SALEEN S7 2005-2006

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Pierwsza generacja Saleena, zaprezentowana w 2002 roku, rozwijała ponad 500 koni mechanicznych i co ciekawe, była wciąż dopuszczona do ruchu ulicznego.

Saleen S7 Twin Turbo pojawił się jako następca Saleena S7 w 2005 roku. Niektórzy twierdzą, że był to najsilniejszy samochód wyprodukowany do tego czasu.

Model z 2005 roku zyskał dodatkowe 250 koni mechanicznych w porównaniu do S7, osiągając łącznie 750 koni i 700 lb-ft momentu obrotowego.

Siedmiolitrowy silnik V8 zaprojektowany przez inżynierów Saleena był w całości aluminiowy, co przyczyniło się do obniżenia wagi hypercara.

Jak podają przedstawiciele Saleena, kształt S7 TT został „zaprodukowany” przez wiatr. Niski współczynnik oporu powietrza, ekstremalne siły dociskowe oraz doskonały stosunek oporu do siły nośnej osiągnięto dzięki wykorzystaniu tunelu aerodynamicznego.

Przechodząc do wnętrza, fotele i większość powierzchni wewnętrznych były obite skórą i zamszem. S7 TT był wyposażony w klimatyzację, elektryczne szyby i kamerę tylnego widoku.

Co ciekawe, siedzenie kierowcy zostało nieco przesunięte w stronę środka, aby poprawić rozkład masy na boki. Pedały były rozmieszczone dalej od siebie dla zwiększenia komfortu.

I choć S7 TT miał piękny, ponadczasowy design oraz niezaprzeczalną moc, już znane marki, takie jak Ferrari, Lamborghini i inne, zdominowały rynek.

 Saleen doskonale zna się na mocy. Mowa tu o modelach S281 Mustang, N2O Focus oraz S7 – pierwszym w Ameryce (i wciąż jedynym) supersamochodzie z silnikiem umieszczonym centralnie. Kiedy trafił do sprzedaży w 2002 roku, S7 był jedynym samochodem dopuszczonym do ruchu w USA, który dysponował mocą przekraczającą 500 koni mechanicznych i momentem obrotowym wynoszącym 500 lb-ft. Media oraz właściciele S7 od samego początku zachwycali się tym autem, gdy tylko zaczęło ono „dymić” oponami w gniewie. Zyskało uznanie licznych czasopism motoryzacyjnych jako najszybszy produkcyjny samochód na świecie.

Jednak w ciągu ostatnich trzech lat rynek samochodowy był świadkiem eksplozji osiągów, a modele takich producentów jak Ferrari, Lamborghini, Mercedes-Benz, Porsche i Chevrolet chwalą się teraz mocą przekraczającą 500 koni.
Saleen nie zamierza spocząć na laurach i nie zadowala się osiągami z przeszłości. Dlatego na 2005 rok przygotowali „żegnaj S7” i „niech żyje S7 Twin Turbo!”
To jest pierwsza duża zmiana w S7 od chwili jego wprowadzenia, i to ogromna zmiana, bo chodzi tu o 750 koni mechanicznych i 700 lb-ft momentu obrotowego – wartości, za którymi konkurencja będzie musiała długo gonić.

Co nowego w 2005 roku

W latach 90. XX wieku planujący rozwój produktów Saleen zauważyli, że liczby mocy i momentu obrotowego rosną, zwłaszcza wśród producentów supersamochodów. A wartości, które wtedy wydawały się spektakularne, mogą wydawać się dość zwyczajne kilka lat później. Dlatego inżynierowie Saleen od dawna przygotowywali się na ten dzień, zaczynając od pierwszego rysunku silnika 7-litrowego S7 na ekranie komputera.

Chociaż istnieje wiele różnych dróg, którymi projektanci silników Saleena mogli podążyć, aby osiągnąć te wysokie wartości mocy i momentu obrotowego, w tej drugiej edycji S7 postanowili pomyśleć nieszablonowo. A ponieważ to Saleen, dodali podwójny turbosprężarkę do sprawdzonej metody zwiększania mocy i momentu obrotowego.
Aerodynamika również została poddana rewizji w 2005 roku. Jeśli nie postawisz nowego S7 Twin Turbo obok jednego z modeli z 2002 roku, prawdopodobnie nie zauważysz, że wersja z 2005 roku ma inny dyfuzor/tylny spojler i zmienione przednie błotniki, które podkreślają już zgrabne i aerodynamiczne kształty S7.

