Dotknięty światowym kryzysem gospodarczym, General Motors musiał sprzedać Saaba w 2010 roku, ale przed tym próbował zwiększyć sprzedaż szwedzkiej marki, a jednym z pojazdów, który otrzymał aktualizację, był 9-3 Cabrio.
Saab produkował doskonałe kabriolety, mimo że na jego podwórku nie było zbyt wielu ciepłych dni. Jednak dzięki swojemu doświadczeniu w chłodnym klimacie udało mu się stworzyć bardzo dobre kabriolety w linii 9-3 Cabrio.
Saab był znany z przeprowadzania dużych modernizacji w swoich samochodach, nawet jeśli nie powinno to obciążać działu księgowości. Jednak szwedzcy inżynierowie i projektanci woleli stworzyć zupełnie nowy przód dla 9-3 Cabriolet w 2009 roku. Zamiast tylko wprowadzać drobne zmiany, dokonali ogromnych ulepszeń.
Na początek, nowe reflektory miały zintegrowane światła dzienne na górze lamp, przypominające parę brwi. Ponadto, zderzak był nowy i zawierał nową kratkę oraz dolny spojler. Dodatkowo, maska miała nowy design. Niektórzy mogli by pomyśleć, że na tym powinni poprzestać, ale nie. Zespół projektowy poszedł dalej i zainstalował lampy tylne z przezroczystymi soczewkami oraz, oczywiście, nowy zderzak. Nie obchodziło ich, że wszystkie te koszty były jedynie wisienką na torcie w decyzji GM o sprzedaży marki.
Wewnątrz, deska rozdzielcza i centralne sterowanie również zostały zaprojektowane na nowo, mimo że zarząd GM powiedział Saabowi, aby je jedynie nieznacznie poprawił, aby mogły pomieścić jednostkę multimedialną producenta samochodów. W rezultacie, nawet otwór na wybierak automatycznej skrzyni biegów stracił swój kształt. To doprowadziło do znacznie bardziej dopracowanego wnętrza z wysokiej jakości wykończeniami, a nie z tanich materiałów.
Pod maską, Saab dodał więcej silników do oferty, zarówno benzynowych, jak i turbodiesli. Dodatkowo, stara pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów zniknęła, a na liście opcji dla wybranych silników pojawiła się nowa sześciobiegowa skrzynia biegów.
Kabriolet 9-3 potwierdza wiodącą pozycję Saaba w segmencie premium i jest rezultatem ponad 20-letniego doświadczenia w projektowaniu czteroosobowych, całorocznych kabrioletów, które są zarówno praktyczne, jak i stylowe.
Kabriolet Saab charakteryzuje się wysokim poziomem integralności strukturalnej, jakości wykonania oraz precyzji jazdy, co stawia go na czołowej pozycji w swojej klasie. Innowacyjne cechy produktu rozwijają koncepcję Saaba, że samochód z otwartym dachem powinien być „więcej niż kabriolet”, oferując efektywny transport przez cały rok. Oprócz funkcjonalnych zalet, kabriolet zachwyca również doskonałymi właściwościami jezdnymi, dzielącymi znakomite dynamiki podwozia modelu 9-3.
Szeroki wybór silników obejmuje opcję „tri-fuel”, czyli silników na benzynę, olej napędowy lub bioetanol (E85). Na czołowej pozycji stoi całkowicie aluminiowy silnik V6 o pojemności 2,8 litra z turbodoładowaniem, osiągający moc 255 hp (188 kW); mocny silnik wysokoprężny z dwustopniowym turbodoładowaniem, osiągający moment obrotowy 400 Nm, oraz dwa silniki Saab BioPower (E85) z elastycznym paliwem.
Design Zewnętrzny
Dobrze wyważone proporcje i zdecydowana postura nadają samochodowi silny, sportowy charakter, który, niezależnie od tego, czy dach jest opuszczony, czy podniesiony, odzwierciedla radość z jazdy.
- Unikalny, „stand alone” design. Skandynawski styl, który zapewnia czyste i płynne linie, ale nigdy nie jest zimny ani kliniczny. Kabriolet, który wygląda jak unikalny model sam w sobie, wolny od wszelkich niezgrabnych kompromisów stylistycznych.
