Po zaprezentowaniu samochodu koncepcyjnego publiczności w 2009 roku, Scion iQ trafił do sprzedaży wiosną 2011 roku.
Ten mikro pojazd subkompaktowy był dobrym rywalem dla Mini Coopera i Smart Fortwo, mając podobną szerokość do Mini, ale wyższą sylwetkę.
Mimo że uznawany był za auto 3+1, dorośli na tylnych siedzeniach nie mieli zbyt wiele miejsca. Jednak przestronność w przedniej części była zaskakująco dobra, zarówno jeśli chodzi o miejsce na nogi, jak i nad głową, mimo że z zewnątrz auto wyglądało na malutkie.
W kabinie, iQ oferował niespodziewany design wnętrza, z materiałami dobrej jakości.
Silnik o pojemności 1,3 litra i 4 cylindrach współpracował z automatyczną skrzynią biegów CVT i charakteryzował się świetnym zużyciem paliwa. Silnik generował 90 koni mechanicznych i był mocniejszy od tego zainstalowanego w Smart Fortwo.
W porównaniu do Mini Coopera, iQ był dostępny w cenie startowej poniżej 16 000 dolarów.
Praktyczność małego samochodu sprawiała, że był łatwy do prowadzenia i parkowania w mieście, jednak przestrzeń ładunkowa była prawie nieistniejąca. Ponad 2 dorosłe osoby z bagażami to coś, co było trudne do osiągnięcia, ponieważ przestrzeń bagażowa mogła być powiększona przez złożenie tylnych siedzeń.
iQ był wyposażony w standardowy system audio z 6 głośnikami, 10 poduszek powietrznych, sterowanie na kierownicy oraz liczne systemy bezpieczeństwa, takie jak kontrola stabilności elektronicznej, system ABS oraz kontrola trakcji.
Scion iQ to odpowiedź na potrzeby nowej, wyznaczającej trendy generacji miejskich kierowców. Ten mały samochód potrafi skupić wielkie pomysły w kompaktowej formie. Dzięki inteligentnemu i funkcjonalnemu projektowi, Scion iQ oferuje komfort i funkcjonalność, które kierowcy oczekują od auta dwa razy większego.
Profil Sciona iQ, charakteryzujący się mocną i wysoką linią okien, płynnie przechodzi od dużych, masywnych reflektorów, wzdłuż słupka A, przez dach, aż do tylnej części, podkreślając geometryczny kształt Sciona iQ. Lusterka boczne z wbudowanymi kierunkowskazami akcentują czysty design.
Tył pojazdu podkreśla nowoczesny styl auta. Trapezoidalne linie biegną w kierunku kół, od klapy bagażnika do tylnych elementów, tworząc wyraźny charakter. Z rozstawem osi wynoszącym 78,7 cala i unikalnym układem zawieszenia – z przednimi kolumnami McPhersona oraz tylnym zawieszeniem na belce skrętnej – trzydrzwiowy hatchback porusza się z łatwością w miejskim ruchu. Dodatkowo jego całkowita długość wynosząca zaledwie 120,1 cala, szerokość 66,1 cala oraz krótkie zwisy przednie i tylne nadają Scionowi iQ pewną postawę, umożliwiając jednocześnie wpasowanie się w praktycznie każdą miejską przestrzeń parkingową.
Innowacje inżynieryjne, takie jak kompaktowa jednostka klimatyzacji, odwrócony różnicowy zamontowany z przodu oraz elektroniczny układ wspomagania kierownicy z kompaktową kolumną kierowniczą, znacznie zmniejszają długość przedniej części pojazdu. Dodatkowo Scion iQ wyposażono w płaski zbiornik paliwa umieszczony pod podłogą, co redukuje tylny zwis.
Funkcjonalne siedzenia typu „3+1” w Scionie iQ to najmniejsze czteroosobowe auto na świecie. Dzięki przesuniętym nieco siedzeniom kierowcy i pasażera z przodu, ta innowacyjna konfiguracja umożliwia przewożenie jednego dorosłego za pasażerem z przodu oraz dziecka, niewielkiego bagażu lub zwierzaka za kierowcą. Po raz pierwszy w modelu Scion zastosowano ultracienkie oparcia foteli przednich, co zapewnia pasażerom z tyłu wystarczająco dużo miejsca na nogi. Tylne siedzenia są niezwykle wszechstronne, z dzielonym proporcjonalnie 50/50 i możliwością złożenia na płasko, co zapewnia wystarczającą przestrzeń, by zmieścić nawet dwie torby golfowe.
Scion iQ, mimo niewielkich rozmiarów, jest dużym autem pod względem bezpieczeństwa. Aktywne funkcje bezpieczeństwa obejmują kontrolę stabilności pojazdu (VSC), system zapobiegający blokowaniu kół (ABS) z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD), wsparcie hamulca (BA) oraz kontrolę trakcji (TRAC).
Scion iQ będzie standardowo wyposażony w 10 poduszek powietrznych SRS, w tym pierwszą na świecie poduszkę kurtynową z tyłu samochodu. Inne poduszki obejmują poduszki dla kierowcy i pasażera z przodu; boczne poduszki montowane w fotelach kierowcy i pasażera; boczne poduszki kurtynowe; poduszki na kolana kierowcy i pasażera; oraz nowość w Scion, poduszka powietrzna w siedzisku kierowcy.
Model iQ z 2011 roku jest napędzany silnikiem czterocylindrowym o pojemności 1,3 litra, który generuje ponad 90 koni mechanicznych i wykorzystuje najnowszą technologię podwójnego VVT-i, co pozwala osiągnąć imponującą efektywność, zapewniając szerszy zakres mocy przy mniejszym zużyciu paliwa i niższej emisji.
Silnik Sciona iQ jest połączony z bezstopniową skrzynią biegów (CVT), co zapewnia płynną przyspieszenie i doskonałą efektywność paliwową. Scion iQ będzie klasyfikowany jako pojazd o niskich emisjach (ULEV-II) i oczekuje się, że osiągnie łączoną efektywność paliwową w górnej części klasy 30, porównywalną z podobnymi pojazdami o mniejszej pojemności pasażerskiej i ładunkowej.