To był ostatni model Saab 9-5 zaprojektowany pod zarządem GM. Był to łabędzi śpiew dawnej chwały szwedzkiego przemysłu motoryzacyjnego, który bazował na technologii lotniczej.
Premiera miała miejsce we wrześniu 2009 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Wówczas kryzys gospodarczy osiągał apogeum, a przyszłość europejskich marek należących do General Motors stała pod znakiem zapytania. W styczniu 2010 roku firma Spyker kupiła Saaba, jednak brak płynności finansowej spowodował zamknięcie fabryki. Zbudowano jedynie 11.280 sztuk.
Stylizacja była smukła, w starym stylu typowym dla Saaba, z opadającym końcem. Pojazd oparty był na platformie dostarczonej przez GM. To sama platforma, która była używana w modelach Opel Insignia, Buick LaCrosse czy Chevrolet Malibu. Grill frontowy nawiązywał do motywów lotniczych. Reflektory nawiązywały do stylistyki Saaba z modelu 900 NG z 1994 roku. Z tyłu pojazdu znajdował się pasek świetlny LED, który łączył tylne światła – to nietypowa cecha jak na samochód z 2009 roku.
Wewnątrz znajdowały się charakterystyczne dla Saaba kontrolki oraz klasyczny przycisk nocnej tablicy, który wyłączał wszystkie światła i wskaźniki, zostawiając jedynie prędkościomierz włączony. Wyświetlacz head-up pochodził z branży lotniczej. GM oferował tę funkcję w kilku modelach, a w 9-5 była ona dostępna jako opcja.
Dostępnych było kilka opcji silnikowych, z silnikami czterocylindrowymi lub sześciocylindrowymi. Silnik czterocylindrowy miał napęd na przednie koła, podczas gdy V6 był napędem na wszystkie koła. Model 9-5 oferował wybór między 6-biegową skrzynią manualną a 6-biegową automatyczną.
Nowy Saab 9-5 Sedan to elegancki, wyrafinowany i niepodważalnie Saab. Zapowiada on nową erę dla marki Saab. Z postępowym, pewnym stylizowaniem i zaawansowaną technologią, charakterystyczny nowy model flagowy Saaba dostarczy świeżego, alternatywnego wyboru w segmencie luksusowych sedanów, gdy trafi do sprzedaży w 2010 roku.
Czysta, rzeźbiona forma odzwierciedla czystość skandynawskiego designu, a dramatyczna grafika okien wokół nawiązuje do dziedzictwa lotniczego Saaba. Stylizacja inspirowana nagradzanym samochodem koncepcyjnym Saab Aero X oraz muskularna, nisko osadzona linia nadwozia zwiastuje wprowadzenie odważnego i ekspresyjnego języka projektowania.
Wśród zaawansowanych funkcji znajdują się: wyświetlacz HUD (head-up display) inspirowany samolotami; adaptacyjne światła (Bi-Xenon Smart Beam); adaptacyjny tempomat; adaptacyjne zawieszenie Saab DriveSense z kontrolą tłumienia w czasie rzeczywistym; bezkluczykowy dostęp i uruchamianie; dwustrefowa klimatyzacja; dynamiczna pomoc w parkowaniu oraz Saab XWD z eLSD: wiodący w branży system napędu na wszystkie koła.
Oferta jednostek napędowych to najszersza gama turbo w historii Saaba, kontynuująca strategię dostosowania silników do odpowiedzialnej wydajności poprzez rozwój wysokoefektywnych silników turbo o czterech cylindrach. Dostępne są trzy paliwa – benzyna, olej napędowy i bioetanol E85 – a z silnikiem diesla nowy 9-5 oferuje emisję CO2 na poziomie zaledwie 139 g/km.
„Ten samochód to początek nowej ery dla naszej marki,” mówi Jan-Åke Jonsson, dyrektor zarządzający Saab Automobile. „Stworzyliśmy zaawansowany i bardzo charakterystyczny produkt, opierając się na naszych korzeniach w kluczowych obszarach, takich jak postępowy skandynawski design, sportowe prowadzenie i odpowiedzialna wydajność. Nowy Saab 9-5 spełnia te oczekiwania, podobnie jak każdy przyszły produkt Saaba.”
