Saab wprowadził ostatnią generację modelu 900 w 1994 roku, oferując go w różnych formach i rozmiarach, w tym jako coupe, ale było to krótkotrwałe.
Saab nie był zbyt dochodowym aktywem dla swojego właściciela, którym był General Motors. Mimo to, marka ta miała wspaniałą historię i była postrzegana na rynku europejskim jako marka premium. GM miał problemy z wejściem w ten segment, a Opel również nie odniósł sukcesu. Dlatego w 1994 roku Saab wprowadził następcę starzejącej się serii 900, która zadebiutowała w 1978 roku. Nowy model powstał na tej samej platformie, co pierwsza generacja Opla Vectra.
Ekstremalnie aerodynamiczny wygląd auta nawiązywał do dziedzictwa producenta w przemyśle lotniczym. Doprowadziło to do smukłego przodu z grillem przypominającym samolot, z dwoma bocznymi wlotami powietrza dla silników. W wersji coupe model 900 miał wznoszącą się linię okien, kończącą się pochyloną do przodu słupkiem C, oraz brak tylnej pokrywy. Z tyłu, światła tylne były połączone wizualnie czerwonym plastikowym elementem, który przebiegał przez pokrywę bagażnika z boku na bok.
W wnętrzu kabiny, Saab zainstalował parę kubełkowych foteli z przodu, z wysokimi bocznymi podparciami, które utrzymywały pasażerów na miejscu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Z tyłu znajdowała się kanapa przeznaczona dla dwóch osób, chociaż producent sugerował, że jest wystarczająco szeroka dla trzech.