Hiszpańska marka SEAT zaprezentowała kompaktowe SUV Ateca w 2015 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie, jako odpowiednik Volkswagena Tiguana, ale o sportowym wyglądzie. Po pięciu latach model przeszedł facelifting.
Odświeżenie modelu Ateca wprowadziło nowe funkcje bezpieczeństwa oraz silniki spełniające normy Euro 6d. Aby podkreślić te zmiany, hiszpańska marka przygotowała także zmodyfikowany wygląd zewnętrzny. Niektóre elementy były obowiązkowe z powodu przepisów europejskich z 2021 roku.
SEAT Ateca został oparty na platformie MQB, jak większość pojazdów Grupy Volkswagen. Z przodu projektanci zamontowali nową, szerszą, sześciokątną kratkę z 3D designem. W przypadku reflektorów przygotowano wzór świateł do jazdy dziennej z LED, które podążały za konturami lamp. Smukłe tylne światła sprawiały, że samochód wydawał się wyższy, niż był w rzeczywistości.
Wnętrze przeszło znaczącą metamorfozę, w zależności od poziomu wyposażenia. Standardowo wyposażono je w cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10,25″. Dodatkowy wyświetlacz dotykowy o przekątnej 8,25″ lub 9,2″ dla jednostki multimedialnej, w zależności od wyposażenia lub opcji, dopełniał cyfrową instrumentację wnętrza. SEAT Ateca zintegrował niektóre z najnowocześniejszych systemów wspomagania kierowcy, w tym Predictive Adaptive Cruise Control, Side and Exit Assist oraz Front Assist z funkcją Pre-Crash. Te technologie sprawiły, że kompaktowy SUV stał się bezpieczniejszy.
Pod maską Ateca był wyposażony w silniki wysokoprężne i benzynowe z doładowaniem. Podstawowy model miał napęd na przednie koła z mocą zaledwie 110 KM, podczas gdy najwyższej klasy jednostka 2.0 o mocy 190 KM była standardowo wyposażona w napęd na wszystkie koła. W zależności od wyboru silnika, standardowo montowano 6-biegową skrzynię manualną lub 7-biegową automatyczną (DSG – z podwójnym sprzęgłem).
SEAT odświeża swojego popularnego Ateca, wprowadzając wersję 2020. Zmodernizowany pojazd będzie rozwijał cechy SUV, dodając nowy, bardziej emocjonalny wygląd zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, w pełni połączone doświadczenia użytkownika oraz poprawione poziomy bezpieczeństwa, komfortu i efektywności.
Podczas swojej premiery w 2016 roku, SEAT Ateca wprowadził nowy wymiar na rynku SUV-ów klasy średniej; idealnie nadaje się zarówno do życia w mieście, jak i na wsi, oferując przestronny, praktyczny i wszechstronny SUV o unikalnym stylu. W odświeżonej wersji na 2020 rok, SEAT ewoluował unikalny charakter i design Ateca, ożywiając SUV-a dzięki nowoczesnej technologii, funkcjom bezpieczeństwa i większemu komfortowi.
„Ateca stał się jednym z bardziej udanych pojazdów marki, sprzedając ponad 300 000 sztuk od momentu wprowadzenia w 2016 roku. Nowy SEAT Ateca to ewolucja oryginalnego produktu, który ma na celu kontynuację swojego sukcesu, umacniając naszą pozycję w jednym z najważniejszych segmentów rynkowych,” powiedział Carsten Isensee, prezydent SEAT i wiceprezydent ds. finansów i IT.
SEAT Ateca jest projektowany i rozwijany w Barcelonie oraz produkowany w Kvasiny (Czechy), odświeżając ofertę SUV-ów, obok kompaktowego Arona i większego Tarraco, w segmencie, który zyskuje na popularności z roku na rok, ponieważ klienci szukają zarówno designu, jak i funkcjonalności w jednym pakiecie.
SEAT Ateca już udowodnił, że jest ważnym graczem na rynku, ze sprzedażą rosnącą co roku od momentu wprowadzenia w 2016 roku. Do tej pory sprzedano ponad 300 000 sztuk, a w samym 2019 roku z taśmy produkcyjnej zjechało niemal 100 000 pojazdów. W Wielkiej Brytanii sprzedano ponad 35 000 sztuk od momentu wprowadzenia.
