Po siedmiu latach od wprowadzenia modelu, druga generacja 9-3 przeszła kolejną modernizację, wymuszoną przez bardziej rygorystyczne normy Euro 5.
Saab 9-3 Sport Combi, zbudowany na tej samej platformie co Opel/Vauxhall Vectra, Cadillac BLS czy Chevrolet Malibu, był najmniej oczekiwaną wersją szwedzkiego producenta, która miała osiągnąć wysokie wyniki sprzedaży. Mimo to, producent zdecydował się ją wprowadzić i uczynił ją w jakiś sposób jeszcze bardziej atrakcyjną niż sedan.
Zmodernizowana wersja Sport Combi zyskała nowy przód, inspirowany samochodem koncepcyjnym Aero-X. Najważniejszą zmianą z przodu były lampy LED w reflektorach, które były nowością dla Saaba. Ponadto, wznosząca się linia okien zakończona była charakterystycznym dla marki wzorem w kształcie kija hokejowego na słupkach D. Z tyłu, przezroczyste soczewki lamp tylnych flankiły klapę bagażnika, która posiadała poziomą srebrną listwę, w zależności od wersji.
Wnętrze charakteryzowało się wysokim zestawem wskaźników, który płynnie przechodził w centralny panel, pochylony w kierunku kierowcy. Z przodu, dwa fotele kubełkowe były oddzielone niską konsolą środkową. Pasażerowie z tyłu mogli cieszyć się dobrze zaprojektowaną kanapą dzieloną (60/40), która mogła zwiększyć pojemność bagażnika z zaledwie 29,7 stóp sześciennych (841 litrów) do szacunkowych 72,3 stóp sześciennych (2 047 litrów), mierząc do dachu.
Pod maską, Saab wciąż oferował silniki od GM i ze swojego asortymentu. Ale, co niezwykłe, oferował też wersje przystosowane do zasilania etanolem bio. Ten rodzaj paliwa nie był zbyt powszechnie dostępny na stacjach benzynowych.
Model 9-3 Sport Sedan i SportCombi koncentruje się na zapewnieniu unikalnych wrażeń z jazdy, co stawia go wśród liderów klasy pod względem sportowych osiągów i doskonałej dynamiki podwozia.
Sylwetka przypominająca coupé oraz mocna, sportowa postawa Sport Sedana pomagają przekazać wrażenie „ruchu w bezruchu”. A muskularne proporcje SportCombi są śmiałym potwierdzeniem tradycji Saaba w projektowaniu samochodów, które łączą sportowy charakter z wszechstronnością. Oba modele są umiejscowione w segmencie premium średniej wielkości, oferując alternatywę dla naturalnych konkurentów, takich jak BMW serii 3, Audi A4 i Mercedes klasy C.
Bogata oferta jednostek napędowych oferuje wybór „trzech rodzajów paliwa” — benzyny, diesla lub bioetanolu. W skład wyposażenia wchodzi całkowicie aluminiowy silnik V6 o pojemności 2.8 litra z turbodoładowaniem, o mocy 280 KM (206 kW), w połączeniu z napędem na wszystkie koła (Saab XWD); mocny, dwuetapowy turbodiesel dysponujący momentem obrotowym 400 Nm oraz wybór dwóch silników Saab BioPower (E85) o zmiennej charakterystyce paliwowej.
Design Zewnętrzny
Sportowy, wyróżniający się wygląd Saaba 9-3 Sport Sedan i SportCombi jest wyrazem nowoczesnego skandynawskiego designu, łączącym współczesne i klasyczne motywy Saaba. Oba modele mają odważną i asertywną postawę, która odzwierciedla ich silny apetyty na jazdę. Profil sedan przypomina coupé, co komunikuje jego sportowy charakter, podczas gdy spójny, pięcio-drzwiowy styl nadwozia SportCombi dziedziczy geny „combi-coupé” pierwszego Saaba 99 Turbo.
- Wyróżniające cechy stylizacyjne Saaba: Profil w kształcie klina z wznoszącą się linią dachu kończącą się charakterystycznym łukiem „hokejowym” przy słupku C lub D; klapa silnika typu clamshell, jedyne okno boczne; kształt reflektorów i dymione tylne lampy.
- Odważna stylizacja przodu. Dominujący środkowy grill z motywem skrzydeł inspirowany jest modelem koncepcyjnym Aero X, podobnie jak U-kształtny detal w klasycznej klapie silnika Saaba. Kształt grilla oraz reflektorów uzupełnia gładki zderzak z głębokim trapezoidalnym wlotem powietrza.
- Charakterystyczna alternatywa dla konwencjonalnych projektów kombi. Kompaktowe proporcje SportCombi – nachylona tylna szyba i krótki zwis tylny, z małym obszarem szyb za słupkiem C – odróżniają go od tradycyjnych formatów kombi.
- Doskonała aerodynamika. Imponujący współczynnik oporu powietrza 0.28 dla sedana i 0.33 dla SportCombi. Niskie siły unoszące dla dobrej stabilności przy dużych prędkościach, SportCombi jako pierwszy Saab osiągający wartości zerowego unoszenia dla obu osi.
Design Wnętrza i Funkcje
Podobnie jak wszystkie samochody Saaba, 9-3 Sport Sedan i SportCombi zostały zaprojektowane z myślą o kierowcy. Oznacza to, że ergonomia kabiny, wskaźniki, sterowanie i pozycja siedzenia są rozwijane z perspektywy kierowcy. SportCombi dodaje cechy wszechstronności, takie jak zaskakująco duży bagażnik, aby ułatwić aktywne uprawianie sportu i rekreacji dla właścicieli.
- Wrażenie kokpitu. Główny panel instrumentów otacza kierowcę. Logiczną konfigurację i namacalny odczucie przycisków. Kierownica dostosowuje się zarówno w zakresie nachylenia, jak i odległości.
- Personalizacja „Profiler”. Szeroki zakres funkcji może być wstępnie ustawiony według preferencji osobistych, w tym: automatyczna kontrola klimatu, zegar/budzik, podświetlenie skali prędkości, pomoc przy parkowaniu, wycieraczki wrażliwe na deszcz i alarm przeciwwłamaniowy.
- Podwójna strefa automatycznej kontroli klimatu w standardzie, umożliwiająca różne ustawienia temperatury dla lewej i prawej strony wnętrza. Obejmuje funkcję automatycznego bilansowania przepływu powietrza, aby kompensować zmiany temperatury w przypadku, gdy jedna strona samochodu jest w bezpośrednim świetle słonecznym.
- Funkcjonalność ComSense minimalizuje potencjalne rozpraszanie kierowcy dzięki „dynamicznemu zarządzaniu obciążeniem”, chwilowo tłumiąc komunikaty ostrzegawcze/połączenia telefoniczne w momencie wykrycia momentu dużego obciążenia kierowcy przez działanie kierunkowskazów lub mocne hamowanie. Obejmuje wygaszanie podświetlenia instrumentów w panelu nocnym w celu zmniejszenia wizualnego „zaśmiecenia”.
- Systemy infotainment obejmują nawigację DVD/GPS z dużym kolorowym monitorem 6.5 cala, system integracji telefonu Bluetooth™ (BPIS) do automatycznego podłączenia do systemu audio z obsługą za pomocą głosu lub przycisków na kierownicy. Gniazdo wejściowe AUX w standardzie we wszystkich systemach infotainment.
- Dodatkowy potencjał ładunkowy. Zarówno Sport Sedan, jak i SportCombi mają tylne fotele dzielone w proporcjach 60/40 z otworem na narty. SportCombi ma szeroko otwieraną klapę bagażnika z niską podłogą, co zapewnia dostęp do przestronnej, dobrze ukształtowanej platformy ładunkowej, wolnej od intruzów. Opcjonalna składana tylna kanapa oferuje dodatkową przestrzeń wewnętrzną.
- Innowacyjny system przechowywania TwinFloor w SportCombi. Po pociągnięciu za uchwyt w kształcie samolotu, środkowa część podłogi bagażnika unosi się transwersalnie i ustawiana jest na miejscu. To zapewnia wsparcie dla wygodnego przechowywania toreb na zakupy lub innych przedmiotów w podłodze i jest łatwo zabezpieczane siatką ładunkową.
- Wybór trzech specyfikacji: Linear, Vector i najbogatsza Aero. Każda dostępna w kolorze „jasnego wnętrza” (parchment) lub „ciemnego wnętrza” (czarny).
Podwozie, Kierownica i Hamulce
Wyjątkowa dynamika podwozia obu modeli Sport Sedan i SportCombi dostarcza poziom zaangażowania i przyjemności z prowadzenia, który stawia wyzwanie standardom klasy. Aktywny system napędu na wszystkie koła (Saab XWD) jest oferowany dla wariantów Aero.
- Charakterystyka pasywnego sterowania tylnych kół „ReAxs”. Kinematyka tylnego zawieszenia została dostrojona, aby zapewnić unikalną reakcję na sterowanie tylnymi kołami w celu optymalizacji prowadzenia i stabilności.
- Niezależne tylne zawieszenie typu czterowahaczowego. Wysoka sztywność poprzeczna dla stabilności i przyczepności; podłużna elastyczność dla komfortu jazdy. Kompaktowa konstrukcja umożliwia uzyskanie przestronnej powierzchni ładunkowej wolnej od intruzji.
- Z przodu zastosowano zawieszenie MacPhersona z dolnymi wahaczami zamontowanymi na hydroformowanej (pustej) podszerstwie. Wysoka sztywność tulei poprzecznych zapewnia dobrą odpowiedź na kierownicę i precyzję; wysoka elastyczność podłużna dla komfortu jazdy.
- Saab XWD, aktywny system napędu na wszystkie koła, jest dostępny w wariantach Aero, razem z ulepszonym silnikiem V6 2.8 o mocy 280 KM/ 206 kW. Oferuje wzmocnione zaangażowanie kierowcy i kontrolę w każdych warunkach drogowych. Jednostka sprzęgła wielopłytkowego Haldex nieskończenie zmienia moment obrotowy między osią przednią a tylną, a opcjonalny tylny mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem może przenosić moment obrotowy między tylnymi wałkami napędowymi.
- Zaawansowane elektroniczne systemy podwozia. Dostosowane przez Saaba „przyjazne dla użytkownika” ESP® (Program Stabilności Elektronicznej), mechaniczna pomoc hamulcowa, EBD (Elektroniczna Dystrybucja Siły Hamowania), CBC (Kontrola Hamowania w Zakręcie) i TCS (System Kontroli Traction).
- Podstawka kierownicy zamontowana nisko zapewnia doskonałe wyczucie i precyzję z progresywną wspomaganiem i szybkim działaniem. System elektrohydrauliczny z silnikami 1.8i i 1.9TiD.
- Trzy rozmiary hamulców tarczowych w zależności od mocy silnika. Doskonała stabilność hamowania przy dużych prędkościach z automatycznym ustawieniem tylnego koła „do wewnątrz” dzięki geometrii ReAxs.
- Zminimalizowana waga nienaśladująca dla lepszej jakości jazdy. Nośniki przednich piast, zaciski hamulcowe oraz dolne ramiona kontrolne w przednim zawieszeniu oraz dolne końcówki tylnego zawieszenia wykonane są z aluminium.
- Tuleje „shear” na górze mocowań tylnych amortyzatorów dla komfortowej jazdy i skutecznego tłumienia wibracji.
Jednostka Napędowa
Silniki turbo zapewniają doskonałą kulturę pracy i zdolność jazdy, wzmacniając tradycyjne mocne strony Saaba — wysoki moment obrotowy dla silnego przyspieszenia w średnim zakresie obrotów. Zapewniają poziom responsywności, który odpowiada doskonałej dynamice podwozia, jeszcze bardziej wzmacniając nacisk na kierowcę. Oferta obejmuje sześć opcji silników benzynowych, w tym dwie wersje BioPower oraz wybór trzech silników dieslowych.
- Wyrafinowane zarządzanie silnikiem Saab Trionic dla wszystkich czterocylindrowych turbo silników benzynowych i BioPower, jednocześnie mierzące i dostosowujące czas zapłonu, wtrysk paliwa, ciśnienie doładowania, masę powietrza i elektroniczną przepustnicę dla optymalnego spalania.
- Całkowicie aluminiowy silnik turbo o pojemności 2.8 litra. Pierwsza jednostka sześciocylindrowa zaprojektowana specjalnie dla turbodoładowanych zastosowań Saaba. Oferując 280 KM (206 kW) lub 255 KM (188 kW), łączy doskonałą kulturę pracy z wyjątkowymi osiągami turbo. Pojedyncza turbosprężarka twin-scroll zasilana przez oba rzędy cylindrów. Ekskluzywna dla najwyższego wariantu Aero.
- Całkowicie aluminiowe silniki turbo o pojemności 2.0 litra. Opracowane i dostrojone przez Saaba do mocy 150 (110 kW), 175 (129 kW) i 210 KM (147 kW) z wysokim momentem obrotowym dla szybkiego wyprzedzania. Wszystkie komponenty wewnętrzne są unikalne dla Saaba. Wały wyrównawcze dla większej kultury pracy.
- Wybór dwóch silników BioPower, które zapewniają większą moc i moment obrotowy przy pracy na paliwie E85. Saab BioPower wyróżnia się oferując silniki o zmiennej charakterystyce paliwowej, które zapewniają lepsze osiągi oraz zmniejszają emisję CO2 z paliw kopalnych.
- Silnik 1.9TTiD z dwuetapowym doładowaniem prowadzi wybór silników dieslowych. Oferuje 180 KM (132 kW) oraz wyjątkowy moment obrotowy 400 Nm, z dwoma turbosprężarkami zintegrowanymi jako jedna jednostka i wielopunktowym wtryskiem paliwa. Dwie inne wersje, z turbosprężarką VNT, dostarczają 150 KM (110 kW) z 16 zaworami lub 120 KM (88 kW) z 8 zaworami. Opcjonalny filtr cząstek stałych bezobsługowy.
- Naturalnie ssący silnik 1.8i o mocy 122 KM/90 kW i zmiennej długości kolektorze ssącym. Dostępny w wszystkich specyfikacjach, z wyjątkiem Aero, dla szerokiego zasięgu klientów.
- Szeroki wybór skrzyń biegów. Sześciobiegowe manualne skrzynie biegów w standardzie dla 2.8V6, 210 KM (155 kW) oraz 175 KM (129 kW) turbo i wszystkich turbo diesli. Pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z adaptacyjnym systemem ręcznego wyboru biegów Saab Sentronic i opcjonalnymi przyciskami sterującymi na kierownicy. Sześciobiegowe jednostki oferowane są z silnikiem 2.8V6 oraz 180 KM (132 kW) i 150 KM (110 kW) turbo diesli. Wariant „5+2”, z dwoma biegami pośrednimi przy kickdownie, dla silnika 210 KM (155 kW).
Konstrukcja nadwozia i systemy elektryczne
9-3 Sport Sedan i SportCombi mają sztywniejsze nadwozia cztero- i pięcio-drzwiowe, dotychczas wyprodukowane przez Saaba, co zapewnia solidne podstawy, na których zbudowano ich wzorowe właściwości jezdne, komfort i bezpieczeństwo. Sieć cyfrowego sygnału multiplex zapewnia szybkie i efektywne sterowanie głównymi funkcjami.
- Wysoka sztywność skręcająca – 22 000 Nm/stopień odkształcenia dla Sport Sedana i, pomimo dużego otwarcia klapy bagażnika, o tylko 6.6 procent mniej dla SportCombi. Zastosowanie technik projektowania FEM oraz dostosowanych blach w budowie redukuje zbędną wagę i koncentruje siłę tam, gdzie jest potrzebna.
- Prawie 60% wagi nadwozia wykonane z stali o wysokiej lub bardzo wysokiej wytrzymałości, używanej głównie w centralnej klatce bezpieczeństwa pasażerskiej, gdzie wszystkie główne belki mają zamknięte sekcje dla dodatkowej wytrzymałości.
- Strukturalne „pierścienie” wokół słupków C i D w SportCombi obejmują poprzeczne belki w podłodze i dachu, aby zrekompensować utratę krzyżowego wzmocnienia sedana. „Pierścienie” połączone wzdłużnie przez sześć belek w tylnej części nadwozia, a podstawy słupków C są dodatkowo wzmocnione.
- Deformowalne skrzynki bezpieczeństwa za przednim zderzakiem minimalizują uszkodzenia nadwozia przy niskich prędkościach do 15 km/h.
- Multiplexing dla całej sieci elektrycznej i elektronicznej z transmisją databus dla kontrolowania systemu napędu, podwozia, nadwozia, „infotainment”, telematyki, nawigacji oraz systemów klimatyzacji i komfortu.
Bezpieczeństwo
Saab ma długą tradycję skutecznej pracy w zakresie bezpieczeństwa samochodowego, a samochody Saaba konsekwentnie dobrze wypadają w rzeczywistych badaniach wypadków, często zajmując wysokie miejsca w swoich segmentach. W testach zderzeniowych EuroNCAP, 9-3 Sport Sedan i 9-3 Convertible uzyskały maksymalną pięciogwiazdkową ocenę.