Scion, submarka Toyoty skierowana do młodzieży, zaprezentowała drugą generację modelu xB po niemal czterech latach obecności na rynku podczas Targów Motoryzacyjnych w Chicago w 2007 roku.
Na początku 2007 roku sytuacja na rynkach finansowych wyglądała dobrze, a producenci samochodów planowali swoje produkty na następne dziesięciolecie. Jednak ten pośpiech nie był korzystny dla japońskiego producenta, co zrozumiał dekadę później.
Druga generacja modelu xB miała płaską przednią część nadwozia z krótkim zwisem. Projektanci stworzili ażurowy grill w górnej części oraz dodatkowy wlot powietrza w dolnej części zderzaka, flanki zaś podkreślono dwoma wąskimi, pionowymi liniami, które przypominały parę wlotów bocznych do chłodzenia hamulców. Przyciemnione słupki A i B oraz gruby słupek C nadawały samochodowi bardziej solidny wygląd na rynku. Z tyłu, lekko wygięta, pionowa klapa kończyła bryłę pojazdu.
Wnętrze, dzięki dłuższemu rozstawowi osi, mogło pomieścić nawet pięć osób. Fotele przednie były wysoko umieszczone i oddzielone składanym podłokietnikiem dla kierowcy. Deska rozdzielcza miała centralnie umieszczony zestaw wskaźników z trzema analogowymi tarczami i dwoma wyświetlaczami LCD: jednym dla komputera pokładowego, a drugim dla prędkościomierza. Dzięki programowi personalizacji, nabywcy mogli dostosować swoje pojazdy, wybierając z szerokiej gamy opcji, w tym kombinacji kolorów wnętrza, tapicerki i wykończeń.
Pod maską, Toyota zainstalowała silnik o pojemności 2,4 litra w układzie prostym, zapożyczony z pierwszej generacji Camry. Producent połączył go z pięciobiegową skrzynią manualną lub czterobiegową automatyczną.
Marka Scion, należąca do Toyota Motor Sales, U.S.A., Inc., zaprezentowała zupełnie nowy model 2008 xB – samochód użytkowy klasy miejskiej – podczas konferencji prasowej na Targach Motoryzacyjnych w Chicago w 2007 roku. Model xB został po raz pierwszy wprowadzony na rynek na początku 2003 roku jako model 2004, a jego pudełkowaty kształt stał się ikoniczny dla marki Scion.
„Nikt w branży motoryzacyjnej nie jest tak mocno związany ze swoimi klientami jak Scion, a model 2008 xB jest tego doskonałym przykładem,” powiedział Mark Templin, wiceprezydent Scion. „Twierdziliśmy w przeszłości, że prawdopodobnie zawsze będziemy mieć 'pudełko’ w ofercie Scion, ale nasi klienci powiedzieli, że chcą większego pudełka. Oni mówią, my słuchamy i odpowiedzieliśmy większym i lepszym xB.”
Wyraźny styl Scion
Tak jak w poprzedniej generacji, nowy model 2008 został zaprojektowany z myślą o wyróżniających się cechach. Ten agresywny, nowy kompakt czerpie elementy wzornicze z koncepcyjnego pojazdu t2B, który został zaprezentowany na Nowojorskich Targach Motoryzacyjnych w 2005 roku. Do elementów stylizacji zewnętrznej należą miękkie kąty między szerokimi i płaskimi panelami, wysoka linia okien, wydłużone lampy przednie otaczające boki pojazdu, schowane światła tylne, prostokątna kratka, wyraźnie zaznaczone błotniki oraz pojedyncza lampka cofania na lewym zderzaku. xB wyróżnia się również przyciemnionymi tylnymi szybami oraz kierunkowskazami zintegrowanymi w bocznych lusterkach.
