W 2008 roku Saab zaprezentował model Turbo X jako szczytową wersję wydajnościową w gamie 9-3 oraz najlepszy model w rodzinie szwedzkiego producenta samochodów.
Podczas gdy światowy kryzys gospodarczy zaczynał wpływać na producentów samochodów, Saab zmagał się z przetrwaniem. Jego pojazdy były już zbyt drogie dla rynku, a sprzedaż znacznie spadła. Producent potrzebował desperackiego kroku i wprowadził na rynek unikalną wersję modelu 9-3: Turbo X. Został on zaprezentowany późno, w jesieni 2007 roku, dokładnie trzy dekady po premierze modelu 900 Turbo, na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie, w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi.
Jego wygląd wyróżniał się w porównaniu do reszty gamy. Przede wszystkim był dostępny tylko w metalicznym czarnym kolorze, z przednim grillem i wszystkimi detalami zewnętrznymi wykończonymi w matowym, szarym kolorze przypominającym tytan. Reprezentował on nowoczesną interpretację 900 Turbo, pierwszego seryjnie produkowanego samochodu z turbodoładowaniem sprzedawanego przez Saaba. W przeciwieństwie do reszty gamy 9-3, Turbo X miał inne zderzaki z przodu i z tyłu, z srebrnymi ozdobami wokół świateł przeciwmgłowych i dyfuzora z tyłu. Z boku 18-calowe felgi aluminiowe miały unikalny design.
W środku, model 9-3 Turbo X miał panel z trzema dużymi wskaźnikami. Prędkościomierz zajmował centralne miejsce, a po lewej stronie znajdował się obrotomierz, a po prawej stronie specyficzny wskaźnik, który pokazywał wskaźnik ciśnienia doładowania, poziom paliwa i temperaturę płynu chłodzącego.
Pod jego maską producent zamontował silnik V-6 z turbodoładowaniem połączony z sześciobiegową skrzynią manualną, która przesyłała moc na wszystkie koła za pomocą inteligentnego systemu napędu na cztery koła. System ten rozdzielał moment obrotowy między przednie i tylne osie oraz lewe i prawe tylne koła dzięki elektronicznie sterowanemu mechanizmowi różnicowemu z ograniczonym poślizgiem.
Saab świętuje trzy dekady przywództwa w dziedzinie turboładowania na tegorocznych Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie, wprowadzając model Saab Turbo X – samochód sportowy skoncentrowany na kierowcy, który ustanawia nowe standardy dla marki.
Ten czarny limitowany model przenosi Saaba „w przyszłość”, przywołując ikoniczną atrakcyjność swojego pierwszego czarnego 900 Turbo i wprowadzając innowacyjną technologię Saab XWD.
Saab Turbo X został zaprezentowany 11 września 2007 roku, dokładnie 30 lat po tym, jak Saab zaskoczył świat motoryzacyjny we Frankfurcie, prezentując swój pierwszy model z turboładowaniem. To zainicjowało trend, który inni producenci mieli naśladować. Teraz Saab uwalnia moc turbo po raz pierwszy dzięki Saab XWD, nowoczesnemu systemowi napędu na wszystkie koła, który wyznacza standardy wydajności, które konkurencja również będzie chciała naśladować.
Z momentem obrotowym 400 Nm pochodzącym z silnika turbo V6 o mocy 280 KM (206 kW), Turbo X jest najwyższym wyrazem wydajności nowej gamy Saab 9-3. Saab XWD cechuje aktywne zarządzanie, które nie tylko dzieli moment obrotowy pomiędzy obie osie, ale także między tylne koła. Ten responsywny system oferuje poziom zaangażowania kierowcy i dynamicznej kontroli podwozia, jakiego wcześniej nie widziano w Saabie.
Oprócz strojenia zawieszenia oraz ustawień elektroniki podwozia, przepustnicy i napędu, Turbo X ma charakterystyczne elementy stylistyczne, które poprawiają wydajność aerodynamiczną.
Dostępny w wersji Sport Sedan lub SportCombi, limitowany model Saab Turbo X z dumą pokazuje wprowadzenie Saab XWD. Książka zamówień jest już otwarta, a pierwsze dostawy dla klientów przewiduje się na drugi kwartał przyszłego roku. Każdy egzemplarz może mieć spersonalizowaną wiadomość na głównym wyświetlaczu instrumentów.
