Dawniej Seat produkował samochody na licencji Fiata.
Po kilku dekadach Seat stał się częścią Grupy Volkswagen, co przyniosło mu dynamiczny rozwój, a pojazdy marki zyskały dużą popularność na rynku.
Cupra stała się marką sportową Seata, wprowadzając swój pierwszy samodzielny model w 2019 roku.
Wiele lat temu Cupra była dla Seata tym, czym AMG dla Mercedesa.
Wszystko zaczęło się w 1996 roku, gdy hiszpańska marka wprowadziła model Seat Ibiza Cupra, czyli samochód typu hothatch napędzany silnikiem VW o pojemności 2.0 litra i mocy 150 KM. Silnik współpracował z 6-biegową manualną skrzynią biegów, która przekazywała moc na przednie koła.
Nie był to pierwszy model Cupra, ale był to pierwszy, który mógł być homologowany do wyścigów, gdyż wcześniejsze wersje miały silniki o ograniczonej mocy, osiągające maksymalnie 115 KM.
Estetycznie wersja Cupra łatwo odróżniała się od standardowej, posiadając znaki CUPRA na bokach, specjalnie zaprojektowane obręcze kół oraz uderzające kolory lakieru na nadwoziu.
Wkrótce po wydaniu Cupra z 1996 roku do oferty dodano model Cupra 2. Ten model wyróżniał się zmodyfikowanym wnętrzem oraz kabiną wyposażoną w sportowe fotele częściowo pokryte skórą.