Saab wprowadził model 9-3 w 2002 roku, ale potrzebował jeszcze dwóch lat, aby rozszerzyć ofertę o wersję kombi, co okazało się strzałem w dziesiątkę.
Chociaż miał dzielić więcej komponentów z europejskim modelem Opel/Vauxhall Vectra, Saab znacznie zmienił 9-3. Nie wymieniał żadnej płyty nadwozia ze swoim kuzynem, co spowodowało wyższe koszty produkcji, niż przewidywał GM.
Model 9-3 wyposażony był w grill, który przypominał szkic samolotu widzianego z przodu, co nawiązywało do dziedzictwa firmy. Jego ostre reflektory z kierunkowskazami umieszczonymi w rogach pokazywały determinację marki do odniesienia sukcesu. Wersja SportCombi miała unikalny przedni zderzak z listwą pod dolnym krawędzią. W zależności od wersji, oferowała okrągłe lub prostokątne światła przeciwmgielne. Z tyłu Saab zamontował pionowe, przezroczyste lampy tylne o wąskim, trójkątnym kształcie. Dzięki temu producent nie musiał dostosowywać pojazdu do rynku amerykańskiego i zachował szeroko otwieraną klapę bagażnika.
Wewnątrz, producent zainstalował deskę rozdzielczą z centralnym układem skierowanym na kierowcę oraz pochyloną konsolą środkową. Szeroki prędkościomierz w zestawie wskaźników były flankowany obrotomierzem po lewej stronie oraz wskaźnikami paliwa i temperatury, które dzieliły ten sam okrągły wskaźnik. Saab zastosował inny system infotainment niż reszta GM, z włóknem optycznym i głośnikami o mocy 300 W. Fotele przednie były takie same jak te oferowane w sedanie, ale tylna kanapa, z systemem dzielonym, był zaprojektowany specjalnie dla SportCombi. Oferował ogromny bagażnik o pojemności 72,3 cu-ft (2,047 litrów) po złożeniu oparcia.