Kierowca w Centrum Uwagii z Saab XWD
Saab Turbo X dodaje nowy wymiar kontroli podwozia do niezrównanego doświadczenia Saaba w dziedzinie turboładowania. To rezultat programu rozwojowego, który wykorzystuje pełny potencjał innowacyjnego systemu XWD Saaba, z podwoziem sportowym, hamulcami i systemami elektronicznymi zaprojektowanymi z myślą o jednym celu: satysfakcji z jazdy.
Saab XWD to aktywny system napędu na wszystkie koła zaprojektowany w celu optymalizacji prowadzenia i stabilności pojazdu. (Odwołaj się do nowego wydania Saaba 9-3 po pełny opis techniczny). Jego zaawansowane sterowanie elektroniczne pozwala na precyzyjne zarządzanie momentem obrotowym, nie tylko między dwiema osiami, ale także pomiędzy tylnymi kołami. W efekcie, to rozszerza granice wydajności podwozia, na przykład podnosząc próg, przy którym interwencje ESP w zakresie przepustnicy i hamulców są uruchamiane. Rezultatem jest większe zaangażowanie kierowcy dzięki kontroli podwozia „pozytywną siłą”.
Korzyści z jazdy systemem XWD najlepiej docenić na otwartej drodze. Dane z czujników ABS/ESP – mierzących prędkość kół, kąt yaw oraz kąt skrętu – są wykorzystywane przez moduł sterujący Saab XWD. Napęd tylny jest natychmiast włączany, aby zrównoważyć charakterystyki nadsterowności i podsterowności, poprawiając stabilność i trzymanie drogi.
Kontrola kierowcy jest na wyższym poziomie w Turbo X dzięki eLSD, pierwszemu zastosowaniu elektronicznie kontrolowanego, tylnego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu w tym segmencie rynku. Używa danych z czujników prędkości tylnych kół i może przenosić do 40% momentu obrotowego między wałami napędowymi, na to koło, które ma większą przyczepność. Podczas ostrych zakrętów, ten efekt tłumienia yaw pomaga tylnej części samochodu ściślej podążać za kierunkiem przednich kół.
Aby w pełni wykorzystać korzyści z Saab XWD, podwozie Turbo X zostało obniżone o 10 mm, a sprężyny i amortyzatory usztywnione, aby zminimalizować ruch nadwozia. Aby utrzymać stałą wysokość zawieszenia niezależnie od ładunku, zainstalowano samopoziomujące amortyzatory z tyłu.
Siła hamowania została również zwiększona dzięki większym tarczom hamulcowym: o wewnętrznej wentylacji (średnica 345 mm x 30 mm) z przodu i zewnętrznej wentylacji (średnica 292 mm x 20 mm) z tyłu. Standardowe opony 235/45 R-18 zapewniają doskonałą przyczepność mechaniczną dla 18-calowych kół aluminiowych.
Serce Turbo X to silnik turbo V6 o pojemności 2,8 litra z 24 zaworami, generujący moment obrotowy 400 Nm w zakresie od 2 150 do 4 500 obr./min oraz maksymalną moc 280 KM (206 kW) przy 5 500 obr./min. Zaawansowana specyfikacja obejmuje lekką, w pełni aluminiową konstrukcję z kątem 60 stopni między bankami cylindrów dla doskonałej równowagi, zmiennym czasowaniem zaworów dolotowych oraz turbodoładowaniem twin-scroll. Jest oferowany z wyborem sześciobiegowej skrzyni manualnej lub automatycznej.
Ten responsywny silnik o wysokim momencie obrotowym jest idealnym partnerem dla Saab XWD. Razem nadają Saab Turbo X sportowe właściwości jezdne i charakterystyki prowadzenia, które przypadną do gustu wszystkim entuzjastom motoryzacji, którzy szukają satysfakcjonującego doświadczenia za kierownicą.
Saab Black Turbo Odrodzenie
Saab Turbo X wizualnie komunikuje swoje nastawienie na wydajność jazdy, rozszerzając śmiałe, nowoczesne motywy designu nowej gamy 9-3. Oferowany wyłącznie w metalicznym czarnym kolorze, z przednim grillem i wszystkimi detalami zewnętrznymi akcentowanymi matowym, szarym wykończeniem przypominającym tytan, stanowi współczesne odzwierciedlenie jego znakomitego przodka, czarnego 900 Turbo.
Charakterystyczne elementy stylistyczne mają na celu poprawę efektywności aerodynamicznej oraz podkreślenie sportowego charakteru Turbo X. Z przodu, głębszy spojler i zintegrowany wlot powietrza przyczyniają się do zmniejszenia oporu powietrza, a także zwiększają przepływ powietrza do silnika i intercoolera.
Z tyłu, zmodyfikowany zderzak i panel wlotu powietrza obniżają punkt separacji strumienia powietrza, co dodatkowo zmniejsza opór i wspomaga stabilność przy wysokich prędkościach. Sport Sedan z tylnym spojlerem wydłużającym linię pokrywy bagażnika zmniejsza siły unoszenia przy tylnej osi podczas jazdy z dużymi prędkościami. Standardowy model SportCombi ma już podobny spojler, który wydłuża linię tylnego dachu.
Turbo X wyróżnia się unikalnymi, 18-calowymi aluminiowymi felgami (19-calowe dostępne jako opcja w rynkach poza USA/ Kanadą) z szarym wykończeniem przypominającym tytan, które nawiązuje do klasycznego designu Saaba z trzema ramionami. Podwójne, romboidalne końcówki wydechu dopełniają zewnętrzne dodatki.
W środku motyw „czarnego turbo” kontynuowany jest w całej kabinie. Sportowe siedzenia z dodatkowymi bocznymi podparciem są całkowicie tapicerowane czarną skórą. Sportowy klimat podkreślają również elementy wykończeniowe z włókna węglowego na głównym panelu, wkładkach drzwiowych, schowku i konsoli zmiany biegów, które są unikalne dla Turbo X.
Kierowca korzysta z lepszego „odczucia” dzięki dodatkowi grubej, skórzanej kierownicy. Komfort siedzenia można jeszcze poprawić, wybierając opcjonalne premium, naturalne wnętrze skórzane, które obejmuje perforowane podparcia dla przednich siedzeń.
W uznaniu dla dziedzictwa turbo Saaba, wskaźnik doładowania Turbo X jest repliką oryginalnego wyświetlacza 900 Turbo. Właściciele mogą również cieszyć się spersonalizowanym powitaniem, gdy usiądą za kierownicą i włączą zapłon. Unikalna wiadomość „Gotowy do Startu” (w USA/Kanadzie „Wszystkie Systemy Gotowe”) miga w głównym wyświetlaczu instrumentów. Imię właściciela wraz z numerem edycji samochodu można również zaprogramować do wyświetlenia przez dealera.
Specyfikacje Techniczne Saab Turbo X
Silnik:
2792cc. V6. Aluminiowe głowice cylindrów i blok. Turbodoładowanie twin-scroll, z intercoolerem. DOHC, 24-zaworowy. Zmienna synchronizacja zaworów (dolotowych). Dwumasowe koło zamachowe. Bosch Motronic ECM
Maksymalna moc: 280 KM (206 kW) przy 5,500 obr./min. Maks. moment obrotowy: 400 Nm przy 2,150 – 4,500 obr./min
Średnica/skok: 89.0/74.8 mm. Stosunek sprężania: 9.5: 1. Maks. ciśnienie doładowania: 0.8 bar.
System Napędowy:
Saab XWD, napęd na wszystkie koła. Elektroniczny tylni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD)
6-biegowa manualna lub automatyczna skrzynia biegów
Zawieszenie:
Z przodu: Kolumny MacPhersona i gazowe amortyzatory. Stabilizator. Hydroformowana podstawa.
Z tyłu: Niezależne, czterowkowe, w tym łącznik toe. Sprężyny spiralne i amortyzatory samopoziomujące. Stabilizator. Podstawa.
Kierownica:
Zębatka i przekładnia, hydrauliczne wspomaganie. Promień skrętu (od krawężnika do krawężnika): 11.7 m. Od skrajności do skrajności: 2.75 obrotu
Koła, Opony:
18 x 7.5″, 235/45R18,
19 x 7.5″, 235/40R19,
Hamulce:
Hydrauliczne, podwójny obwód, wspomaganie próżniowe. Tarcze: 345 mm / 292 mm (wszystkie wentylowane)
Dane Wydajności (wstępne wartości)