Większa platforma dla komfortowej jazdy
Klienci Scion uwielbiają prowadzić samochody, dlatego ogólny rozmiar został zwiększony, co pomaga stworzyć bardziej ekscytujące doświadczenie jazdy. Inżynierowie wydłużyli rozstaw osi o cztery cale, całkowitą długość o stopę, szerokość o prawie trzy cale, a wysokość zmniejszyli o ponad cal, aby zapewnić bardziej komfortową jazdę.
xB jest również wyposażony w stalowe koła o średnicy 16 cali, większe o cal w porównaniu do poprzedniej generacji. Klienci będą mogli wybierać spośród trzech całkowicie nowych standardowych pokryw kół, które będą również współdzielone z nowym modelem xD. xB wyposażono w większe hamulce dzięki wentylowanym tarczom o średnicy 10.83 cala z przodu oraz 10.98 cala z tyłu, które są większe o ponad dwa cale od poprzedniej generacji.
Oprócz szerszego rozstawu osi, gładka jazda xB jest wynikiem zastosowania zawieszenia na przednich McPhersonach i belkach skrętnych z tyłu.
Komfort i design wnętrza
Zespół projektowy xB dążył do stworzenia wnętrza przypominającego salon, które odpowiada na potrzeby komfortu i stylu życia klienta. Wszechstronne wnętrze oferuje 29.1 stopy sześciennej przestrzeni bagażowej za tylnymi siedzeniami, co stanowi wzrost o prawie osiem stóp sześciennych w porównaniu do poprzedniej generacji xB. Dla dodatkowej wygody tylne siedzenia dzielone w proporcji 60/40 składają się płasko, co umożliwia uzyskanie przestronnej i płaskiej podłogi bagażowej, co ułatwia przewożenie większych ładunków. Dodatkowo, przednie siedzenia można całkowicie odchylić dla większej przestrzeni bagażowej lub relaksu.
Wnętrze oferuje wiele możliwości przechowywania z wygodnym schowkiem dla kierowcy, schowkiem na rękawiczki, schowkiem w konsoli oraz miejscem w drzwiach z przodu. Pod tylnymi siedzeniami znajduje się stała półka, która zapewnia ukryte miejsce na drobne przedmioty, takie jak magazyny, aparaty, laptopy, ładowarki do telefonów komórkowych i płyty CD.
Zestaw eleganckich, okrągłych wskaźników, w tym wspólny miernik, znajduje się na desce rozdzielczej. Miernik umożliwia kierowcom przełączanie między zegarem, temperaturą zewnętrzną, aktualną efektywnością paliwową, średnią efektywnością paliwową, odległością do pustego baku lub średnią prędkością. Po uruchomieniu silnika na wspólnym mierniku miga napis „xB” przed wyświetleniem informacji. Wskaźniki o głęboko pomarańczowym wyświetlaczu umożliwiają lepszą widoczność zarówno w dzień, jak i w nocy. Metaliczne detale akcentują deskę rozdzielczą oraz otaczają dźwignię zmiany biegów, która znajduje się na dolnej części deski. Dodano również podłokietnik po prawej stronie kierowcy dla większego komfortu.
Standardowy system audio Pioneer o mocy maksymalnej 160 watów w modelu xB koncentruje się na stylu życia młodzieży, oferując możliwość podłączenia iPoda oraz port mini-jack. Ten standardowy odtwarzacz integruje informacje o utworze, artyście i albumie z iPoda na jednolinowym wyświetlaczu. Podłączenie jest proste – wystarczy podłączyć iPoda przez kabel do portu, co zapewnia doskonałą jakość dźwięku przez system audio samochodu oraz stałe zasilanie dla iPoda. Muzyka jest kontrolowana za pomocą odtwarzacza i przycisków audio na kierownicy. Port mini-jack umożliwia użytkownikom słuchanie swojej kolekcji muzyki z przenośnych urządzeń przez głośniki Pioneer w xB.
Ponieważ wielu klientów Scion dodaje systemy rozrywki do swoich pojazdów, xB teraz standardowo wyposażony jest w wyjścia dla tylnych jednostek, umożliwiające podłączenie dodatkowych wzmacniaczy w celu zwiększenia mocy głośników przednich i tylnych oraz subwooferów.