„Ateca oznaczał udany debiut SEAT-a w segmencie SUV i stał się kamieniem milowym długoterminowej strategii marki obok innych filarów firmy; rodzin Ibiza i Leon”, powiedział Wayne Griffiths, wiceprezydent SEAT ds. sprzedaży i marketingu. „Sprzedaż w segmencie SUV miała bardzo pozytywny wpływ na wyniki firmy w 2019 roku. 44 procent sprzedanych samochodów przez SEAT na całym świecie w zeszłym roku to modele Ateca, Arona lub Tarraco. Z nowym Ateca wierzymy, że jesteśmy w dobrej pozycji, aby utrzymać nasze pozytywne wyniki w tym segmencie”.
Projekt został ożywiony dzięki nowemu językowi designu SEAT, dodając większą pewność unikalnej osobowości i charakterowi Ateca, a także większą wszechstronność, niezależnie od tego, czy jest prowadzony na miejskich drogach, czy w terenie.
Rosnące potrzeby naszego połączonego świata również zostały uwzględnione; nowy SEAT Ateca daje klientom możliwość zabrania swojego cyfrowego życia do pojazdu i zapewnienia, że pozostaną w kontakcie, nawet gdy są poza samochodem. Kompaktowy SUV oferuje łączność napędzaną najnowszą technologią multimedialną z Full Link – bezprzewodowym dostępem do zarówno Android Auto, jak i Apple CarPlay – bezprzewodowym ładowaniem smartfonów (zgodnych) oraz usługami i funkcjami opartymi na internecie, z aplikacjami w pojeździe, które rozszerzają doświadczenie jazdy klienta.
SEAT Ateca teraz integruje niektóre z najbardziej zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, w tym Predictive Adaptive Cruise Control, Side and Exit Assist oraz Front Assist z systemem hamowania przedzderzeniowego. Technologie te sprawiają, że kompaktowy SUV jest bezpieczniejszy i bardziej wygodny, niezależnie od scenariusza, w jakim klienci się znajdują.
SEAT Ateca oferuje szereg zaawansowanych i ekologicznych silników spalinowych, które są dostosowane do uzyskania najlepszego charakteru jazdy, w tym najnowsze silniki benzynowe (TSI) i wysokoprężne (TDI) marki.
Design: Dostosowany do nowoczesnego świata
„Nowy SEAT Ateca prezentuje się z odświeżonym wyglądem, bardziej odpowiadającym potrzebom rynku. Miesza nowy język designu SEAT z solidnym charakterem, ale jednym, który nie umniejsza jego emocjonalnej osobowości,” powiedział Alejandro Mesonero-Romanos, dyrektor designu w SEAT. „Wnętrze zyskuje nowe kolorowe wykończenia, a nowe materiały i przeszycia zwiększają postrzeganą jakość.”
Zewnętrzne
Charakteryzujący się natychmiast rozpoznawalnym designem SEAT Ateca łączy dynamizm i funkcjonalność – te cechy pozostają, ale zostały wzbogacone starannie dobranymi ulepszeniami, które dodają dalszej emocjonalnej atrakcyjności, jak również zwiększonej solidności na drodze.
Ateca zachowuje swoją szeroką, muskularną sylwetkę dzięki hojnym wymiarom. SUV wydłuża się o 18 mm do 4 381 mm – z powodu nowego projektu przednich i tylnych zderzaków – ale pozostaje tak szeroki (1 841 mm) i wysoki (1 615 mm) jak obecny model.
Tradycyjne cechy designu Ateca pozostają, takie jak precyzyjne, płynne linie i muskularne łuki, podczas gdy nowy grill, zderzak i pełne lampy LED odświeżają przednią estetykę.
Z tyłu design został dodatkowo wygrawerowany, aby podkreślić potężne barki, które otaczają imponującą przestrzeń ładunkową o pojemności 510 litrów. Nowy tylny zderzak, wprowadzenie pełnych lamp LED z dynamicznymi (przesuwającymi się) kierunkowskazami (w wariantach FR i Xperience) oraz nowe osłony rur wydechowych uzupełniają design pojazdu. Ateca przyjmie również zaktualizowaną nazwę z napisem 'Ateca’, który teraz jest wytłoczony w nowym stylu pisma.
SEAT wykorzystał tę szansę, aby zaktualizować dostępne specyfikacje, aby zapewnić, że każdy klient i styl życia znajdzie coś dla siebie.
Oprócz wykończenia SE (i SE Technology), dostępny jest sportowy model FR (i FR Sport) oraz nowy wariant Xperience (i Xperience Lux), który koncentruje się na stylizacji do jazdy w terenie. Każde wykończenie ma również unikalny wzór kół, w zakresie od 17 do 19 cali.
Wersja FR jest teraz definiowana przez sportową estetykę z kluczowymi akcentami, w tym nowym wzornictwem grilla, wykończeniem przedniego i tylnego zderzaka, kratką lamp przeciwmgłowych, osłonami lusterek, wykończeniami bocznymi i wydechowymi, wszystko wykończone na szaro matowo.
Nowe wykończenie, zastępujące Xcellence, nosi nazwę 'Xperience’, oferując bardziej solidny wygląd pojazdu, bez uszczerbku dla wszechstronności. Ten charakter podkreśla dodanie czarnych zderzaków przednich i tylnych z dolnym wykończeniem w kolorze aluminium, otworami nadkoli w kolorze nadwozia oraz bocznymi wykończeniami wykończonymi w kolorze aluminium.
Paleta kolorów została rozszerzona do 10, która teraz składa się z dwóch jednolitych (Biała Bila, Niebieski Energetyczny) i ośmiu metalicznych (Ciemna Kamuflaż, Niebieski Lawy, Czerwony Aksamit, Szary Rodon, Srebrny Reflex, Czarne Magia, Czarne Kryształowe, Białe Nevada).
Wnętrze
Wnętrze projektu harmonijnie współpracuje z zewnętrzem Ateca, zapewniając dynamiczną i wyrafinowaną kabinę.
10,25-calowy SEAT Digital Cockpit (standard w FR Sport i Xperience Lux) jest centralnym punktem wnętrza z pozycji kierowcy, podczas gdy ulepszony system multimedialny, który zawiera nowy interfejs HMI, jest dostępny przez przestawiony ekran dotykowy 8,25 cala lub 9,2 cala (od SE Technology), co zapewnia pełne zdigitalizowanie wnętrza.
Wnętrze nowego SEAT Ateca ma lepsze wykończenie dzięki wprowadzeniu nowych projektów drzwi i materiałów, a także przeszyciom na panelach. Kierowca korzysta z nowego, zaprojektowanego i tapicerowanego koła kierownicy.
Ateca teraz również korzysta z podgrzewanej szyby przedniej na każdą pogodę, pokrytej niewidzialną warstwą 'Climacoat’ (tylko w wariantach Xperience). Technologia pozwala na niemal natychmiastowe odszronienie szyby, minimalizując obciążenie systemu.
Fotel kierowcy jest elektryczny z ośmioma regulacjami i funkcją pamięci (tak samo jak lusterka zewnętrzne), co oznacza, że łatwo powrócisz do idealnej pozycji za kierownicą jednym przyciskiem.
Wykończenie wnętrza podkreślają matowe obręcze dla nawiewów, dźwigni zmiany biegów i systemu multimedialnego, a wielokolorowe oświetlenie ambientowe daje większą możliwość personalizacji kabiny.
Fotele są wykończone w tkaninie (fotel komfortowy), mikrosuedzie lub skórze (fotel sportowy).
Bardziej połączony i dostosowany do nowoczesnego życia
SEAT Ateca pozostaje jednym z najbardziej cyfrowych SUV-ów średniej wielkości na rynku, co zostało wzmocnione poprzez odświeżony model.
Na czołowej pozycji znajduje się SEAT Digital Cockpit, który łączy w sobie wysokiej rozdzielczości pełnokolorowy, w pełni konfigurowalny cyfrowy wyświetlacz kierowcy o przekątnej 10,25 cala i dużym systemie multimedialnym. Standardowy system multimedialny posiada ekran 8,25 cala z kompatybilnością z audio smartfonów, podczas gdy większy system 9,2 cala Connect (standard w SE Technology i wyżej) oferuje nawigację online i naturalne sterowanie głosowe, aby uprościć interakcję użytkownika.
Rozpoznawanie głosu jest zapewne jednym z najłatwiejszych i najbardziej naturalnych sposobów interakcji z urządzeniami, zwłaszcza gdy staliśmy się coraz bardziej przyzwyczajeni do asystentów domowych z branży elektroniki użytkowej.
Nowy system rozpoznawania głosu umożliwia naturalne rozumienie języka, aby umożliwić użytkownikowi interakcję z systemem multimedialnym za pomocą naturalnych poleceń, dokonywanie poprawek i odniesień do poprzednich poleceń. Możliwe jest również pobranie i zainstalowanie smartservices, które połączą się z Twoim kontem, co oznacza, że zawsze będziesz w kontakcie ze swoimi inteligentnymi urządzeniami. Aby uruchomić system, powiedz „Hola Hola”, a będzie gotowy do działania.
Dzięki systemowi Full Link, klienci mogą bezproblemowo sparować swoje smartfony i uzyskać dostęp do swojego cyfrowego życia niezależnie od urządzenia, którego używają – albo bezprzewodowe Apple CarPlay (oparte na Bluetooth lub WLAN), albo Android Auto za pomocą kabla.
System Full Link jest bramą, która umożliwia użytkownikom połączenie swoich urządzeń mobilnych z systemem multimedialnym pojazdu i dostęp do wskazówek (poprzez Apple Maps), wykonywania telefonów z dostępem do pełnej listy kontaktów, wysyłania i odbierania wiadomości oraz słuchania swoich playlist muzycznych. Do systemu Full Link można uzyskać dostęp za pośrednictwem systemu multimedialnego lub wielofunkcyjnego koła kierownicy.
Ateca teraz zawiera cztery podświetlane złącza USB typu C, po dwa znajdujące się w przedniej dolnej konsoli centralnej oraz dwa dla pasażerów tylnych w tylnej części konsoli centralnej, co ułatwia podłączanie, przesyłanie strumieniowe i ładowanie bez zbędnych problemów. W konsoli centralnej pod podłokietnikiem znajduje się również gniazdo 12-woltowe. Ateca posiada bezprzewodowe ładowanie telefonu, które jest standardem w całej gamie, w dolnej konsoli centralnej, aby zapewnić, że Twój (zgodny) sprzęt pozostanie naładowany, gotowy na kolejny etap Twojej podróży.
Łączność online za pośrednictwem wbudowanej karty SIM (eSIM) oznacza, że Ateca nigdy nie straci połączenia z cyfrowym światem i umożliwia użytkownikom dostęp do najnowszych aplikacji multimedialnych, a także oferowanie nowych produktów i usług cyfrowych przez cały swój okres eksploatacji.
Wbudowana eSIM dostarcza usługę eCall, która bezpośrednio kontaktuje się z służbami ratunkowymi w przypadku wystąpienia incydentu, dodając jeszcze jeden poziom bezpieczeństwa do pojazdu. Jeśli eCall zostanie wywołany, istotne dane są przesyłane do służb ratunkowych, w tym pozycja (na podstawie danych GPS), typ silnika i liczba pasażerów, co ułatwia im pomoc.
Dodatkowo wbudowana eSIM oferuje również możliwość kontaktu z usługami SEAT za pomocą przycisku „prywatny telefon”; ten asystent pozwala kierowcy kontaktować się z usługami SEAT w swoim języku, niezależnie od miejsca, w którym prowadzi.
Nowy poziom łączności jest dostępny w całej gamie dzięki wprowadzeniu aplikacji SEAT Connect. Aplikacja, którą można pobrać na swoje inteligentne urządzenie, daje zdalną kontrolę nad różnymi funkcjami, które zwiększą przyjemność z posiadania i poprawią bezpieczeństwo.
Za pośrednictwem aplikacji SEAT Connect użytkownicy mogą zdalnie uzyskiwać dostęp do danych o poprzednich podróżach i pozostałym zasięgu, pozycji parkingowej, zablokować i odblokować drzwi, ustawić alerty prędkości, aby móc zostać ostrzeżonym, jeśli ktoś używający twojego pojazdu jedzie zbyt szybko, być powiadamianym, jeśli twój pojazd został skradziony, lub aktywować klakson i kierunkowskazy, aby łatwiej znaleźć samochód w zatłoczonym parkingu.
Liczba usług w pojeździe i online będzie rosła w czasie eksploatacji pojazdu, gdy ekosystem cyfrowy się rozwija, poprawiając doświadczenie użytkownika.
Bezpieczeństwo: jeden z najbezpieczniejszych, najbardziej inteligentnych SUV-ów na rynku
„Nowy SEAT Ateca nie tylko zachowuje swoje mocne strony, takie jak wyjątkowa solidność, potwierdzona w testach trwałości, ale wprowadza również nowy wymiar bezpieczeństwa i wygody. To osiąga dzięki szeregowi zintegrowanych systemów, które sprawiają, że Ateca należy do najbezpieczniejszych i najbardziej zaawansowanych SUV-ów na rynku,” powiedział Axel Andorff, wiceprezydent SEAT ds. badań i rozwoju. „Od zdolności do oferowania nadzorowanego automatycznego prowadzenia w niektórych scenariuszach po wspomaganie kierowcy przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego, nowy SEAT Ateca daje zarówno kierowcom, jak i pieszym zwiększone poczucie bezpieczeństwa.”
Nowy SEAT Ateca jest niewątpliwie jednym z najbezpieczniejszych pojazdów w swoim segmencie, oferując szereg nowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które niewielu konkurentów oferuje. Został opracowany, aby dostrzegać więcej otoczenia, zdolny do reagowania na przeszkody na drodze, a dzięki tym technologiom SEAT Ateca potrafi odczuwać swoje otoczenie, oferując optymalną ochronę niezależnie od tego, co się wydarzy.
Systemy takie jak Predictive Adaptive Cruise Control, Side and Exit Assist oraz Front Assist z systemem hamowania przedzderzeniowego współpracują ze sobą, aby chronić pojazd i jego pasażerów.
System Pre-Crash Assist jest zaprojektowany, aby przygotować pojazd i pasażerów na najgorsze, gdy istnieje potencjalna kolizja. Systemy pokładowe pracują wspólnie; pasy bezpieczeństwa przednich siedzeń są napięte, okna i szyberdachy są zamknięte, a światła ostrzegawcze są aktywowane w celu złagodzenia konsekwencji wypadku.
Predictive Adaptive Cruise Control (ACC) wykorzystuje dane GPS dostarczane przez system nawigacyjny oraz wejścia z kamery umieszczonej z przodu i Rozpoznawania Znaków Drogowych, co pozwala mu proaktywnie korygować prędkość automatyczną w zależności od układu drogi z przodu – zakrętów, rond, skrzyżowań, zmian limitów prędkości i obszarów zabudowanych. To zmniejsza potrzebę interwencji kierowcy i łagodzi nagłe zmiany prędkości i manewry.
Aby zachować bezpieczeństwo i spełnić wymogi prawne, kierowca musi nieustannie monitorować system i swoje otoczenie, trzymając przynajmniej jedną rękę na kole kierownicy. Jeśli pojazd zarejestruje, że kierowca zdjął obie ręce z koła przez ponad 15 sekund, otrzyma on sygnały dźwiękowe i wizualne. Może zostać wykonana szarpnięcie hamulca. Jeśli kierowca nadal nie zareaguje, system Emergency Assist 3.0 może doprowadzić Ateca do całkowitego zatrzymania.
Ateca teraz zyskuje Side and Exit Assist (tylko w wariantach Xperience) – co czyni manewry z miejsc parkingowych łatwiejszymi niż kiedykolwiek. Podczas wyjazdu z miejsca parkingowego pojazd wyda sygnał dźwiękowy i wizualny, jeśli wykryje nadjeżdżający ruch, rowerzystów lub pieszych. Jeśli kierowca nie podejmie odpowiednich działań lub obiekt zbliży się, pojazd zainicjuje automatyczne hamowanie, aby zminimalizować ryzyko kolizji.
SEAT Ateca będzie także wyposażona w Side Assist, który może wykrywać pojazdy do 70 metrów w sąsiednich pasach, z wizualnym powiadomieniem za pomocą LED w bocznym lusterku.
Korzystanie z systemu jest proste; kierowca musi tylko wybrać bieg wsteczny, nacisnąć przycisk pomocy parkingowej i użyć przełącznika regulacji lusterek, aby ustawić kierunek, w którym chce, aby przyczepa była kierunkowana, a następnie po prostu kontrolować przyspieszenie, hamowanie i zmiany biegów w pojazdach ręcznych, a system zrobi resztę.
Jednak zintegrowane systemy odświeżonego SEAT Ateca nie dotyczą tylko bezpieczeństwa, ale także czynią kompaktowego SUV-a wygodniejszym, komfortowym i przyjemnym w prowadzeniu.
Z czterema dostępnymi profilami kierowcy – Eco, Normal, Sport i Indywidualny – w wariantach z przednim napędem oraz dodatkowymi dwoma trybami – Offroad i Snow – dla wersji 4Drive, kierowcy mogą dostosować jazdę i prowadzenie pojazdu do warunków i własnych preferencji, co czyni pojazd bardziej uniwersalnym, komfortowym i przyjemnym do wszelkich przygód.
Napęd: Silniki benzynowe i wysokoprężne zaprojektowane w celu maksymalizacji efektywności
Do wyboru jest szereg zaktualizowanych jednostek napędowych benzynowych (TSI) lub wysokoprężnych (TDI), które są zaprojektowane w celu zapewnienia najwyższych poziomów wydajności i prowadzenia, jednocześnie poprawiając efektywność, co daje każdemu klientowi idealny silnik do jego potrzeb.
Benzyna
Na Ateca dostępnych jest pięć opcji benzynowych.
Ekonomiczna jednostka 1.0 TSI z trzema cylindrami generuje 81 kW/110 KM mocy i jest połączona z manualną skrzynią biegów. Silnik ten wykorzystuje proces spalania Miller-cycle oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii, aby osiągnąć nowy poziom efektywności. Cykl Miller optymalizuje kontrolę zaworów, z wcześniejszym zamknięciem wlotów w połączeniu z wyższym współczynnikiem sprężania i turbodoładowaniem, co zapewnia lepszą kontrolę nad mieszanką powietrza i paliwa oraz poprawia efektywność paliwową o nawet 10 procent.
Oferująca moc na poziomie 110 kW/150 KM, większa jednostka czterocylindrowa 1.5 TSI jest dostępna zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów DSG, osiągając mniejszy pobór paliwa i większą efektywność dzięki technologii Active Cylinder Management, która dostosowuje silnik do pracy z tylko dwoma cylindrami w określonych warunkach jazdy.
Najpotężniejsza opcja benzynowa to jednostka 2.0 TSI o mocy 140 kW/190 KM, połączona z automatyczną skrzynią biegów DSG oraz systemem napędu na cztery koła 4Drive, oferująca dynamiczne wrażenia podczas jazdy zarówno na drodze, jak i w terenie.
Diesel
Silnik wysokoprężny pozostaje kluczową technologią w ofercie napędowej Ateca, a wprowadzenie nowej wersji 2020 Ateca dostosowano, aby zapewnić lepszą równowagę między charakterystyką jazdy a efektywnością.
Silniki 2.0 TDI oferują lepszą wydajność przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji w porównaniu do wychodzącej jednostki 1.6 TDI.
Oferta obejmuje silnik 2.0 TDI połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów o mocy 85 kW/115 KM.
Dostępna jest także mocniejsza jednostka 110 kW/150 KM, połączona z manualną lub automatyczną skrzynią biegów DSG, z możliwością wsparcia dla napędu na cztery koła 4Drive.
Wszystkie jednostki TDI wprowadzają nowy system podwójnego dawkowania SCR, który obejmuje podwójne wtryskiwanie AdBlue w celu znacznego zmniejszenia emisji tlenków azotu w porównaniu do poprzednich generacji silników wysokoprężnych. Efektem tego jest gama silników wysokoprężnych, które spełniają surowe wymagania normy emisji Euro6d.
Nowe jednostki napędowe SEAT Ateca: