Saab opracował wspólną platformę z włoskim producentem samochodów Fiat, która została wykorzystana w czterech modelach, jednak szwedzki producent dostosował ją do swoich potrzeb i w 1984 roku wprowadził model 9000.
W 1984 roku Saab zaprezentował model 9000 w wersji hatchback. Pomimo wyglądu sedana, bagażnik otwierał się razem z tylną szybą, co zwiększało przestrzeń bagażową. Cztery lata później szwedzka firma wprowadziła prawdziwą nadwozie o trzech pudełkach dla modelu 9000. Po tym, jak GM nabył 50% udziałów w Saabie w 1990 roku, postanowił, że jego flagowiec potrzebuje liftingu, który pojawił się w 1994 roku.
Zrewidowana wersja została poprawiona we wszystkich aspektach, od napędu po wygląd samochodu. Gdy trend bio-designu zyskiwał na popularności, Saab pozostał wierny swoim podstawowym wartościom i zachował oryginalne linie projektu autorstwa Giorgetto Giugiaro, ale z łagodniejszymi krawędziami i zaokrąglonymi rogami. Pod grillem przekształcono zderzak w kolorze nadwozia, aby zapewnić lepszy przepływ powietrza, a na krawędziach zamontowano gumowe paski. Mimo że był to samochód klasy premium, zachował czarne klamki drzwi i lusterka. Z tyłu producent zainstalował przyciemnione światła tylne. Niemniej jednak 15-calowe aluminiowe felgi wyglądały na zbyt małe w stosunku do rozmiaru samochodu.
Wnętrze oferowało opcję foteli kubełkowych z przodu. Nietypowo jak na premium sedany w segmentu średniej wielkości, z tyłu dostępna była opcja ławki dla trzech osób lub dwóch indywidualnych foteli z wysokimi bocznymi podparciami. Podłokietniki były również większe w porównaniu do innych samochodów na rynku. Saab był obsesyjnie nastawiony na bezpieczeństwo, ale usunął schowek, gdy wprowadził poduszkę powietrzną dla pasażera z przodu.