednictwem dostosowanego systemu oprogramowania Planar. Nowy Ghost może teraz przewidywać i reagować na najbardziej wymagające nawierzchnie drogowe.
Sam tylko górny tłumik wahacza był wynikiem pięciu lat zbiorowych testów drogowych i na stole. Zarezerwowana wyłącznie dla Rolls-Royce, ta technologia dalej ewoluuje dwuwahaczowe zawieszenie Magic Carpet Ride marki. Etyka założyciela marki, sir Henry’ego Royca, brzmiała „Weź to, co najlepsze, co istnieje, i uczyn je lepszym”, a w tym duchu specjaliści od podwozi opracowali górny tłumik wahacza, aby jeszcze bardziej poprawić ciągle zmienne, elektronicznie sterowane amortyzatory oraz zespół samopoziomujących się wysokowolumetrycznych jednostek powietrznych. Nie zastosowano go wcześniej w żadnym produkowanym pojeździe.
Pięciołukowa oś tylna korzysta z tej samej samopoziomującej się technologii wysokowolumetrycznego zawieszenia powietrznego, jak również z tylnych kół. Obie osie są zarządzane przez oprogramowanie marki Planar. To także reguluje inne technologie podwozia nowego Rolls-Royce Ghosta, w tym napęd na wszystkie koła, kierowanie na wszystkie koła, kontrolę stabilności oraz systemy hamulcowe samodzielnie schnące, aby zapewnić, że samochód reaguje jako całość na zmiany nawierzchni lub poziomy przyczepności, a jednocześnie utrzymuje energiczną, dynamiczną osobowość.
Oprogramowanie Planar zarządza również informacjami, które wymagają, aby nowy Ghost proaktywnie dostosował się do przeszkód na drodze. Pierwszą z tych technologii jest system Flagbearer marki. Przywołujący na myśl mężczyzn, którzy zgodnie z prawem musieli nosić czerwoną flagę przed wczesnymi samochodami, ta technologia składa się z systemu kamer stereo wbudowanych w przednią szybę, aby widzieć drogę przed sobą, dostosowując zawieszenie proaktywnie, a nie reaktywnie, do 100 km/h. Drugim jest system przekładni wspomaganej przez satelitę Rolls-Royce, który wykorzystuje dane GPS do wcześniejszego wyboru optymalnego biegu na nadchodzące zakręty. Rezultatem są bezprecedensowe poziomy komfortu jazdy i kontroli w samochodzie.
Samodzielne drzwi
Klienci Rolls-Royce od pierwszego Goodwood Phantoma korzystają z drzwi samo zamykających się. Obsługiwane przyciskiem na desce rozdzielczej oraz na słupku C dla samochodów z tylnymi drzwiami, ta innowacja została doceniona wśród klientów. Dla nowego Ghosta inżynierowie marki zdecydowali się jeszcze bardziej rozwinąć tę charakterystyczną technologię, a po raz pierwszy klienci mogą również otwierać drzwi z pomocą silników.
Klienci najpierw otwierają drzwi jednym pociągnięciem wewnętrznego uchwytu, a następnie pozwalają uchwytowi wrócić do pozycji spoczynkowej, sprawdzając potencjalne zagrożenia, a następnie ciągną i przytrzymują go, aby uzyskać pełną pomoc w otwieraniu. Gdy drzwi są wystarczająco otwarte, aby umożliwić klientowi wyjście, wystarczy przestać ciągnąć uchwyt, co aktywuje blokadę drzwi.
Po wyjściu klient może całkowicie zamknąć drzwi automatycznie za pomocą przycisku na zewnętrznym uchwycie drzwi. Jeśli woli zamknąć drzwi ręcznie, operacja jest wspomagana. Wbudowane czujniki podłużne i poprzeczne, a także czujniki siły G umieszczone w każdym z drzwi, pozwalają na tę samą prędkość działania, niezależnie od kąta nachylenia wzniesienia lub podjazdu.
System oczyszczania mikrośrodowiska
Nowy Ghost korzysta z nowego systemu oczyszczania mikrośrodowiska (MEPS). Istniejąca technologia filtracji powietrza została dalej opracowana, aby wprowadzić pełen zestaw udoskonaleń sprzętowych i oprogramowania. Wprowadzono czujniki detekcji zanieczyszczeń o wysokiej czułości, które wykrywają jakość powietrza w otoczeniu, automatycznie przełączając pobór świeżego powietrza na tryb recyrkulacji, jeśli poziomy zanieczyszczeń powietrza są niedopuszczalne. To kieruje całe powietrze kabiny przez filtr nanofleecowy, zdolny do usunięcia niemal wszystkich ultradrobnych cząstek z mikrośrodowiska Rolls-Royce w mniej niż dwie minuty.