- Odważna stylizacja przodu. Wyraźna, centralna krata z motywem skrzydła inspirowana jest koncepcyjnym modelem Aero X, podobnie jak forma U na klasycznej pokrywie silnika Saaba. Kształt kraty i reflektorów uzupełnia gładki zderzak z głębokim trapezoidalnym wlotem powietrza.
- Czysty design tylnej części. Wystające roll bary i chowany tylny zagłówek usprawnione przez podwójne owiewki, sugerujące sportowy charakter modelu Convertible.
- Wygląd coupé. Dach miękki ma napiętą, gładką powierzchnię dzięki zastosowaniu sześciu poprzecznych wzmocnień oraz mocnemu napięciu.
- Unikalne wykończenie „Surround Trim”. Stylizowana linia w kształcie litery U rozciąga się od podstawy słupków A wzdłuż górnej części drzwi, tylnych wykończeń oraz pokrywy bagażnika. Kolor dopasowany do metalicznych barw, integruje przednie i tylne strefy pasażerskie, wizualnie łącząc jedyne zewnętrzne powierzchnie, które „wchodzą do środka”, gdy dach jest podniesiony.
- Hydraulicznie napędzany, trójwarstwowy dach. Automatycznie zatrzaskiwany do górnej części szyby i w pełni rozkłada się w zaledwie 20 sekund. Należy do najszybszych w swojej klasie.
- Zintegrowany rynienka deszczowa wszyta w boku materiału dachu. Zapobiega kapanie kropli wody na siedzenia po otwarciu drzwi.
- Design oszczędzający wagę. Rama dachu, obracające się wzmocnienia oraz górna listwa wykonane są z magnezu.
- Unikalna operacja pokrywy bagażnika. Aby przyspieszyć rozkładanie dachu, pokrywa ma unikalny dwuetapowy cykl, unosząc się poziomo, a następnie przesuwając do tyłu równolegle do górnej części bagażnika. Bardziej solidna operacja, lepsza szczelność.
- Automatyczne rozszerzanie bagażnika „CargoSET”. Miękki dach połączony z elastycznym, „harmonijkowym” schowkiem. Gdy dach jest na miejscu, schowek się cofa, uwalniając przydatną przestrzeń ładunkową w bagażniku.
- Klasyczna aerodynamika 0,34 Cd (przy dachu podniesionym). Dach miękki odporny na „balonowanie” przy wysokich prędkościach.
Design i Właściwości Wnętrza
Wnętrze dzieli atmosferę kokpitu oraz motywy zorientowane na kierowcę, znane z modelu Sport Sedan i SportCombi. Szczególny nacisk położono na stylizację, która integruje tylną część kabiny pasażerskiej, w tym atmosferę wnętrza „fixed-head”.
- Przestrzenie dla pasażerów z przodu i z tyłu zintegrowane dzięki spójnym motywom stylizacyjnym, co przyczynia się do charakteru „na zamówienie”.
- Atmosfera wnętrza „fixed-head”. Pierwszy kabriolet z dachem miękkim i jasnym podsufitką. Połączenie z bezszwowym dopasowaniem sprawia, że wnętrze sprawia wrażenie standardowego.
- Przednie fotele z zintegrowanymi pasami bezpieczeństwa unikalne dla kabrioletu. Głęboko wzmocnione dla komfortu i wsparcia.
- Łatwe wejście/wyjście dla pasażerów tylnych. Jedno działanie ruchu przednich foteli przez 243 mm i eliminacja pasów bezpieczeństwa przymocowanych do słupka „B”.
- Tylne siedzenie wygodnie ukształtowane i tapicerowane. Głębokie poduszki z oparciem utrzymywanym w wygodnym kącie, niekompromisowane przez wymagania pakowania.
- Tekstylia wodoodporne „Hydroblox” do tapicerki siedzeń. Unikalna cecha.
- Personalizacja „Profiler”. Szeroki zakres funkcji może być wstępnie ustawiony zgodnie z osobistymi preferencjami, w tym: alarm przeciwwłamaniowy, asystent parkowania, wycieraczki wrażliwe na deszcz oraz automatyczna kontrola klimatu.
