Gdyby ktoś zmieszał w blenderze włoską platformę, silnik GM i design Giorgetto Giugiaro, to powstałoby coś szwedzkiego. I takim pojazdem był Saab 9000 CS.
Model 9000 został wprowadzony na rynek w 1984 roku, jednak w 1991 roku przeszedł gruntowną modernizację. Zmiany były na tyle intensywne, że można by go nazwać nową generacją. Mimo to, zewnętrzny wygląd ujawniał powiązania z modelem z 1984 roku.
Saab 9000 dzielił niektóre elementy nadwozia z Fiatem Croma i Lancią Thema. Drzwi były identyczne, różniły się jedynie klamkami. To jednak koniec wspólnych komponentów. Szwedzki samochód charakteryzował się opływowym przodem z poziomymi reflektorami, które pasowały do wzornictwa marki. W wersji amerykańskiej tylna klapa nie miała lamp, ponieważ przepisy tego zabraniały. W modelach europejskich dwa tylne światła były połączone czerwoną listwą biegnącą wzdłuż tylnego panelu.
Wnętrze Saaba 9000 wyróżniało się specyficzną deską rozdzielczą z dużą konsolą centralną, nachyloną w stronę kierowcy. Funkcja night-panel wyłączała wszystkie światła na desce rozdzielczej, pozostawiając jedynie podświetlony prędkościomierz. Jak zwykle, kluczyk zapłonu znajdował się między przednimi siedzeniami, obok hamulca ręcznego i dźwigni zmiany biegów. Z tyłu było wystarczająco miejsca dla trzech dorosłych pasażerów.