Skandynawski Design
„Projekt ukierunkowany na przyszłość, który nie zapomina o swoich korzeniach,” podsumowuje wizualny urok nowego Saaba 9-5 Sedan. „Dajemy świeży, bardzo nowoczesny wyraz niektórym z naszych klasycznych sygnatur projektowych,” mówi Simon Padian, szef designu marki Saab. „Mamy motywy wizualne, które znajdują się w naszych ostatnich samochodach koncepcyjnych, takich jak Aero X, inspirowane skandynawskim designem i dziedzictwem lotniczym naszej marki.”
Twarz nowego Saaba 9-5 definiuje głęboki grill, flankowany zakrzywionymi, lodowymi reflektorami. Cała strefa szklana prezentuje się jako mono-grafika „wraparound”: zamurowana szyba przednia i słupki boczne nadają kabinie charakterystyczny wygląd kokpitu Saaba. W tym zagraniu proporcji, szyba przednia i dach przypominają klasyczny model Saab 900.
Z każdej perspektywy nowy Saab 9-5 prezentuje się silnie i potężnie. „Organiczna rzeźba” nisko osadzonego nadwozia łączy czyste, nieprzeładowane linie z naturalnymi, krągłymi kształtami. Motywy projektowe marki są widoczne w linii biegnącej „hokejowej”, mocnych tylnych słupkach C oraz gładkiej powierzchni nadwozia. Duże logo Saaba wytłoczone na środku grilla charakteryzuje asertywny, pewny siebie język projektowy.
Dynamiczny charakter samochodu podkreślony jest opadającą linią dachu, która kończy się w spływających tylnych słupkach podpór dla nieco cofniętej tylnej szyby. Przednie błotniki, subtelnie rozszerzone, aby zintegrować się z kołami, przekazują ukrytą energię. Pod tym gładkim, płaskim tylnym kadłubem znajduje się pełnowymiarowy, lodowy pasek świateł tylnych, który wkomponowuje się w charakterystyczne oświetlenie.
Całościowe proporcje nowego 9-5 rozciągają tradycyjną sylwetkę sedan o trzech pudełkach, unikając jednocześnie kliszy szybkiego dachu w wyglądzie czterodrzwiowego coupé.
Kokpit skupiony na kierowcy
W przestronnym wnętrzu, proste formy definiują architekturę i odzwierciedlają czystość designu zewnętrznego. W porównaniu do swojego poprzednika, przestrzeń na nogi i szerokość ramion została zwiększona zarówno z przodu, jak i z tyłu, z najlepszą w klasie przestrzenią na nogi z tyłu. Wybór materiałów, dopasowanie i wykończenie oraz dotykowa jakość elementów sterujących odzwierciedlają premiowy charakter nowego Saaba 9-5.
Skoncentrowany na kierowcy kokpit jest tradycyjny dla Saaba, ale jego wykonanie jest nowatorskie. Głęboki środkowy panel konsoli wznosi się pod płaskim kątem wokół kierowcy do głównego wyświetlacza instrumentów, który jest zwieńczony schludną strefą wentylacyjną. Głęboko osadzone główne tarcze obejmują przewijany wyświetlacz prędkości „altimetru”, nawiązanie do dziedzictwa lotniczego Saaba z koncepcji Aero X. Wyświetlacze dla kierowcy, w tym opcjonalny wyświetlacz head-up (HUD) w szybie, są podświetlane w charakterystycznym dla Saaba zielonym kolorze i mają wyraźny, unoszący się wygląd. Zapłon samochodu, teraz przycisk start/stop, pozostaje pomiędzy przednimi siedzeniami, obok dźwigni zmiany biegów.
Wybór rozrywkowy obejmuje najwyższej klasy system audio Harman Kardon 5.1 oraz 8-calowy kolorowy system nawigacyjny z pamięcią dyskową na dane mapowe oraz 10 GB na pliki muzyczne MP3. Duża konsola centralna zapewnia miejsce do przechowywania i połączenia dla różnych przenośnych urządzeń przez porty USB oraz AUX 3,5 mm obok gniazda zasilania 12V.
Pasażerowie tylni mogą nawet uzyskać dostęp do własnej muzyki lub oglądać DVD. Jednostka rozrywki dla pasażerów tylnych w tylnej części konsoli centralnej mieści elementy sterujące audio, a składane ekrany wyświetlające są zamontowane w oparciach przednich siedzeń. Oferowane są bezprzewodowe słuchawki do słuchania i oglądania.
