Wraz z dynamicznym rozwojem rynku crossoverów, przyszedł czas na prezentację modelu Seat. Seat Arona zadebiutował w 2017 roku jako trzeci model marki, po faceliftowej wersji Leona i nowej Ibizie.
Arona była pierwszym modelem w segmencie A0 kompaktowych crossoverów produkowanych przez hiszpańską markę. Wyglądała jak mniejszy brat Ateki, a jej budowa opierała się na platformie MQB A0.
Wszystko w zewnętrznym designie krzyczało Seat – trójkątne reflektory przednie i tylne, kratka, zderzaki oraz dwukolorowe nadwozie.
Dla osób ceniących wysoką pozycję za kierownicą, a także komfort i oszczędność paliwa małego samochodu miejskiego, Arona była doskonałym wyborem.
Początkowa oferta obejmowała trzy wersje silnikowe benzynowe: jednostkę 1.0 o trzech cylindrach, generującą moc od 94 do 114 KM. Dostępny był również silnik 1.5 o czterech cylindrach, który oferował moc 148 KM. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, silnik 1.5 był świetnym wyborem dzięki możliwości wyłączania cylindrów w odpowiednich warunkach.
Silnik podstawowy był wyposażony w 5-biegową manualną skrzynię biegów, podczas gdy silniki trzylitrowe mogły być połączone z 6-biegową manualną lub 7-biegową automatyczną skrzynią z podwójnym sprzęgłem.
Silniki diesla w ofercie to jednostki 1.6 o mocy 94 KM lub 114 KM.
Nowy SEAT Arona to trzeci nowy model hiszpańskiej marki w 2017 roku, po zmodernizowanym Leonie i Nowym Ibizie. To kolejny dodatek do oferty SEAT-a w ramach największej ofensywy produktowej w historii, która zawiera także model Ateca oraz nadchodzący duży SUV, który zostanie zaprezentowany w 2018 roku. Nowy SEAT Arona doskonale wpisuje się w rodzinę SUV-ów jako młodszy brat, w wyjątkowy i wyrazisty sposób, łącząc zalety kompaktowych wymiarów w mieście z cechami crossovera, co pozwala na łatwe wyjazdy poza miasto i odkrywanie nowych miejsc. SEAT Arona wyróżnia się elegancją, przestronnością, funkcjonalnością i komfortem zarówno w codziennych dojazdach, jak i podczas weekendowych przygód z aktywnym trybem życia. Wszystko to uzupełnione jest nowoczesnymi technologiami bezpieczeństwa i łączności, które znajdują się zazwyczaj w wyższych segmentach rynku, a także niewątpliwie atrakcyjnym i charakterystycznym designem SEAT-a oraz ogromnym zakresem możliwości personalizacji, a także dynamiczną i finezyjną sportową naturą hiszpańskiej marki. Arona, produkowana wyłącznie w Martorell – zakładzie o największym wolumenie produkcji w Hiszpanii – odegra kluczową rolę dla SEAT-a, wzmacniając markę i zwiększając sprzedaż.
„W SEAT-cie jesteśmy bardzo wytrwali. W ramach naszej największej ofensywy produktowej, gdy duży SUV wejdzie na rynek, SEAT w przeciągu dwóch i pół roku wprowadzi średnio nowy pojazd co sześć miesięcy. SEAT przeznaczył łącznie 900 milionów euro na inwestycje i wydatki na badania i rozwój dla Ibizy i Arony. Inwestycje te są częścią całkowitych wydatków w wysokości 3,3 miliarda euro na lata 2015-2019”, mówi Luca de Meo, prezydent SEAT-a. „Komercyjna premiera Nowej Ibizy odbywa się w tym miesiącu, a Arona zadebiutuje na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie”.
Nowy SEAT Arona to pierwszy model SEAT-a w segmencie A0 crossoverów, który wzrósł czterokrotnie od 2015 roku.
