Druga generacja Ibizy była pierwszym modelem SEAT-a zbudowanym na platformie Volkswagena, tej samej, która została wykorzystana do produkcji Polo.
Volkswagen kupił markę SEAT w 1986 roku od rządu hiszpańskiego, jednak nie wykorzystał jej zbyt intensywnie. W 1993 roku wprowadził Ibizę w dwóch wersjach, trzy- i pięciodrzwiowej. Był to samochód z segmentu małych pojazdów, zaprojektowany z myślą o wąskich uliczkach i zatłoczonych miastach. Volkswagen zatrudnił studio Italdesign Giorgetto Giugiaro do stworzenia tego modelu.
Włoski projektant samochodów zaprojektował auto, łącząc proste linie z zaokrąglonymi panelami. Z przodu jednym z najtrudniejszych zadań było stworzenie nowego języka projektowania marki, co znalazło odzwierciedlenie w wąskiej kratce chłodnicy, podzielonej na dwie części przez pionowy żebro z chromowanym logo SEAT. Linia boczna przebiegała przez samochód od przodu do tyłu, przechodząc nad lekko poszerzonymi nadkolami, co podkreślało sportowy wygląd. W zależności od wersji silnikowej i poziomu wyposażenia, Ibiza była wyposażona w dolne zderzaki z przodu oraz spoiler na dachu nad tylną klapą.
W środku producent postawił na prosty design z kwadratowymi wentylacjami i okrągłymi gałkami do sterowania klimatyzacją. Kierownica z czterema ramionami miała wbudowaną poduszkę powietrzną dla kierowcy. W centralnej konsoli zainstalowano odtwarzacz kasetowy, przykryty klapką. Z przodu zamontowano fotele kubełkowe z niewielkimi bocznymi podparciami. Był to pojazd z segmentu małych samochodów, zaprojektowany głównie do użytku miejskiego, ale sportowa wersja, która pojawiła się później, otrzymała inne fotele.