- Funkcjonalność Saab ComSense minimalizuje potencjalne rozproszenie uwagi kierowcy poprzez „dynamiczne zarządzanie obciążeniem”, tłumiąc wiadomości/połączenia telefoniczne, w tym przyciemnienie podświetlenia instrumentów Night Panel, aby zredukować wizualny „bałagan”.
- Motywy wnętrza „jasny pokój” lub „ciemny pokój”. Beżowe lub czarne siedzenia, panele drzwi, tylne panele boczne, dolna część przedniego zderzaka i dywaniki.
- „Inteligentna” klimatyzacja dwustrefowa. Automatyczna kontrola klimatu (ACC) przełącza się na manualne ustawienia ogrzewania, gdy dach jest opuszczony.
- Systemy infotainment obejmują nawigację satelitarną DVD/GPS z dużym 6,5-calowym kolorowym monitorem, system integracji telefonu Bluetooth™ (BPIS), zapewniając automatyczne połączenie z systemem audio z możliwością obsługi za pomocą poleceń głosowych lub przycisków na kierownicy. Gniazdo wejściowe AUX standardowo we wszystkich systemach infotainment.
- Składany deflektor wiatru do łatwego przechowywania wśród szerokiego zakresu akcesoriów.
- Wybór form Linear i Vector, plus sportowy flagowiec „Aero”. Każdy z unikalnie zaprojektowaną tapicerką siedzeń i 16/17-calowymi felgami aluminiowymi. Aero dodaje sportowe nadwozie, obniżone podwozie i opcjonalne felgi aluminiowe 18-calowe.
Podwozie
Kabriolet 9-3 zachowuje sportowe właściwości jezdne modelu Sport Sedan. Sztywna konstrukcja nadwozia stanowi solidną podstawę dla systemów zawieszenia, zapewniając imponująco niski poziom hałasu, wibracji i szorstkości.
- Pasywna charakterystyka tylnego sterowania „ReAxs”. Kinematyka tylnego zawieszenia jest dostrojona do unikalnej reakcji skierowanej na tylną oś, co zapewnia optymalne prowadzenie i stabilność.
- Niezależne tylne zawieszenie czterowahaczowe. Wysoka sztywność poprzeczna dla stabilności i przyczepności; podłużna elastyczność dla komfortu jazdy.
- Przednie zawieszenie oparte na kolumnach McPhersona z dolnymi ramionami zamontowanymi na hydroformowanej (pustej) podramie. Wysoka sztywność poduszek bocznych dla dobrej reakcji kierownicy i precyzji; wysoka elastyczność podłużna dla komfortu jazdy.
- Nisko zamontowana przekładnia kierownicza zapewnia doskonałe wyczucie i precyzję z postępującą wspomaganiem oraz szybkimi reakcjami.
- Mechaniczna pomoc w hamowaniu (MBA). Automatycznie zwiększa ciśnienie hamowania, gdy kierowca mocno naciska na pedał, skracając drogę hamowania. Standardowe wyposażenie.
- Zaawansowane systemy elektroniczne podwozia. Tunowane przez Saaba „przyjazne dla użytkownika” ESP® (elektroniczny program stabilizacji). EBD (elektroniczna dystrybucja siły hamowania), CBC (kontrola hamowania na zakrętach) i TCS (system kontroli trakcji) to wszystkie standardowe funkcje.
- Zminimalizowana masa niesprężysta dla lepszego komfortu jazdy. Nośniki kół, zaciski hamulcowe, dolne ramiona kontrolne w przednim zawieszeniu oraz ogniwa i dolne linki w tylnym zawieszeniu wykonane są z aluminium.
Konstrukcja Nadwozia i Systemy
Kabriolet 9-3 został opracowany równolegle z modelem Sport Sedan, co zapewnia, że wszystkie specjalne wymagania strukturalne dla samochodu z otwartym dachem mogły być uwzględnione od samego początku prac projektowych. Integralność strukturalna i jakość wykonania stawiają go na samej górze w swojej klasie.
