Hiszpańska firma Seat została założona w 1950 roku przy wsparciu Fiata. Po zakończeniu współpracy z Fiatem, Seat znalazł się w trudnej sytuacji, ponieważ zmniejszone rozmiary firmy utrudniały jej rozwój. W związku z tym w 1982 roku nawiązano sojusz z grupą Volkswagen.
Seat Arosa był de facto tańszą wersją Volkswagena Polo, jednakże był to cichy, elegancki, wyrafinowany i dobrze wyposażony pojazd. Dodatkowo, Arosa sprzedawana była z 3-letnią gwarancją w porównaniu do 12-miesięcznej gwarancji Volkswagena.
Choć był to samochód czteroosobowy, pasażerowie z tyłu nie czuliby się zbyt komfortowo z powodu ograniczonej przestrzeni na głowę i przede wszystkim niewielkiej ilości miejsca na nogi. Natomiast przednie siedzenia oferowały doskonały komfort i wystarczającą przestrzeń nawet dla wyższych osób.
Arosa mogła być wyposażona w poduszki powietrzne, ABS, a nawet klimatyzację, co była rzadkością w samochodach klasy premium w 1997 roku.
Nawet z opcjonalnymi pakietami komfortu, bezpieczeństwa i stylu, samochód był więcej niż przystępny cenowo. Mimo że był to model podstawowy, miał średnie parametry.
Arosa oferowała 3 opcje silnikowe, 2 benzynowe i 1 diesla – wszystkie charakteryzowały się niskim zużyciem paliwa.
Auto dobrze sprawdzało się w miejskim ruchu, jednak nie oferowało satysfakcjonującej jazdy po autostradzie. I nie było do tego stworzone. Jego bagażnik nie miał wystarczającej pojemności, aby pomieścić bagaże na wakacje.