Najbardziej zaawansowany technologicznie Rolls-Royce w historii
Nowy Rolls-Royce Ghost jest doskonały w swojej prostocie, ale stworzenie tego czystego i detoksykującego środowiska było jednym z największych wyzwań w historii marki. Rzeczywiście, nowy Ghost jest najbardziej zaawansowanym technologicznie samochodem, jaki kiedykolwiek wyprodukowano przez Rolls-Royce. Dodatkowe wyposażenie obejmuje: reflektory LED i laserowe z zasięgiem oświetlenia przekraczającym 600 m, asystenta widzenia, w tym ostrzeżenia o dzikich zwierzętach i pieszych zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy; asystenta czujności; system czterech kamer z widokiem panoramicznym, pełną widocznością i widokiem z helikoptera; aktywny tempomat; ostrzeżenie o kolizji; ostrzeżenie o ruchu poprzecznym; ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu i zmianie pasa; innowacyjny wyświetlacz head-up o wysokiej rozdzielczości 7×3; hotspot Wi-Fi; automatyczne parkowanie; oraz najnowsze systemy nawigacji i rozrywki.
AKUSTYKA
Klienci Ghosta działają w skomplikowanych światach biznesowych. Od momentu, gdy wkraczają do wnętrza swojego Rolls-Royce’a, niezwykle ważne jest, aby odczuwali poczucie dobrostanu. Wizualnie wynika to z obsesyjnego podejścia do redukcji i niezachwianej dedykacji jakości materiałów i substancji. Doświadczenie to jednak osiągane jest dzięki doskonałemu inżynierii podwozia i napędu, a także nieustannemu dążeniu do stworzenia spokojnej akustycznej atmosfery we wnętrzu. Inżynierowie akustyczni Rolls-Royce są ekspertami w dziedzinie spokoju.
Dla nowego Ghosta zdecydowano, że ta ekspertyza zostanie sformalizowana, a specjaliści marki stworzą Formułę Spokoju, która pomoże w przyszłym projektowaniu produktów.
Pierwszym elementem tej formuły jest architektura ramowa Rolls-Royce’a. Jej aluminiowa konstrukcja ma wyższy opór akustyczny w porównaniu do stali. Dodatkowo jest wykonana z złożonych form, a nie płaskich, rezonujących powierzchni. Zarówno przegroda, jak i sekcje podłogi są również podwójne, z materiałami tłumiącymi w formie kompozytowej, aby zredukować hałas drogi dostający się do kabiny pasażerskiej. Większe sekcje architektury stworzono z konkretnymi punktami dostępu do instalacji materiałów tłumiących dźwięk – nowy Ghost wykorzystuje łącznie ponad 100 kg, zastosowanych w drzwiach, dachu, między podwójnymi szybami, wewnątrz opon oraz w niemal całej architekturze.
Po utworzeniu mocno izolowanego etapu dźwiękowego śledzone są i modyfikowane komponenty, które generują niemal niedostrzegalne fale dźwiękowe. Są one znane inżynierom akustycznym jako „ukryte elementy”. W trakcie rozwoju nowego Rolls-Royce Ghost każdy element był badany pod kątem generowanych dźwięków, które inżynierowie uznawali za nieakceptowalne i zostały całkowicie przeprojektowane. Wnętrze kanału wentylacyjnego, na przykład, generowało nieakceptowalny poziom hałasu wietrznego, więc zostało usunięte i wypolerowane, aby użyte materiały mogły w pełni wyjść na wierzch. Nawet elementy napędu dostosowano, aby stworzyć niemal bezgłośną przestrzeń dźwiękową nowego Ghosta – średnica wału napędowego została dostosowana, a jego sztywność zwiększona, aby poprawić akustykę.
Ostatnim elementem formuły jest harmonizacja samochodu. Specjaliści akustyczni marki eksperymentowali z całkowicie cichym wnętrzem, ale uznali to doświadczenie za dezorientujące. By to przezwyciężyć, postanowili stworzyć „szepty”, delikatny ton, który odczuwany jest jako pojedyncza, subtelna nuta.
Aby to osiągnąć, każdy komponent musiał być dostrojony do wspólnej częstotliwości rezonansowej. Na przykład ramy siedzeń w wczesnych prototypach rezonowały w innej częstotliwości niż nadwozie, więc opracowano jednostki tłumiące, aby zharmonizować dźwięk w jedną nutę. Dodatkowo, duża komora bagażowa o pojemności 507 litrów generowała dźwięki o niskiej częstotliwości, które odczuwalne były przy prędkościach autostradowych – pod panelami załadunkowymi stworzono porty, które pozwoliły tym zakłócającym falom dźwiękowym wydostać się, co lepiej harmonizowało akustykę nowego Ghosta.
