Potomkowie potężnych Wikingów, Szwedzi, nie chcieli pozwolić, aby marka SAAB zniknęła i podjęli próby jej odrodzenia po erze GM, produkując limitowaną serię modelu 9-3 Aero w latach 2013-2014.
Po tym, jak GM sprzedał szwedzką markę w 2009 roku w związku z światowym kryzysem finansowym, producent samochodów zmieniał właścicieli kilka razy, aż w 2012 roku został zakupiony przez National Electric Vehicle Sweden AB. Nowy właściciel uzyskał prawa do nazwy marki, ale nie do logo Gryfa, które należało do Scania AB. Mógł produkować model 9-3 Aero i właśnie to zrobił. Jednak ze względu na to, że samochód nie spełniał europejskich norm wymaganych dla nowych pojazdów, musiał zbudować tylko 1000 sztuk dla Starego Kontynentu. NEVC planował eksportować pozostałe pojazdy do Chin, gdzie przepisy były bardziej liberalne.
Model 9-3 Aero wyróżniał się nieco zmienionym przodem, z literami SAAB zamiast tradycyjnego okrągłego znaku z gryfem. Na dolnej części zderzaka znajdowała się trapezoidalna kratka z siatkowym wzorem, która pokrywała większość zderzaka, flankowana przez dwie boczne wloty na światła przeciwmgłowe, otoczone satynowo-szarym wykończeniem. Zestaw srebrnych listew ozdobił górną kratkę. Z kolei 18-calowe koła w stylu turbin potwierdzały sportowy charakter samochodu z jego boków. Z tyłu pod zderzakiem wystawał podwójny wydech.
Wnętrze zaprojektowane i zainstalowane przez inżynierów SAAB obejmowało nowe, wzmocnione fotele kubełkowe. Dodatkowe srebrne elementy podkreślały wygląd czarno-beżowego kokpitu oraz otaczały panel wskaźników, który został rozszerzony nad centralną konsolą. To były główne różnice w porównaniu do modelu 9-3 Aero z czasów GM.
Pod maską NEVC kupił silniki od GM, które stosowało ten sam napęd w modelu Insignia. Jednak w przeciwieństwie do europejskiego sedana, 9-3 Aero oferował jedynie 220 koni mechanicznych, o 30 mniej niż środkowy model Opla.
Rozpoczęła się produkcja Saaba 9-3 Aero Sedan w Trollhättan
National Electric Vehicle Sweden AB rozpoczął produkcję Saaba 9-3 Aero Sedan z silnikiem benzynowym. Sprzedaż skupia się początkowo na Chinach, a niewielka liczba pojazdów jest sprzedawana bezpośrednio przez Nevs klientom szwedzkim za pośrednictwem strony internetowej Nevs.
Produkt, który powstaje, to wysoko specyfikowany Saab 9-3 Aero Sedan z 220-konnym silnikiem turbo o pojemności 2.0 litra, wcześniej uznawanym za silnik o wysokich osiągach w samochodach Saab.
„Jestem bardzo dumny z zaangażowania i koncentracji, jakie zarząd i pracownicy Nevs wykazali przez rok, który minął od momentu, gdy zostaliśmy właścicielami zakładu w Trollhättan, i którzy uczynili to możliwym. Szwedzka wiedza fachowa w połączeniu z japońską technologią w zakresie baterii i nowych lekkich materiałów oraz nasza chińska grupa skoncentrowana na technologii zielonej to nasza siła na przyszłość” – powiedział Kai Johan Jiang, założyciel i główny właściciel Nevs.
„To naprawdę złożona misja, aby rozpocząć proces produkcji samochodów, który był wstrzymany przez dwa i pół roku. Cieszy mnie bardzo, że rozpoczęliśmy podróż, w której chcemy i będziemy robić różnicę z naszymi partnerami i klientami. Nasz samochód elektryczny zostanie wprowadzony na rynek w przyszłym roku, a już dziś możemy zaoferować samochody Saab z kontynuowaną wysoką, sprawdzoną wydajnością i jakością” – powiedział prezydent Nevs Mattias Bergman.
Klienci Nevs będą mieli zapewnione pierwszorzędne i angażujące doświadczenie zakupowe. Będą także mieli możliwość przyjechania do serca marki samochodowej Saab w Trollhättan, aby odebrać swoje pojazdy. Przy tej okazji zostaną zaproszeni do odwiedzenia naszej wysoce wydajnej fabryki z doświadczonymi i kompetentnymi pracownikami oraz Muzeum Samochodów Saab, gdzie będą mogli poczuć atmosferę naszej marki i pojazdów.
Aby zapewnić solidne doświadczenie właściciela, zamierzamy oferować serwis i dystrybucję części we współpracy z Orio AB (dawniej znanym jako Saab Automobile Parts AB).
W ciągu mniej niż roku organizacja zakupowa zbudowała partnerstwa z dostawcami dla Saaba 9-3. Nevs posiada obecnie partnerstwa z około 400 dostawcami potrzebnymi do modelu Sedan. W sumie rozpoczęcie produkcji przez Nevs angażuje około 2400 firm na całym świecie przez dostawców.
„Miniony rok był intensywny, z zaangażowaniem w zapewnienie rozpoczęcia produkcji przez Nevs. Postrzegam nasze nawiązywane partnerstwa jako zaufany początek długoterminowych i strategicznych relacji, które chcemy zbudować razem z naszymi podwykonawcami” – powiedział dyrektor ds. zakupów Nevs Per Svantesson.
Aby zapewnić naszą wysoką jakość i sprawne funkcjonowanie łańcucha dostaw, tempo produkcji początkowo będzie bardzo umiarkowane – około dziesięciu samochodów tygodniowo, a następnie stopniowo tempo to będzie zwiększane, aby zaspokoić popyt klientów.
Samochód elektryczny oparty na Saabie 9-3 zostanie wprowadzony wiosną 2014 roku, a Chiny będą pierwszym rynkiem. Partner i współwłaściciel Nevs, Qingdao, początkowo złożył zamówienie na pilotową flotę 200 samochodów elektrycznych z dostawami rozpoczynającymi się wiosną 2014 roku.
Sprzedaż w Szwecji, za pośrednictwem strony internetowej Nevs, rozpocznie się we wtorek, 10 grudnia. Cena wynosi 279 000 SEK z manualną skrzynią biegów i 289 000 SEK z automatyczną. Dodatkowe specyfikacje, warunki zakupu i dostawy będą przedstawione w momencie rozpoczęcia sprzedaży.
W miarę upływu czasu rozwiniemy naszą bazę klientów, aby wejść na kolejne rynki, gdzie widzimy potencjał do wzrostu i rentowności.