Arona, daleka od ograniczeń w jednej kategorii, to przykład wszechstronności. Dzięki kompaktowym wymiarom oraz poczuciu bezpieczeństwa i kontroli, które zapewnia wysoka pozycja za kierownicą i nowoczesny design, perfekcyjnie nadaje się do codziennej jazdy po mieście, ale także bez obaw pokazuje swoją zabawną i przygodową stronę. Dzięki odważnemu crossoverowemu wyglądowi, Arona to nie jest zwykły samochód; ma o wiele więcej do zaoferowania.
Nowy SEAT Arona jest zaprojektowany dla kierowców, którzy poszukują poczucia ekscytacji, wyróżnienia i funkcjonalności. To osoby, które wiedzą, że wiek to tylko liczba, a nie podejście do życia. To samochód, który pasuje do ich stylu życia, sprawdzającego się zarówno w mieście, jak i na wsi, wypełniony technologią, wygodny, przestronny, bezpieczny, dynamiczny, dostosowywalny i wszechstronny. Łatwo się do niego wsiada, a jakby tego było mało, pomieści bagaż bez jakichkolwiek problemów.
Zawsze gotowy na przygodę
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo pasywne, Nowy SEAT Arona osiąga najwyższy poziom w obecnych, znacznie bardziej wymagających warunkach.
„Jesteśmy przekonani, że Nowy SEAT Arona to idealna odpowiedź na obecne oczekiwania naszych klientów w zakresie dynamiki, komfortu, bezpieczeństwa i nowoczesnych technologii. Ponownie wyznaczamy nowe standardy w tym segmencie” mówi Dr. Matthias Rabe, wiceprzewodniczący ds. badań i rozwoju.
Nowy SEAT Arona jest wyposażony we wszystkie systemy wsparcia kierowcy i infotainment, które znasz i kochasz z innych modeli SEAT-a, takie jak asystent hamowania, adaptacyjny tempomat, system Stop&Go (połączony z ACC i skrzynią DSG), kontrola zjazdu ze wzniesienia, detekcja zmęczenia, czujniki deszczu i świateł, system zapobiegający wielokrotnym zderzeniom, system bezkluczykowego dostępu i rozruchu, precyzyjna tylna kamera o wysokiej jakości, premium dotykowy ekran 8″ oraz bezprzewodowa ładowarka z wzmacniaczem sygnału GSM. Arona oferuje także opcjonalny system ostrzegania o ruchu z tyłu, wykrywanie martwego pola oraz system asystencji parkowania, który działa zarówno w przypadku parkowania równoległego, jak i pod kątem.
Wymiary
Jeśli chodzi o wymiary, SEAT Arona ma długość 4 138 mm, co oznacza, że jest o 79 mm dłuższa od Nowej Ibizy. Jednak prawdziwa różnica tkwi w wysokości, ponieważ Arona jest o 99 mm wyższa. W rezultacie Nowy SEAT Arona oferuje nie tylko wyższy prześwit dla tych off-roadowych przygód, ale także więcej przestrzeni nad głowami zarówno z przodu, jak i z tyłu, a przede wszystkim większy bagażnik o pojemności 400 litrów. Inną ważną cechą jest poduszka siedzenia, która jest o 52 mm wyższa, co daje dwa ułatwienia: po pierwsze, wyższa pozycja za kierownicą zapewniająca lepszą widoczność w ruchu; po drugie, znacznie ułatwia wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Miejsca pasażerskie są również o 62 mm wyższe. Miejsca na głowę są wyższe o 37 mm z przodu i 33 mm z tyłu. Zawieszenie wzrosło o 15 mm, a przednia szyba jest nieco bardziej pionowa niż w Ibizie, co sprawia, że wnętrze jest bardziej przestronne.
