Wprowadzenie trzeciej generacji Ibizy to moment, w którym SEAT podniósł poprzeczkę i stał się kluczowym graczem w europejskim segmencie supermini.
Hiszpański producent samochodów był już na etapie trzeciego modelu opracowanego pod zarządem Volkswagena i zaczął bardziej ufać swoim niemieckim partnerom. Skorzystał z nowo opracowanej platformy A04 (PQ24), używanej w modelach Polo. To była pierwsza Ibiza produkowana na Słowacji w fabryce Volkswagena w Bratysławie.
Walter da Silva zaprojektował Ibizę w zgodzie z trendem bio-designu, z zaokrąglonymi liniami po całej karoserii. Nowy hatchback był dostępny w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, natomiast wersja kombi (nazwa Vario) została wycofana. Jego reflektory przypominały oczy bojowego byka, a logo zostało przeprojektowane i umieszczone w specyficznym „nosie” na środku atrapy chłodnicy. Wygięta linia dachu przeszła w zaokrągloną pokrywę bagażnika, a po bokach projektant zainstalował trzecie okno za tylnymi drzwiami.
SEAT zainstalował komfortowe wnętrze w Ibizie MK3 i oferował szeroki zakres opcji. Automatyczna klimatyzacja, elektryczne szyby, lusterka, zamki oraz system nawigacji były nietypowe jak na pojazd z segmentu małych samochodów. Z powodu krótkiego rozstawu osi, nie było zbyt wiele miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu, ale wystarczyło dla trójki dzieci i było adekwatne dla dwóch dorosłych.