Opcjonalny system audio premium w xB dodaje jedną nową funkcję do standardowego odtwarzacza – możliwość pobierania „skórek”, które można wyświetlać na wyświetlaczu LCD. Klienci mogą pobierać obrazy, cztero-sekundowe klipy wideo i ośmio-sekundowe filmy ze strony internetowej Pioneer. Dodatkowo, oprogramowanie Pioneer umożliwia klientom nagrywanie własnych obrazów i filmów na płycie CD i przesyłanie ich do dostępnego odtwarzacza.
Zarówno standardowe, jak i premium jednostki audio zachowują kluczowe cechy systemu audio Scion, takie jak Scion Sound Processing (SSP), gdzie słuchacze mogą wybierać spośród trzech wstępnie ustawionych ustawień equalizera, kompatybilność z radiofonią satelitarną, dostosowywany ekran powitalny, obsługę MP3 i WMA, automatyczne dostosowywanie poziomu dźwięku (ASL) oraz technologię retuszu dźwięku (SRT), która zapewnia lepszą jakość dźwięku z płyt CD. Oba systemy są wyposażone w sześć głośników: dwa głośniki wysokotonowe oraz głośniki w każdym panelu drzwiowym.
Większa wydajność
Nowy xB jest mocniejszy od swojego poprzednika, wyposażony w silnik o pojemności 2.4 L z podwójnym wałkiem rozrządu, czterocylindrowy z systemem inteligentnego sterowania zaworami (VVT-i), ten sam silnik, który znajduje się w modelu tC. Silnik generuje moc 158 koni mechanicznych, o 55 więcej niż w poprzedniej generacji. Klienci będą mieli do wyboru pięcio-biegową manualną skrzynię biegów lub cztero-biegową automatyczną z sekwencyjnym przełączaniem, co jest nowością w modelach Scion i Toyota.
Standardowe wyposażenie
Jak wszystkie pojazdy Scion, xB ma jedną specyfikację. Klienci muszą jedynie wybrać kolor nadwozia i typ skrzyni biegów. xB wyposażony jest w bogate i eleganckie standardowe funkcje, w tym wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby, zamki i lusterka; zdalny dostęp bezkluczykowy; klimatyzację; czterokołowy system antyblokujący (ABS) z elektroniczną dystrybucją siły hamowania (EBD) i wspomaganiem hamowania (BA); poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu z dwuetapowym wypełnieniem; boczne poduszki powietrzne zamontowane w przednich siedzeniach; boczne kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu; kontrolę stabilności pojazdu (VSC) z systemem kontroli trakcji (TRAC); apteczkę; oraz regulowaną kierownicę z kontrolą audio. Wszystkie modele Scion obejmują bezpłatne usługi serwisowe zalecane przez producenta przy pierwszych 5,000 i 10,000 milach, wykonywane przez autoryzowany serwis Scion lub Toyota.
Kolory
Paleta kolorów nadwozia nowego xB obejmuje Super Biały, Klasyczny Srebrny Metalik, Czarny Piasek Perłowy, Morski Niebieski Metalik, Blackberry Crush Metalik oraz Hipnotyczny Teal Mica. Wszystkie xB będą miały wysokiej jakości ciemnoszary materiał wewnętrzny.
Gwarancja
Wszystkie modele Scion objęte są ograniczoną 36-miesięczną/36,000-milową gwarancją na nowy pojazd, która dotyczy wszystkich komponentów innych niż normalne zużycie i elementy konserwacyjne. Dodatkowe 60-miesięczne gwarancje obejmują układ napędowy przez 60,000 mil oraz korozję bez ograniczeń przebiegu.
WSTĘPNE SPECYFIKACJE SCION xB 2008
WYMIARY (cale)
Długość całkowita: 167.3
Szerokość całkowita: 69.3
Wysokość całkowita: 62.6
Rozstaw osi: 102.4
SILNIK
Typ: 2.4-litrowy, 4-cylindrowy, DOHC 16-zaworowy EFI z VVT-i
Średnica i skok: 3.48 x 3.78 cale
Pojemność: 2,362 cc
Stosunek sprężania: 9.8:1
Moc: 158 hp @ 6,000 rpm
Moment obrotowy: 162 lb.-ft. @ 4,000 rpm
OPONY I KOŁA