Na drodze
Gama technologii zawieszenia skupia się na dostarczaniu sportowych wrażeń z jazdy, które nie zdradzają rozmiaru Saaba 9-5. Saab XWD, wiodący w branży system napędu na wszystkie koła, już dostępny w modelu Saab 9-3, jest oferowany przy wprowadzeniu do sprzedaży z silnikami turbo 2.0-litra i 2.8 V6, z dalszymi zastosowaniami w przyszłości. W całym zakresie są dostępne: adaptacyjne sterowanie zawieszeniem, z ustawieniami kierowcy wybieranymi przez Saab DriveSense; adaptacyjne reflektory Bi-Xenon Smart Beam oraz adaptacyjny tempomat. Trzy różne układy zawieszenia są dopasowywane w zależności od mocy silnika, a wszystkie są dostępne z ustawieniem sportowym.
Saab ma około 30-letnie doświadczenie w doładowaniu silników, a nowa gama silników turbo w Saabie 9-5 jeszcze bardziej rozwija strategię dostosowywania silników. Na wprowadzenie do sprzedaży składają się czterocylindrowe silniki diesla o mocy 160 KM, 2.0-litra, z emisją CO2 na poziomie zaledwie 139 g/km oraz silnik benzynowy turbo 2.0-litra rozwijający 220 KM. Najwyższej jakości silnik 2.8 V6 turbo, generujący 300 KM i 400 Nm momentu obrotowego, jest oferowany wyłącznie z Saab XWD.
Krótko po wprowadzeniu do sprzedaży, wprowadzony zostanie silnik benzynowy turbo 1.6-litra o mocy 180 KM, razem z silnikiem E85 BioPower o pojemności 2.0-litra. Wszystkie skrzynie biegów będą sześciobiegowe.
Nowa era
Zdefiniowany i wyposażony przez Saaba jako jego najwyższej jakości konkurent w segmencie luksusowych sedanów, całkowicie nowy 9-5 jest najnowocześniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek wyprodukowano w firmie. Będzie produkowany w rodzimym zakładzie Saaba w Trollhättan, gdzie został zaprojektowany.
Nowy Saab 9-5 zadebiutuje publicznie na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku. Łącząc przyciągający wzrok wygląd z nowoczesną technologią jazdy, to początek nowej ery dla Saaba.
Układ napędowy
Nowa gama silników turbo w Saabie 9-5 łączy doświadczenie Saaba w doładowaniu silników z nowoczesnymi technologiami silnikowymi. Z silnikami benzynowymi i BioPower (kompatybilnymi z E85), które rozwijają ponad 100 KM na litr, nowy Saab 9-5 Sedan rozwija strategię dostosowywania układów napędowych Saaba. Wydajne silniki turbo o pojemności zaledwie 1.6-litra stanowią odpowiedni początek dla gamy silników nowego luksusowego sedana Saaba. Emisje CO2 na poziomie zaledwie 139 g/km są również oferowane przez silnik diesla turbo 2.0 Saaba.
Benzyna (1.6T, 2.0T i 2.8V6)
Wszystkie silniki benzynowe wyposażone są w elektroniczne sterowanie, elektroniczną kontrolę przepustnicy, bezpośredni zapłon i cztery zawory na cylinder obsługiwane przez wałki rozrządu napędzane łańcuchem, niezależne od konserwacji. Dla trwałości i niezawodności, turbosprężarki są chłodzone wodą i stosują chłodzenie powietrzem w celu zwiększenia gęstości ładunku powietrza wlotowego.
Aby zminimalizować tarcie tłoka i charakterystyki zużycia, a także przynieść korzyści w zakresie zużycia paliwa i oleju, ściany cylindrów silników są laserowo wycinane w celu uzyskania ekstremalnie gładkiego wykończenia. Chłodzenie olejem pod tłokiem oraz zawory wydechowe napełnione sodem są dodatkowymi środkami zwiększającymi efektywność.
1.6 Turbo
Gama silników rozpoczyna się od tego potężnego silnika czterocylindrowego, rozwijającego 180 KM/132 kW i doskonałego momentu obrotowego 230 Nm w całym zakresie od 2200 do 5500 obr/min. Obejmuje funkcję „over boost”, która podnosi moment obrotowy do 266 Nm przez pięć sekund przy pełnym otwarciu przepustnicy.
Uzyskując miano jednego z najpotężniejszych silników seryjnych w swojej klasie, ta „odpowiednio dostosowana” jednostka napędowa zapewnia nowemu Saabowi 9-5 doskonałe osiągi: od 0 do 100 km/h w 9.5 sekundy oraz imponujące zużycie paliwa i emisje CO2 prognozowane na 37.1 mpg i 179 g/km.