Dostosowane audio
Oprócz tworzenia spokojnego środowiska dla klientów do cieszenia się bliskim brakiem dźwięku, dążenie Rolls-Royce’a do akustycznej doskonałości stworzyło niezrównaną przestrzeń dźwiękową dla inżynierów audio marki. Ci mężczyźni i kobiety byli zaangażowani w fazę projektowania architektury, aby stworzyć system dźwiękowy do nowego Ghosta, wbudowując jakość dźwięku w tkankę samochodu.
Nowy Rolls-Royce Ghost zawiera komorę rezonansową w sekcji progowej nadwozia; odpowiedź częstotliwościowa komponentu głośnika Bespoke Audio definiowała rozmiar i kształt komory. W zasadzie to przekształca samochód w subwoofer.
Potężny wzmacniacz kontroluje 18 kanałów (po jednym dla każdego głośnika), zapewniając moc 1300 W. Nowoczesna technologia optymalizacji oraz głośniki z wysokoprecyzyjnymi magnezytowo-ceramicznymi stożkami umożliwiają minimalne zmiany dźwięku z doskonałą odpowiedzią częstotliwościową. W nowym Ghostie zastosowano głośniki exciter obok bardziej konwencjonalnych stożków. Te jednostki są przymocowane do powierzchni obiektu, przenosząc wibrację z ruchomej masy exciter bezpośrednio na nią – w przypadku nowego Ghosta, na sufit Starlight Headliner, w efekcie przekształcając sufit samochodu w duży głośnik.
Dwa aktywne mikrofony w kabinie umożliwiają również funkcję adaptacyjną, wykrywając brak lub nadmiar częstotliwości, zanim uruchomią wzmacniacz do dostosowania głośności określonych zakresów częstotliwości, aby to skompensować. System Bespoke Audio w pełni wykorzystuje najwyższej jakości nieskompresowaną muzykę, zapewniając wyjątkowe doświadczenie słuchowe.
PROJEKT
Od czasu wprowadzenia pierwszego Rolls-Royce’a z Goodwood, ogromną uwagę poświęcono stworzeniu wyjątkowego estetycznego uniwersum dla każdego samochodu. Te unikalne przestrzenie zostały stworzone na podstawie wartości projektowych, które odpowiadają różnym warstwom klientów Rolls-Royce’a. Nowy Rolls-Royce Ghost odzwierciedla ewoluowaną apreciację luksusu, definiowaną przez minimalizm i czystość, ale opartą na dużej substancji. W fazie wstępnej sketchowania projektu nowego Ghosta, ten styl nazwano „Post Opulence” – ruch definiowany przez autentyczność materiałów, a nie ostentacyjne oświadczenia, który już zdążył zakorzenić się w architekturze, modzie, jubilerstwie i projektowaniu łodzi.
Dążenie do tej minimalistycznej estetyki w nowym Ghostcie było absolutnym celem zespołu projektowego. Pożądany styl nie był sterylny, lecz pewny swojej czystości i jednoznacznie należący do Rolls-Royce’a. To zaczyna się od pierwszego wrażenia samochodu. Własna architektura Rolls-Royce’a pozwoliła zespołowi projektowemu zwiększyć szerokość o 30 mm, subtelnie komunikując obecność. Ramiona w kształcie łuku przecinają się z kanciastym podpisem świetlnym, tworząc asertywny, ale piękny przód.
Dodatkowo, nowemu Rolls-Royce Ghost nadano własny eteryczny charakter przedniego końca. Osiągnięto to nie dzięki nachalnemu projektowi, lecz za pomocą światła. 20 diod LED umieszczonych pod górną częścią grilla radiatora subtelnie oświetla żyły. W trakcie fazy rozwoju wczesne prototypy były zbyt efektywne, a światło odbijające się od polerowanych pionowych elementów wyglądało zbyt uderzająco. W duchu estetyki Post Opulent zespół inżynierski marki zmatowił tyły metalowych prętów grilla, aby stały się mniej odbijające, złagodzili ten efekt i doskonale odwzorowali pożądany stonowany blask.
Przód nowego Rolls-Royce Ghosta jest przykładem obsesji zespołu projektowego dotyczącej redukcji. Dzięki ręcznie spawanym strukturze aluminiowym, główna struktura samochodu wydaje się jedną fluidną płaszczyzną, nieprzerwaną przez linie zamknięcia, przywołując karoserię Silver Dawn i Silver Cloud. Po raz pierwszy Duch Ekstazy nie jest otoczony liniami paneli, ale raczej siedzi w swoim własnym „jeziorze” maski.
Przechodząc do boków, użyto pojedynczej prostej linii, aby podkreślić długość samochodu. Dolna „linia waft” czerpie inspirację z projektowania łodzi, wykorzystując odbicie, aby rozjaśnić powierzchnię i stworzyć czucie czystego, nieskomplikowanego ruchu.
