Siedem lat po tym, jak Grupa Volkswagen przejęła SEAT, hiszpańska marka wprowadziła na rynek swój pierwszy produkt oparty na Volkswagenie – drugą generację modelu Ibiza.
Podczas gdy pierwsza generacja została stworzona przez SEAT samodzielnie, druga powstała na platformie Volkswagena Polo. SEAT sprzedał ponad 1,3 miliona sztuk pierwszej generacji Ibizy, a niemiecki producent kontynuował ten sukces, wykorzystując tego samego projektanta nadwozia, Włocha Giorgetto Giugiaro.
Five-drzwiowa Ibiza zyskała nowy przód, który stał się charakterystycznym grillem dla innych modeli SEAT-a. Wyposażona była w wąski grill podzielony na dwie części przez pionowy pasek z chromowanym logo SEAT. Linia boczna przechodziła przez samochód od przodu do tyłu, na nieco powiększonych błotnikach, aby podkreślić sportowy wygląd, mimo że była to zwykła pięciodrzwiowa mała hatchback. Pod przednim zderzakiem producent zamontował czarny, odporny na zarysowania zderzak.
Wewnątrz marka wybrała czysty design z kwadratowymi nawiewami i okrągłymi pokrętłami do sterowania klimatyzacją. Kierownica o czterech ramionach była wyposażona w poduszkę powietrzną dla kierowcy. W centralnej części kokpitu znalazł się odtwarzacz kasetowy, przykryty klapką. Z przodu zamontowano kubełkowe fotele z niewielkim wsparciem bocznym. Z tyłu było miejsce dla trzech dorosłych na krótkich dystansach, choć przestrzeń na biodra i ramiona była ograniczona. Miejsca na nogi również nie było za wiele, ale sprawdzało się to dobrze, szczególnie w rodzinach z dziećmi lub nastolatkami.