Dla wytrzymałości i zredukowanego hałasu, blok cylindrów wykonany jest z żeliwa. Odlewane strukturalnie aluminiowe miski olejowe zapewniają dodatkową sztywność i tłumienie hałasu. Dodatkowe ulepszenia obejmują zastosowanie pustych wałków rozrządu, co zmniejsza wagę i masę ruchomą oraz dwumasowe koło zamachowe dla lepszej kultury pracy. Sterowanie termostatem opartym na mapie podnosi temperaturę płynu chłodzącego przy niskich prędkościach silnika lub przy lekkich obciążeniach, aby pomóc w redukcji tarcia wewnętrznego oleju oraz poprawić zużycie paliwa.
2.0 Turbo – Benzyna i BioPower
Stawka wydajności wzrasta wraz z tym silnikiem wykonanym w całości z aluminium, który jest również dostępny jako wariant BioPower, co pozwala mu na pracę na benzynie i/lub paliwie E85 (85% bioetanolu, 15% benzyny) w różnych proporcjach. W obu konfiguracjach osiąga moc szczytową 220 KM/162 kW oraz obfity moment obrotowy 350 Nm już przy 2500 obr/min.
Ten silnik oferowany jest z napędem na przednie koła lub XWD, wiodącym w branży systemem napędu na wszystkie koła. Posiada zmienną kontrolę zaworów i bezpośredni wtrysk, co further improves fuel efficiency, emissions, and performance. Wałki rozrządu mają hydraulicznie sterowane phasery, które umożliwiają niezależną regulację czasowania zarówno zaworów dolotowych, jak i wylotowych, zależnie od zmieniającej się prędkości silnika i obciążenia. Wiele korzyści obejmuje szerszy zakres momentu obrotowego, wyższą maksymalną moc i lepsze zużycie paliwa.
Bezpośredni wtrysk dostarcza paliwo pod wysokim ciśnieniem bezpośrednio do komory spalania podczas skoku kompresji. Umożliwia to oddzielne dostarczanie powietrza i paliwa, pozwalając na lepsze oczyszczanie komory spalania, co daje znacznie więcej momentu obrotowego przy niskich obrotach i redukuje stuki silnika.
Wykorzystano również turbosprężarkę podwójnie spiralną, która niemal całkowicie eliminuje opóźnienie turbo przy niskich prędkościach silnika i zapewnia reakcję na pedał gazu porównywalną do silnika o zapłonie samoczynnym. Każda z dwóch spiral na turbinie jest zasilana oddzielnym kanałem wydechowym – jedna z cylindrów pierwszego i czwartego, druga z cylindrów drugiego i trzeciego. Inne cechy obejmują: podwójnie wirujące wałki wyrównawcze dla płynnego działania; wzmocniony stalowy wał korbowy dla większej wytrzymałości oraz aluminiowe tłoki w celu zmniejszenia masy ruchomej.
Przy napędzie na przednie koła silnik ten przyspiesza nowego Saaba 9-5 od 0 do 100 km/h w 7.9 sekundy, oferując prognozowane połączenie zużycia paliwa na poziomie 33.6 mpg i emisje CO2 na poziomie 199 g/km.
2.8V6 Turbo
Dostępny wyłącznie w specyfikacji Aero z XWD i 6-biegową automatyczną skrzynią biegów, ten silnik ma klasyczny kąt 60° między cylindrami, co zapewnia optymalne wyważenie dla pracy wolnej od wibracji, aby dopasować się do jego jedwabistej mocy. Oferuje 300 KM/221 kW i imponujący moment obrotowy 400 Nm między 2000 a 5000 obr/min, przyspieszając od 0 do 100 km/h w zaledwie 6.9 sekundy.
Zmienna kontrola zaworów z obu stron dolotu i wylotu zapewnia niemal liniowy przebieg momentu obrotowego, niezależnie od prędkości silnika i obciążenia. Podwójnie spiralna turbosprężarka umieszczona jest centralnie nad skrzynią biegów i zasilana przez oba banki cylindrów. Stosowanie dwóch kanałów dolotowych, po jednym dla każdego banku cylindrów, oddziela impulsy gazów spalinowych, poprawiając przepływ gazów, redukując straty energetyczne i zwiększając efektywność turbosprężarki.