Przechodząc do kabiny, jest ona celowo neutralna, obie drzwi dzielą proporcjonalnie równą grafikę okna, sugerując, że nowy Ghost balansuje zarówno jako samochód z kierowcą, jak i z szoferem. Delikatnie wygięta linia dachu łagodnie ogłasza jego dynamiczne intencje. Tył podąża za tym poczuciem ruchu i kończy się w zwężeniu.
Subtelna prawie kwadratowa grafika tylnych lamp stała się fundamentalną zasadą współczesnego designu Rolls-Royce’a. Pozostaje, ale została zmodernizowana z lekkim przechyleniem do przodu. Nie otoczona liniami zamknięcia, wygląda jak wyspa na malowanej powierzchni.
Wnętrze
Jasne zrozumienie zmieniających się wzorców konsumpcji luksusu klientów oraz szersze spojrzenie na nowe ruchy projektowe pozwoliły marce stwierdzić, że estetyka wnętrza powinna dążyć do tych samych minimalistycznych zasad co zewnętrze. Busy detale i powierzchowne zdobienia zostały odrzucone, aby stworzyć bardziej relaksującą przestrzeń, ale także, aby lepiej celebrować materialną substancję i maksymalizować wpływ personalizacji kolorów na zamówienie.
Jednak stworzenie środowiska zdefiniowanego przez redukcję, prostotę i elegancję jest niezwykle skomplikowanym przedsięwzięciem. Polega ono również na pozyskiwaniu najdoskonalszych materiałów; skóry, drewna i metale pozostające bez ozdób będą przyciągać uwagę najbardziej wymagających klientów. W tym celu każdy z 20 półskór wykorzystanych do stworzenia wnętrza nowego Rolls-Royce Ghosta podlega najdokładniejszym kontrolom jakości w przemyśle motoryzacyjnym, aby zapewnić, że każdy z 338 paneli – bez względu na to, jak widoczny – jest najwyższej jakości. Dodatkowo, pokazując umiejętności marki w rzemiośle skórzanym, złożona, zawiła ściana szwów została zastąpiona skromnymi, ale niezwykle długimi i idealnie prostymi liniami, ponownie witającą krytykę ze strony klientów marki.
Zestawy drewniane dla nowego Ghosta są dostępne w wykończeniu otwarto-porowym, odwzorowując materiały w ich nagiej formie. W rzeczywistości, opracowano dwa nowe wykończenia specjalnie dla tego samochodu. Pierwsze to Obsidian Ayous, inspirowane bogatą różnorodnością kolorów występujących w lawie. Drugie to Dark Amber; to wprowadza subtelną elegancję do wnętrza, integrując żyły drobnych cząstek aluminium w ciemnym drewnie. Tak jak w przypadku wykończeń skórzanych, ten materiał pozostaje odsłonięty w długich, pojedynczych liściach okleinowych, przerywanych jedynie przez zimne w dotyku rzeczywiste metalowe otwory wentylacyjne, przez które przefiltrowane przez MEPS powietrze dociera do kabiny.
DOSTOSOWANE
Dla nowego Ghosta, zbiorowy zespół projektantów, inżynierów i rzemieślników stworzył podświetlaną deskę rozdzielczą: innowację na światową skalę, która subtelnie odzwierciedla Starlight Headliner, który stał się częścią ikonografii Rolls-Royce’a, jak Duch Ekstazy, grill Pantheon i monogram „Double R”.
Opracowana przez dwa lata i ponad 10 000 godzin pracy zespołowej, ta niezwykła część wprowadza eteryczne, świecące oznaczenie Ghosta, otoczone ponad 850 gwiazdami, do wnętrza samochodu. Umieszczona po stronie pasażera deski rozdzielczej, konstelacja i napis są całkowicie niewidoczne, gdy oświetlenie wewnętrzne nie jest włączone.
Perfekcyjnie dostosowane do nowego Rolls-Royce Ghosta w stylu Post Opulent, kolektyw dostosowany postanowił nie używać prostej technologii ekranowej, aby osiągnąć pożądany efekt. Zamiast tego przystąpili do stworzenia niezwykle skomplikowanej i prawdziwej innowacji luksusowej. Oświetlenie pochodzi od 152 diod LED zamontowanych nad i pod deską rozdzielczą, każda starannie dopasowana kolorystycznie do oświetlenia zegara kabiny i wskaźnika. Aby zapewnić równomierne oświetlenie napisu Ghost, zastosowano przewodnik świetlny o grubości 2 mm, z ponad 90 000 wytrawionych laserowo kropek na powierzchni. To nie tylko równomiernie rozprasza światło, ale pozwala uzyskać efekt migotania, gdy oko przesuwa się po desce rozdzielczej, odzwierciedlając subtelny blask Starlight Headliner.