GM pozwoliło SAAB-owi na wprowadzenie odświeżonej wersji modelu 9-5 w 2005 roku, a efekty nie zaskoczyły zbyt wielu ludzi; była to większa, ale mniej atrakcyjna wersja stacji benzynowej 9-3.
W 2005 roku szwedzka firma motoryzacyjna próbowała zaadaptować więcej cech GM w swoich samochodach. Zarząd General Motors już wcześniej poprosił ich o ograniczenie innowacji, aby utrzymać swoje produkty na konkurencyjnym poziomie. Model 2005 9-5 Sport Combi pokazał, jak to przekładało się na szwedzki rynek.
Przód samochodu był identyczny z sedana, z tymi samymi osłonami wokół reflektorów, które wyglądały, jakby zostały dodane jako aftermarket przez niedoświadczonego klienta. Tylko jeden poziomy pasek od grilla był chromowany, wspierający znak Saab, a reszta pozostała niepomalowana. Z boku, projektanci auta postanowili nawiązać kształtem do sedana w obrębie słupków C i przyciemnili słupki D między tylnymi oknami a tylną szybą. Lampy tylne były podzielone pomiędzy bocznymi panelami a klapą bagażnika z tyłu, zachowując ten sam kształt co te zamontowane w sedanie 9-5, tylko szersze.
Wnętrze, Saab skorzystał z większej ilości elementów wnętrza pochodzących z magazynów GM, jednak ich kanciaste kształty nie zintegrowały się zbyt dobrze z zaokrąglonymi kształtami deski rozdzielczej. Szeroki zestaw wskaźników samochodu rozciągał się nad centralnym panelem i kontynuował na konsoli centralnej. Z tyłu, rozkładana kanapa powiększała bagażnik z 416 litrów (14,7 cu-ft) do 1,489 litrów (52,6 cu-ft), co było mniejsze niż w innych stacjach benzynowych segmentu kompaktowego. Mimo to, producent miał nadzieję konkurować z Volvo V70 i BMW serii 5 Touring, które oferowały znacznie więcej przestrzeni wewnętrznej.
Pod maską, Saab zainstalował wybór siedmiu silników, w tym dwa zasilane etanolem. To był śmiały pomysł, który nie odpowiadał potrzebom rynku.
Saab 9-5 SportCombi
Odważny wygląd, unikalny pakiet napędowy oraz ulepszona konstrukcja podwozia sprawiają, że nowa gama Saab 9-5 zyskuje świeży, dynamiczny charakter.
Smuklejsze linie i sportowa sylwetka nowego modelu 2006 9-5 Sedan i SportCombi podkreślają premium ofertę skandynawskiej marki oraz wprowadzają nową linię silników 'tri-fuel’ z turbodoładowaniem.
Zmiany na zewnątrz są również odzwierciedlone w zakresie wnętrza modeli Liner, Arc, Vector i Aero, w tym nowymi systemami pomiarowymi i multimedialnymi. Zwiększona atrakcyjność dla kierowców podkreślona została starannym dostrojeniem podwozia i układu kierowniczego, co zapewnia sportowe reakcje bez kompromisów w jakości jazdy.
Nowa gama Saab 9-5 Sedan i SportCombi koncentruje się na ulepszeniach w trzech kluczowych obszarach:
Postępowy Design
+ Odważny przód i czystsze linie, zarówno dla Sedana, jak i SportCombi
– Zupełnie nowa karoseria z przodu słupka A
– Nowy grill z motywem skrzydeł pochodzącym z konceptu Saab 9X
– Zapowiada przyszły kierunek designu Saaba
+ Sportowa sylwetka, nowe zespoły świetlne, owiewki z kolorystycznym dopasowaniem i wykończeniem
– Szeroka tylnia oś oraz kolorystyczne detale zewnętrzne zwiększają atrakcyjność wizualną
– Nowe jednostki reflektorów w stylu projektora i tylne zespoły świateł dodają nowoczesności
+ Nowa koncepcja wnętrza 'Czarny Pokój’
– Sportowa atmosfera z całkowicie czarnymi wykończeniami drzwi, przedniego panelu i wykładziny
– Kontrastowe wkładki i wykończenia drzwi
+ Ulepszona, kolorystycznie skoordynowana dekoracja wnętrza
– Ujednolicony wygląd głównego panelu wskaźników i wykończeń drzwi
– Nowe czarne, fornirowane wykończenia i metaliczne dla modeli Linear, Arc, Vector, Aero
– Nowe wskaźniki główne, sportowe kierownice i panele sterujące multimedia
Wydajność
+ Unikalna oferta silników 'Tri-Fuel’ w segmencie
– Wybór w pełni turbodoładowanych silników zasilanych olejem napędowym, etanolem czy benzyną
+ Nowy silnik 1.9TiD o mocy 150 KM/110 kW
– Spełnia normy Euro 4, oferując imponującą wydajność i ekonomiczność
– Zaawansowane wtryskiwacze wielopunktowe i bezpośrednie. Turbodoładowanie VNT
– Doskonała moc ciągnąca, maks. moment 320 Nm, wyprzedzany jedynie przez silnik Aero
– Wybór pięciobiegowej skrzyni manualnej lub automatycznej
– Filtr cząstek stałych wymagający minimalnej konserwacji
+ Unikalny silnik 2.0t BioPower
– Saab przewodzi w segmencie premium, wykorzystując 'neutralną węglowo’, odnawialną energię
– Paliwo etanolowe łączy ekologię z lepszymi osiągami
– Silnik BioPower o mocy 180 KM/132 kW dostarcza 30 KM więcej w porównaniu z benzyną
– Automatycznie dostosowuje się do etanolu (E85) lub benzyny w dowolnych proporcjach
+ Ulepszony silnik Aero w ofercie benzynowej
– Silnik 2.3 Turbo, ekskluzywny dla modelu Aero, teraz osiąga 260 KM/191 kW
– Funkcja superboost podnosi moment obrotowy do 370 Nm
– Silniki turbo benzynowe o mocach 150, 185, 220 KM (110, 136, 162 kW) tworzą imponującą gamę
Atrakcyjność dla Kierowców
+ Bardziej responsywna dynamika pojazdu dla sportowych wrażeń z jazdy
– Przestrojone amortyzatory, sprężyny i stabilizatory zapewniają lepsze prowadzenie
– Poprawiona kontrola nad karoserią i precyzja kierowania
– Utrzymana wysoka jakość jazdy
– Ulepszone sportowe podwozie dla Aero
+ Nieprzeciętne poziomy bezpieczeństwa
– Najwyższe oceny dla modeli 9-5 w szwedzkich i amerykańskich badaniach o wypadkach i urazach
– Pełne wyposażenie w systemy bezpieczeństwa, w tym Aktywne Podparcia Głowy Saab (SAHR)
– Program kontroli stabilności, ESP® standardowo w każdym modelu
– Dynamiczne zarządzanie obciążeniem Saab ComSense pomaga zapobiegać rozproszeniu uwagi kierowcy
Nowa gama Saab 9-5 Sedan i SportCombi została zaprojektowana z myślą o wzmocnieniu podstawowej atrakcyjności marki wśród wymagających klientów, którzy poszukują wyjątkowego produktu odpowiadającego ich bardziej ekspresyjnym wartościom. Zazwyczaj są to niezależni profesjonaliści, dla których ważny jest dobry estetyczny design, oferujący silne stylizacje, wydajność i bezpieczeństwo. Średni roczny dochód gospodarstwa domowego przekraczający 100 000 euro pokazuje, że odsetek właścicieli Saab 9-5 z wykształceniem wyższym znacznie przewyższa średnią w segmencie.
Serie Saab 9-5 już zdobyły silną, światową popularność, a Saab spodziewa się, że nowa gama przyciągnie kolejnych nowych klientów do marki. Oczekuje się, że warianty Aero i Vector będą stanowić około 40 procent globalnej sprzedaży. A w Europie, atrakcyjna nowa oferta silników diesla ma szansę na około 50 procent sprzedaży. W Szwecji, gdzie już ustanowiono infrastrukturę dostaw dla paliwa E85, 45 procent wszystkich klientów 9-5 ma zamiar skorzystać z korzyści wydajnościowych i ekologicznych innowacyjnego silnika 2.0t BioPower.