Kolektory wydechowe mają podwójną powłokę z wewnętrznymi stalowymi linerami hydroformowanymi w celu poprawy emisji podczas rozruchu na zimno poprzez minimalizację absorpcji ciepła do kolektora. Wtrysk powietrza do każdego kolektora wydechowego przez okres do 30 sekund po rozruchu na zimno pomaga również centralnemu przedkatalizatorowi, umieszczonemu przed głównym katalizatorem, osiągnąć efektywną temperaturę roboczą tak szybko, jak to możliwe.
Solidny, stalowy wał korbowy pracuje w czterech głównych łożyskach, a stalowe korbowody są forge’owane w celu uzyskania dodatkowej wytrzymałości i trwałości. Polimerowe, aluminiowe tłoki oraz pływające sworznienie są chłodzone i dodatkowo smarowane przez potrójne dysze olejowe pod tłokiem.
2.0 Turbo Diesel
16-zaworowy, 2.0-litra silnik diesla turbo rozwija 160 KM (118 kW) i 350 Nm momentu obrotowego, oferując prognozowane emisje CO2 na poziomie zaledwie 139 g/km, wraz z imponującą wydajnością paliwową na poziomie 53.3 mpg w cyklu mieszanym.
Posiada żeliwny blok cylindrów z laserowo wycinanymi ścianami cylindrów i głowicą cylindrów z aluminium. Dwa wałki rozrządu są napędzane łańcuchem i nie wymagają konserwacji.
Elektroniczne zarządzanie kontroluje system wtrysku paliwa z wspólną szyną, bezpośrednie i wielokrotne wtryskiwanie paliwa, a zamontowana turbosprężarka o zmiennej geometrii zapewnia doskonałą reakcję na pedał w niskim zakresie obrotów.
Dodatkowe ulepszenia obejmują oszczędzającą wagę plastikową kolektor ssący oraz dwumasowe koło zamachowe dla większej kultury pracy. Filtr cząstek stałych w wydechu jest standardowo zamontowany.
Projekt Zewnętrzny i Wewnętrzny
Urodzony i wychowany w Skandynawii, całkowicie nowy Saab 9-5 Sedan to elegancki wyraz mocy prostoty, zapowiadający nadejście nowego, bardziej asertywnego języka projektowania dla marki.
„Przyjmujemy nowy język, aby opowiedzieć historię naszej marki,” wyjaśnia Simon Padian, szef designu marki Saab. „Nadaje świeży, bardzo nowoczesny wyraz niektórym z naszych klasycznych motywów projektowych.”
„Słowa” w nowym języku pochodzą z nagradzanego samochodu koncepcyjnego Aero X, zaprezentowanego w 2006 roku jako wskaźnik przyszłości projektowania Saaba. Odważna stylizacja przedniej części, grafika okien „wraparound”, czysta powierzchnia nadwozia i lodowe motywy oświetleniowe to kluczowe elementy wizualne, które zostały teraz przetłumaczone na potężną formę nowego Saaba 9-5 Sedan. Odzwierciedlają one markę inspirowaną skandynawskim designem oraz unikalnym dziedzictwem lotniczym.
„Pokroczyliśmy granice designu Saaba dzięki koncepcji Aero X,” mówi Simon, „a nowy Saab 9-5 pokazuje, jak wprowadzamy ten bardziej asertywny wygląd do naszych produktów. To pierwszy krok w nowej erze designu Saaba.”
Organiczna rzeźba
Twarz nowego Saaba 9-5 definiuje głęboki grill, flankowany zakrzywionymi, „lodowymi” reflektorami z charakterystycznymi światłowodami LED. Szyba przednia i boczne szyby prezentują się jako pojedyncza, owinięta grafika, a zamaskowane słupki przednie i boczne nadają kabinie charakterystyczny wygląd kokpitu Saaba. Proporcje szyby przedniej i dachu przypominają również „szczytową czapkę” klasycznego modelu 900. Duże logo Saaba, wytłoczone na środku grilla, charakteryzuje bardziej asertywny, pewny siebie język projektowania.
„Organiczna rzeźba” nisko osadzonego nadwozia łączy czyste, wypukłe i wklęsłe powierzchnie z naturalnymi, krągłymi formami. Z wyglądem przypominającym, jakby było formowane przez wiatr, nadwozie ma gładką jakość przypominającą kadłub statku, inspirowaną dziedzictwem lotniczym Saaba. Skrzydła rozciągające się do zewnętrznych krawędzi kół o rozmiarze od 17 do 19 cali ożywiają wygląd samochodu i dodają mu dynamicznego, celowego charakteru.
W tradycji skandynawskiej, wizualny wpływ projektu jest podkreślony brakiem zewnętrznych wykończeń lub stylizowanych detali. Wszystkie indywidualne elementy przyczyniają się do całościowego wyglądu projektu, nie wprowadzając wizualnych zakłóceń ani „zaśmiecenia”. „W przypadku skandynawskiego designu dążymy do uproszczenia form,” mówi Simon. „Rzeczy nie muszą być skomplikowane, aby być interesujące. W ujęciu wizualnym, mniej znaczy więcej.”
Tego typu „pasywne” detale projektowe można zauważyć w lusterkach drzwi. „Obudowy lusterka są czarne, a nie w kolorze nadwozia, ponieważ jednostka lusterka zajmuje tę samą przestrzeń wizualną co okna,” wyjaśnia Simon. „Nie chcieliśmy żadnych zakłóceń w grafice owiniętej, która robi tak mocne wrażenie.”
Motywy projektowe marki Saab są widoczne w linii „hokejowej”, podkreślonej prostym matowym aluminiowym wykończeniem, prowadzącym do mocnych tylnych słupków C.
Dynamiczny charakter samochodu podkreślony jest opadającą linią dachu oraz silnymi, spływającymi tylnymi słupkami, które wspierają nieco cofniętą tylną szybę. Przepływ dachu i słupków kończy się w gładkim, płaskim tylnym kadłubie. Pełnowymiarowy lodowy pasek świateł tylnych, nawiązujący do motywu świateł przednich, dodaje nowemu Saabowi 9-5 skandynawskiego charakteru.
Dziedzictwo designu Saaba jest oczywiste w tylnej szybie, kontrastującej z owiniętą szybą przednią. „Odwróciliśmy kształt tylnej szyby klasycznego 900 Sedan,” mówi Simon. „W rzeczywistości, prawdopodobnie byliśmy nawet odważniejsi w projekcie z tyłu niż z przodu. Nie mieliśmy wcześniej spójnej tożsamości Saaba w tej dziedzinie. Możesz się spodziewać, że pasek świetlny i sposób, w jaki tylne światła się w niego wkomponowują, będą cechą charakterystyczną w przyszłych produktach.”
Z każdej perspektywy, całkowicie nowy Saab 9-5 ma wyrazisty charakter. „Celowo chcieliśmy uniknąć kliszy wyglądu coupé dla sedanów. Rozciągnęliśmy tradycyjne proporcje sedanów o trzech pudełkach, ale zachowaliśmy wyraźną linię bagażnika – to sportowy sedan, który robi mocne wizualne wrażenie. Nie musi wyglądać jak coupé ani hatchback.”
Smukły kształt przyczynia się również do doskonałych właściwości aerodynamicznych. Imponujący współczynnik oporu 0.28 Cd przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i niskiego hałasu wiatru. Dobra stabilność przy dużych prędkościach jest również zapewniona przez niemal zerowe siły unoszące na przedniej osi oraz uzyskanie nacisku w tylnym obszarze, wspomaganego przez przepływ powietrza z lekko wklęsłej powierzchni pokrywy bagażnika.
Wersje Aero wyróżniają się wizualnie unikalnymi nakładkami na przedni i tylny zderzak, 19-calowymi felgami w stylu „turbiny”, przednimi światłami przeciwmgielnymi, obniżonym zawieszeniem sportowym, reflektorami bi-xenonowymi oraz podwójnymi końcówkami wydechu zintegrowanymi z tylnym zderzakiem.
Skupienie na kierowcy
Przestronne wnętrze nowego Saaba 9-5 charakteryzuje się prostymi formami, które odzwierciedlają czyste linie zewnętrzne. Wybór materiałów, dopasowanie i wykończenie oraz dotykowa jakość elementów sterujących odzwierciedlają nową premiową atrakcyjność 9-5.
Rozstaw osi o 134 mm większy niż w poprzedniku umożliwił znaczny przyrost przestrzeni na nogi o 58 mm z tyłu, co przekracza ofertę wszystkich głównych konkurentów. Przestrzeń na nogi z przodu wzrosła również o 11 mm.
