W poszukiwaniu przetrwania, szwedzki producent samochodów Saab próbował wejść na rosnący rynek crossoverów z modelem 9-3X. Został wprowadzony na rynek w 2009 roku, a swoją krótką karierę zakończył w 2011 roku.
Saab 9-3X był jednym z ostatnich nowych produktów opracowanych pod przewodnictwem GM. Firma została sprzedana holenderskiemu producentowi Spyker N.V. w styczniu 2010 roku. Samochód był stacją kombi 93, podniesioną o 35 mm (1.38”) w porównaniu do standardowej wersji. W 2010 roku rynek zaczął zmieniać się na korzyść bardziej praktycznych i atrakcyjnych pojazdów crossover, a 9-3X znajdował się w tym segmencie. Ale było już za późno.
Karoseria była zaczerpnięta z modelu 93 kombi. Zderzaki, progi, osłony nadkoli i okrągłe końcówki wydechu wystarczyły, aby nadać X swą tożsamość. Na dachu samochodu dodano nowy zestaw relingów dachowych.
Wewnątrz trudno było zauważyć różnicę między wersją X a wersją non-X na desce rozdzielczej. Pojawiły się jednak dodatkowe schowki, a w bagażniku zainstalowano gniazdo zasilania 12V. Funkcja TwinFloor pomogła również utrzymać porządek w komorze bagażowej.
Saab 9-3X był dostępny z silnikiem benzynowym 2.0 turbo lub silnikiem diesla 1.9 twin-turbo. Obie wersje standardowo były połączone z 6-biegową manualną przekładnią, a 6-biegowa automatyczna była opcją. Tylko jednostka napędowa na benzynę była dostępna z napędem na wszystkie koła. Tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu był sterowany elektronicznie.
Saab 9-3X to idealna alternatywa dla dużych i ciężkich crossoverów oraz SUV-ów. Z charakterystycznym wyglądem, wszechstronnym nadwoziem typu Sport Wagon, wyższą sylwetką oraz zaawansowaną technologią napędu na wszystkie koła, Saab 9-3X oferuje także doskonałą efektywność paliwową oraz funkcjonalne miejsce do przechowywania.
Saab 9-3X jest dostępny z turbo doładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 2,0 litra (210 KM), w połączeniu z technicznie zaawansowanym systemem Cross Wheel Drive (XWD), lub z cenionym silnikiem diesla 1.9 TTiD (180 KM) z napędem na przednie koła. Ogólnie rzecz biorąc, model 9-3X wciela filozofię turbo Saaba, łącząc dynamiczne doświadczenie jazdy z wydajnym napędem w celu osiągnięcia odpowiedzialnej wydajności.
Wyjątkowa atrakcyjność
Projektanci Saaba podnieśli zawieszenie o 35 mm (20 mm w modelu z napędem na przednie koła) w porównaniu do standardowego modelu Saab 9-3 SportCombi. Zostało zaprojektowane specjalnie dla tych, którzy często poruszają się po żwirowych lub nieutwardzonych drogach, bez kompromisów w kwestii doświadczeń na asfaltowych nawierzchniach.
Saab 9-3X to samochód dostosowany do potrzeb współczesnych klientów. „9-3X to wydajny uniwersalny model dla każdego, kto nie chce lub nie potrzebuje pojazdu typu SUV,” mówi Simon Padian, szef designu marki Saab. „Mówiąc krótko, oferujemy pojazd, który zapewni komfort i styl większy niż cięższy SUV.”
Nowe przednie i tylne zderzaki mają ciemnoszary, chropowaty wykończenie, które zastosowano również na progach i krawędziach nadkoli jako osłonę, gdy teren staje się luźny lub błotnisty. To wykończenie uzupełniają panele ochronne z matowym wykończeniem aluminiowym, które wyginają się w stronę otwarcia drzwi z tyłu, przybierając formę skrzydła w obsadzeniu dolnego przedniego zderzaka. Pasują do tego matowe, aluminiowe listwy dolne na drzwiach oraz relingi dachowe w tym samym wykończeniu. Widoczne, podwójne okrągłe końcówki wydechu są standardem dla obu opcji silnikowych. Przednie światła przeciwmgielne z chromowanymi wykończeniami dodają jeszcze jednego surowego akcentu.
Dzięki wyjątkowemu designowi, 5-ramiennym 17-calowym felgom ze stopów, zewnętrzny charakter Saaba 9-3X odzwierciedla zdolność do radzenia sobie w zróżnicowanych warunkach drogowych, zarówno szorstkich, jak i gładkich, luźnych czy utwardzonych.
Wewnątrz, wnętrze Saaba 9-3X cechuje unikalne wykończenie, które dodaje ciemne metaliczne akcenty do wykończeń drzwi, schowka i otoczenia skrzyni biegów. Unikalne sportowe fotele mają szare fabriczne wstawki w czarnej skórzanej tapicerce.
Całkowita przyczepność z mocą
W sercu modelu 9-3X znajduje się nowoczesna technologia XWD Saaba. To inteligentny, aktywny system, który ciągle rozdziela moment obrotowy silnika między przednią a tylną osią w zależności od potrzeb w celu zapewnienia optymalnej stabilności i przyczepności w każdych warunkach. Aby zoptymalizować przyczepność, system Saab XWD wprowadza innowacyjne, prewencyjne włączanie tylnych kół. W przeciwieństwie do konwencjonalnych systemów napędu na wszystkie koła, eliminuje to potrzebę wykrywania poślizgu przednich kół, zanim aktywowany zostanie napęd na tylne.
Wspomniane technologie obejmują elektronicznie kontrolowane urządzenie Transferu Momentu (TTD), które zmienia dostarczaną moc między osiami. Zawór zwiększa lub zmniejsza ciśnienie hydrauliczne na mokrych płytkach sprzęgła wewnątrz TTD, aby stopniowo włączać lub wyłączać tylną oś. Stopień „poślizgu” decyduje, ile napędu jest przesyłane do tylnych kół. Standardowy tylny ogranicznik poślizgu (eLSD) działa na tej samej zasadzie, dzieląc napęd między koła na osi w zależności od tego, które ma większą przyczepność.
Silnik benzynowy 2.0 Turbo generuje moc 210 KM, co wpisuje się w ideę odpowiedniego doboru mocy przez Saaba, produkując moc większego silnika, ale z korzyściami wydajności paliwowej i niższymi emisjami typowymi dla mniejszej pojemności 2.0 litra dzięki turbosprężarce. Ten całkowicie aluminiowy silnik produkuje również 221 lb ft momentu obrotowego (300 Nm) w zakresie 2,500-4,000 rpm i przyspiesza Saaba 9-3X od 0 do 60 mph w zaledwie 8.2 sekundy. Dostępna jest zarówno manualna, jak i automatyczna skrzynia biegów sześciobiegowa.
Wersja dieslowska, silnik 1.9 TTiD z podwójnym turbodoładowaniem, generuje imponujące 180 KM oraz mocny moment obrotowy 295 lb ft (400 Nm) na przednich kołach, ale wciąż utrzymuje niskie emisje na poziomie 144 g/km. Ten silnik również będzie dostępny z manualną i automatyczną skrzynią biegów.
Forma spotyka funkcję w przestrzeni bagażowej
Saab 9-3X został zaprojektowany z myślą o ułatwieniu ładowania sprzętu sportowego i rekreacyjnego: tylna przestrzeń ładunkowa z niską podłogą jest zaskakująco przestronna i dobrze proporcjonalna, a kompaktowy design tylnego zawieszenia pozwala na głęboki, pudełkowaty obszar, wolny od intruzów, oferujący użyteczną pojemność tylnych siedzeń na poziomie 419/1287 litrów (VDA).
Oparcie siedzenia dzielone w proporcjach 60/40 zawiera wyrzutnię na narty i składa się bez potrzeby przesuwania stałej poduszki siedzenia. W pełni wykładana dywanem przestrzeń ładunkowa jest oświetlona dwoma lampkami umieszczonymi wewnątrz słupków D. Dostęp do niej zapewnia lekko ważąca klapa bagażnika, która otwiera się na poziomie zderzaka, a jej drążki amortyzujące są całkowicie ukryte w dachu, aby umożliwić czyste i niezakłócone otwarcie. Wprawiona w puszkach czarna, wtopiona płyta podłogowa pomaga chronić przed zarysowaniami podczas intensywnego użytkowania.
Udogodnienie TwinFloor w Saabie 9-3X również pomaga w utrzymaniu bagażu i sprzętu w bezpiecznym i schludnym stanie. Środkowa część podłogi unosi się w górę poprzecznie po pociągnięciu za uchwyt, tak by przednia krawędź pasowała do dwóch zatrzasków.
Jest również gniazdo zasilania 12 V w głównej przestrzeni ładunkowej (do grzałki lub lodówki) oraz osobna komora do przechowywania po obu stronach podłogi, jedna z uchwytem do dużych butelek.
Marketing
Długoletnia partnerska promocja Saab/Salomon będzie wykorzystywana w Wielkiej Brytanii jako główna platforma launchowa nowego Saaba 9-3X. Samochód będzie pojawiać się w popularnej serii biegów trailowych Saab/Salomon, gdzie jego doskonałe osiągi na żwirowych trasach będą idealnie pasować do sportowców, którzy potrzebują wydajnego pojazdu, który zabierze ich aż do początku szlaku.