- Świetna sztywność skrętna (11 500 Nm/stopień), mimo braku stałego dachu, przyczynia się do doskonałego prowadzenia, sztywnych mocowań zawieszenia oraz mocnej struktury bezpieczeństwa.
- Druga „uzupełniająca” konstrukcja nadwozia. Aby zrekompensować brak stałego dachu, sztywność skrętna zwiększona przez całkowicie zintegrowany, dodatkowy system wzmacniający, łączący strukturę przednią, tylną i boczne.
- Wysoka i ultra-wysoka stal o dużej wytrzymałości jest szeroko stosowana, stanowiąc około 60 procent masy ciała Kabrioletu.
- Wzmocnione słupki A i górna listwa szyby odporne na obciążenie 2,2 razy większe niż ciężar samochodu.
- Odporność na uderzenia przy niskich prędkościach. „Samonaprawiające się” zderzaki i deformowalne skrzynki zderzakowe zapewniają ochronę nadwozia przy uderzeniach do 15 km/h, minimalizując rachunki za naprawy powypadkowe.
Napęd
Doskonała dynamika podwozia jest wspierana przez znakomitą jakość jazdy i wykończenie z całej gamy silników turbo, która obejmuje silniki 2.8V6 oraz czterocylindrowe silniki benzynowe turbo o pojemności 2.0 litra, mocny silnik wysokoprężny z dwustopniowym turbosprężarką oraz dwa warianty Saab BioPower. Wszystkie odznaczają się typowo mocnymi cechami momentu obrotowego w średnim zakresie.
- Całkowicie aluminiowy silnik turbo o pojemności 2,8 litra. Pierwsza jednostka sześciocylindrowa zaprojektowana specjalnie dla turbosprężarki Saaba. Oferuje 255 hp (188 kW), łącząc wielocylindrową finezję z doskonałą wydajnością turbo. Jedna turbosprężarka z podwójnym wirnikiem zasilana przez obie głowice cylindrów.
- Całkowicie aluminiowe silniki turbo o pojemności 2.0 litra. Opracowane i dostrojone przez Saaba do 150 (110 kW), 175 (129 kW) i 210 hp (147 kW) z wysokim momentem obrotowym dla szybkiego wyprzedzania. Wszystkie wewnętrzne komponenty unikalne dla Saaba. Wały wyważające dla większej finezji jazdy.
- Silnik 1.9TTiD z dwustopniowym turbodoładowaniem osiąga 180 hp (132 kW) oraz wyjątkowy moment obrotowy 400 Nm, z dwoma turbosprężarkami zintegrowanymi jako jedna jednostka oraz wspólny szynowy, bezpośredni i wielokrotny wtrysk paliwa. Oferowana jest również wersja 150 hp (110 kW) z jedną turbosprężarką VNT. Filtr cząstek stałych bezobsługowy w standardzie.
- Wybór dwóch silników BioPower zapewniających większą moc i moment obrotowy przy pracy na paliwie E85. Saab BioPower unikalny w ofercie silników elastycznych z lepszą wydajnością, a także zredukowanymi emisjami CO2 pochodzenia kopalnego.
- Szeroki wybór skrzyń biegów. Wzmocnione pięcio- i sześciobiegowe skrzynie manualne, z jednostkami sześciobiegowymi w standardzie dla silników 2.8V6, 210 hp/155 kW oraz 175 hp/129 kW turbo i obydwu silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem. Pięcio-biegowa, adaptacyjna automatyczna skrzynia biegów z ręcznym wyborem biegów Saab Sentronic i opcjonalnymi przyciskami na kierownicy. Jednostki sześciobiegowe oferowane są dla silnika 2.8V6 z turbosprężarką oraz silników wysokoprężnych z turbosprężarką.
Bezpieczeństwo
Produkty Saaba regularnie uzyskują dobre wyniki w rzeczywistych badaniach bezpieczeństwa, a kabriolet 9-3 dołącza do modelu 9-3 Sport Sedan, osiągając maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach euro NCAP. Kabriolet 9-3 spełnia te same cele wydajności w zakresie bezpieczeństwa samochodowego co sedan.