Kokpit skoncentrowany na kierowcy jest tradycyjny dla Saaba, podczas gdy jego wykonanie jest całkowicie nowe. Głęboki środkowy panel konsoli wznosi się wokół kierowcy do głównego wyświetlacza instrumentów. To nowa ekspresja charakterystycznego układu kokpitu Saaba, po raz pierwszy wprowadzonego w modelu Saab 9000 i kontynuowanego w Saabie 9-5. Konsola jest teraz nachylona pod znacznie mniejszym kątem, poprawiając ergonomię kierowcy w obsłudze jej funkcji i widoku wyświetlacza.
Prostota formy widoczna jest w strefie wentylacyjnej, z charakterystycznymi dla Saaba kontrolami „joystickowymi”, rozciągającymi się nad górną częścią głównego wyświetlacza instrumentów. „To pomaga uporządkować wygląd przedniej części,” wyjaśnia Simon. „Chcieliśmy wyeliminować oddzielne wentylatory w centralnej części i po stronie kierowcy, które przerywałyby płynne, zintegrowane formy, które chcieliśmy.”
Głęboko osadzone główne tarcze obejmują wybieralny przez kierowcę, przewijany wyświetlacz prędkości „altimetru”, nawiązanie do dziedzictwa lotniczego Saaba z koncepcji Aero X. Igły tarcz, główny wyświetlacz oraz opcjonalny HUD w szybie są podświetlane w charakterystycznym zielonym kolorze Saaba. Przycisk „Night Panel”, kolejna unikalna cecha Saaba, pozwala kierowcy zminimalizować rozpraszanie podczas jazdy w nocy, wyłączając wszystkie główne iluminacje instrumentów, z wyjątkiem prędkościomierza.
W tradycji Saaba, zapłon samochodu – obecnie przycisk start/stop – pozostaje pomiędzy przednimi siedzeniami, obok dźwigni zmiany biegów i elektrycznej hamulca postojowego, zamontowanej standardowo we wszystkich wariantach. Matowe aluminiowe wykończenie otaczające dźwignię zmiany biegów i przycisk start/stop ma „organiczną” formę o zmiennej szerokości i grubości, aby dopasować się do krzywizny powierzchni. „To harmonizuje z 'wolną formą’, którą zastosowaliśmy w zewnętrznej części,” mówi Simon. „To detal, który wygląda bardzo naturalnie, dodając do rzemieślniczej, jakościowej atrakcyjności wnętrza.”
Inne subtelne detale to; małe kanały w desce środkowej, które łączą główne elementy sterujące rozrywką i klimatyzację. Przypominają one kształt człowieka witruwiańskiego Leonarda da Vinci, co jest podpowiedzią połączenia ludzkiego projektu i naukowej precyzji wdrożonej w układzie wnętrza. Jest to częścią logicznych, strefowych grup używanych do lokalizacji elementów sterujących wnętrza samochodu, zawieszenia i oświetlenia.
Konsola centralna ma dwie komory do przechowywania z podwójnymi uchwytami na kubki oraz możliwość podłączenia kilku przenośnych urządzeń za pomocą portów USB i AUX obok gniazda zasilania 12V. Przydatna szuflada do przechowywania, wysuwająca się obok drzwi kierowcy, jest wystarczająco duża, aby pomieścić wiele osobistych przedmiotów, takich jak portfel, PDA czy okulary.
Tył kabiny zapewnia komfortowe warunki dla trzech dorosłych pasażerów. Oprócz większej przestrzeni na nogi i ramiona, oferuje teraz również opcję rozrywki na tylnych siedzeniach za pomocą składanych ekranów w oparciach przednich siedzeń oraz oddzielnej klimatyzacji z tyłu. Oparcie siedzenia dzielone 60/40 ma podłokietnik z podwójnymi uchwytami na kubki, komorą do przechowywania oraz otworem do przewożenia nart.
Wnętrze i Wyposażenie
Każdy wariant modelu jest wyróżniony unikalną atmosferą wnętrza, w tym dekoracyjnym wykończeniem zastosowanym na głównym panelu instrumentów, konsoli centralnej i za uchwytami drzwiowymi.
Górny i dolny panel instrumentów, wykończenia drzwi i dekoracyjne elementy są dostępne w kombinacjach kolorystycznych, w tym Jet Black, Dark Pewter, Cocoa i Parchment z dekoracyjnymi wykończeniami w stylu szczotkowanego metalu. Fotele są tapicerowane skórzanymi boczkami i tkaninowymi wkładkami dostępnymi w kolorach Jet Black, Parchment lub Shark Grey.
