Był to najdroższy Rolls-Royce swoich czasów, produkowany przez 15 lat z pewnymi aktualizacjami w trakcie. W 1977 roku przeszedł niewielką modernizację, ale ogólny wygląd pozostał bez zmian.
Silver Shadow był ryzykownym posunięciem brytyjskiego producenta samochodów. Miał zastąpić większy model Silver Cloud II, który był większy. Jednak Silver Shadow charakteryzował się konstrukcją unibody, co prowadziło do większej przestrzeni wewnętrznej i bardziej komfortowej jazdy.
W 1965 roku większość pojazdów na rynku miała silnik z przodu i napęd na tylną oś z solidnym mostem. To było niezawodne rozwiązanie, ale niekoniecznie najwygodniejsze. Rolls-Royce zauważył różnicę w komforcie w porównaniu do Citroena Traction Avant. Zainteresowany tym, co francuski producent samochodów zrobił, aby zapewnić ten komfort, odkrył również zawieszenie hydropneumatyczne, które wykorzystał na licencji, ale poprawił je zgodnie z potrzebami większego i cięższego Rolls-Royce’a.
Wnętrze samochodu obfitowało w liczne luksusowe elementy. Pojazd miał tylne skórzane fotele i prawdziwe drewniane wykończenia. Nie użyto żadnych materiałów sztucznych. Oprócz tego wyposażony był w elektryczne szyby i zamki, które w tamtych czasach były nowością. Dodatkowo, przednie fotele miały elektrycznie regulowaną pozycję przód-tył oraz góra-dół.