Między 1949 a 1955 rokiem zbudowano jedynie 760 egzemplarzy pierwszego Rolls-Royce’a noszącego nazwę Silver Dawn, chociaż samochód ten dzielił większość elementów mechanicznych i podwozie z nieco bardziej mainstreamowym modelem Bentley Mark VI aż do 1952 roku, a następnie z Bentleyem R Type do 1955 roku. Oznacza to, że wszystkie te pojazdy były wyposażone w silnik sześciocylindrowy o pojemności 4,2 litra aż do 1951 roku, kiedy to silnik został powiększony do 4,6 litra.
Co ciekawe, Silver Dawn to pierwszy model Rolls-Royce’a, który można było zamówić z fabryczną nadwoziem, w przeciwieństwie do jego poprzedników, które były sprzedawane wyłącznie jako podwozia. Mimo że jego następca zainaugurował całą erę nazwy Silver Cloud, nazwa Silver Dawn została po raz pierwszy przywrócona w połowie lat 90. XX wieku, w specjalnej edycji modelu Silver Spur Sedan. Obecnie nazwa Dawn jest używana dla czteromiejscowej wersji kabrioletu Rolls-Royce Wraith.
Silver Dawn zadebiutował w surowych czasach, dlatego Rolls Royce chciał zaoferować ludziom bardziej dostępny samochód, głównie dla tych, którzy pragnęli jeździć samodzielnie. Większość Rolls Royce’ów wprowadzonych w tym okresie to luksusowe limuzyny, zazwyczaj prowadzane przez szoferów.