Najwyższej klasy wariant Aero dodaje sportowe, całoskórzane wnętrze z unikalnym wykończeniem Clear Zone wkomponowanym w owijający panel instrumentów. Reszta przedniej części i wykończenia drzwi jest w kolorze Jet Black z ciemnymi, szczotkowanymi wykończeniami metalowymi.
Standardowe wyposażenie obejmuje: przycisk bezkluczykowego startu/stopu, elektryczny hamulec postojowy, sześciopozycyjne regulowane fotele kierowcy i pasażera, dwustrefową klimatyzację, skórzaną kierownicę, wyświetlacz informacyjny, kieszenie do przechowywania w przednich siedzeniach, sterowanie audio na kierownicy, regulowany przedni podłokietnik, tempomat, oświetlenie wnętrza oraz system audio z dziewięcioma głośnikami z połączeniem USB i AUX 3,5 mm oraz wyświetlaczem informacji graficznej.
Aero dodaje elektrycznie regulowany fotel kierowcy, podgrzewane przednie fotele, przedłużane wsparcie pod udami. Wnętrze jest dodatkowo wyróżnione pełnobarwnym wyświetlaczem informacyjnym oraz sportową, spłaszczoną u dołu kierownicą „Aero” z perforowaną skórzaną rękojeścią.
Najważniejsze cechy techniczne
Całkowicie nowy Saab 9-5 to najnowocześniejszy Saab w historii, wprowadzający szereg nowatorskich funkcji i korzyści, które zbliżają samochód do kierowcy, a także poprawiają komfort podróży dla wszystkich pasażerów.
Zdefiniowany przez Saaba jako najwyższej jakości konkurent w segmencie premium, nowy Saab 9-5 został w głównej mierze zaprojektowany w Szwecji, gdzie jego rozwój był kierowany i gdzie będzie produkowany w rodzimym zakładzie Saaba w Trollhättan.
Pod względem funkcjonalności i jakości doświadczeń z jazdy, nowy 9-5 Sedan jest skonfigurowany, aby stawić czoła standardom klasy premium. Oferuje świeży i wyraźny alternatywny wybór dla ustalonych liderów rynkowych.
Nowoczesne technologie są wykorzystywane do zapewnienia funkcji, których klienci najbardziej pragną. Inteligentne funkcje obejmują inspirowany lotnictwem wyświetlacz HUD, dynamiczną pomoc w parkowaniu, pamięć muzyczną dysku twardego i elastyczny bagażnik.
„To najbardziej zaawansowany i technicznie skomplikowany samochód, jaki kiedykolwiek wyprodukowaliśmy,” mówi Mats Fägerhag, szef rozwoju technicznego w Saaba. „Jest on przystosowany do potrzeb nowoczesnego motoryzacji i łączy wszystkie funkcje oraz udogodnienia, których klienci oczekują w samochodzie tej klasy.”
Na drodze
Systemy i technologie zawieszenia skupiają się na dostarczaniu sportowych wrażeń z jazdy. Układy zawieszenia mechanicznego, na przykład, są dostosowane do różniących się charakterystyk wydajności ich silników i napędów. Mogą być one wspierane przez opcjonalny system adaptacyjnego zawieszenia Saab DriveSense, który obejmuje sterowanie tłumieniem w czasie rzeczywistym.
HiPer Strut i zawieszenie Linked H-arm
Trzy różne kombinacje zawieszenia są montowane w Saabie 9-5. Warianty z silnikiem 1.6-litra i 2.0-litra mają przednie zawieszenie McPhersona i tylne 4-linkowe, podczas gdy tylne zawieszenie Linked H-arm jest montowane w silniku 2.0-litra turbo oraz w wariantach XWD. Warianty Aero z silnikiem 2.8V6 Turbo mają przednie zawieszenie HiPer Strut (High Performance Strut) i tylny układ Linked H-arm.
Zaawansowany HiPer Strut oferuje korzyści z jazdy podobne do zawieszenia podwójnego wahacza, ale bez jakiejkolwiek kary wagowej. Nachylenie i długość osi obrotu jest zmniejszone, a kąt pochylenia kierownicy jest zwiększony. Wynik: poprawiona jakość prowadzenia z bardziej pewnym poczuciem sterowania, a także lepsze właściwości prowadzenia i hamowania.