Aby wspierać zwiększone osiągi S7 Twin Turbo, szkielet S7 przeszedł znaczne zmiany. W praktyce każdy punkt zawieszenia został zmieniony, a geometria zawieszenia została zmodyfikowana, aby zredukować przechyły i nurkowania podczas przyspieszania i hamowania.

Saleen S7 Twin Turbo (2005)
2005 Saleen S7 Twin Turbo
Silnik i napęd

Zaprojektowany przez inżynierów Saleena, silnik i napęd S7 wykorzystują najnowsze technologie wyścigowe. Nowy silnik V8 wykonany w całości z aluminium został zaprojektowany i wytworzony przez Saleen, aby mieć pojemność siedmiu litrów. Granica obrotów wynosi 6500 rpm. W całym silniku zastosowano materiały i technologię kosmiczną, w tym zawory ze stali nierdzewnej, tytanowe zatrzaski, berylowe gniazda zaworowe, aluminiową przepustnicę, głowice cylindrowe CNC wykonane przez Saleen oraz system wydechowy ze stali nierdzewnej.
Wyjątkowy zaprojektowany przez Saleen system napędu akcesoriów silnika z przodu (FEAD) skutkuje niezwykle kompaktowym silnikiem, co pozwala na lepsze rozmieszczenie masy i ogólną równowagę. V8 zawiera unikalną, zaprojektowaną przez Saleen, wodną pompę montowaną z boku, napęd wałka rozrządu napędzanego paskiem oraz zaprojektowany przez Saleen system dostarczania oleju suchym sumptem.
Umiejscowienie silnika w środkowej części podwozia optymalizuje rozmieszczenie masy i środek ciężkości, tworząc przestrzeń na niezwykle wysoki silnik, co pozwala na bardzo efektywny system indukcji. Powietrze dostaje się przez wlot dachowy, przechodzi przez miernik masy powietrza o średnicy 90 mm i trafia do komory z włókna węglowego. Z komory powietrze kierowane jest do podwójnych turbosprężarek na łożyskach kulkowych, sprężane do maksymalnego ciśnienia 5.5 psi, a następnie przechodzi przez przepustnicę o owalnym przekroju do aluminiowego kolektora ssącego z ośmioma indywidualnymi przewodami.
Aby dostarczyć energię do tego systemu, system wtrysku obejmuje podwójne elektryczne pompy paliwowe i wysokowydajne wtryskiwacze paliwa bezpowrotnego o wydajności 52 lb/h.
Starannie zaprojektowane i zintegrowane z podwójnym wysokoprzepływowym systemem wydechowym ze stali nierdzewnej S7, znajdują się dwie wodne turbosprężarki Saleen-Garrett na łożyskach kulkowych, z zaworami upustowymi o średnicy 44 mm.

Cztery rury wydechowe z każdego banku cylindrów łączą się w wysokowydajnym kolektorze, przypominającym ten stosowany w samochodach wyścigowych. Dodatkowo, system wydechowy obejmuje podwójne katalizatory przypadające na każdy bank cylindrów oraz system kontroli emisji EGR, a także wspomniane wcześniej podwójne zawory upustowe. A ponieważ Saleen wierzy w moc i czyste powietrze, system kontroli emisji wyposażony jest w podwójne czujniki tlenu z nagrzewaniem dla każdego banku cylindrów oraz system wysokopojemny do odparowywania emisji, a także cztery katalizatory. Oczywiście, aby dla lepszej miary i czystego powietrza, system jest zgodny z normą OBD-II.
Gdy inżynierowie Saleena pierwotnie zaprojektowali architekturę 7-litrowego V8 S7, celowo przeprojektowali wszystkie główne komponenty, ponieważ wiedzieli, że samochód będzie wykorzystywany w wyścigach, a także planowali na przyszłość zwiększenie osiągów na ulicy. Dlatego jedną z niewielu wewnętrznych zmian w silniku z podwójną turbosprężarką jest wymiana hydraulicznych popychaczy na sztywne. Ta zmiana pozwala silnikowi na wyższe i „twardsze” obroty. Sztywne popychacze nie „napełniają się” i „nie pływają” jak hydrauliczne przy wysokich obrotach, a także pozwalają na bardziej agresywne profile wałka rozrządu, co przekłada się na większą moc na górze. Podobnie jak w poprzednich hydraulicznych popychaczach, zawory są uruchamiane przez rolki o niskim tarciu.

Jak to już typowe dla silników z turbosprężarkami, stopień sprężania został obniżony. Spadł z bardzo wysokiego 12.0:1 w poprzednim silniku V8 z naturalnym zassaniem do nadal wysokiego 11.0:1. Dla zwiększenia trwałości, inżynierowie Saleena dodali także spryskiwacze oleju, aby schłodzić dolne części tłoków.

Komputer zarządzający osiągami Saleen PowerFlashTM, skalibrowany na 2005 rok, zajmuje się zarządzaniem silnikiem. System zapłonowy to zintegrowany „cewka na wtyk”.

Nowej generacji sześciobiegowy transaksjonariusz, z unikalną obudową Saleena, przenosi moc na koła. Sprzęgło to organiczno-metaliczne 8.0 calowe, podwójne z hydraulicznym napędem.
A jeśli potrzebujesz więcej dowodów, że inżynierowie Saleena zwracają uwagę na detale, skok już krótkiego drążka zmiany biegów został dodatkowo skrócony, aby poprawić odczucie zmiany biegów. Powiedz to pięć razy szybko, raz za każdy bieg!

Podwozie, zawieszenie i hamulce

Podwozie i zawieszenie S7 czerpią z wieloletniego doświadczenia Saleena w wyścigach, budowie samochodów wyścigowych oraz produkcji wysokowydajnych samochodów drogowych. Architektura Saleen S7 zaczyna się od podwozia w kształcie ramy, do którego przymocowano wzmocnienia z kompozytu plastra miodu. Karoseria jest strukturalna, wykonana z włókna węglowego o jakości lotniczej i produkowana w piecach autoklawowych.
Zawieszenie jest realizowane za pomocą w pełni niezależnych podwójnych wahaczy o różnej długości z sprężynami śrubowymi, lekkimi aluminiowymi amortyzatorami i stabilizatorami (przeciwhałasowymi) z przodu i z tyłu. Uchwyt w każdym rogu został wykonany z CNC obrabianego aluminium, mającego zwężające się otwory, które używają powietrza do chłodzenia łożysk.
W 2005 roku w użyciu sprężyn podwójnej fazy wprowadzono znaczną poprawę komfortu jazdy. Pierwsza sprężyna ma niższy współczynnik niż pojedyncze sprężyny stosowane w obecnym S7, co skutkuje miększą jazdą podczas normalnej jazdy ulicznej. Ale jeśli pamiętasz swoją historię, wiesz, że S7 jest samochodem z płaskim dnem, który generuje siłę docisku. Im szybciej jedziesz, tym większy docisk S7 wytwarza. W przypadku nowych sprężyn podwójnej fazy S7, druga sztywniejsza sprężyna zaczyna działać przy prędkości około 100 mph, gdy samochód zaczyna rozwijać poważny docisk.
Strojenie podwozia obejmuje również poprawioną charakterystykę amortyzatorów z przodu i z tyłu. Saelen stworzył i dostarczył lekkie aluminiowe sześciotłokowe hamulce mono-blokowe, które są zamontowane z przodu i z tyłu.
Hamulce należą do największych wśród produkcyjnych samochodów, z wentylowanymi tarczami 15-calowymi z przodu i wentylowanymi tarczami 14-calowymi z tyłu.
Zaprojektowane przez Saleena felgi stopów kutych mają centralne nakrętki blokujące z automatycznymi zamkami bezpieczeństwa. Rozmiary to 19 x 9.5 cali z przodu i 20 x 12 cali z tyłu.
Zmiany w geometrii, wraz z nowymi oponami, skutkują około 30-procentowym wzrostem przyczepności mechanicznej… co jest znaczące. W pozornym przeciwieństwie do obecnych praktyk dotyczących opon wyczynowych, 2005 S7 Twin Turbo jest wyposażony w „wyższe” opony, 275/35R19 z przodu i 335/30R20 z tyłu, zastępując opony 275/30R19 i 345/25R20 stosowane w normalnie zassanym S7. Podczas gdy opony Michelin Pilot Sport PS2 mają wyższe współczynniki, także pozostawiają ślady na drodze, które są prawie cal szersze z przodu i prawie 1,5 cala szersze z tyłu.

Deska rozdzielcza

Piękny kształt S7 został „zaprojektowany” przez wiatr. Optymalne cele aerodynamiczne i wydajności prędkości maksymalnej osiągnięto poprzez intensywną pracę w tunelu aerodynamicznym. Cele obejmowały niski współczynnik oporu, optymalny stosunek oporu do siły nośnej oraz ekstremalne siły docisku. S7 ma „pełne dno” w podwoziu.

Wieloletni konsultant projektowy Saleena, Phil Frank, i Steve Saleen następnie spersonalizowali i dopracowali estetykę S7, aby odzwierciedlała nowoczesne myślenie o supersamochodach. Ducting w kształcie żeberek jest oczywiście całkowicie funkcjonalny. Panele nadwozia z włókna węglowego produkowane w piecach autoklawowych obejmują zaawansowaną aerodynamikę, w tym zintegrowane kanały powietrza w całym samochodzie, pełne zarządzanie powietrzem podwozia oraz zaawansowany projekt przedniego dna i bocznych osłon, a także zintegrowany tylny spojler, który zastępuje skrzydło używane wcześniej.
W 2005 S7 Twin Turbo, przeprojektowane przednie i tylne dyfuzory oraz nowy tylny spojler przyniosły 40-procentowe zmniejszenie oporu aerodynamicznego i 60-procentowy wzrost siły nośnej. Ci, którzy wiedzą coś o siłach aerodynamicznych, rozumieją znaczenie ostatniego zdania. Zazwyczaj trzeba by poświęcić siłę nośną, aby zredukować opór aerodynamiczny.

Saleen S7 z silnikiem umieszczonym centralnie ma bagażniki z przodu i z tyłu i jest dostarczany z niestandardowym bagażem Mulholland Brothers(R) w 3 częściach. W prawdziwym stylu supersamochodów, drzwi otwierają się w górę i z dala od nadwozia.
„Kiedy zobaczysz S7 na własne oczy, ma niesamowitą obecność” mówi Steve Saleen, założyciel i prezydent Saleen, Inc. „Jest całkiem długi i szeroki, a jednocześnie ma tylko 41 cali wysokości, co zwiększa jego egzotyczny wygląd. Chcieliśmy zachować wygląd ‘forma podąża za funkcją’, ale taki, który jest również estetycznie piękny. Czuję, że osiągnęliśmy oba cele.”

Wnętrze

W Saleen S7 równie dużą wagę przyłożono do komfortu użytkowania, co do jego wydajności. Wielką uwagę zwrócono na położenie siedzeń. Auto ma asymetryczne siedzenia, przy czym miejsce kierowcy jest nieco przesunięte bliżej środka niż miejsce pasażera. To poprawia ergonomię kierowcy oraz rozkład masy. Ponieważ S7 ma niestandardowe miejsce siedzące dla kierowcy z 6 regulowanymi pedałami oraz regulowaną kierownicą, komfortowo pomieści wysokich kierowców. Choć Shaquille O’Neal miałby trudności z zajęciem miejsca za kierownicą S7, kierowcy o wzroście do 6 stóp i 6 cali mogą cieszyć się jazdą S7.
Aby poprawić komfort jazdy i ergonomię, S7 Twin Turbo posiada zmodyfikowaną skrzynkę pedałów. Zmodyfikowano proporcje pedałów sprzęgła i gazu, aby łatwiej się je obsługiwało. Dodatkowo, trzy pedały zostały umieszczone dalej od siebie, nie ograniczając przy tym miejsca na pedał martwy.
Fotele i inne powierzchnie we wnętrzu pokryte są elegancką skórą i zamszem. Klimatyzacja, elektryczne okna, elektryczne zamki drzwi z bezkluczykowym otwieraniem, elektrycznie podnoszona przednia szyba, wycieraczki o zmiennej częstotliwości, skórzana kierownica oraz system AM/FM/CD/DVD/TV są standardem. Saleen S7 ma również jedną unikalną cechę wnętrza: wideo „lusterko wsteczne” – w tylnej części samochodu zamontowana jest mała kamera wideo.
System nawigacji i polerowane felgi to nieliczne dostępne opcje.

Tło

Saleen S7, pierwszy amerykański supersamochód, od momentu swojego debiutu w sierpniu 2000 roku na prestiżowym wyścigu samochodów zabytkowych Monterey Historic, wzbudza zainteresowanie świata motoryzacji. Zaprojektowany, aby konkurować z najszybszymi, najszybszymi, najlepiej prowadzącymi i najbardziej egzotycznymi sportowymi samochodami, S7 zapewnia wyjątkowe amerykańskie doświadczenia dla tych nielicznych, którzy go posiadają. Odbija również ponad dwudziestoletnie osiągnięcia Saleena w zakresie wydajności i inżynierii w produkcji w pełni certyfikowanych pojazdów o wysokich osiągach.
Egzotyczny S7 jest zaprojektowany, inżynieryjnie zrealizowany, wyprodukowany i marketingowy przez Saleen, Inc., producenta pojazdów o wysokich osiągach z siedzibą w Irvine, Kalifornia. Współpracując z jednymi z najbardziej cenionych i technologicznie zaawansowanych dostawców motoryzacyjnych na świecie, Saleen S7 przeszedł od prototypu do pierwszych dostaw do klientów w mniej niż dwa lata.