Platforma MQB A0
Kluczem do znaczącej poprawy przestronności i dynamiki jazdy jest najnowsza technologia Grupy Volkswagena, platforma MQB (Modular Quer Baukasten). Platforma MQB A0 umożliwia większą elastyczność produkcji, bardziej solidne wdrożenie oraz różne modele o różnych typach nadwozia w tym samym segmencie. Możliwe jest również uzyskanie różnych konfiguracji rozstawu osi w ramach tej samej podstawowej platformy. Inwestycje i wydatki na badania i rozwój SEAT-a w ostatnich latach częściowo przeznaczone były na dostosowanie Linii 1 w zakładzie w Martorell do nowej platformy MQB A0, co pozwoliło SEAT-owi być pierwszą firmą z grupy Volkswagena, która wykorzystuje tę technologię.
W pełni połączony i z własnym stylem
Jeśli chodzi o łączność, Arona oferuje Apple Car Play, Android Auto oraz Mirror Link. W dziedzinie dźwięku, Nowy SEAT Arona wyposażony jest w opcjonalny system audio BeatsAudio z sześcioma głośnikami premium, 300W 8-kanałowym wzmacniaczem i subwooferem w bagażniku.
Podobnie jak Leon, Ateca i Ibiza, Nowy SEAT Arona oferuje wersje Reference, Style, FR i Xcellence. Dwukolorowe (czerwono-białe) podświetlenie LED wewnątrz oraz dwustrefowa klimatyzacja z filtrem Aircare są również dostępne w Aronie, a z przodu samochodu trójkątne światła przednie wyróżniają się atrakcyjnym kolorem i doskonałą luminancją, co sprawia, że Nowa Arona jest natychmiast rozpoznawalna. Z tyłu lampy tylne również są LED, co zapewnia dodatkową wizualną szerokość dzięki podwójnym lampom tylnym. Wersja FR obejmuje zawieszenie o podwójnym trybie oraz profil jazdy SEAT z czterema trybami: Normal, Sport, Eco i Individual. Aby ułatwić proces wyposażania Nowego SEAT-a Arona, opcjonalne wyposażenie jest zgrupowane w pakiety.
Wielofunkcyjność bez kompromisów
Po emocjonalnej stronie, Arona oferuje dreszczyk emocji, którego kierowcy szukali kiedyś w wersjach trzydrzwiowych, z zaletą przestronności nadwozia samochodu rodzinnego oraz zwiększoną pojemnością, jaką zapewnia jej wyższa konstrukcja. Arona dzieli również cechy z Ateca. W końcu jest jej młodszym bratem w rodzinie SUV-ów, czekając na przybycie największego członka rodziny, dużego SUV-a planowanego na 2018 rok. Solidny przód Arony opiera się na tym samym schemacie co Ateca, z bardziej wyrazistym, trójwymiarowym wyglądem, bez agresywności. Dodatkowo, tabliczka rejestracyjna na tylnej klapie umożliwia bardziej solidny projekt zderzaka i wizualnie podnosi samochód.
Alejandro Mesonero, dyrektor ds. designu w SEAT, mówi: „Chcieliśmy nadać Nowemu SEAT-owi Aronowi wyraźny charakter crossovera, solidnego samochodu do codziennego życia, do miejskiej dżungli. Dlatego znajduje się wiele mocnych zabezpieczeń w zderzakach, nadkolach oraz ciemnych gumowych listwach bocznych, a także w bagażniku dachowym i aluminiowej ochronie na dolnych częściach zderzaków”. Wszystko to sprawia, że samochód wydaje się bardziej wytrzymały i wyższy. Koła o średnicy 665 mm również pomagają podnieść wysokość pojazdu.
Nowy SEAT Arona jest bardzo ekspresyjny. Oprócz relingu dachowego, wygląd dachu przywodzi na myśl estetykę pojazdów terenowych. Ma wiele cech wspólnych z nowym językiem designu zaprezentowanym w ostatnich modelach SEAT-a. Bez wątpienia ten samochód ma swoją osobowość. Jest to widoczne w jego wnętrzu, które wyróżnia się nie tylko poziomymi proporcjami, które podkreślają i powiększają rozmiar samochodu, ale także zwiększoną elegancją. Szczególną uwagę poświęcono detalom, aby podkreślić poprawę jakości nowego SEAT-a Arony.
Koncepcja Wysokiej Konsoli również zwiększa widoczność konsoli, co wpływa na bezpieczeństwo i ergonomię, ponieważ każdy element jest umiejscowiony tak, aby kierowca mógł rzadko odrywać wzrok od drogi podczas jazdy. Szczególną uwagę poświęcono fotelowi kierowcy, a wszystkie instrumenty są skierowane w stronę kierowcy. Wszystko znajduje się w zasięgu ręki, co umożliwia łatwe dostosowanie i zwiększone bezpieczeństwo. Fotele są bardziej komfortowe i zapewniają większe uczucie bezpieczeństwa, utrzymując pasażerów na miejscu. Materiały, odcienie i kolory są ekskluzywne dla Nowego SEAT-a Arony, a kolory wnętrza i wykończenia oferują wiele możliwości personalizacji, na przykład konsola może być pomalowana, aby pasowała do deski rozdzielczej.
W tej kwestii możliwość personalizacji Arony jest bardzo istotna. W ostatnich latach klienci coraz częściej domagają się indywidualizacji swoich pojazdów. W kwestii kolorów, Arona dzieli się na dwa: dolną część nadwozia oraz dach, a także słupki A i C. Do palety kolorów nadwozia dodano Eclipse Orange. Dach może być w kolorze szarym, czarnym, pomarańczowym lub takim samym jak nadwozie. Łącznie możliwe jest 68 kombinacji kolorystycznych. Na słupku C umieszczono wyraźny wzór X wyryty w blachach, aby podkreślić crossoverowy wygląd Arony. Chociaż każdy model w ofercie SEAT-a ma dynamiczny, wszechstronny, technologiczny i sportowy charakter, Arona zachowuje te wszystkie cechy, ale ma bardziej przestronne wnętrze i szerszy wachlarz możliwych zastosowań.
Idealny towarzysz
Siła, jaką dzisiaj się liczy, tkwi w efektywności i niezawodności. Wszystkie silniki dostępne w ofercie Nowego SEAT-a Arony mają bezpośredni wtrysk, turbosprężarkę oraz system automatycznego wyłączania i uruchamiania. Można wybierać spośród trzech różnych silników benzynowych, wszystkie z aluminiowym blokiem. Pierwszym jest 3-cylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM, połączony z pięciobiegową skrzynią ręczną. Następnie mamy ten sam silnik, ale w wersji 115 KM, który jest dostępny z sześciobiegową skrzynią ręczną lub siedmiobiegową skrzynią DSG. Trzeci to nowy silnik 4-cylindrowy TSI o mocy 150 KM z technologią aktywnego odłączania cylindrów, który jest ekskluzywny dla wersji FR i połączony jest z sześciobiegową skrzynią ręczną. Jeśli chodzi o opcje diesla, dostępny będzie efektywny i niezawodny silnik 1.6 TDI o mocy 95 i 115 KM. Wersja 95 KM może być połączona z pięciobiegową skrzynią ręczną lub siedmiobiegowym DSG, a wersja 115 KM ze sześciobiegową skrzynią. W końcu, w połowie 2018 roku do oferty Arony dołączy silnik 1.0 TSI o mocy 90 KM, zasilany sprężonym gazem ziemnym (CNG). SEAT jest pierwszym producentem, który oferuje silnik tego typu w tej klasie kompaktowych crossoverów. Dodatkowo, dla niektórych rynków zagranicznych oferowany będzie silnik 1.6 MPI o mocy 110 KM z manualną i automatyczną skrzynią biegów.