Rolls-Royce był uważany za najwyższej klasy luksusowy samochód na świecie, a wprowadzenie MkIV z serii Silver Spirit w 1994 roku przyniosło nową strategię marketingową.
Brytyjski producent samochodów zdecydował się w pierwszej kolejności wprowadzić Silver Dawn na rynek amerykański, a w następnym roku na pozostałe rynki na świecie. Mimo to, ze względu na wyższą cenę w porównaniu do swojego „brata”, produkcja była ograniczona. Sprzedano mniej niż 400 pojazdów, ale ci, którzy je nabyli, doskonale wiedzieli, co oznacza luksusowy samochód.
W przeciwieństwie do Spirit, Dawn był również zaprojektowany z myślą o kierowcy, a nie tylko o pasażerach z tyłu. W tym celu producent obniżył przednią część samochodu. Tradycyjny srebrny grill chłodnicy był krótszy, a nawet słynny Spirit of Ecstasy został pomniejszony o 20%. Ponieważ samochód miał takie same prostokątne reflektory jak jego odpowiednik, wydawały się one większe w porównaniu do reszty przedniej części. Z boku Silver Dawn prezentował ten sam klasyczny, elegancki design, nie poddający się wszystkim nowym trendom wzornictwa na rynku. Ogólny, kanciasty kształt pojazdu kończył się opadającym tyłem do bagażnika.
Wnętrze wykończone skórą uzupełniały drewniane wstawki, srebrne elementy i chromowane okolice wentylacji. Przekaźnik automatycznej skrzyni biegów umieszczono za kierownicą, natomiast stacyjka znajdowała się na desce rozdzielczej. Co ciekawe, w przednich siedzeniach były dwa uchwyty na kubki, ale brakowało ich dla pasażerów z tyłu.