W 2008 roku hiszpańska marka SEAT znajdowała się pod skrzydłami Grupy Volkswagen. Otrzymała platformę PL46, wykorzystywaną w modelu Audi A4 B7, z którym dzieliła wiele komponentów.
SEAT Exeo został wprowadzony na rynek w momencie, gdy zaczynał się światowy kryzys finansowy. To był zły czas dla hiszpańskiej marki, jednak samochód był już zaplanowany, a linie montażowe działały. Była to ryzykowna decyzja, która, w pewnym sensie, się opłaciła. Wraz z innymi pojazdami opartymi na tej samej platformie pomógł niemieckiej grupie przetrwać.
Na zewnątrz łatwo było dostrzec podobieństwa między Seat Exeo a Audi A4, zwłaszcza w kształcie szyb. Przód i tył samochodu różniły się, były dostosowane do wizerunku marki SEAT.
Wewnątrz Exeo korzystał z wykończeń Audi A4 Cabriolet oraz innych elementów z modelu A4. Zestaw wskaźników z czterema tarczami oraz pięcioma nawiewami były podobne do modelu A4 bez dachu. System infotainment był przekazywany z Audi. W rzeczywistości cała linia montażowa Audi A4 B7 z Ingolstadt została przeniesiona do fabryki SEAT w Martorell w Hiszpanii.
Pod maską Exeo znajdowały się silniki diesla nowej generacji. Nie używano jednostek 1.9 TDI, lecz 2.0-litrowych. W przypadku silników benzynowych dostępne były trzy opcje: 1.6-litrowy, 1.8-litrowy z lub bez turbodoładowania oraz 2.0-litrowy silnik wolnossący. Wszystkie były połączone z standardową 6-biegową skrzynią biegów. Jako opcja oferowano również 6- lub 7-biegową automatyczną skrzynię, w zależności od silnika, a także skrzynię CVT.
Nowy Seat Exeo, samochód, którym marka Seat wchodzi na rynek średniej wielkości sedanów, zadebiutował na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2008 roku. Ekskluzywny, elegancki i sportowy, Seat Exeo to ogromny krok jakościowy dla Seata, który ma na celu eksplorację nowych rynków i poszerzenie już atrakcyjnej oferty modelowej.
Procesy produkcyjne oraz materiały najwyższej jakości były kluczowym wymogiem podczas projektowania i produkcji Seata Exeo, co zaowocowało niezwykle dynamicznym, bezpiecznym i pełnym życia samochodem.
Charakterystyczna osobowość
Nowy Seat Exeo charakteryzuje się eleganckim stylem. Na zewnątrz zarówno przód, jak i tył auta wyraźnie odzwierciedlają wizerunek hiszpańskiej marki – jest sportowy, z płynnymi formami, łagodnymi krzywiznami i wyraźnymi skrzydłami, co potęguje atletyczny wygląd samochodu. Na koniec, niepowtarzalny grill, większy w tym modelu, oraz proporcja szkła do nadwozia nadają autu jeszcze bardziej sportowy wygląd.
Asertywna osobowość nowego Exeo podkreślana jest przez spektakularne 19-calowe aluminiowe felgi, które trudno przeoczyć, oraz podwójne wydechy umieszczone po obu stronach zderzaka.
Niezwykle ergonomiczne wnętrze jest szczególnie komfortowe. Na przednim panelu deski rozdzielczej linie płynnie przechodzą w panele drzwiowe oraz centralny panel zwrócony w stronę kierowcy, tworząc widoczny efekt otulenia. Dwukolorowy panel wskaźników zyskuje na atrakcyjności dzięki ciemnobrązowym drewnianym wstawkom.
Schemat kolorystyczny wnętrza jest szczególnie interesujący. Nazywany „magnolią”, zapewnia poczucie przestronności dzięki jasnym odcieniom. Wygodne skórzane fotele i Alcantara na słupkach oraz suficie tworzą harmonijną atmosferę płynności, stylu i przestronności.
Seat Exeo oferuje także niezwykle komfortowe doznania podczas jazdy. Fotele przednie mają cztery automatyczne pamięci ustawień, a długość siedzenia zapewnia wyjątkowe wsparcie dla nóg. Tylną roletę można sterować elektrycznie, aby zredukować nadmierne oświetlenie.
W upalne dni zawartość schowka w Seacie Exeo można schłodzić dzięki automatycznemu klimatyzatorowi. Temperatura pozostaje stała przez pewien czas, nawet po wyłączeniu silnika po zaparkowaniu.
Konstrukcja nadwozia obejmuje stalową strukturę monokoku zintegrowaną z aluminiowymi komponentami. Dodatkowe zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości pomaga zredukować wagę nowego samochodu, gwarantując doskonałe wyniki w zakresie ochrony pasażerów i pieszych. Te specjalne elementy wykorzystywane są zarówno w strukturze przedniej, jak i w kabinie pasażerskiej Seata Exeo.
Sedan Seata oferuje również przestronną przestrzeń bagażową o pojemności 460 litrów, a szczególnie hojna szerokość załadunku wynosząca 1 000 mm między wewnętrznymi wyciągami umożliwia łatwe załadunek dużych przedmiotów.
Zwinny, dynamiczny i sportowy
Wraz z pojawieniem się Exeo Seat demonstruje swoje wysiłki zmierzające do tworzenia i produkcji samochodów skrojonych na miarę. Jego kompaktowe wymiary i większa zwrotność zapewniają wygodniejszą jazdę w mieście i podczas parkowania. To wszystko przyczynia się do tego, że nowy sedan Seata jest kompletny, łącząc skuteczną jazdę miejską z wyjątkowymi osiągami podczas długich podróży.
Projekt napędu w nowym Seacie Exeo ma ogromny wpływ na ekstremalny komfort jazdy. Jego doskonałe osiągi dynamiczne są efektem precyzyjnego dobrania charakterystyk sprężyn i amortyzatorów, a także analizy elastyczności zawieszenia oraz jego zachowania geometrycznego.
Osprzęt zawieszenia przedniego to niezależne wielowahaczowe zawieszenie z trapezoidalnym połączeniem z tyłu. Na obu osiach znajduje się kilka elementów lekkiego stopu, które znacznie redukują masę niewspieraną.
Na pokładzie Seata Exeo kierowca od razu odczuwa kontrolowane zachowanie pojazdu podczas jazdy na granicy możliwości, z karoserią, która zwięźle reaguje na ruchy kierownicy, a rolka jest minimalna. Ten komfort jazdy pochodzi częściowo z uzależnionej od prędkości wspomaganej kierownicy Servotronic, gdzie stopień wspomagania zależy od prędkości samochodu, co zapewnia kierowcy większy komfort i jakość prowadzenia.
Technologicznie zaawansowany
Przyjemność z jazdy znajduje się w centrum uwagi Seata Exeo, dlatego dodano kilka rozwiązań, aby zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogli cieszyć się maksymalnym komfortem podczas podróży.
Oprócz wszystkich elementów oczekiwanych w sedanach tej klasy, Seat Exeo wyposażony jest także w podwójne szyby drzwiowe, które znacznie redukują hałas wewnątrz pojazdu i działają jako zabezpieczenie przed kradzieżą. Posiada również czujnik przechyłu alarmu oraz dach solarny, który zapewnia wystarczającą moc elektryczną do aktywacji systemu wentylacji samochodu (który działa także po wyłączeniu silnika).
Nowy model Seata wyposażony jest również w dynamiczne reflektory Xenon Plus, w tym światła do jazdy dziennej, które zapewniają intensywnie równomierny strumień światła przed samochodem. System dynamicznego oświetlenia zakrętowego składa się z obrotowych świateł, które oświetlają wnętrze zakrętu, gdy samochód porusza się z prędkością co najmniej 12 km/h.
System automatycznej klimatyzacji z dwoma strefami wyposażony jest w czujnik jakości powietrza, który nie tylko zapewnia niezależne sterowanie klimatem po stronie kierowcy i pasażera, ale także wykrywa i unika wnikania szkodliwych gazów, utrzymując stałą jakość powietrza dla wszystkich pasażerów pojazdu.
Nowy Seat Exeo ma również oczywiście zaawansowany system nawigacji z dwoma portami SD oraz odtwarzaczem obsługującym pliki MP3.
Najlepsze środki bezpieczeństwa
Seat Exeo jest w pełni wyposażony w najbardziej zaawansowane środki ochrony pasażerów, w tym dwa przednie poduszki powietrzne, które w zależności od siły zderzenia rozwijają się w dwóch etapach, dwie przednie boczne poduszki powietrzne, dwie poduszki powietrzne typu kurtynowego, poduszka powietrzna na kolano kierowcy oraz tylne poduszki powietrzne boczne.
Samochód ma również aktywne zagłówki przednich foteli, które chronią kierowcę i pasażera przed urazami szyi spowodowanymi zderzeniami tylnymi. Fotele pasażera i tylne są również wyposażone w punkty mocowania Isofix do fotelików dziecięcych.
Nowy sedan Seata jest również wyposażony w istotne elementy aktywnego bezpieczeństwa, w tym ABS, TCS oraz ESP+, EBA oraz ostrzeżenie o niskim ciśnieniu w oponach.
Silniki
Wprowadzenie nowoczesnych silników Diesla o wspólnym kolektorze w nowym Seacie Exeo to kolejny ważny atut tej gamy. W ofercie dostępnych jest pięć jednostek napędowych, trzy benzynowe i dwie Diesla, z czego cztery są doładowane. Wszystkie spełniają normy emisji EU5, co czyni nowego sedana SEAT-u pierwszym modelem w tym segmencie, którego cała gama jest zgodna z wymogami EU5. Wszystkie modele są wyposażone w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, chociaż w planach jest również silnik 2.0 TSI z automatyczną skrzynią biegów Multitronic.
Silnik benzynowy podstawowy to 1.6. Ma cztery cylindry o pojemności 1 595 cm³ i osiąga moc 102 KM (75 kW) przy maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 148 Nm przy 3 800 obr./min. Posiada nowo zaprojektowany katalizator, a dzięki sześciobiegowej skrzyni biegów osiąga średnie spalanie na poziomie 7,5 litra na 100 kilometrów oraz emisję 175 gram CO2 na kilometr. To jedyny model wolnossący w całej gamie Seata Exeo.
Średni silnik benzynowy to 150 KM (110 kW) 1.8 turbo. Jest wyposażony w turbosprężarkę z intercoolerem i osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 220 Nm przy 1 800 obr./min. Jego średnie spalanie wynosi 7,9 litra na 100 kilometrów, a poziom emisji to 184 gramy CO2.
Najpotężniejszy silnik w gamie Seata Exeo to 200 KM (147 kW) 2.0 TSI. Ta czterocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem oraz podwójnym intercoolerem osiąga maksymalny moment obrotowy wynoszący 280 Nm przy 1 800 obr./min, a spalanie wynosi jedynie 7,7 litra/100 km, a emisja CO2 to 179 g/km.
Silniki Diesla z wspólnym kolektorem
Wszystkie silniki Diesla z wspólnym kolektorem w Seacie Exeo bazują na czterocylindrowej jednostce o pojemności 2.0 litra grupy Volkswagen, oferując moc 120, 143 i 170 KM. Wszystkie posiadają wtryskiwacze piezoelektryczne, co pozwala na szybszy wtrysk, oraz system wspólnego kolektora, który poprawia elastyczność. Specjalnie ukształtowane tłoki poprawiają spalanie, a praca wstępna została również zoptymalizowana. Wszystkie są wyposażone w filtr cząstek stałych DPF blisko silnika, co poprawia efektywność. Opracowano również kompleksowy pakiet akustyczny, w którym pokrywa silnika oraz wałek przeciwwagi znacząco redukują hałas silnika.
Wersja o mocy 120 KM (88 kW) zadebiutuje we wrześniu 2009 roku. Jej wartości emisji wyniosą 143 gramy CO2 na kilometr (wartość oczekująca na homologację). Najmocniejsza wersja startowa ma moc 143 KM (105 kW) i maksymalny moment obrotowy 320 Nm w zakresie 1 750 – 2 500 obr./min. Średnie spalanie tej wersji wynosi 5,5 litra na 100 kilometrów, a emisja wynosi 143 gramy CO2 na kilometr.