Czwarta generacja modelu SEAT Ibiza zadebiutowała w 2008 roku. Zaprezentowano ją na targach motoryzacyjnych w Genewie jako samochód koncepcyjny, jednak model produkcyjny wyglądał podobnie i wprowadzono go na rynek latem tego samego roku.
Segment małych samochodów zaczynał tracić udział w rynku, lecz pozostawał bardzo istotny dla gospodarki europejskiej. Duża kryzys gospodarczy był już blisko, ale Ibiza musiała rozpocząć swoją drogę na rynku i sprzedać tyle, ile się da. Była to pierwsza marka z Grupy Volkswagen, która wykorzystała platformę PQ25, która później została użyta w Volkswagenie Polo, Skodzie Fabii i Audi A1.
Dynamika wyglądu samochodu była atrakcyjna, z emocjonalnymi kątami i ostrymi liniami. Drzwi boczne miały rzeźbione kształty, co nie było zbyt powszechne w pojazdach klasy małej. Z nowym projektem grilla z przodu oraz zderzaka z centralnym wlotem powietrza przypominającym uśmiech, Ibiza została dobrze przyjęta przez rynek. Projektantem samochodu był Luc Donkerwolke, który wcześniej współpracował z Audi A4, Lamborghini Diablo VT, Lamborghini Gallardo oraz wyścigowym Audi R8 – LeMans.
Wnętrze auta oferowało wszystkie udogodnienia nowoczesnego pojazdu, w zależności od poziomu wyposażenia. Można było zamówić je z nową jednostką infotainment, która zawierała system nawigacji, klimatyzację dwustrefową, elektryczne szyby we wszystkich czterech drzwiach oraz kompletny pakiet bezpieczeństwa z poduszkami powietrznymi z przodu i z boku. W 2012 roku SEAT Ibiza przeszła lifting, który zmienił nieco zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wnętrze. Wersja pięciodrzwiowa była odpowiednia do poruszania się po mieście, ale miała ograniczoną przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu.