Scion FR-S był amerykańskim modelem dla trio Toyota GT 86 – Subaru BRZ i Scion FR-S. Była to wersja tego samego auta, produkowanego w ramach wspólnego przedsięwzięcia Toyoty i Subaru.
Sportowy, dwudrzwiowy coupe z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła zaprojektowano jako przystępny cenowo samochód dla młodszej generacji. Oferowano go z sześciobiegową manualną skrzynią biegów jako standard lub sześciobiegową automatyczną jako opcję. Silnik typu boxer od Subaru zasilany był przez system wtryskowy Lexusa. Silnik umieszczony był jak najdalej z tyłu, a skrzynia biegów pomagała osiągnąć balans wagowy 53:47.
Wygląd zewnętrzny był podobny do Toyoty GT 86, z niewielkimi różnicami w designie i innymi logo. Marka Scion nie przetrwała długo na rynku, a FR-S można uznać za „łabędzi śpiew” budżetowej Toyoty. Był najtańszym z trzech modeli. Cennik podstawowej wersji zaczynał się od średnio 20 000 dolarów.
W środku znalazło się miejsce dla dwóch dorosłych. Deska rozdzielcza inspirowana była Toyotą GT2000, a linia dachu mogła pochodzić z tego samego modelu. Wzmocnione fotele były wygodne dla tych, którzy bardziej cenią sobie zakręty niż proste odcinki. Niestety, wykonane były z plastiku. Wyposażenie wyższej wersji modelu obejmowało przyzwoity system infotainment, łączność Bluetooth, klimatyzację, przycisk do uruchamiania silnika, elektryczne szyby i lusterka oraz łopatki do zmiany biegów w modelu automatycznym.
Aby ożywić konstrukcję z napędem na tylne koła, Scion FR-S był wyposażony w ograniczone poślizgi Torsen.
Scion ogłosił szczegóły dotyczące swojego sportowego samochodu kompaktowego FR-S z napędem na tylne koła z 2013 roku. Ten wysokowydajny coupe jest piątym modelem, który dołącza do rodziny Scion i trafi do sprzedaży w czerwcu 2012 roku.
„FR-S z pewnością będzie samochodem flagowym Scion” – powiedział wiceprezydent Scion, Jack Hollis. „Choć marka była ikoniczna dzięki xB, podkręcona przez tC i przełomowa dzięki nowemu iQ, dodanie FR-S rozszerza markę w nową wymiar jazdy.”
Autentyczny samochód sportowy w przystępnej cenie
Scion FR-S oferuje na rynku motoryzacyjnym autentyczny samochód sportowy w przystępnej cenie, z ceną początkową wynoszącą 24 200 USD przy wyposażeniu w sześciobiegową manualną skrzynię biegów oraz 25 300 USD przy wyposażeniu w sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów z łopatkami i technologią Dynamic Rev Management.
„Celem Scion było stworzenie przystępnego cenowo samochodu sportowego, który prawdziwi entuzjaści jazdy mogliby docenić,” dodał Hollis. „Udało nam się to osiągnąć dzięki cenie początkowej poniżej 25 000 USD, co jest świetnym wynikiem dla kupujących! Dodaj do tego bezpłatną obsługę Scion Service Boost, politykę Pure Price naszych dealerów oraz sieć około 1000 dealerów Scion, a FR-S to prawdziwy hit.”
„Czysta równowaga”
Scion FR-S, który oznacza silnik z przodu i napęd na tylne koła, to definicja Scion autentycznego sportowego samochodu z doskonałą równowagą wydajności i prowadzenia, atrakcyjnym stylem, elastycznością oraz zaskakującą efektywnością paliwową.
Scion FR-S to prawdziwe „scion”, urodzone w długiej historii samochodów wyścigowych Toyoty i motorsportu. Podczas planowania i rozwoju inspirowano się głównie generacją AE86 Corolli, lepiej znanej jako Hachi-Roku, co po japońsku oznacza „8-6”. AE86 był lekkim coupe z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła, co czyniło go doskonałym wyborem dla entuzjastów jazdy.
Inspirowany AE86, Scion FR-S zaprojektowano z myślą o osiągnięciu „Czystej równowagi”, co zaczyna się od strategicznego wykorzystania jedynego na świecie silnika typu boxer w konfiguracji z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła. Kompaktowe wymiary i płaski kształt silnika pozwalają na jego zamontowanie w dolnej części nadwozia, co zapewnia dynamicznie korzystny stosunek masy przód-tył wynoszący 53:47 oraz niski środek ciężkości porównywalny z niektórymi ekskluzywnymi supersamochodami.
Silnik 2.0-litrowy o naturalnym zasilaniu, czterocylindrowy, to efekt wspólnego rozwoju Toyoty i Subary. Partnerstwo polega na połączeniu nowo opracowanego silnika o przeciwnych cylindrach Subary oraz nowoczesnego systemu wtrysku D-4S Toyoty, który łączy zarówno wtrysk bezpośredni, jak i portowy dla każdego cylindra, jeden wtryskując paliwo bezpośrednio do komory spalania, a drugi to wtryskiwacz portowy umieszczony nad zaworami dolotowymi. Zastosowany w Lexusie IS F, wtrysk D-4S to nowa technologia w rodzinie Scion.
System D-4S korzysta z wtryskiwaczy bezpośrednich przy wszystkich prędkościach silnika. Oba rodzaje wtryskiwaczy są wykorzystywane przy określonych prędkościach silnika i pod określonymi obciążeniami, aby pomóc w uzyskaniu momentu obrotowego w średnim zakresie. D-4S to również kluczowa technologia, która redukuje emisję szkodliwych substancji. Głowice silnika Scion FR-S wykorzystują podwójną zmienną regulację czasu otwarcia zaworów, co pozwala na optymalizację mocy, momentu obrotowego i wydajności paliwowej. System D-4S, w połączeniu z wysokim stosunkiem sprężania 12.5:1, skutkuje imponującą mocą 200 KM i momentem obrotowym wynoszącym 151 lb-ft.
Pomimo potężnych osiągów silnika wynoszących 100 KM na litr, Scion FR-S osiąga wyniki szacunkowe EPA wynoszące 34 mpg na autostradzie przy automatycznej skrzyni biegów, oraz 30 mpg przy manualnej skrzyni biegów.
Silnik typu flat-four współpracuje z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Skrzynia manualna oferuje szybkie, precyzyjne zmiany biegów z krótkim skokiem; podczas gdy automatyczna cechuje się agresywnymi zmianami biegów w górę oraz sportowymi zjazdami z dopasowaniem obrotów, które są inicjowane przez łopatki umieszczone na kole kierownicy. Automatyczna skrzynia biegów korzysta z technologii Dynamic Rev Management, która szybko zwiększa prędkość silnika, aby dopasować obroty silnika do przełożeń na zjazdach, ograniczając wstrząsy napędu i wzbogacając wrażenia z jazdy.
Automatyczna skrzynia biegów oferuje również tryb sportowy, który przyspiesza czasy zmiany biegów oraz reakcję przepustnicy. W trybie sportowym skrzynia biegów dłużej utrzymuje biegi przy wyższych obrotach przed zmianą, co ułatwia wykorzystanie momentu obrotowego i mocy w górnych zakresach obrotów.
Obie skrzynie biegów mają ten sam stosunek przełożenia 4.10:1. Aby ożywić projekt z napędem na tylne koła, Scion FR-S wyposażony jest w mechanizm różnicowy Torsen®, który precyzyjnie i natychmiastowo rozdziela moc na tylne koła.
Idea „Czystej równowagi” realizowana jest także dzięki lekkiej konstrukcji Scion FR-S i jej kompaktowym wymiarom, co pozwala na szybkie i zwinne pokonywanie zakrętów, z dynamiczną zwrotnością i pewnym prowadzeniem. Coupe waży imponujące 2758 funtów przy manualnej skrzyni biegów i 2806 przy automatycznej. Scion FR-S utrzymywany jest na minimalnej wadze dzięki zastosowaniu aluminiowej maski, solidnego dachu oraz projektu bagażnika zamiast hatchbacka.
Niska waga Scion FR-S jest wspierana przez dynamicznie dostosowane zawieszenie, które składa się z przednich kolumn MacPhersona oraz systemu podwójnych wahaczy z tyłu. Doskonałe informacje zwrotne i reakcje kierownicy zapewnia elektryczne wspomaganie kierownicy z sportowym przełożeniem 13:1. Lekkie, 17-calowe aluminiowe felgi i wentylowane hamulce tarczowe są standardem na wszystkich czterech kołach.
Dla doświadczonych entuzjastów jazdy na torze, system kontroli stabilności pojazdu (VSC) oraz kontrola trakcji (TRAC) mogą być ustawiane w pięciu kombinacjach.
Potężny design zewnętrzny
Agresywny wygląd Scion FR-S jest solidnym odzwierciedleniem jego wewnętrznej mocy. Profil, inspirowany Toyotą 2000GT, ujawnia maskę i linię dachu, które są niezwykle smukłe i niskie, nadając mu aerodynamiczny kształt, który czysto prowadzi powietrze. Niska postawa jeszcze bardziej podkreśla groźny wygląd coupe, które charakteryzuje się ostrymi liniami, szerokim dolnym wlotem oraz kątowymi reflektorami z lampami halogenowymi typu projector-beam. Agresywne przednie błotniki wystają w górę i zdobią ikoniczny emblemat ’86’, który podkreśla dziedzictwo AE86 samochodu oraz jego wyjątkowy nowy silnik boxer. Tylna fascia jest niska i szeroka, z aerodynamicznymi dolnymi detalami otaczającymi sportowy system podwójnych wydechów. Diody LED podświetlają wyraziste tylne światła, a centralnie umieszczone lampy cofania kończą muskularny design.
Scion FR-S będzie dostępny w siedmiu kolorach, w tym Raven, Asphalt, Hot Lava, Argento, Ultramarine, Firestorm i Whiteout.
Wnętrze z myślą o wydajności
Wnętrze Scion FR-S obejmuje konfigurację siedzeń 2+2, zaprojektowaną z myślą zarówno o formie, jak i funkcji. Wygodne, ale zdecydowane przednie fotele mają głębokie boczki i są zamontowane bardzo nisko, natomiast tylne siedzenie składa się płasko, tworząc elastyczną przestrzeń. Standardowo będą dostępne unikalne dywaniki z logo FR-S.
Duży, centralnie umieszczony obrotomierz jest centralnym punktem trójwskaźnikowego zestawu i ma programowalny wskaźnik zmiany biegów, który ma mały, ale intensywny sygnalizator, który zapala się, gdy osiągnięta zostaje czerwona linia obrotów. Kierowca może ustawić ostrzeżenie na wzrastające wartości co 100 obrotów, zaczynając od 2000 rpm. Może być również zaprogramowany dźwięk, który będzie ostrzegał, gdy zbliżone się do granicy obrotów. Prędkość monitorowana jest zarówno przez wskaźniki cyfrowe, jak i analogowe.
Scion FR-S wyposażony jest w sportowy, skórzany, 365-milimetrowy koło kierownicy, które ma zarówno regulację w pionie, jak i w poziomie.
Miękki, skórzany górny panel deski rozdzielczej ma konstrukcję „płaskiego horyzontu”, inspirowaną prostotą deski rozdzielczej Toyoty 2000GT. W centrum górnej części deski znajduje się podniesiony żebro, które pełni funkcję „linii środkowej”, odbijającej się na dolnej części szyby, co pomaga wprawnemu kierowcy wydajności w intuicyjnym odnalezieniu środka samochodu.
Scion FR-S będzie standardowo wyposażony w system audio Pioneer™ o mocy 300 watów z AM/FM/CD/USB i ośmioma głośnikami. Standardowe funkcje to także technologia HD Radio™ oraz łączność Bluetooth®, która umożliwia zarówno bezprzewodowe połączenie telefoniczne, jak i streaming audio.
Scion FR-S będzie pierwszym modelem Scion oferującym system audio z multimediami BeSpoke™, zasilany przez Zypr™ od Pioneera. Po połączeniu z iPhonem®, system BeSpoke Scion zaoferuje wyższy poziom funkcji łączności i spersonalizowane treści, takie jak Facebook, Twitter, radio internetowe i inne.
Wydajność samochodu sportowego z doskonałymi cechami bezpieczeństwa
Scion FR-S standardowo wyposażony jest w sześć poduszek powietrznych, w tym poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu w podwójnej fazie, poduszki powietrzne montowane w fotelach przednich oraz poduszki powietrzne w zasłonach bocznych.
Jak wszystkie modele Scion, FR-S dysponuje systemem bezpieczeństwa Star Safety System, który obejmuje kontrolę trakcji (TRAC), elektroniczną dystrybucję siły hamowania (EBD), system stabilizacji pojazdu (VSC), wspomaganie hamowania (BA), system ABS i technologię Smart Stop (SST).
Gwarancja i bezpłatna obsługa Scion Service Boost
Jak wszystkie modele Scion, FR-S objęty jest ograniczoną gwarancją na 3 lata/36 000 mil oraz gwarancją na układ napędowy na 5 lat/60 000 mil. FR-S będzie standardowo objęty programem Scion Service Boost, który obejmuje normalną, zaplanowaną konserwację fabryczną przez dwa lata lub 25 000 mil, w zależności od tego, co nastąpi pierwsze, oraz dwa lata pomocy drogowej 24 godziny na dobę.