Podwójna osobowość

Saleen S7 Twin Turbo został zaprojektowany jako połączenie osiągów wyścigowego samochodu torowego i przyjemności jazdy samochodem drogowym. W efekcie, podczas gdy S7 świetnie sprawdziłby się na każdym torze wyścigowym, jest również autem, które można przyjemnie prowadzić na autostradach, autostradach i bocznych drogach.
„Dzięki poprawie wydajności silnika, strojenia podwozia i aerodynamiki, S7 jest nie tylko łatwiejszy do prowadzenia przy ‘normalnych’ prędkościach w mieście, ale także szybszy i bardziej zabawny” mówi Steve Saleen.
Ale nie oczekuj mniej „postawy” Saleena. S7, jak każdy Saleen, jest owocem silnej tradycji wyścigowej Saleena.
„Nie czulibyśmy, że zrealizowaliśmy naszą misję, gdybyś nie wyszedł po przejażdżce wokół bloku myśląc, że S7 czuje się jak 'samochód wyścigowy na ulicy,'” kontynuował Saleen. „Zaprojektowaliśmy go właśnie w ten sposób.”

Sukcesy wyścigowe

W przeciwieństwie do większości egzotycznych supersamochodów, wersja wyścigowa, S7R, już udowodniła swoją wartość na międzynarodowej scenie motorsportowej. W ciągu ostatnich trzech lat wersja wyścigowa zdobyła więcej niż 50 pole positions, ustanowiła najszybsze okrążenia wyścigowe ponad 50 razy i odniosła ponad 40 zwycięstw, zdobywając siedem mistrzostw GT. Ten niesamowity rekord obejmuje wygranie prestiżowego wyścigu 12 godzin Sebring i ustanowienie nowego rekordu toru na słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
W zeszłym wrześniu S7R zdobył jedno z najbardziej pamiętnych zwycięstw, wygrywając w ósmej rundzie FIA GT Championship 2004. S7R wygrał wiele wyścigów FIA GT, więc to zwycięstwo było tylko jednym z wielu. Co jednak było ważniejsze, wyścig odbył się w Imola, we Włoszech, na torze Ferrari i Maserati, a głównym tematem tamtego weekendu miała być entuzjastyczna debiutanowa prezentacja Maserati MC 12. Zamiast tego, Saleen S7R zdominował kwalifikacje, umieszczając 5 samochodów w pierwszej dziesiątce, a na dodatek S7R Vitaphone ukończył wyścig z przewagą 43 sekund nad drugim Maserati. To nie był szczęśliwy dzień dla zarządu Ferrari-Maserati ani dla żadnej z ekip wyścigowych Ferrari, Maserati i Lamborghini.

Najlepszy w swojej klasie projekt

Choć S7 jest amerykańskim supersamochodem, sam pojazd odzwierciedla filozofię „najlepszego w swojej klasie”, w której Saleen wykorzystał doskonałe komponenty z całego świata, aby wyprodukować najlepszy możliwy pojazd. Na przykład, Saleen S7 wykorzystuje hamulce zaprojektowane przez Saleen i dostarczone przez firmę Brembo z Włoch, a także wiele technologicznych komponentów z firm z okolic Midlans w Wielkiej Brytanii, regionu, który jest dla motorsportu tym, czym Dolina Krzemowa jest dla komputerów. Początkowe testy w tunelu aerodynamicznym przeprowadzono na Uniwersytecie w Glasgow w Szkocji.

Marketing

7.0L V8 Twin Turbo 6MT (750 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność6997 Cm3
Moc559 Kw @ 6300 Rpm
750 Hp @ 6300 Rpm
750 Bhp @ 6300 Rpm
Moment obrotowy700 Lb-Ft @ 4800 Rpm
949 Nm @ 4800 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna248 Mph (399 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h2.8 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Długość188 In (4775 Mm)
Szerokość78.3 In (1989 Mm)
Wysokość41 In (1041 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)68.8/67.3 In (1
Rozstaw osi106.3 In (2700 Mm)
Prześwit4 In (102 Mm)
Pojemność bagażnika2.7 Cuft (76 L)
Aerodynamika (Cd)0.28
Masa własna2950 Lbs (1338 Kg)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.